Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen lievä ylipaino

Vierailija
22.05.2015 |

Lapsellani todettiin eskari-iässä lievä ylipaino, mitä se sitten lieneekään. Korvat punaisena kuuntelin luentoa, mitä pitää syödä ja ateriarytmi jne. Kesällä otimme tavoitteeksi korvata esim. kaikki makkarat kasviksilla, lopettaa leipominen ja käytiin ahkerasti pyöräilemässä ja metsäretkillä. Sitten tuli kasvupyrähdys ja pituus-painosuhde parani. Nyt 2. luokan lopulla huomaan lapsen jälleen pyöristyneen. Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Miten olette saaneet tilannetta tasattua? Meillä syödään normaalia ruokaa, ei mitään hampurilaisia joka viikko. Karkkipäivänä saa noin 100 g karkkia. Maustettuja jukurtteja harvoin, koska neuvolan terkkari kehotti välttämään niitä. Lapselleni en ole maininnut, että hän on pyöristynyt, ettei hän ottaisi siitä murhetta, joka voi johtaa syömishäiriöön.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymykseen ap:n perheestä.,, Olen melko normaalipainoinen, en hoikka enkä lihava. Löysähkö kyllä olen. Vaatekoko noin 40. Painoindeksi normaalin ylärajoilla. Mieskään ei ole varsinaisesti lihava, vähän keskivartalon kumpua on. Isovanhemmat ovat kaikki vähän ylipainoisia, iän myötä lihoneet. Liittyykö tämä jotenkin tuon lapsen painoon? Samalla koululuokalla on montakin lasta, joiden vanhemmat ovat silmin nähden ylipainoisia, mutta lapsensa eivät ole. Eihän se ole niin, että lihavan ihmisen lapset olisivat ylipainoisia tai laihan ihmisen laihoja. En minäkään ollut lapsena ala-asteella lihava, vaikka en harrastanut liikuntaa, eikä minun kotonani syöty kasviksia lainkaan sillä tavalla kuin meillä nykyään (luulen, että silloin ei ollut valikoimakaan kasviksissa yhtä suuri). Meidän muut lapset eivät muuten ole toistaiseksi ylipainoiseksi todettuja, ja haluaisin toki ehkäistä ennalta, ettei kenestäkään tulisikaan.

-ap

Vierailija
2/45 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 15:14"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 15:02"]Mäkin jäin miettimään tuota maitoa. Monessa Euroopan maassa tuon ikäinen lapsi ei enää juo ollenkaan maitoa ruuan kanssa (saati aikuinen), eikä sitä tarvitakaan jos syö juustoja ja hapanmaitotuotteita. Miksi aterialla ei voisi juoda vaan vettä? Ja sellainen kysymys ap:lle että onko hän tai hänen miehensä siis nyt itse normaalipainoinen? Muutenhan nuo kuvailemasi elämäntavat tuntuvat ihan terveellisiltä ja tavallisilta.
[/quote]

Suomessa on kylläkin edelleen ihan virallinen suositus, että kasvava lapsi juo maitoa noin puoli litraa päivässä! Se että jossain köyhässä maassa ei ole siihen varaa, ei tark. sitä, että suomalaisen pitäisi olla samanlainen. Hyvää maitoa ei tartte lytätä! Aikuinen ei tarvitse maitoa, kasvuikäinen tarvitsee!!!! Meidä talous ei syö mitään juustoja, jotka on enimmäkseen rasvaa, yäk! Vaihtakas raejuustoon, se on terveellinen ja vähärasvainen.
[/quote]

Kiitos vinkistä. Meillä syödään raejuustoa silloin tällöin, mutta laitan kyllä juustoraastettakin esim. laatikkoruokien päälle. Juusto ei ole ollut ihan päivittäinen leivänpäällyste lapsilla. Salaattiin käytän fetajuustoa aika usein, miksei senkin voisi korvata välillä raejuustolla.

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 16:36"]Kysymykseen ap:n perheestä.,, Olen melko normaalipainoinen, en hoikka enkä lihava. Löysähkö kyllä olen. Vaatekoko noin 40. Painoindeksi normaalin ylärajoilla. Mieskään ei ole varsinaisesti lihava, vähän keskivartalon kumpua on. Isovanhemmat ovat kaikki vähän ylipainoisia, iän myötä lihoneet. Liittyykö tämä jotenkin tuon lapsen painoon? Samalla koululuokalla on montakin lasta, joiden vanhemmat ovat silmin nähden ylipainoisia, mutta lapsensa eivät ole. Eihän se ole niin, että lihavan ihmisen lapset olisivat ylipainoisia tai laihan ihmisen laihoja. En minäkään ollut lapsena ala-asteella lihava, vaikka en harrastanut liikuntaa, eikä minun kotonani syöty kasviksia lainkaan sillä tavalla kuin meillä nykyään (luulen, että silloin ei ollut valikoimakaan kasviksissa yhtä suuri). Meidän muut lapset eivät muuten ole toistaiseksi ylipainoiseksi todettuja, ja haluaisin toki ehkäistä ennalta, ettei kenestäkään tulisikaan.

