Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kohta 56-v ja ihan loppu, ihan loppu

Vierailija
23.05.2015 |

Juuri loppui taas yksi työvuoro, hotelli-ravintola-ala.Yli 30 vuotta takana ja enää ei jaksa. En palaudu vuoroista, muutama vapaa ei riitä. Minulla on kulumia polvissa ja olkapäissä, vuosien kantaminen ja siivoaminen jauhaa paikat loppuun. Vaikka ei ole edes ylipainoa.

80-luvun lopussa esim. Helsingin työttömyysprosentti oli jotain 1,5 %. Jokainen sai töitä, kun vaan käveli ovesta sisään niin sai seuraavana päivänä aloittaa.

Niinhän se opiskelupaikka jäi hankkimatta, työtä oli, tuli rahaa, oli bileitä ja yhteisiä reissuja työporukan kanssa. Ne miehet joita baarimaailmassa tapaa, on hurmaavia renttuja, jotka ei pysähdy koskaan. Paitsi tietysti nyt 30 vuoden jälkeen,kun viina on vienyt ulkonäön ja vanhat polauskeikat on levinneet kaikkien korviin, eli töitä ei enää tarjota.

Lääkärit ei hoida vanhojen länkkänöiden tarjoilijoiden ja hotellisiivoojien kulumia mitenkään. Syön särkylääkkeitä, ja joo, yritän hoitaa kuntoani. Sitten vielä joku asiaa täysin tuntematon ehdottaa, että "hae jotain kevyempää työtä tai ala tehdä vain osa-aikaa" EI se kuule niin mene. 30 vuotta vanhalla merkonomin paperilla ei tee yhtään mitään.

Pelottaa tulevaisuus. Jos jään tai jättäydyn työttömäksi, niin se reitti on tehty huonoksi ja yhä huonommaksi vaan tulee menemäään. Kaikki ansiosidonnaisen vähennykset ja lyhennykset. Eläkkeeseen on vielä vuosikymmen (??) aikaa. Miten muka jaksan, en mitenkään.

Tässä ei auta mitkään joogat tai positiivinen ajattelu. Nämä on faktoja, ei mielikuvia.

Nykyisestä miesystävästä ei ole tukemaan eikä se varmaan enää kauaa maisemissa pysykään. Uuden löytäminen ei ole sinänsä vaikeaa, samanlaisen raakin kuin itsekin. Mutta sellaisen löytäminen josta olisi jotain turvaa ja tukea, on mahdotonta.

Tekisin toisin, jos voisin valita uudelleen. Opiskelkaa itsellenne selkeä ammatti, hoitakaa ne opinnot kunnolla. Opiskelkaa paljon vieraita kieliä, sillä se joka osaa niitä pääsee aina askeleen pidemmälle kuin se joka osaa sanoa hello ja gudaag.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 11:57"]Suurin osa aloittajan ongelmista on itse aiheutettuja ja omien valintojen seurausta. En tunne sympatiaa. Sitä

Ilman sinunlaisiasia maailma olisi parempi paikka elää.

Vierailija
22/35 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 12:19"]

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 11:57"]Suurin osa aloittajan ongelmista on itse aiheutettuja ja omien valintojen seurausta. En tunne sympatiaa. Sitä Ilman sinunlaisiasia maailma olisi parempi paikka elää.

[/quote]Varmasti olisi juu, mutta teille kaikille paremman paikan kuuluttajille yhteistä on, että haluatte kaiken mutta mikään ei saa maksaa mitään eikä kenenkään tarvitse olla vastuussa edes itsestään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 12:17"]

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 12:06"]

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 11:57"]

Suurin osa aloittajan ongelmista on itse aiheutettuja ja omien valintojen seurausta. En tunne sympatiaa. Sitä saa mitä tilaa!

[/quote] Samaa mieltä. Alkoholin käyttö ja kunnon koulutuksen hankkimatta jättäminen ovat ihmisten omia päätöksiä. Siitä ei pitäisi kenenkään muun joutua maksamaan. Sekin on oma päätös, jos hassaa kaikki rahansa eikä opettele hyvinä tulovuosina säästämään mitään.

[/quote]Missä ap kertoo, että on itse ryypännyt? Hän on paiskinut tarjoilijana töitä vuosikymmenet, eikä häntä voi täysin kouluttamattomaksi sanoa, onhan hänellä merkonomin koulutus.

En vaan tajua, miten sulla on otsaa moralisoida ap:ta. 

Itse arvostan sitä, että ap on jaksanut tehdä pitkän ja raskaan työuran noin raskaassa ammatissa. 

[/quote]Tuossa ap kertoo, että viina on vienyt ulkonän eli lienee sitten ryypännyt: "Ne miehet joita baarimaailmassa tapaa, on hurmaavia renttuja, jotka ei pysähdy koskaan. Paitsi tietysti nyt 30 vuoden jälkeen,kun viina on vienyt ulkonäön ja vanhat polauskeikat on levinneet kaikkien korviin, eli töitä ei enää tarjota."

