Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ujo ja epävarma verkostoituu? En saa töitä.

Vierailija
22.05.2015 |

Olen introvertti. Tulen toimeen ihmisten kanssa, mutten ole koskaan ollut mikään seuranainen. Olen sellainen kiltti, etupupetin hiljainen tyttö, joka on aina totellut auktoriteetteja ja tehnyt sen, mitä on käsketty. 

Valmistuin kolme vuotta sitten ja elättänyt sen jälkeen itseni lastenvahtitöillä, muuta en saa. Työkokemusta on vähän ja alan työllisyys todella huono. Kaikki paasaavat verkostoitumisen tärkeydestä. Saavatko siis vain kaikki rohkeat, puheliaat ja ulospäinsuuntautuneet ihmiset töitä, kun me hiljaiset emme kykene mihinkään itsemme tyrkyttämiseen joka kissanristiäisissä?

Huono neuvo on yrittää rohkaista minua 'vain menemään juttelemaan'. Olen tätä yrittänyt, mutta noloin tuloksin. En ole saanut yhtään hyvää kontaktia, lähinnä saanut aikaiseksi vain kiusallisia tilanteita, joista vastapuoli on yrittänyt häipyä. 

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot myöhässä. Verkostoituminen tapahtuu jo opiskeluaikoina, nyt on muut sun jälkeesi valmistuneet ajaneet jo ohi työmarkkinoilla.

Suosittelen alanvaihtoa:)

Vierailija
2/12 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu se verkostoituminen tapahtuu siellä missä voi tapahtua oman alan tulevia ja nykyisiä ammattilaisia elikkä siis koulussa ja sen jälkeen työelämässä. En tiedä kuinka verkostoidutaan jos muiden kanssa jutteleminen ei tule luonnostaan, ehkä silloin on vain pakko takoa rautaa kun se on vielä kuumaa, eli siis opiskeluaikoina väen vängällä muille opiskelutovereille. Kuulostaa kyllä aika kamalalta jos joutuu pakolla verkostoitumaan...

Taidat olla siis ikävä kyllä myöhässä tältä erää, voisitko kenties miettiä jatkokoulutusta tms.?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

tapahtua = tavata

Vierailija
4/12 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluun

Vierailija
5/12 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluttaudu lastentarhanopeksi

Vierailija
6/12 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole päivääkään ollut työttömänä näin 40 ikävuoteen mennessä, vaikka olen erittäin epäsosiaalinen enkä voisi vähempää kiinnostua mistään verkostoitumisista. Kyllä sitä töitä saa ihan hyvällä koulutuksella ja asenteella ja kokemuksella, ei tarvita useimmilla aloilla mitään verkostoitumista, huolimatta paskapuheista joita jotkut toitottaa. 

Ja minä olen joka kerta työhaastattelussa jo tehnyt selväksi etten ole mikään tiimipelaaja vaan aika erakko. Ja että en jousta työajoissa jne. Silti olen saanut jokaisen työpaikan jota olen hakenut. Tai ehkä juuri siksi. Näkevät että siinä on ihminen jolla on asennetta, ja ilmeisimmin sen verran kovaa osaamista että on varaa diivailla.

Vierailija
7/12 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis miten verkostoituminen opiskeluaikana olisi ollut ap:lle yhtään sen helpompaa kuin valmistumisen jälkeenkään? 

Minulla sama tilanne. Opiskeluaikana hankin hyviä kontakteja työharjoittelujen kautta, mutta siihen se jäi. Niistä paikoista en saanut töitä, eivätkä ne sieltä mihinkään soittele, että ottakaa se meidän entinen harjoittelija töihin.

Olen superujo, enkä saa aikaiseksi mitään small talkia kenenkään kanssa. Valmistuin, enkä saa töitä. Kahdessa työhaastattelussa olen pärjännyt hyvin, mutta paikat menivät toisille. Käyn aktiivisesti oman alan tapahtumissa, seminaareissa ja yritän saada Facebook- ja LinkedIn-kavereita. Olen vain niin sisäänpäinkääntynyt, ettei sellainen luontainen verkostoituminen onnistu.

Ymmärrän ap:n ongelman.

Vierailija
8/12 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 12:27"]

Minä en ole päivääkään ollut työttömänä näin 40 ikävuoteen mennessä, vaikka olen erittäin epäsosiaalinen enkä voisi vähempää kiinnostua mistään verkostoitumisista. Kyllä sitä töitä saa ihan hyvällä koulutuksella ja asenteella ja kokemuksella, ei tarvita useimmilla aloilla mitään verkostoitumista, huolimatta paskapuheista joita jotkut toitottaa. 