-ap
[/quote]

No vanhempien ylipaino saattaisi kertoa jotain ruuan kaloritiheydestä ja/tai annoskooista perheessä. Mutta siitä ei siis teillä ole kyse.

Vierailija
4/45 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 15:36"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 15:22"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 15:14"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 15:02"]Mäkin jäin miettimään tuota maitoa. Monessa Euroopan maassa tuon ikäinen lapsi ei enää juo ollenkaan maitoa ruuan kanssa (saati aikuinen), eikä sitä tarvitakaan jos syö juustoja ja hapanmaitotuotteita. Miksi aterialla ei voisi juoda vaan vettä? Ja sellainen kysymys ap:lle että onko hän tai hänen miehensä siis nyt itse normaalipainoinen? Muutenhan nuo kuvailemasi elämäntavat tuntuvat ihan terveellisiltä ja tavallisilta.
[/quote]

Suomessa on kylläkin edelleen ihan virallinen suositus, että kasvava lapsi juo maitoa noin puoli litraa päivässä! Se että jossain köyhässä maassa ei ole siihen varaa, ei tark. sitä, että suomalaisen pitäisi olla samanlainen. Hyvää maitoa ei tartte lytätä! Aikuinen ei tarvitse maitoa, kasvuikäinen tarvitsee!!!! Meidä talous ei syö mitään juustoja, jotka on enimmäkseen rasvaa, yäk! Vaihtakas raejuustoon, se on terveellinen ja vähärasvainen.
[/quote]

Siis yli 3-vuotiaskin vielä puoli litraa? Huh huh. Eipä ihme että ihmiset ovat niin ylipainoisia, siihen jugurtti js kermajuusto päälle - ja monellekaan tämä tapa jatkuu aikuisuuteen asti.
[/quote]

No höpö höpö, maito sisältää maitotuotteet, eli jugurtit ja viilit ja muut. Itse taidat olla lihava niiden juustojes kanssa! Neuvolassa on meillekin kerrottu, että kantsii juoda ihan tavallista maitoa, ei mitään maustettuja jugurtteja kaataa kurkkuunsa. Ja jos ei joku vielä tiedä, niin esimerkiks Ranskassa tai Belgiassa ei pysty enemmistö juomaan tavallista maitoa, kun niitten mahat ei kestä, laktoosi-intoleranssi niissä maissa hyvin yleinen. Ja toinen homma, että ainakin kun me oltiin Ranskassa nuorena, ei siellä mitään koulussa syödä. Jos joku söi, niin puputtivat vehnäpatonkia. Ne ei saaneet ruokaa. Että ehkä siitä ennemminkin johtuu laihuus.
[/quote]

En tiedä provoiletko mutta Ranskassa kouluissa syödään kyllä ihan kunnon ateria moniosainen alkukeittoineen ja juustoineen päivineen. Ja Suomessahan laktoosi-intoleranssi vasta yleinen onkin.

Vierailija
5/45 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 15:36"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 15:22"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 15:14"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 15:02"]Mäkin jäin miettimään tuota maitoa. Monessa Euroopan maassa tuon ikäinen lapsi ei enää juo ollenkaan maitoa ruuan kanssa (saati aikuinen), eikä sitä tarvitakaan jos syö juustoja ja hapanmaitotuotteita. Miksi aterialla ei voisi juoda vaan vettä? Ja sellainen kysymys ap:lle että onko hän tai hänen miehensä siis nyt itse normaalipainoinen? Muutenhan nuo kuvailemasi elämäntavat tuntuvat ihan terveellisiltä ja tavallisilta.
[/quote]

[/quote]

Siis yli 3-vuotiaskin vielä puoli litraa? Huh huh. Eipä ihme että ihmiset ovat niin ylipainoisia, siihen jugurtti js kermajuusto päälle - ja monellekaan tämä tapa jatkuu aikuisuuteen asti.
[/quote]