Vierailija
24/35 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan kyllä hattua kaikille fyysistä työtä yli 50 tekeville. Itse olen päivät istumassa tietokoneen ääressä ja joskus olen ajatellut että miten ihmiset jaksaa tehdä esim. Tarjoilijan töitä eläkeikään. Pitää olla fyysisesti teräkunnossa että jaksaa.

Vierailija
25/35 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisälukutaito mammoilla vissiin aamukrapulassa vähän hakusessa: kerroin että elämäni aikana tapaamani miehet ovat hurmaavia renttuja, joille viina maistuu. Miten joku itseään minua parempana pitävä VOI lukea tuon niin, että minä olisin viinan pilaama!?
Fyysisesti kuormittava, yksipuolinen työ jauhaa loppuun kenet tahansa, myös teidät! Tiedänlaisia hienope-eitä näkyy hotelillakin. Eivät viitti päivää sanoa. Levittelevät muka-merkkikamojaan pitkin huonetta että mä näkisin mitä heillä on. Tyhjät housut kummallakin , sekä niinden miehillä että heillä itellään.
Ja juoppoja löytyy kyllä ihan joka piireistä, Ei tarvi olla duunari, vaan voi olla jotain muutakin, kun viina maistuu ja alkaa näkyä naamasta. Ai niin, kun tehän ette juo. On noita pulverinjäämiä yöpöyditlä pyyhitty kyyyllä.

Vierailija
26/35 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 12:21"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 12:19"]

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 11:57"]Suurin osa aloittajan ongelmista on itse aiheutettuja ja omien valintojen seurausta. En tunne sympatiaa. Sitä Ilman sinunlaisiasia maailma olisi parempi paikka elää.

[/quote]Varmasti olisi juu, mutta teille kaikille paremman paikan kuuluttajille yhteistä on, että haluatte kaiken mutta mikään ei saa maksaa mitään eikä kenenkään tarvitse olla vastuussa edes itsestään.
[/quote]

Onko sinulla vaikeuksia luetunymmärtämisessä? ap. Ei ole työtön.En myöskään minä, vaikkei se kirjoituksestani käynytkään ilmi.

Vierailija
27/35 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 12:06"]

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 11:57"]

Suurin osa aloittajan ongelmista on itse aiheutettuja ja omien valintojen seurausta. En tunne sympatiaa. Sitä saa mitä tilaa!

[/quote] Samaa mieltä. Alkoholin käyttö ja kunnon koulutuksen hankkimatta jättäminen ovat ihmisten omia päätöksiä. Siitä ei pitäisi kenenkään muun joutua maksamaan. Sekin on oma päätös, jos hassaa kaikki rahansa eikä opettele hyvinä tulovuosina säästämään mitään.

[/quote]Painapa omat sanasi mieleesi. Muistele niitä sitten, kun itselläsi on vaikeaa. Kun tulee vaikkapa tilanne, että jäät työttömäksi ja kukaan ei enää huoli sua töihin, koska olet liian vanha ja tai raihnainen. Koulutuksesi on alalta, jolla ei enää ole työtä tai olet täysin pudonnut kelkasta ikivanhan koulutuksesi takia. Ja onneksi olet niin täydellinen, ettet töpeksi missään ja olet suunnitellut elämäsi täydelliseksi ja kaikki myöskin etenee täydellisesti suunnitelmiesi mukaan. Pienestä palkasta on myös vaikea juurikaan säästää. Toivottavasti et kuitenkaan joudu ikävään elämäntilanteeseen, olet todennäköisesti niin kylmä ihminen, että sua ei kukaan riennä auttamaan ja lohduttamaan. En ymmärrä mistä kaltaisiasi olentoja sikiää. Kaikkia ihmisiä pitää lohduttaa ja auttaa jos voi, kaikki me tehdään virheitä ja vääriä valintoja, siksi me ollaan just kauniita, koska olemme epätäydellisiä ja mun mielestä epätäydellinen on kaunista. Ja kaikki kuulumme yhteen, sinäkin olet koko ajan yhteydessä kaikkiin maailman ihmisiin näkymättömästi ja kaikki mitä teet, ajattelet ja sanot, vaikuttaa muihin ihmisiin ja kaikki negatiivinen minkä teet toisille sanoin, teoin tai ajatuksin, palaa jonain päivänä luoksesi. Joten mieti hetken aikaa. Toivoin, että opit rakastamaan ja toivomaan hyvää toisille, huolimatta näiden virheistä.

Ap:lle kiitos kun kerroit tarinasi! Ehkä se saa jonkun ajattelemaan ja toimimaan, kenen mistäkin syystä. Toivon sulle sydämestäni kaikkea hyvää, vaikka mitenkään en nyt osaakaan auttaa.

Vierailija
28/35 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ap kun kerroit tarinasi! Ja näille "sitä saa mitä tilaa"-nillittäjille toivotan ikuista terveyttä, avioerottomuutta, yt- vapaata työpaikkaa sekä jatkuvaa oppimisen iloa!
T. 55-vuotias työn uuvuttama

Vierailija
29/35 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin hieroa AP:n jalkoja ja selkää.

