Virkani on täysin turha
Työskentelen valtiolla virassa, joka on mielestäni täysin turha. Ihmettelen suuresti, että jos kukaan ei tule tässä taloustilanteessa puuttumaan minun ja samaa työtä tekevien työhön, koska siinä ei ole mitään järkeä. Hain virkaa vain ja ainoastaan sen takia, että saan jalan oven väliin ja parmepaa palkkaa kuin edellisessä työssä. Aion vaihtaa työpaikkaa parin vuoden sisällä. Muilla samanlasia kokemuksia/ajatuksia?
Kommentit (18)
Mulla sama juttu, valtion virka.
työn tekoon päivässä meneee max 2 h. Ennen tein sitä pitkin päivää, nyt tulen 8 töihin, klo 10 mennessä on työt tehty ja sitten alkaa omat työt.
opiskelen yliopistossa, mulla on paljon verkkokursseja, olen aloittanut jo gradun materiaalin keräämisen .
tarkoitus olisi valmistua 2 v päästä ja toivottavasti mun virkaa ei sinä aikana lopeteta.
en kyllä aio muihin hommiin hakeutua, palkka on vajaa 3000 e ja töitä en juurikaan tee.
ilen myynyt monen huushollin ylimääräiset tavarat aikoinaan huutiksessa, vieläkin myyn isommat torissa, mutta valtaosa työstäni on opiskelujen suorittamista.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 23:18"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 22:58"]
Myös kunnat on täynnä suojatyöpaikkoja, samoin sairaanhoitopiirit.
[/quote]
Luettelepas esimerkkejä niistä kuntien ja sairaanhoitopiirien suojatyöpaikoista, kun muka noin hyvin tiedät. Laiska se toisten töitä moittii. Ilman mitään parempaa tietoa. Onko mielipiteenäsi ehkä jokin epämääräinen "toimistotyö" tms.?
[/quote]
Kaikki virat ovat suojatyöpaikkoja, joka ei tietenkään tarkoita etteikö suuri osa niistä olisi tarpeellisia.
No nyt niitä turhia töitä tänne. Yksi mikä itsellä tulee mieleen on että tilastokeskuksen yli 500sta työntekijästä voisi heittää pihalle kevyesti niin että jäljelle jää vaikka 100-200.
Jaa, taas yksi, joka ei ole valtion virkaa ikinä nähnytkään.
Miten niin en ole nähnyt? Olen valitettavasti nähnyt, kun työskentelen turhassa virassa. Eikö siitä saisi nimettömänä puhua?
Voit "lohduttautua" sillä, että et todellakaan ole yksin. Sopisit varmasti paremmin tuottaviin töihin, sillä monelle suojatyövirkamiehelle tuollainen turha virka on oikea unelmien täyttymys.
Olen tehnyt kaksi yliopistotutkintoa, joten ns. tuottavat työt eivät juurikaan kiinnosta. Ihmettelen vaan, kuinka valtiolla on tähän varaa. En voi kertoa mitä teen, koska meitä ei ole montaa samoissa hommissa. Tietäisin kuitenkin, että moni olisi kanssani samaa mieltä kanssani jos tietäisi minkä parissa työskentelen.
Valtiolla on vaikka kuinka paljon näitä turhia virkoja, et oo ainoa.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 22:55"]
Olen tehnyt kaksi yliopistotutkintoa, joten ns. tuottavat työt eivät juurikaan kiinnosta. Ihmettelen vaan, kuinka valtiolla on tähän varaa. En voi kertoa mitä teen, koska meitä ei ole montaa samoissa hommissa. Tietäisin kuitenkin, että moni olisi kanssani samaa mieltä kanssani jos tietäisi minkä parissa työskentelen.
[/quote]
Kyllä merkittävä osa akateemisista työskentelee yksityisen sektorin tuottavissa töissä.
Näin se varmaankin on. Monet eri työtehtävissä työskentelevät työkaverit tekevät ihan hyödyllisiäkin töitä, toivoisin joskus pääseväni tekemään jotain järkevää. Valtiolla työskentelemisessä on tosin paljon myös hyviä asioita/etuja eli ehkä kannattaisi vain olla tyytäväinen siihen mitä tällä hetkellä on...
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 23:02"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 22:55"]
Kyllä merkittävä osa akateemisista työskentelee yksityisen sektorin tuottavissa töissä.
Niin varmaankin joillakin aloilla mutta ei minun tutkinnoilla.
Halusin vaan virittää keskustelua turhista viroista, ei muuta. Työllistyisin kyllä muuallekin mutta palkka olisi alhaisempi. Iloitkaamme kaikki, joilla on töitä!
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 22:58"]
[/quote]
Luettelepas esimerkkejä niistä kuntien ja sairaanhoitopiirien suojatyöpaikoista, kun muka noin hyvin tiedät. Laiska se toisten töitä moittii. Ilman mitään parempaa tietoa. Onko mielipiteenäsi ehkä jokin epämääräinen "toimistotyö" tms.?
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 23:17"]
Halusin vaan virittää keskustelua turhista viroista, ei muuta. Työllistyisin kyllä muuallekin mutta palkka olisi alhaisempi. Iloitkaamme kaikki, joilla on töitä!
[/quote]
Ei keskustelu viriä, jos et nyt itse kerro, mikä se sinun mielestäsi turha työtehtäväsi oikein on.
Onhan näitä "turhan työn" tekijöitä nähty täällä omassakin työpaikassani. Yksikin maisteri vaahtosi kuukausia kaikille pomoille, miten yksi työtehtävämme on ihan turha, kun eihän siinä kuin paineta nappia ja laiteta töitä eteenpäin seuraavalle. Kun ehdittiin vihdoin omilta töiltämme asiaa kaivella, niin paljastui, että tyttörukalta oli mennyt puolet yli hilseen perehdytyksessä eikä tosiaan ollut tehnyt mitään tarkistuksia ja muita toimenpiteitä, mitä ennen sitä napin painamista piti tehdä...
Kyllä näitä turhia on yksityisellä puolellakin, varsinkin alemmassa johdossa. Omalla työpaikalla voitaisiin ihan hyvin luopua lähiesimiehistä, jos ihmisten itseohjautuvaisuuteen luotettaisiin oikeasti, eikä vain juhlapuheissa, ja alimman johdon vastuita jaettaisiin suorittavaan portaaseen. Tosin sitten valtiolla todella ollaan ihan toisella tasolla, kuten määräaikaiseen tehtävään palkattu entinen työkaveri ja hyvä ystävä totesi. Kaveri olisi saanut jatkaa halutessaan isossa virastossa, mutta totesi työn olevan todella kaukana siitä, mitä halusi tehdä, ja palasi yksityiselle puolelle.