Ja minä olen joka kerta työhaastattelussa jo tehnyt selväksi etten ole mikään tiimipelaaja vaan aika erakko. Ja että en jousta työajoissa jne. Silti olen saanut jokaisen työpaikan jota olen hakenut. Tai ehkä juuri siksi. Näkevät että siinä on ihminen jolla on asennetta, ja ilmeisimmin sen verran kovaa osaamista että on varaa diivailla.

[/quote]

Ihan kiva, että olet saanut pelkällä opiskelulla ja asenteella töitä.

Puuttuuko kaikilta sadoilta tuhansilta työttömiltä siis vain swag, kun eivät millään saa töitä? 

Vierailija
9/12 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 12:25"]

Kouluttaudu lastentarhanopeksi

[/quote]

Niin. Sinnehän noin vaan mennään ja opiskellaan. 

Kiva neuvo joo.

Vierailija
10/12 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 12:16"]

Olen introvertti. Tulen toimeen ihmisten kanssa, mutten ole koskaan ollut mikään seuranainen. Olen sellainen kiltti, etupupetin hiljainen tyttö, joka on aina totellut auktoriteetteja ja tehnyt sen, mitä on käsketty. 

Valmistuin kolme vuotta sitten ja elättänyt sen jälkeen itseni lastenvahtitöillä, muuta en saa. Työkokemusta on vähän ja alan työllisyys todella huono. Kaikki paasaavat verkostoitumisen tärkeydestä. Saavatko siis vain kaikki rohkeat, puheliaat ja ulospäinsuuntautuneet ihmiset töitä, kun me hiljaiset emme kykene mihinkään itsemme tyrkyttämiseen joka kissanristiäisissä?

Huono neuvo on yrittää rohkaista minua 'vain menemään juttelemaan'. Olen tätä yrittänyt, mutta noloin tuloksin. En ole saanut yhtään hyvää kontaktia, lähinnä saanut aikaiseksi vain kiusallisia tilanteita, joista vastapuoli on yrittänyt häipyä. [/quote]

No joo, opiskeluaikana se verkostoituminen ois tarkoitus tehdä. Jos ei silloin tyrkytä itseään "oikealla tavalla" niin sitten ei tule tuloksiakaan. Olen samantyyppinen kuin sinä, en tykkää tyrkyttää itseäni tai osaamistani koska koen sen niin teennäisenä touhuna (musta ei ikinä saisi puhelinmyyjää tms, haha). Olen myös hiljaisempaa tyyppiä, enemmän kuuntelija ja tarkkailija, "hitaasti lämpenevä" - ikävä kyllä työympäristöt eivät opiskeluajan harjoitteluissa tunnu tykkäävän sellaisesta vaan siellä pitäisi olla jatkuvasti hölöttämässä ja kyselemässä (samalla pitää varoa sitä, ettei astu kenenkään varpaille tai ole liian ärsyttävä). Mä yleensä katselen ja tunnustelen sosiaalista ympäristöä aikani ja rupean sitten tuomaan itseäni enemmän esille. Oman osaamisen esilletuomista kannattaa tietoisesti opetella, silloin jos se tulee huonosti luonnostaan.

Jos alan työllisyys nyt on huono, niin ehkä opiskelu oisi hyvä vaihtoehto? Tuohon ujouteen ja epävarmuuteen sanoisin sen verran, että luota omaan osaamiseen ja kehitä sitä eteenpäin, saat lisää itsevarmuutta osaamisen kehittyessä varmempaan suuntaan. Ujous luonteenpiirteenä on ihan ok, kunhan se ei estä sua toimimasta. Hyvä myös muistaa ettei töihin mennä ystävystymään vaan töihin eli ei siellä tarvitse työmaailman ulkopuolisista asioista puhua jos ei halua ;)

Vierailija
11/12 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että verkostoituminen työllistää (ainakaan siinä määrin kuin ehkä kuvitellaan). Ja ujous on ihan ok, mutta tietynlaisesta tönkköydestä olis tietysti hyvä päästä eroon. Itse olen huomannu että hyvinkin pienellä jonkin käsillä olevan asian kommentoinnilla voi tehdä itsestään hieman helpommin lähestyttävän.

Vierailija
12/12 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et kerta kaikkiaan kykene juttelemaan ihmisille f2f, niin aloita vaikka omaa alaasi käsittelevä blogi ja kontaktoi sitä kautta ihmisiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän