En pääse tästä häpeästä varmaan ikinä yli :( Ex-esimies...
...on äärettömän mukava nainen. Aloitin hänellä töissä vuosia sitten, työsopimusesta allekirjoittaessani en tiennyt olevani raskaana, jos itseasiassa aika pitkällä (4.llä kuulla). Kun asia selvisi vain muutamia päiviä tämän jälkeen alkoi sellaiset ahdistukset ja häpeät raskaudesta kun en tiennyt miten päin olisin asiasta kertonut. Kun vihdoin kerroin, esimies otti asian äärimmäisen hyvin vastaan ja olen hänelle todella kiitollinen siitä. (tiedän että tätä tapahtuu harva se päivä mutta koin sen epärehellisyytenä työnantajaa kohtaan, vaikka asiasta en tiennytkään enkä voinut olla 100% varma uskoiko esimies minua)
No, vuodet vieri ja hoitovapaalta meninkin koulun penkille joten se työpaikka sitten jäi. Esimieskin vaihtoi työpaikkaa toisen yrityksen päälliköksi. Jouduin lopettamaan koulun rahan takia ja ilmoittauduin työttömäksi työnhakijaksi. Tulin samoihin aikoisin pitkällisen yrityksen jälkeen vihdoin raskaaksi josta ilmoitin sitten työkkäriin, sain siitä huolimatta paljon työnhakuosoituksia (siis että tulisi hakea johonkin tiettyyn yritykseen töihin joka etsii työntekijää) ja hainkin aina tunnollisesti töitä koska olisi ollut mukavaa jos olisi ollut työpaikka äitiyslomalle mentäessä. Vaikkakin ajatuskin taas siitä että aloitan työt raskaana oli ahdistava.
Pahin pelkoni kävi kuitenkin toteen kun sain te-toimistolla käskyn jossa minun olisi tullut hakea töitä juuri tästä yrityksestä jonka päällikkönä ex-esimieheni on. Olin huomannut jo pidemmän aikaa että he hakivat työntekijää mutta pokkaa ei ollut hakea sinne töihin juurikin sen takia mitä kävi vuosia sitten kun tämä esimies minut viimeksi palkkasi. Vaikka tiedän olevani hemmetin hyvä työntekijä, meillä oli tosi mukava työporukka silloin aikoinaan ja tultiin esimieheni kanssa hyvin toimeen kun joustettiin puolin ja toisin.
Laitoin hakemuksen menemään viimeisenä mahdollisena päivänä kun hävetti niin kovasti, pelkäsin että hän kutsuu minut haastatteluun ja mietin valehtelenko vai kerronko suoraan olevani taas tässä tilanteessa, työtön ja raskaana. Nolointa tässä on se että esimies ei kutsunut minua edes työhaastatteluun ja nyttemmin aina kun hänet näen töissä vedän vaistomaisesti mahaa sisään kun hävettää niin paljon. Sokeakin näkee että olen raskaana ja hain hänelle töihin taas vaikka varmasti tiesin jo raskaudesta.
Miten pääsen tästä häpeästä yli? Kys. yritys on keskeisellä paikalla ja näen esimiestä monta kertaa viikossa.. :(
Tää on niin naurettavan mittaluoka ongelma mutta se on kasvanut suunnattoman suureksi päässäni. Takana on siis monen vuoden yritys että ylipäätään tulin uudestaan raskaaksi!!
Kommentit (22)
Olen palkannut raskaana olevan naisen vähän samankaltaisessa tilanteessa. Minulle on tärkeää, että henkilö on hyvä ja luotettava. Rekrytointia ei tehdä vuodeksi, vaan pitemmällä tähtäimellä. Mieluummin siis hommiin hyvä tyyppi, joka on raskaana kuin huono, josta tulee ongelmia.
turhaan stressaat.
Voi sua... Ymmärrän täysin tilanteen ja sen aiheuttaman tunteen. Itse kokisin sen varmaan samoin, vaikka oikeasti sä et ole tehnyt mitään väärää!
Et päässyt edes haastatteluun, mutta oletkin töissä siellä? Täh?
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 07:15"]
Voi sua... Ymmärrän täysin tilanteen ja sen aiheuttaman tunteen. Itse kokisin sen varmaan samoin, vaikka oikeasti sä et ole tehnyt mitään väärää!
