Kumpi on oikeasti haitallisempaa sikiölle; tupakointi vai äidin stressi?
Elikkäs olen nyt rv 28 raskaana ja kiltisti ollut koko raskausajan polttamatta. Alussa lopettaminen oli helppoa järkyttävän pahoinvoinnin vuoksi, mutta nyt jälleen ihan jäätävät nikotiinin tuskat... Olen koko ajan pahalla päällä ja tiuskin kaikille ja minulla on todella ahdistunut ja stressaantunut olo kun tupakkia haluttaa niin paljon. Tuntuu että tämän takia mulla on alkanut tulemaan jopa kuukautiskivun kaltaisia tuntemuksia..
Olen monesti ollut jo retkahtamassa ja lähdössä kauppaan ostamaan askia ja polttamaan edes sen YHDEN, mutta jotenkin en taas vain toisaalta pysty siihen. Tiedän kyllä monia jotka ovat polttaneet koko raskausajan ja saaneet terveitä lapsia, mutta silti. Siksi kysynkin että aiheutanko nyt enemmän hallaa lapselle tällä kamalalla stessaamisella ja ahdistuneisuudella?
Kommentit (37)
Kai se tupakointi on vaarallisempaa. Ja tuskin nikkiksestäkään enää on kyse, jos olet melkein puoli vuotta jo ollut ilman. Koita rentoutua ja keksiä jotain muuta tekemistä. Itselläni auttoi mentholpurkan syönti :D sai ns jotain vedettyä henkeenkin :D jos muuten olet noin kauan ollut polttamatta, niin se tupakka myös varmaan haisee aika vahvalle mielestäsi. Mulla on pari tupakkaa kotona, ja jos tulee himo, niin haistelen niitä, en sytytä. Siitä hajustakin jo lähtee mieliteot :D
No tupakointi! Mietihän nyt! Se syrjäyttää verenkierrosta happea ja vauvalle menee se sama happi mikä sinullekin, eli käytännössä vauva ei saa tarpeeksi happea!
Tupakointi on ihan yksiselitteisesti vaarallisempaa. Stressihormoneja ihmisen kehossa on joka tapauksessa aina välillä, mutta tupakka sisältää lukemattomia ihmiselle vaarallisia myrkkyjä. Yritä keksiä joku muu juttu tupakoinnin sijaan. Syö vaikka useammin karkkia. :) Ei sekään toki terveellistä jatkuvasti ole, mutta huomattavasti vähemmän haitallista kuin tupakointi.
Tupakointi tietenkin. Stressin takia vauva ei kärsi hapenpuutteesta tai saa elimistöönsä vaarallisia kemikaaleja. Tuo stressin haitallisuus tupakkaan verrattuna on vain polttavien mammojen keksimä tekosyy jatkaa tupruttelua.
Äidin stressi nousee potenssiin sata kun hoitaa tupakalla pilaamaansa lasta.
Yritä olla ilman, kun olet saanut jo melkein lopetettua. Mutta ei se maailmaa kaada jos sorrut, älä ota siitä yhdestä tupakasta stressiä.
Toisaalta kannattaa olla neuvolan lääkäriinki yhteydessä jo mahakipujen takia ja kysyä myös heidän mielipidettä asiaan.
Sä yrität nyt vain oikeuttaa itelles polttamisen.
Juu kiitos vastauksista! Olen aina välillä käynyt vau.fi:n sivulta lukemassa mitä sikiölle milläkin viikolla kehittyy, ja ajatellut etten haluaisi ikinä vaarantaa oman lapseni terveyttä. Sitten kun tunnen oman lapsen pikkupotkut niin tulee kamala paskaäiti-fiilis kun olen edes ajatellut tupakointia.. :( oon kyllä ylpeä itsestäni kun olen pystynyt näinkin kauan olemaan tupakoimatta, mutta on tämä kyllä todella vaikeaa.. Tällä hetkellä on muutenkin stressiä töiden takia ja mies saattaa olla montakin viikkoa työmatkalla putkeen.. Hermot alkaa olla aika kireällä ja itkettääkin usein :(
Ei neuvottaisi olemaan tupakoimatta, jos se olisi pienempi paha.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 14:12"]Juu kiitos vastauksista! Olen aina välillä käynyt vau.fi:n sivulta lukemassa mitä sikiölle milläkin viikolla kehittyy, ja ajatellut etten haluaisi ikinä vaarantaa oman lapseni terveyttä. Sitten kun tunnen oman lapsen pikkupotkut niin tulee kamala paskaäiti-fiilis kun olen edes ajatellut tupakointia.. :( oon kyllä ylpeä itsestäni kun olen pystynyt näinkin kauan olemaan tupakoimatta, mutta on tämä kyllä todella vaikeaa.. Tällä hetkellä on muutenkin stressiä töiden takia ja mies saattaa olla montakin viikkoa työmatkalla putkeen.. Hermot alkaa olla aika kireällä ja itkettääkin usein :(
[/quote]
Mulla oli samoja tuntemuksia pitkin raskautta, eikä ne mistään tupakasta johdu vaan hormoneista! Itse en siis polta.
