Olen yksineläjä. Lohifilee 10 e. Ja kalaa pitäisi siis syödä 3 kertaa viikossa? Lasketaanpa
Viikossa kalaan siis 30 e, kuukaudessa 120 e tai enemmänkin, kun kuha esimerkiksi on lohta kalliimpaa ja lajeja tulisi vaihdella. Neljän hengen perheellä 480 e menisi kuussa kalaan. Aika paljon, kun tuossa ketjussa nelihenkinen perhe kertoi, että menee kaikkeen ruokaan 800 e. Eli eipä pysty näitä suosituksia kukaan noudattamaan. Itse jos kalastaa niin tulee näitä kaloja, joissa paljon raskasmetalleja, eikä saa kolmea kertaa viikossa syödä.
Kommentit (228)
Älä syö kiloa kerralla. Osta vaikka tarjouksesta kokonainen lohi 7,90/kg. Tee siitä valmiita annospaloja, keittokuutioita ja kalaliemi. Pakasta niin saat vähintään 6 annosta kalaa.
Palstan pyöräilevä mamma saa kympin fileestä 60 annosta. Ei ole kallista.
Vierailija wrote:
Lohi ei ole petokala. Ei sillä ole kummosia hampaitakaan. Voihan siinä silti myrkkyjä olla.
Ai ei ole petokala? 😂
Eihän kala maksa yhtään mitään!
Itsellä pakkasessa tälläkin hetkellä täysin ilmaista kalaa. Kuhaa noin 15kg,siikaa noin 10kg ja kohta alkaa made kausi.
Ruoka on itseasiassa melko edullista ottaen huomioon,että niin paljon kaikkea saa ihan ilmaiseksi luonnosta.
On kantarelleja,suppiksia,mustikoita,puolukoita,on peuraa,jänistä ja hirveä eikä maksa kuin vaivan käydä hakemassa.
Omasta puutarhasta saa musta ja punaherukat,mansikat,omenat,porkkanat,perunat ym.
Niin jotenkin turhaa ulinaa kitistä, että ruoka olisi jotenkin kallista kun se ei pidä edes paikkaansa.
Meillä 4 henkinen perhe ja ruokakulut max 150 kuukaudessa,yleensä alle 100 euroa.
Ymmärrän toki, että joillakin valtion elättämillä pummeilla menee ruokaan satoja euroja viikossa kun ovat tottuneet saamaan kaiken valmiina pöytään ja vieläpä ilmaisen asumisen ym.
Mutta jos sen kaiken energian mitä käyttää valittamiseen ja itsensä säälimiseen käyttäisi itse itsestään huolehtimiseen ja vastuun kantamiseen niin loppuisi tuo turha voivottelu miten "huonosti" valtio minua elättää.
Rohkeasti vain se persus ylös sieltä sohvalta.
Lol juu ei. Itse en syö kalaa juuri ikinä. Ihan liian arvokasta tavaraa köyhälle.
Käy mato ongella? Ei tarvii edes kalanhoitomaksua maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Yksi annos kalaa on max 200 grammaa. Edullisempia kaloja saa kympillä kilo. Yksi ihminen syö kympillä helposti viisi kala-ateriaa.
100 grammaa päivässä riittää yhdelle ihmiselle. Eli euro menee tuohon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kuullut sei kalasta ja tonnikalasta?
Ei tonnikalassa ole niitä tärkeitä peräänkuulutettuja tärkeitä rasvoja. Rasvainen kala on kallista, ei siitä mihinkään pääse.
Silliä. Silakoita. Muikkua....Ei ole kallista.
Osta kokonainen lohi cittarin alesta, pilko annoksiin ja pakasta.
Vierailija kirjoitti:
Kuka kaivaa madot. Kuka perkaa kalat ja ottaa ruodot. Kuka paistaa ne minulle. Sossutäti kieltäytyi.
T:Työtön jo kohta kymmenen vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka kaivaa madot. Kuka perkaa kalat ja ottaa ruodot. Kuka paistaa ne minulle. Sossutäti kieltäytyi.
T:Työtön jo kohta kymmenen vuotta.
Onko Äiti vielä elossa ?
Tuosta kympin lohifileestä syö sen kolme kertaa ihan reilun annoksen kalaa. Siitä tulee ihan kelpo annos vaikka syö neljä tai jopa viisikin kertaa.
Mä olen todella pienituloinen ja ostin just ässästä savulohta (reilun kympin file) josta kalaa riittää koko ensi viikoksi. Lisäksi teen ison kattilallisen perunamuussia ja lisäkkeenä on porkkanaraastetta (tai siis raastan aina sen yhden porkkanan suoraan lautaselle). Tuosta savukalasta riittää ruisleivällekin päällystettä eli kalaa tulee syötyä enemmänkin kuin suositus on.
Ei tuossa annoshinta ole mitenkään mahdoton vaikka ei tietenkään halvintakaan mahdollista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen todella pienituloinen ja ostin just ässästä savulohta (reilun kympin file) josta kalaa riittää koko ensi viikoksi. Lisäksi teen ison kattilallisen perunamuussia ja lisäkkeenä on porkkanaraastetta (tai siis raastan aina sen yhden porkkanan suoraan lautaselle). Tuosta savukalasta riittää ruisleivällekin päällystettä eli kalaa tulee syötyä enemmänkin kuin suositus on.
Ei tuossa annoshinta ole mitenkään mahdoton vaikka ei tietenkään halvintakaan mahdollista ruokaa.
Meillä on kalatiskillä Lohen perkeitä 80c kilo...
Niistä tekee helposti lohikeiton hintaan 3e. Siitä riittää kolmeksi päiväksi.
Vierailija kirjoitti:
Eihän seiti sisällä hyviä rasvoja ollenkaan
Ei mutta silakka sisältää ja on halpaa kun makkara.
Vierailija kirjoitti:
Palstallahan sitä paitsi aina sanotaan, ettei teinien annoskokoja saa rajoittaa, mutta lohta teidän mielestänne voi säännöstellä perheessä jonkun 55-100g per nokka?
Sitä annoskokoa voi kasvattaa ihan niin isoksi kuin haluaa perunoilla, juureksilla, salaatilla. Ei ole tarkoitus, että sitä kalleinta raaka-ainetta käytetään eniten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
Lohi ei ole petokala. Ei sillä ole kummosia hampaitakaan. Voihan siinä silti myrkkyjä olla.
Ai ei ole petokala? 😂
Niinpä, Ahvenkin on petokala vaikkei ole edes hampaita😅
Minä ostan itselle ja 17v:lle vakuumipakattua graavilohta n.6 e. Kahtena päivänä syödään voileivän päällä.
No itse ainakin kun ostan lohta ostan tarjouksesta yleensä reilun 700g viimeksi maksoi n.10e ja teen siitä parhaillaan kolme ruokaa. Esim. Lohikeiton, lohilaatikon ja loput salaatin sekaan. Koko viikoksi ruokaa.