Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

veroton myyntivoitto?

Vierailija
22.05.2015 |

Heippa!

Osaisko joku sanoa, miten seuraavassa tilanteessa käy mahdolliselle omistuasunnon myyntivoitolle?

Eli tyttöystäväni osti asunnon noin vuosi sitten ja asunut tämän ajan siis itse asunnossa yksin. Vuosi siis täytyy vielä asua, että saa mahd myyntivoiton verottomana. Mutta vaikuttaako se, jos me muutamme yhteen kyseiseen asuntoon? Ei siis tehdä mitään vuokrasopimusta, tällöin ainakin vaikuttaisi. Entä vaikuttaako, että olemme naispari? Tuntuisi hölmölle, että ylläolevat vaikuttaisi, kun kuitenkin omiataja jää itsekin asumaan asuntoonsa.

Yritin soittaa verotoimistoon, oli vartin jono! Käyn paikan päällä selvittämässä, jos en joltain saa varmistusta.

Kiitos :)

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten se nyt asiaan vaikuttaisi, vaikka olisit siellä vuokralla? Eihän se mitään vaikuta. Myyntivoitto on se osa, jonka verran enemmän hän saa asunnosta sen myydessään rahaa kuin maksoi ostaessaan, jos siis voittoa saa. Siitä menee veroa. Siitä voi vähentää varmaan jotain leimaveroja jne, mutta ei vuokratuloja. Vai mitä ihmettä oikein tarkoitit, että sinä liittyisit asiaan?

Vierailija
2/11 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä myyntivoitto koskaan verotonta ole, mutta jos ei asu 2 vuotta, menee veroa koko asunnon myyntihinnasta, näin muistelisin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:22"]Eikä myyntivoitto koskaan verotonta ole, mutta jos ei asu 2 vuotta, menee veroa koko asunnon myyntihinnasta, näin muistelisin. 
[/quote]

Muistelet väärin.

Vierailija
4/11 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:22"]

Eikä myyntivoitto koskaan verotonta ole, mutta jos ei asu 2 vuotta, menee veroa koko asunnon myyntihinnasta, näin muistelisin. 

[/quote]

Voi pyhä yksikertaisuus sentään.

Tuossa faktaa, ei tarvitse muistella.

http://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Asunnon_myynti

Vierailija
5/11 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa no niinpä muistelin väärin, hitsi! Mutta kuitenkaan aloittajan asumiset eivät asiaan vaikuta. 

Vierailija
6/11 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyntivoittoveroa ei mene, jos osakkeenomistaja on asunut vakituisesti asunnossa 2-vuotta. Tilanne ei muutu miksikään, vaikka muuttaisit hänen luokseen asumaan, jos tyttöystäväsi asuu siinä edelleen, koska osakkeiden omistaja on edelleen tyttöystävä, et sinä.

Vierailija
7/11 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvennän hieman.

Ollaan perillä noista, mitä vero.fi sivuillakin lukee, että 2 vuotta asuttava yhtäjaksoisesti itse asunnossa tai perheenjäsenen asuttava. Luettiin myös perheenjäsenen luokitus, minua ei todennäköisesti luokitella perheenjäseneksi kosla ei olla rekisteröidyssä parisuhteessa. Jos olisin mies, mehän oltaisi heti avopari.

Eli haluaisin vaan varmistuksen, että vaikuttaako mahd myyntivoittoon se, että joku muuttaa postinsa samaan omistusasuntoon, joka ei ole perheenjäsen?
Luin jostain, että alivuokrasopimus vaikuttaisi, mutta mehän ei tehdä mitään vuokrasopparia, eli tyttöystäväni ei saa vuokratuloja.

En tiedä selvensikö vai enkö osaa selventää mitä tarkoitan. :)

Vierailija
8/11 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei kiitos!

Näin me vägän ajateltiinkin, koska tosiaan omistaja jää edelleen asumaan asuntoon. Jotenkin tuntuis hölmölle, että vaikuttais minun muuttoni asiaan mitenkään. Mut ei näistä aina tiiä, ei välttämättä aina mee niinku tuntuu järkevältä..

Kiitos sulle, jospa se nyt on noin :)

Vierailija
9/11 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:35"]

Selvennän hieman. Ollaan perillä noista, mitä vero.fi sivuillakin lukee, että 2 vuotta asuttava yhtäjaksoisesti itse asunnossa tai perheenjäsenen asuttava. Luettiin myös perheenjäsenen luokitus, minua ei todennäköisesti luokitella perheenjäseneksi kosla ei olla rekisteröidyssä parisuhteessa. Jos olisin mies, mehän oltaisi heti avopari. Eli haluaisin vaan varmistuksen, että vaikuttaako mahd myyntivoittoon se, että joku muuttaa postinsa samaan omistusasuntoon, joka ei ole perheenjäsen? Luin jostain, että alivuokrasopimus vaikuttaisi, mutta mehän ei tehdä mitään vuokrasopparia, eli tyttöystäväni ei saa vuokratuloja. En tiedä selvensikö vai enkö osaa selventää mitä tarkoitan. :)

[/quote]

No onko se omistaja muuttamassa sieltä pois? Jos on ja sinä muutat tilalle, se kaksi vuotta ei täyty. Mutta jos sinä muutat sinne vaan lisäksi, ei se vaikuta mitenkään sen omistajan kahden vuoden yhtäjaksoiseen asumiseen. 

Jos sinä ostat asunnosta osan, sinun osuutesi kaksi vuotta lähtee käyntiin siitä hetkestä kun sekä olet omistanut että asunut. Eli ennen omistusta ollutta asumista ei lasketa. 

Vierailija
10/11 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeästihän ap sanoi, että omistaja aikoo asua 2 vuotta.

Vierailija
11/11 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei omistaja tosiaan ole muuttamassa asunnosta minnekään, minä vaan muutan hänen luokseen. Eikä vuokraa huonetta siitä minulle tai myy osaa asunnostaan. Omistaa sen samalla lailla kokonaan kuin kaupantekovaiheesaakin, muutan tosiaan vaan sinne myös :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi neljä