Syönkö nyt turhaan antibiootteja?
Sain nieluviljelyn tulokset; Streptococcus pyogenes negative. Keukosyytit vähän koholla, 15,6.
Torstaina tuli kurkku kipeäksi ja illalla nousi kuume. Jatkui vielä seuraavaan aamuun, kuumetta ollut 37,5-38,5. Kävin perjantaina kahden aikaan lääkärillä (tarvitsin todistuksen töihin). Siellä otettiin verikoe ja nieluviljely. Lääkäri määräsi 10 päivän antibioottikuurin (V-pen), jonka aloitin eilen. Kurkku oli punoittava muttei peitteitä näkynyt.
Minulla ei siis ole tuota tulehdusta? Tai jos on, niin sitten virusperäisenä johon antibiootit ei auta? Söin viimeksi vuosi sitten samaisen ab-kuurin lääkärin "varmuuden vuoksi" määräämänä ja en mielelläni ainakaan turhaan noita vetelisi. Olen vielä lääkäriin yhteyksissä mutta ajattelin kysellä myös täältä.
Kommentit (5)
Siitä vasta riemu repeäsi, jos sulka olisi mononukleoosi ja vetäisit noita.
Vastuuton lääkäri. Et tietenkään syö, jos ei tarvetta!
Soitin lääkärikeskukseen jossa olin eilen ja sain soittoajan lääkärille.
Mitä kolmonen tarkoittaa että jos olisi mononukleoosi ja söisin näitä?
Arvostan kyllä että minulla on mahdollisuus käyttää yksityisiä terveyspalveluja työni kautta ja olenkin aina saanut hyvää palvelua. Välillä tosin tuntuu että menee ylipalvelun puolelle koska nyttenkin olisin normaalioloissa ollut kotona lepäämässä sillä en alle vuorokauden kestäneen kuumeen ja kurkkukivun (joka ei ole edes niin paha) vuoksi lähtisi lääkäriin. Nyt kun työn puolesta pakko hakea todistusta, niin joudunkin samantien testeihin ja ihan vaan varmuuden vuoksi laitetaan ab-kuuria. Puhumattakaan siitä että kivasti meni parikymppiä surkeassa rahatilanteessa täysin hukkaan jos tuo kuuri osoittautuukin aiheettomaksi.
Kuule niitä nielitulehduksia on montaa eri lajia, ja labran kokeet eivät ole herkkiä kaikille streptokokkibakteereillekaan, tai ei näy heti kokeissa. Kaikissa ei näy peitteitä näy. Sulla lienee testattu vain tyypi A, ei C tai G, tai epätyypillinen?
Eli sulla voi olla bakteerinen tulehdus siitä huolimatta ettei ole tyyppiä A. Kohonneet leukosyyttiarvot voivat viitata juuri bakteeritulehdukseen. Mikä olis CRP? Lääkäri antoi kuurin ja se kannattaa syödä juuri siksi, että noissa taudeissa on ilkeät jälkitaudit. Siksi se kuuri kannattaa ottaa loppuun asti.
Oireista ja niiden helpottamisesta erotat onko kyseessä bakteeriperäinen tai virus. Jos tauti alkoi nopeasti, kurkku oli kovin kipeä, kuume korkea, eikä ollut nuhaa eikä yskää eikä silmäoireita yms., sitten viittaa bakteeriin. Silloin antibiootit lievittävät kurkkukipua nopeasti.
Muistaa ottaa maitohappobakteerikuuri antibiootin jälkeen.
Jos virustyyppiset oireet jatkuvat useita päiviä lääkityksen jälkeen, sitten menisin uudestaan lääkärille. Sitten kyseessä voi olla muuntyppinen nielutulehdus.
Kyllä, todennäköisesti juuri näin. liikkeellä on virusperäisenä tuollaista flunssaa.