Kumpi on oikeasti haitallisempaa sikiölle; tupakointi vai äidin stressi?
Elikkäs olen nyt rv 28 raskaana ja kiltisti ollut koko raskausajan polttamatta. Alussa lopettaminen oli helppoa järkyttävän pahoinvoinnin vuoksi, mutta nyt jälleen ihan jäätävät nikotiinin tuskat... Olen koko ajan pahalla päällä ja tiuskin kaikille ja minulla on todella ahdistunut ja stressaantunut olo kun tupakkia haluttaa niin paljon. Tuntuu että tämän takia mulla on alkanut tulemaan jopa kuukautiskivun kaltaisia tuntemuksia..
Olen monesti ollut jo retkahtamassa ja lähdössä kauppaan ostamaan askia ja polttamaan edes sen YHDEN, mutta jotenkin en taas vain toisaalta pysty siihen. Tiedän kyllä monia jotka ovat polttaneet koko raskausajan ja saaneet terveitä lapsia, mutta silti. Siksi kysynkin että aiheutanko nyt enemmän hallaa lapselle tällä kamalalla stessaamisella ja ahdistuneisuudella?
Kommentit (37)
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 14:42"]
Tupakointi, Sitäpaitsi jos olet ollut yli viikon polttamatta on "vieroitusoireet" pelkästään psyyykkisiä. Jos poltat tai käytät nikotiinikorvausta saat riippuvaisen juutavan lapsen stressiäsi lisäämään. Yksinkertaista, et polta. Syö vaikka porkkana joka kerta kun tekee mieli tupakkaa.
[/quote]
Vieroitusoireiden keskimääräinen kesto on 3-4 viikkoa.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=nix00259
Itsellä tupakanhimo tuli useiden kuukausienkin päästä lopettamisesta jos join kahvia tai alkoholia, joten niitä kannattaa välttää kun lopettaa tupakoinnin.
Tupakointi on todella pahasta lapselle ,mutta stressin vaikutus on myöskin ! Tarkoitan sitä todellista ,en tupakasta johtuvaa . Koeta olla stressaamatta "turhista" ja pyydä apua läheisilläsi . Itse sain keskenmenon joka johtui pahasta stressistä !!
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 15:34"]
Tupakointi on todella pahasta lapselle ,mutta stressin vaikutus on myöskin ! Tarkoitan sitä todellista ,en tupakasta johtuvaa . Koeta olla stressaamatta "turhista" ja pyydä apua läheisilläsi . Itse sain keskenmenon joka johtui pahasta stressistä !!
[/quote]
Höpsistä. Kukaan lääkäri ei varmasti ole voinut diagnostisoida keskenmenon syyksi stressiä.
Äitini oli synnärillä nähnyt ketjutupakoitsijan vauvan. Alkoi itkettämään. Vauva oli aivan keltainen ja sykkyrässä ja kitisi.. Ei itkenyt niin kuin normaali vauva itkee.. Vaan valitti nikotiinin vieroitus oireista.. Hoitaja ei antanut sen naisen imettää ollenkaan vauvaa oli myös hyvin vihainen tälle..
Sä kuvittelet, että se olisi jotenkin ihanaa. Miksi haluaisit oman kehosi myrkyttämisellä hetken ihanuutta? Etsi sitä jostain muualta, pienistä asioista, maista mansikkaa ja nauti siitä. Ihan vaan yritän tukea pois tupakasta loppuelämäksesi. On todella upeaa, että olet pystynyt olemaan noin kauan ilman tupakkaa, jatka sinnikkäästi, et sitä oikeasti tarvitse
Tupakointi on vaarallisempaa. Kun puhutaan sikiölle vaarallisesta stressistä, tarkoitetaan tilannetta, jossa äiti elää tyyliin sodan keskellä tai väkivaltaisessa suhteessa. On hyvä pyrkiä vähäiseen stressiin raskausaikana, mutta tupakoinnin lopettamisesta aiheutuva stressi ei varmasti vahingoita vauvaa. Mutta yritä löytää joku muu tapa rentoutua!
Sodan keskelläkin syntyy ihan terveitä lapsia. Missään ei ole tieteellisesti (tai muutenkaan) stressin vaikuttavan lapseen millään tavalla. Ihan höpöjuttuja keskenmenot stressin seurauksena. Tupakointi on todistettavasti vaarallista.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 15:51"]
Tupakointi on vaarallisempaa. Kun puhutaan sikiölle vaarallisesta stressistä, tarkoitetaan tilannetta, jossa äiti elää tyyliin sodan keskellä tai väkivaltaisessa suhteessa. On hyvä pyrkiä vähäiseen stressiin raskausaikana, mutta tupakoinnin lopettamisesta aiheutuva stressi ei varmasti vahingoita vauvaa. Mutta yritä löytää joku muu tapa rentoutua!
[/quote]
Ekan aikana polton viisi-kuusi päivässä. Lapsi syntyi normaali kokoisena ja on harvemmin kipeä ym. Toisen aikana lopetin täysin plussattua. Lapsi oli myös normaali kokoinen (100g ekaa painavampi) syntyessään. Tällä lapsella on kaksi sairautta johon täytyy ottaa lääkkeet joka päivä.