-Mies 29v + 1v-

Vierailija
30/35 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämää on vielä kolmannes jäljellä. Pidä vuorotteluvapaata ja rentoudu tai opiskele kevyempi ammatti. Vielä ehdit.

Vierailija
31/35 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 11:28"]

Miten muka jaksan, en mitenkään. Tässä ei auta mitkään joogat tai positiivinen ajattelu.

[/quote]

Oikeassa olet! Mutta ehkä tämä auttaa, toivon ainakin: haluan vain sanoa, että tilanteestasi ja jaksamisestasi huolimatta sinä, sinä itse, olet aina arvokas ja rakas ihminen :) Kaikkea hyvää, voimia ja toivoa sinulle: http://www.fathersloveletter.com/Finnish/#4 http://evl.fi/EVLKuvailutiedot.nsf/Yhteystietolista?ReadForm&type=1&StartKey=Kaikki&lang=FI 

Vierailija
32/35 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 12:24"]

Nostan kyllä hattua kaikille fyysistä työtä yli 50 tekeville. Itse olen päivät istumassa tietokoneen ääressä ja joskus olen ajatellut että miten ihmiset jaksaa tehdä esim. Tarjoilijan töitä eläkeikään. Pitää olla fyysisesti teräkunnossa että jaksaa.

[/quote]

No ei kai se ole mahdotonta olla fyysisesti ok-kunnossa yli 50-vuotiaana. Duunareiden ongelma vaan on usein se, että ei huolleta kehoa, ei jumpata, ei lihaskuntoa, huonoja työasentoja.

Istumatyöläisellä toki ei välttämättä ole asiat sen paremmin, on hartia- ja selkävaivoja. Mutta monet ilmeisesti kuvittelevat, että keho pysyy hyvässä kunnossa ilman että tekee itse mitään.

Ap:n mielestä tämä voi olla vinoilua, mutta kyllä selvittäisin, voiko lihaskunnon parantaminen ja vetreyttävä jumppailu auttaa edes jonkin verran. Ei se varmasti koko ongelmaa ratkaise, en sitä sano. Mutta ihmiset juoksevat maratoneja vielä yli 60-vuotiaina, joten ei minusta viisikymppisenä tarvitse ajatella, että alkaa vain odottaa, että keho rapistuu ja odottaa kuolemaa.

Vierailija
33/35 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hotellisiivous on nykyään täysiin persiistä, syvältä, ja poikittain! Ihmiset tekee pitkää päivää, eikä ehdi pitämään edes ruokataukoa,mutta työnantaja toki kuittaa sen pois työajasta kuitenkin "kun niiden on pakko niin tehdä"? Ainakin pääkaupunkiseudun hotellisiivoojat on ulkomaalaisia, jotka kiittää polvillaan kun saa töitä, eivtkä osaa edes kysyä, että anteeks, olisko meillä oikeus syödä tässä 9 tunnin juoksupäivän aikana?
Joku aika sitten tuli dokkari hotellisiivoojista, ja ainoat joilla oli vähän särmää ja otetta hommaan oli jostain itäsuomen imatralta. Vanhoja tekijöitä,jotka siivosivat hyvin ja kunnolla ja jotka myöskin sanoi työnjohtajalle, että mepä ei tämmöseen aleta. Ja sairaslomat paluupostissa. Ne oli kunnon hotellisiivoojia ne.

Hotelli-ja ravintola-ala nyt vaan on semmoista että sitä on jonkun tehtävä.Ja nykyään on hotelleista poistettu suurinpiirtein kaikki paitti ihan välttämättömät tiskin takana päivystäjät. Jotka sitten siitä samalla hoitaa aamiaistarjoilun, plokkauksen, sen tiskin ja salin siivouksen. sitten käyvät äkkiseltään pesemässä (??) saunat ja avot , takas respaan ja ravintolan puolelle. Keittössä seisoo yksi kalla pahalla tuulella ja lämmittää esivalmistettuja saliin.

Taysin karseeta ja vielä karseemmaksi menee.Nytkin käymissäni suomalaisissa hotelleissa ei mitään perussiivousta suurempaa ole tehty vuosiin, näkyy pinnoissa ja listoilla, kaapinovissa jne.

Onnea niille jotka sitä jaksaa tehdä. ja riistäjä siivoufirmoilla jotka repii voittonsa väärinmitoitetuista sopimuksista, lunta tupaan!

Vierailija
34/35 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 12:08"]

Kulumiin kannattaa syödä glukosamiinia, esim apteekin Arthryl.  Oikeasti auttaa, mutta alkaa "tuntua" vasta noin kuukauden jälkeen.

Terveisin eräs koko ikänsä raskaita töitä tehnyt hiukan vanhempi naishenkilö.  Tsemppiä!

[/quote]

En ole ap, mutta auttaako glukosamiini niskan alueen ongelmiin ja rutinoihin? Ei olisi rahaa ostaa turhaan...

Vierailija
35/35 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up... tärkeä aihe

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kolme