[/quote]
Niinpä, sepä se kun en ole tehnyt mitään väärää, eka kerta oli vahinko, toinen kerta on varmasti ex-esimieheni silmissä jo "kiusantekoa" että palkkaapa taas minut kun olen raskaana. Eihän hän voi tietää että te-toimisto käski minun hakea sinne töihin, viidennellä kuulla raskaana :( (ja siis ainut syy että en ole aiemmin hakenut tähän yritykseen on ollut juuri nimenomaan se että olen tiennyt tämän naisen olevan siellä päällikkönä)
Ja ekalla vastaajalle tiedoksi että en ole töissä tässä yrityksessä, vaan hain sinne töihin. Edellisestä työsuhteestani on aikaa jo yli 4 vuotta.
-ap-
Ahaa, eli sä muuten vaan satut näkemään ex-esimiehesi monta kertaa viikossa, vaikka et ole töissä siellä. Nyt tajusin. Mitäs sun raskaus sitten hänelle edes kuuluu? Outoa, että mietit tuollaisia. T.2
Niin siis tämä työpaikka johon hain ja jossa esimieheni on töissä, on siis keskeisellä paikalla kaupungin keskustassa, paljon asiakkaita ja siksi näen esimiestä paljon! Ei siis ole mikään toimisto jossa työntekijät kökkii neljän seinän sisällä.
Lisään myös, että häpeäsi on ihan turha. Sinua ei luultavasti kutsuttu haastatteluun, koska olet ollut pitkään työelämän ulkopuolella. Tuskin noita sinun raskausasioita kukaan jaksaa märehtiä. T.2
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 07:31"]
Ahaa, eli sä muuten vaan satut näkemään ex-esimiehesi monta kertaa viikossa, vaikka et ole töissä siellä. Nyt tajusin. Mitäs sun raskaus sitten hänelle edes kuuluu? Outoa, että mietit tuollaisia. T.2
[/quote]
Onko tämä nyt jotenkin tavatonta? Jos esimies on töissä esim. lähimarketissa? :D
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 07:35"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 07:31"]
[/quote]
Onko tämä nyt jotenkin tavatonta? Jos esimies on töissä esim. lähimarketissa? :D
[/quote]
En sellaista ole kirjoittanut, että olisi tavatonta. T.2
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 07:38"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 07:35"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 07:31"] Ahaa, eli sä muuten vaan satut näkemään ex-esimiehesi monta kertaa viikossa, vaikka et ole töissä siellä. Nyt tajusin. Mitäs sun raskaus sitten hänelle edes kuuluu? Outoa, että mietit tuollaisia. T.2 [/quote] Onko tämä nyt jotenkin tavatonta? Jos esimies on töissä esim. lähimarketissa? :D
[/quote] En sellaista ole kirjoittanut, että olisi tavatonta. T.2
[/quote]
No miksi sinusta sitten tuntuu niin uskomattomalta että voi nähdä jonkun työpaikan pomoa usein ilman että on samassa firmassa töissä?
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 07:40"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 07:38"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 07:35"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 07:31"] Ahaa, eli sä muuten vaan satut näkemään ex-esimiehesi monta kertaa viikossa, vaikka et ole töissä siellä. Nyt tajusin. Mitäs sun raskaus sitten hänelle edes kuuluu? Outoa, että mietit tuollaisia. T.2 [/quote] Onko tämä nyt jotenkin tavatonta? Jos esimies on töissä esim. lähimarketissa? :D
[/quote] En sellaista ole kirjoittanut, että olisi tavatonta. T.2
[/quote]
No miksi sinusta sitten tuntuu niin uskomattomalta että voi nähdä jonkun työpaikan pomoa usein ilman että on samassa firmassa töissä?
[/quote]
Missä kohtaa kirjoitin niin? T.2
Niin anteeksi kirjotin ehkä vähän epäselvästi tilanteen mutta en haluaisi liikaa paljastaa etten ole tunnistettavissa.
Ei varmaan kukaan jaksakaan märehtiä vaikka tekisin 100 lasta, mutta ajatuskin että minua pidetään epärehellisenä ja huijarina on hirveä. Joojoojoo vaikka en mitään väärää olekaan tehnyt, mutta sitähän ei ex-esimies tiedä.