En ole ylpeä tupakoinnista, enkä siihen kannusta. Haluan vain ettei asioita nähtäisi musta-valkoisena. Tupakointi raskausaikana on venäläistä rulettia, pienelle osalle ei tule mitään.
Mua aina huvittaa se ajatus, että tupakoinnin lopetus aiheuttaisi sellaista stressiä, että siinä voisi sikiö vahingoittua. Oikeasti siinä on jotenkin hämärtynyt se, mitä oikea stressi on, sillä ei ole mitään tekemistä tupakanhimon tai viinanhimon kanssa.
Ap, ole oikein ylpeä itsestäsi, että olet jo nyt vastuullinen ja rakastava äiti. Joka kerta kun katsot lastasi, voit ajatella, että lapsesi voi hyvin koska sinä ylitit itsesi ja omat mielihalusi ja huolehdit lapsesi hyvinvoinnista. Jos sun lapsella on tulevaisuudessa vaikeuksia esimerkiksi keskittymisessä ja oppimisessa, tiedät että ainakaan sinä et ole niitä raskausaikana lapselle aiheuttanut.
Hah joku oikein haluaa vahvistusta röökaamiselleen; kun se stressi on oikeesti haitallisempaa kuin se että mä vedän posket lommolla syöpäkäärylettä. Voi vittu kun taas yksi roskasakki lisääntyy.
Mulle sanottiin neuvolassa että mieluummin yksi-kaksi päivässä kuin jatkuva tupakanhimo.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 15:53"]
Sodan keskelläkin syntyy ihan terveitä lapsia. Missään ei ole tieteellisesti (tai muutenkaan) stressin vaikuttavan lapseen millään tavalla. Ihan höpöjuttuja keskenmenot stressin seurauksena. Tupakointi on todistettavasti vaarallista.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 15:51"]
[/quote]
[/quote]
Juu toki, suurin osa sodan keskellä syntyvistä lapsista on terveitä. Muistelen vaan lukeneeni jonkun tutkimuksen, jossa seurattiin lapsia, joiden äidit olivat altistuneet äärimmäiselle stressille raskausaikana (kuolemanvaara) ja lapsilla oli keskimäärin enemmän MT-ongelmia kuin verrokeilla (jotka elivät syntymänsä jälkeen samanlaisessa ympäristössä, mutta joiden äiti ei ollut kokenut raskausajan stressiä). Mutta en nyt muista lähdettä, joten ehkä vain kuvittelen. Joka tapauksessa ap:n kannattaa pitää kiinni savuttomuudesta!
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 16:09"]
Mulle sanottiin neuvolassa että mieluummin yksi-kaksi päivässä kuin jatkuva tupakanhimo.
[/quote]
Polttiko sun vauvakin sitten yksi kaksi päivässä kun jäi koukkuun nikotiiniin jo kohdussa?
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 16:09"]
[/quote]
Sanotaanko neuvolassa tosiaan näin? Koska eihän siellä sanota raskausdibaatikoillekaan, että ei se haittaa jos verensokerit huitelee välillä taivaissa, ei se ole niin nöppösen nuukaa, pitäähän sitä ihmisen pullaa saada mieluummin kuin olla pullanhimossa.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 16:12"][quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 16:09"]
[/quote]
Polttiko sun vauvakin sitten yksi kaksi päivässä kun jäi koukkuun nikotiiniin jo kohdussa?
[/quote]
Älä huoli, mä lopetin. Ekalla käynnillä sanoivat kun kyselivät nämä ennen raskautta juttuja.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 14:43"][quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 14:25"]Tupakassa on kymmeniä erilaisia myrkkyjä, stressissä kehon omia tuotteita. Kumman luulet olevan myrkyllisempää? Yrität vain keksiä puolustuksia että saisit polttaa. Se lapsen kanssa eläminen tulee olemaan vielä monta kertaa stressaavampaa kuin odotusaika, joten paras nyt vaan totuttautua siihen stressin tunteeseen, ja keksiä muita selviytymiskeinoja kuin tupakointi.
[/quote]
En minä tänne tullut kerjäämään mitään puolustuksia että mulla olisi parempi omatunto ja sitten voisin hyvillä mielin polttaa sen tupakin. Enkä ole tietääkseni edes missään vaiheessa itse niin sanonut että olisi parempi jos polttaisin sen tupakin. Tiedän kyllä tupakan haitat mutta pelottaa tämä jatkuva stressaaminenkin joka vain jatkuu ja jatkuu.. :( ehkä se on totta ettei tämä nikotiinista johdukkaan vaan raskaushormooneista, mutta ainakin tämä olotila saa minut kaipaamaan sitä lyhyttä rentouttavaa hetkeä.
-ap
[/quote]
Avainkohta taisi olla tuo "lyhyt rentouttava hetki". Itse menin aina omaan rauhaani ja tosiaan useimmiten ulos ja söin omenan oikein ajatuksella ja nautiskellen. Se oli minun "tupakkataukoni". Lopetin tupakoinnin siis ennen ensimmäistä raskautta ja ensimmäisen kohdalla nimenomaan stressi sai kaipaamaan niitä tupakkataukoja, ei niinkään tupakkaa. En aloittanut tupakointia enää uudelleen raskauden jälkeen. Tsemppiä ap! Sinun on vain keksittävä se oma tapasi pikarentoutua :)