No höpö höpö, maito sisältää maitotuotteet, eli jugurtit ja viilit ja muut. Itse taidat olla lihava niiden juustojes kanssa! Neuvolassa on meillekin kerrottu, että kantsii juoda ihan tavallista maitoa, ei mitään maustettuja jugurtteja kaataa kurkkuunsa. Ja jos ei joku vielä tiedä, niin esimerkiks Ranskassa tai Belgiassa ei pysty enemmistö juomaan tavallista maitoa, kun niitten mahat ei kestä, laktoosi-intoleranssi niissä maissa hyvin yleinen. Ja toinen homma, että ainakin kun me oltiin Ranskassa nuorena, ei siellä mitään koulussa syödä. Jos joku söi, niin puputtivat vehnäpatonkia. Ne ei saaneet ruokaa. Että ehkä siitä ennemminkin johtuu laihuus.
[/quote]

Kiitos, oma painoindeksini on 20, mikäli se tähän kuuluu (?) Ja kyllähän se maito on lisäkaloreita jos se tulee muiden maitotuotteiden edelle. Ja tosiaan Suomessakin se laktoosi-intoleranssi on erittäinkin yleinen.

Vierailija
6/45 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkat ap valitsemallasi linjalla. Toiset vain on pyöreämpiä kuin toiset. Jos ylipaino ei ole runsasta tai häiritsevää, ei se mielestäni haittaa, jos elämäntavat ovat muuten normaalit. Jos taas haluat tarkkailla syömisiä, niin pihistä lautasella hiilareitten määrästä. Eli laita yksi peruna vähemmän, vähemmän riisiä, jne. Jos pyytää lisää, annat, mutta pidä annoskoko edelleen pienempänä. Näin lapsi saa kuitenkin lisää (psykologinen merkitys), mutta annoskoko on pienempi. Mahalaukkua on mun mielestä turha venyttää liian isoilla annoksilla. Enemmän salaattia tai vaikka jälkkäriksi vielä hedelmä. Maidosta en luopuisi. 

Oletko kokeillut tehdä välipalat valmiiksi? Jos teet välipalat valmiiksi, niin pysyisikö silloin annoskoko normina? Meillä on hypätty (epäterveellisesti) välipalan yli kokonaan, koska 2. luokkalaisella on omien sanojen mukaan niin nälkä, että haluaa koulusta tullessa ruokaa. Ruuan laitankin valmiiksi lautaselle, joten lapsen ei tarvitse kuin lämmittää ruoka ja näin annoskokokin on kontrollissa.  

Toisaalta, itselläni on kouluterveydenhoitaja ekalla luokalla kirjoittanut papereihin "ylipainoinen". 7. luokan terveystarkastuksessa lääkäri purskahti nauruun samalla kun katsoi minua ja sanoi "Täällä lukee ylipainoinen!" Normaalipainoinen olen sen jälkeen aina ollut. Ja olen edelleen. :-) Me vaan kasvetaan eri tavalla ja ollaan erilaisia. :-)

Vierailija
7/45 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 22:57"]Mikä kasvupyrähdys hänelle tuli 7-vuotiaana?
[/quote]

Siis oli kasvanut pituutta vuodessa niin paljon, että paino ei ollut noussut samaa tahtia. Kyllä sen vaatteista huomasi, kun parissa kuukaudessa jäi kaikki 134 cm vaatteet silloin pieneksi.

-ap

Vierailija
8/45 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse pyöreähkö lapsi. Mummi leipoi pullaa ja teki oikein rasvaa tihkuvia karjalanpiirakoita. Saatoin syödä 7 yhdeltä istumalta. Aina kun jossain rapsahti karkki, olin hetkessä paikalla, ja perhe oikein vitsaili siitä. Luulen, että vasta yläasteella ulkonäköpaineet ajoivat tarkkailemaan syömisiä. On se vuosien mittaan mennyt joskus överiksikin, sekä tarkkailu, laihdutus että syöminen. Mitähän ne vanhemmat olisivat minullekaan lapsena mahtaneet, muistan olleeni itsepäinen tapaus, jolle piirakka ja pulla maistui.

Vierailija
9/45 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odottelen vinkkejä muilta vanhemmilta. Meillä 4- vuotias on vähän pullukka, ihan vauvasta saakka ollut. Toisaalta olen itse myös lievästi ylipainoinen ja mies entinen ylipainoinen.

Vierailija
10/45 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen kuuluu liikkua 2 tuntia päivässä. Tuleeko se täyteen?

Vähennä vielä ruoan kaloritiheyttä, jos lapsesi syö suuria annoksia. Varmista että proteiineja ja rasvoja tulee tarpeeksi, eikä lapsi täytä itseään pelkillä hiilihydraateilla.