-ap
Tässä tullaan taas suomalaiseen lainsäädäntöön. Mielestäni olisi winwin-tilanne, että yrityksellä olisi oikeus tehdä 3 kk määäräaikainen sopimus. Sitten voisi katsoa tilannetta puolin ja toisin uudelleen, kun hlö palaa työelämään.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 07:41"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 07:40"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 07:38"] [quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 07:35"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 07:31"] Ahaa, eli sä muuten vaan satut näkemään ex-esimiehesi monta kertaa viikossa, vaikka et ole töissä siellä. Nyt tajusin. Mitäs sun raskaus sitten hänelle edes kuuluu? Outoa, että mietit tuollaisia. T.2 [/quote] Onko tämä nyt jotenkin tavatonta? Jos esimies on töissä esim. lähimarketissa? :D
[/quote] En sellaista ole kirjoittanut, että olisi tavatonta. T.2 [/quote] No miksi sinusta sitten tuntuu niin uskomattomalta että voi nähdä jonkun työpaikan pomoa usein ilman että on samassa firmassa töissä? [/quote] Missä kohtaa kirjoitin niin? T.2
[/quote]
No kyllä tuolta rivien välistä paistaa epäuskoisuus että miten voi nähdä esimiestä ilman että on saman katon alla nimenomaan TÖISSÄ. "AHAA, eli sä MUUTEN VAAN satut näkemään ex-esimiehesi monta kertaa viikossa, VAIKKA et ole töissä siellä. NYT tajusin." Tälläisiä työpaikkoja on monta, market, kirjasto, kahvila, mikä tahansa kauppa, kauppakeskuksen vartija jne jne.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 07:48"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 07:41"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 07:40"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 07:38"] [quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 07:35"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 07:31"] Ahaa, eli sä muuten vaan satut näkemään ex-esimiehesi monta kertaa viikossa, vaikka et ole töissä siellä. Nyt tajusin. Mitäs sun raskaus sitten hänelle edes kuuluu? Outoa, että mietit tuollaisia. T.2 [/quote] Onko tämä nyt jotenkin tavatonta? Jos esimies on töissä esim. lähimarketissa? :D
[/quote] En sellaista ole kirjoittanut, että olisi tavatonta. T.2 [/quote] No miksi sinusta sitten tuntuu niin uskomattomalta että voi nähdä jonkun työpaikan pomoa usein ilman että on samassa firmassa töissä? [/quote] Missä kohtaa kirjoitin niin? T.2
[/quote]
No kyllä tuolta rivien välistä paistaa epäuskoisuus että miten voi nähdä esimiestä ilman että on saman katon alla nimenomaan TÖISSÄ. "AHAA, eli sä MUUTEN VAAN satut näkemään ex-esimiehesi monta kertaa viikossa, VAIKKA et ole töissä siellä. NYT tajusin." Tälläisiä työpaikkoja on monta, market, kirjasto, kahvila, mikä tahansa kauppa, kauppakeskuksen vartija jne jne.
[/quote]
Ei edelleenkään ole mielestäni tavatonta. Käsitin vain ap:n alkuperäisestä viestistä, että hän itsekin on töissä. Mutta toivottavasti sua helpotti ja voidaan palata takaisin ap:n ongelmaan :D t.2
Mieti sitä aun häpeät tulee. Jos esimies kokee ne kiusanteoksi...niin ei se ole sinun juttusi tai syysi. Siellä pinnaan alla on ihan muuta. Sellaista, mikä ei liity sinun raskauteesi mitenkään.
miksi häpeät vahinko?
ymmärrän sinua hyvin. Koska koen itse turhan usein häpeää.
voimia sinulle. Nauti elämästä se on nyt. Ana sen häpeän mennä, älä ota vastuuta toisen tunteista. Olet toiminut hyvän tahdon mukaan, etkä ole halunnut satuttaa. Se on ydin.9185
Miksei raskaana oleva saisi tehdä uraa ja hakea työpaikkoja? Jos on hyvä työntekijä, niin fiksu essimies nappaa töihin, eikä päästä kilpailijalle. Positiivisesti perhe-elämän joustoihin suhtautuvat työnantajat saavat kiitokseksi motivoituneita ja sitoutuneiita työntekijöitä. Parin vuoden poissaolo ei paljon paina, jos tekee 10 vuotta hyvää työtä. Nykyään myös isät käyttävät hoitovapaita, raskauksista ei koskaan tiedä miten ne sujuvat ja elämässä on paljon muutakin epävarmaa. Meillä on töissä tosi tiukkaa ja kun kerroin esimiehelle raskaudesta, hän onnitteli ja varmisti että tulenhan takaisin samaan työpaikkaan. No totta hemmetissä tulen, kun työyhteisön asenne on hyvä, Jos esimies olisi huokaillut, mulkoillut ja antanut ymmärtää että "paskan möit", niin luultavasti koko työkulttuuri olisi niin hanurista, että lähtisin muualle töihin.
Lueppa ap tuo sun eka viesti uudestaan. Siinä sanot, että vedät vatsan sisään aina kun näet kyseisen henkilön töissä. Tämä kohta sekoitti tekstissäsi.
Mä en ymmärtänyt.. Olet nyt siis töissä samassa paikassa kuin ex-esimiehesi? Kuka sut sinne palkkasi?