Halusin ostaa pörssiosakkeita,mies sanoi ei!
Minua harmittaa vietävästi sillä halusin ostaa pörssiosakkeita muutama vuosi sitten 10 000:lla eurolla, mutta mies kielsi, nyt niiden osakkeiden hinta on n. kymmenkertainen. Nyt olisin myynyt ne osakkeet ja saanut verojen jälkeen n. 70 000 euroa, tarpeeseen olisivat tulleet, auton ja asunnon osto edessä.
Kommentit (15)
Muistathan, että vaikka olette avioliitossa, niin se ei tarkoita sitä etteikö teillä olisi omat erilliset rahat. Saat käyttää omat rahasi juuri niin kuin haluat, paitsi tietty, jos mies on vaikka sairaana, niin sitten sinulla on elatusvelvollisuus häneen.
Olisitko ollut ostamassa niitä osakkeita omilla vai miehen rahoilla?
Jatkoa ajatellen kannattaa nyt puhua miehen kanssa raha-asiat kuntoon.
Mun rahojen sijoittamisesta ei todellakaan päätä mies. En keskustele hänen kanssaan asiasta. Minä sijoitan omia rahojani, mies ei. Omistan myös yhteisestä asunnostamme 70% ja mies 30%.
Ainoat kohtuuvarmat ovat esim. aseteollisuuden osakkeet
[quote author="melba" time="23.05.2015 klo 17:30"]
Muistathan, että vaikka olette avioliitossa, niin se ei tarkoita sitä etteikö teillä olisi omat erilliset rahat. Saat käyttää omat rahasi juuri niin kuin haluat, paitsi tietty, jos mies on vaikka sairaana, niin sitten sinulla on elatusvelvollisuus häneen.
Olisitko ollut ostamassa niitä osakkeita omilla vai miehen rahoilla?
Jatkoa ajatellen kannattaa nyt puhua miehen kanssa raha-asiat kuntoon.
[/quote]
Omilla rahoillani olisin ostanut, meillä oli silloin käteistä 30 000 euroa, 15 000 euroa kummallakin ja olisin halunnut omista rahoistnia sijoittaa pörssiosakkeisiin, ne olivat todellakin alhaalla silloin, sanoinkin miehelleni että nyt kannattaisi ostaa, sillä mikä menee alas se tulee kyllä ylöskin ja nyt, kiitos Euroopan keskuspankin elvytyksen ja rahanpainamisen, ovat pörssiosakkeet olleet nousussa. En sitten riidanpelossa uskaltanut ostaa osakkeita. Mutta mikä niin se tehty, hölmöydestä sakotetaan.
Itseäsi saat tuosta syyttää etkä miestäsi. Riidanpelko maksoi sinulle tuon summan. Pelkäätkö muutenkin miestäsi?
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 17:35"]Ainoat kohtuuvarmat ovat esim. aseteollisuuden osakkeet
[/quote]
Mitä firmoja? Miten suomessa voi noihin sijoittaa? Osuuspankin kautta ei ainakaan?
Vaikka rahat on omat, niin sisäpiirisääntely koskee myös puolisoja. Joskus puolisolla voi olla hyvä syy kieltää toista ostamasta osakkeita.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 17:43"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 17:35"]Ainoat kohtuuvarmat ovat esim. aseteollisuuden osakkeet [/quote] Mitä firmoja? Miten suomessa voi noihin sijoittaa? Osuuspankin kautta ei ainakaan?
[/quote]
Nordnetin kautta helppo ostaa ja myydä, edullinen paikka säilyttää osakkeita.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 17:44"]
Vaikka rahat on omat, niin sisäpiirisääntely koskee myös puolisoja. Joskus puolisolla voi olla hyvä syy kieltää toista ostamasta osakkeita.
[/quote]
lol, ei ehkä nyt. ostakaa o
Jäin miettimään, että mitä osakkeita olisit siis silloin ostanut? Tuo kymmenkertaistuminen on melkoinen mahdottomuus hajautetulla salkulla ja toisaalta taas yksittäisen osakkeen valinnalla kyseessä on arpalippu.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 17:35"]Ainoat kohtuuvarmat ovat esim. aseteollisuuden osakkeet
Mitä firmoja? Miten suomessa voi noihin sijoittaa? Osuuspankin kautta ei ainakaan?
Eikai nyt kukaan oikeasti kivijalkapankkien kautta sijoita?
Hassu aloitus. Minä sijoitan osakkeisiin koko ajan eikä ole tullut edes mieleen kysyä mieheltä siihen lupaa, outo ajatuskin. Mies ei sijoita rahojaan mihinkään. Mutta minun salkku on hyvin plussalla koko ajan. Miksi kummassa kysyisin mieheltä mitä saan tehdä omilla rahoillani?
Todella outoa. Meillä on avioliitossa kokonaan omat rahat. Minulla sijoituksia, miehellä ei yhtään. Ei tulisi kummallekaan mieleenkään ikinä kysyä lupaa omien rahojen käyttöön!
Vierailija kirjoitti:
Ainoat kohtuuvarmat ovat esim. aseteollisuuden osakkeet
Niin no miten sen nyt ottaa.. esim AT&T on nostanut osinkoa vuosittain vasta 31 vuotta putkeen... todella epävarmaa...
Jälkiviisaus on paras viisaus. Osakkeet ovat niin aloittelijalle kuin kokeeneemmallekin sijoittajalle epävarma kohde. Ymmärrän hyvin miehesi epävarmuuden, mikäli taannoin tuo 10 000 eur ei ole ollut aidosti "irtonaista, ylimääräistä rahaa". Viimeisillä rahoilla/ainoilla säästöillä en itse uskaltaisi osakekauppaan lähteä.