Tupakassa on kymmeniä erilaisia myrkkyjä, stressissä kehon omia tuotteita. Kumman luulet olevan myrkyllisempää? Yrität vain keksiä puolustuksia että saisit polttaa. Se lapsen kanssa eläminen tulee olemaan vielä monta kertaa stressaavampaa kuin odotusaika, joten paras nyt vaan totuttautua siihen stressin tunteeseen, ja keksiä muita selviytymiskeinoja kuin tupakointi.
Tupakointi ehdottomasti!
Voit miettiä vaikkapa ihan evoluution kannalta: kaikki tiineenä/raskaana olevat eliöt tuntevat aivan varmasti stressia jossakin vaiheessa raskauttaan (vaikka petoeläimen pakeeminen tai muu sellainen..), jolloin jos stressihormonit vaikuttaisivat todella negatiivisesti raskauteen, niin sellainen eläinlaji on kuollut pois tai eristäytynyt jonnekin.
Tämä on yleensä tupakoivien raskaana olevien meriselitys sille, miksi tupakoivat raskausaikana. Vaikka se on vain törkeää oman riippuvuuden laittamista oman vauvan terveyden edelle.
Mulla kuoli isä odotusaikana ja luulin, että siitä surunmäärästä pilaisin lapseni. Ihan iloinen veijari tuosta tuli :) Nyt sulle vaan muuta mietittävää kun nikotiini.
Tupakointi, Sitäpaitsi jos olet ollut yli viikon polttamatta on "vieroitusoireet" pelkästään psyyykkisiä. Jos poltat tai käytät nikotiinikorvausta saat riippuvaisen juutavan lapsen stressiäsi lisäämään. Yksinkertaista, et polta. Syö vaikka porkkana joka kerta kun tekee mieli tupakkaa.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 14:25"]Tupakassa on kymmeniä erilaisia myrkkyjä, stressissä kehon omia tuotteita. Kumman luulet olevan myrkyllisempää? Yrität vain keksiä puolustuksia että saisit polttaa. Se lapsen kanssa eläminen tulee olemaan vielä monta kertaa stressaavampaa kuin odotusaika, joten paras nyt vaan totuttautua siihen stressin tunteeseen, ja keksiä muita selviytymiskeinoja kuin tupakointi.
[/quote]
En minä tänne tullut kerjäämään mitään puolustuksia että mulla olisi parempi omatunto ja sitten voisin hyvillä mielin polttaa sen tupakin. Enkä ole tietääkseni edes missään vaiheessa itse niin sanonut että olisi parempi jos polttaisin sen tupakin. Tiedän kyllä tupakan haitat mutta pelottaa tämä jatkuva stressaaminenkin joka vain jatkuu ja jatkuu.. :( ehkä se on totta ettei tämä nikotiinista johdukkaan vaan raskaushormooneista, mutta ainakin tämä olotila saa minut kaipaamaan sitä lyhyttä rentouttavaa hetkeä.
-ap
Varmasti aika moni äiti on stressaantunut raskauden aikana, eikä liity edes tupakkaan. Ja silti suurin osa lapsista on kuitenkin normaaleja ja terveitä. Tupakoinnin vaikutukset taas on todistettu monesti. Se, että stressi olisi tupakkaa vaarallisempaa, on vain tekosyy. Tsemppiä! Nyt kun olet ollut jo noin pitkään ilman, pystyt helposti olemaan ilman jatkossakin, olet jo voiton puolella! Tee itsellesi ja varsinkin lapsellesi palvelus, äläkä aloita lapsen syntymän jälkeenkään.
Mitkä kaikkia asiat sua nyt stressaa? Ehkä asian purkaminen saattaisi vähän helpottaa tilannetta ja se tupakkakin unohtuisi. Avaudu tänne tai soita jollekin? :)
Tupakointi on vaaralllisempaa.