Vierailija
11/45 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloin kerryttää ylipainoa ala-asteella ja nyt olen ylipainoinen aikuinen. Meillä syötiin todella terveellisesti ja karkkia oli vain yhtenä päivänä viikossa mutta söin sitä terveellistä ruokaa liikaa ja jossain vaiheessa aloin syödä salaa esim kaapista leipää jne .mitään keksejä tms ei kaapissa juuri koskaan ollutkaan, jos olis ollu niin oisin nekin tietydti syöny.
Teidän tilanteessa kannattaa varmasti kiinnittää huomiota annoskokoon, lautaselle kerätään ruoat lautasmallin mukaan ja jos santsataan niin santsataan myös kasviksia ja salaattia, ei pelkkää makaroonilaatikkoa. Lapselle voi antaa myös ennen ruokaa vaikka porkkanaa tms jos se tasoittaisi ruokahalua. Maidon määrä kannattaa rajoittaa puoleen litraan päivässä, esim siis lasi aamupalalla, koulussa, päivällisellä ja muuten sitten vettä.
En nyt niinkään huolehtisi jos syö kaks palaa ruoisleipää välipalalla, mutta huolehdi että syö jotain kasviksia muös, vaikka leivän päällä.
Paljonko lapsi liikkuu?

Vierailija
12/45 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni oli ala-asteella hieman pullukka ja nyt on siitä kasvanut sopusuhtaiseksi pikku hiljaa.

Vierailija
13/45 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut totta on sekin, että osa ihmisistä on aina, syntymästään asti, jässikkätyyppiä, eli keräävät helposti massaa. Osa kerää lihaksia, osa läskiä. Näin on ollut vaikka kaikki söisivät tismalleen saman määrän ruokaa ja liikkuisivat tismalleen saman määrän, jopa silloin kun suuri osa lapsista eli koulujen asuntoloissa tai lastenkodeissa, sieltä joukosta löytyi aina niitä, jotka olivat tukevampia kuin toiset.

Lapsille puhutaan nykyään ihan hirveästi laihduusta ja lihavuudesta ja terveellisestä syömisestä. Olen itse ihan ihmeissäni, että jo meidän perheen leikki-ikäset lapsemme miettivät niitä läskejään ja kuka on pullea ja kuka ei, ja voiko tätä syödä, onko tää terveellistä?  Kun kysyn että kuka tuollaisia on puhunut, niin päiväkodissa ovat sen oppineet. Kotona painotamme aina sitä, että kenekään ulkonäköä ei saa arvostella, mitenkään. Molemmat lapset on painon suhteen miinuskäyrällä, ja kun toisen paino nousi lähemmäs nollakäyrää, kehotti terkkari katsomaan nyt, ettei paino lähde ihan käsistä, kun tämä paino tässä on noussut. Mua kyllä tympäisi että näinhän sitä juuri tekemällä tehdään ongelmia elämään, että mun pitäis ensin olla huolestunut siitä alhaisesta painosta ja nyt huolehtia siitä, että mitä jos se ei jonain päivänä olekaan alhainen. ;) 

Tästä ei nyt ollut apua ap:lle, olipahan vaan mun pohdintaa. :)

Vierailija
14/45 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä syödään pastaa, riisiä ja perunaa? Kun aloitin laihduttamaan laskemalla kaloreita, olin yllättynyt, miten paljon noissa oli kaloreita. Myös kokojyvävalmisteissa. Voisitko aloittaa vaikka siitä, että laitat lapsen lautaselle aiempaa vähemmän pastaa, perunaa tai riisiä ja enemmän kasviksia? 

Vierailija
15/45 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen sä olet ollut lapsena ja entä lapsen isä?

kunhan liikkuu tarpeeksi ja syö terveellisesti. Siinä ne.

ja toki hyvä uni vaikuttaa aineenvaihduntaansa ja mieleen. Sitä ei halua mässääminen, kun on nukkunut hyvin. Ja muu kiva tekeminen.

se on hyvä, että et ole ruvennut huomauttelemaan pyöreydestä. Mä rupesin omalle huomauttelemaan, kun ei  syö tarpeeksi ja terveellisesti ja makea kyllä maistuu...että tarvitsee syödä kunnolla, että kasvaa ja kehittyy...ettei vähät ravinnon ravintoaineet ja energiat riitä kaikkeen. Oli aika laiha. Nyt kun on enemmän liikkunut, niin on piristynyt. On löytynyt omia kivoja lajeja. 

anna lapsen kokeilla eri liikuntaa. Anna lopettaa, jos ei halua ja anna etsiä uusia. Tai palata takaisin. Siten löytää itselleen sopivan. Ja se makean syöminen jää,, kun on kivoja harrastuksia.

Vierailija
16/45 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin lapsena hyvinkin pyöreä, sellainen, jolle vanhemmat teki omat ruuat, kun en supstunut kaalilaatikoita ym. Syömään. 12-13- vuotiaana tuli 12cm pituutta ihan hetkessä ja yhtäkkiä olinkin normaalivartaloinen nuori. Älkää ottako stressiä lapsenne kiloista, kunhan elämäntavat ovat terveelliset. Itse olen oppinut vanhempieni virheistä, ja pidän huolen, että minun lapseni tulevaisuudessa syövät normaalisti.

Vierailija
17/45 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheen ruokavaliota katsoisin kokonaisuutena; lapsihan syö miten perhe syö. Kotiruoka voi joissain perheissä olla hyvin kaloritiheää ihan huomaamatta jos asiaa ei ole ajateltu aikaisemmin. Lisäksi annoskoko on toinen merkittävä tekijä. Ja lautasmalli. Mutta en kyllä kasvavan lapsen lievästä ylipainosta hirveän huolissani olisi koska se tasoittuu yleensä. Ennemminkin kiinnittäisin huomiota yleensä terveiden elämäntapojen välittämiseen vanhempien taholta lapsille; joskus vanhemmat eivät itse elä kuten opettavat. En tietenkään tiedä onko ap:n tapauksessa näin.

Vierailija
18/45 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 08:41"]Miten teillä syödään pastaa, riisiä ja perunaa? Kun aloitin laihduttamaan laskemalla kaloreita, olin yllättynyt, miten paljon noissa oli kaloreita. Myös kokojyvävalmisteissa. Voisitko aloittaa vaikka siitä, että laitat lapsen lautaselle aiempaa vähemmän pastaa, perunaa tai riisiä ja enemmän kasviksia? 
[/quote]

Lapsen ruuan syömiseen ei kannata alkaa takertumaan. Perunaa voi syödä halunsa mukaan.
Lapsen painoon ei kannata alkaa takertumaan. Vääristää suhteen itseensä ja ruokaan
Todennäköisesti lapsi kerää massaa pituuskasvua varten. Painon suhde tasaantuu

Vierailija
19/45 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 08:33"]Itse aloin kerryttää ylipainoa ala-asteella ja nyt olen ylipainoinen aikuinen. Meillä syötiin todella terveellisesti ja karkkia oli vain yhtenä päivänä viikossa mutta söin sitä terveellistä ruokaa liikaa ja jossain vaiheessa aloin syödä salaa esim kaapista leipää jne .mitään keksejä tms ei kaapissa juuri koskaan ollutkaan, jos olis ollu niin oisin nekin tietydti syöny.
Teidän tilanteessa kannattaa varmasti kiinnittää huomiota annoskokoon, lautaselle kerätään ruoat lautasmallin mukaan ja jos santsataan niin santsataan myös kasviksia ja salaattia, ei pelkkää makaroonilaatikkoa. Lapselle voi antaa myös ennen ruokaa vaikka porkkanaa tms jos se tasoittaisi ruokahalua. Maidon määrä kannattaa rajoittaa puoleen litraan päivässä, esim siis lasi aamupalalla, koulussa, päivällisellä ja muuten sitten vettä.
En nyt niinkään huolehtisi jos syö kaks palaa ruoisleipää välipalalla, mutta huolehdi että syö jotain kasviksia muös, vaikka leivän päällä.
Paljonko lapsi liikkuu?
[/quote]

Ei meidän lapsi syö kahta ruispalasta välipalalla. Liikkuu koulumatkat 40 min. päivässä ja kaksi kertaa viikossa 1,5 tunnin liikuntaharrastus, joka jäi kesätauolle. Enempää ei oikeasti voida kuskata, koska meillä on 3 lasta, ja arjen ja muiden harrastusten organisointi vie aikaa. Pihalla trampalla ja palloilee hyvällä säällä tunnin, pari illassa. Huonolla säällä meillä ei kukaan liiku ulkona. Uimassa uimahallissa pari kertaa kuussa ja talvella hiihtää, luistelee pari kertaa viikossa. Satunnaisesti lasketellaan tai käydään juoksulenkillä.

-ap

Vierailija
20/45 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli liikuntapuoli on kunnossa. Sitten annoskoko on liian suuri kulutukseen nähden. Mahaa pitää täyttää kaloriköyhemmällä (mutta muita aineita enemmän sisältävällä) ruoalla.

PS: Lapsia ei pidä kuskata liikuntaharrastuksiin alle 7km matkoja ja yläkouluikäisenä alle 10km matkoja. Tuommoinen etäisyys on oikein sopiva pyöräiltäväksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi