Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruokaan 800€ kuukaudessa, ihan mahdoton päästä sen alle

Vierailija
21.01.2022 |

Kaksi aikuista ja kaksi teinipoikaa, aikuiset etätyössä ja syödään lounas kotona, edellisen päivän rippeitä, leipä paistetulla kananmunalla, puuro tms. Laitetaan kaikki ruoka itse, leivotaan ja haetaan leipää tehtaanmyymälästä edullisemmin. Ja silti, 800€ kuukaudessa ruokaan ja tuntuu ettei oikein tahdo enää edes riittää.
Hyödynnän tarjouksia, ostan edullista ja tingin kotimaisuudesta vaikka en tahtoisi. Muistan kun lapsia asui kotona neljä ja ruokaan meni 600€ kuukaudessa. Oi niitä aikoja.

Kommentit (281)

Vierailija
21/281 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllähän teinit syö! Varsinkin jos vielä liikkuu paljon, mutta muutenkin. Se ruuan määrä on oikeasti valtava!

Mutta silti vähän vaikea uskoa, että menisi 800 euroa puuroon, kananmuniin ym. Tai uskon siis että menee, mutta etteikö tuon alle pääsisi mitenkään.

Meillä mies + minä + teini + alakoululainen ja menee ehkä 500 e. Tuossa mukana jo ulkonasyömisiä, lähinnä mun työpaikkalounaat pari kertaa viikossa, etäpäivinä syön ruuan kotona. Teen paljon ruokaa itse, haen leivät tehtaanmyymälästä puoli-ilmaiseksi ja hyödynnän tarjoukset. Nytkin perjantain kunniaksi tein pari pellillistä pizzaa. Tarkkana saa koko ajan olla. Välillä mietin että ollaan varmaan konkurssissa kun nuorempikin saavuttaa teini-iän.

Ehkä. Meillä minä seuraan kauppalaskuja tarkkaan ja olen laskenut että keskimäärin menee 800€ kuukaudessa. Kananmunia meillä syödään paljon, 15kpl rasia maksaa Lidlissä jotain päälle kahden euron. Ei syödä puuroa joka päivä, ehkä 1-3 päivänä viikossa. Teinit syö aamupalaksi leivän tai banaanin tai jogurtin, joskus ei mitään jos tulee kiire kouluun. Ehkä noi teinit syö paljon, ovat liikkuvaisia ja molemmilla urheiluharrastus. Joskus ei meinaa riittää 500g kanapaketti yhteen ateriaan. Jos tehdään itse pizzaa niin sitä tehdään kaksi pellillista ja se menee kaikki.

ap

Vierailija
22/281 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten etätyö liittyy ruokalaskuun?

Se, että tekee kaiken ruoan itse ei kerro siitä kuinka kallista ruokaa tekee:

Onko aamiaisella puuroa, kotimaisia pakastepuolukoita 7€/kg , keitetty muna 2€/kg, alle 5€/kg hintaista raejuustoa

vai onko ostettua leipää, kotimaisia vadelmia 22€/kg, leikkelettä 12€/ kg, juustoa 8 €/kg?

Onko esim. viikon päivällisruoka itse keitettyä hernekeittoa, jossa myös lihaisia sattumia tarjouskinkusta, vai onko pääruokana possunlihaa ja lisäkkeenä pakasteherneitä?

Broilerinfileet ja uunijuureksia vai broilerikeitto, johon on proteeniksi ja makua antamaan lisätty ja myös erilaisia papuja?

Sinänsä olen sitä mieltä, että 200 euroa henkeä kohden ei ole paljoa, jos on perhe, jossa ruoasta nautitaan. Jos ruoasta nautitaan esim. lomamatkojen sijaan, niin kannattaa satsata siihen arkeen.

Eihän noi sun "kalliit" esimerkit oo kalliita.

Ei kai kukaan oikeesti laita broilerikeittoon papuja? Tekee vaikka sen linssikeiton eri päivänä. Papukeittoa en pysty kuvittelemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/281 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teineistähän saat jo lapsilisiä sen parisataa. Kattaahan ne jo ruokakuluja jonkin verran? Sellasta se on kun hässii liikaa eikä käytä ehkäisyä, ruokaa menee. ;) Älä säästä ruokakuluissa, olet velvollinen ruokkimaan lapsesi kunnolla.

Vain toisesta tulee lapsilisä ja se menee bussikorttiin koska ei ole lähikoulussa.

ap

Vierailija
24/281 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 4 hengen perhe ja korkeintaan 500e menee ruokaan. Ostan mitä mieli tekee ja käyn vieläpä K-kaupassa.

Vierailija
25/281 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Ei ole rahaa laittaa enempää ja ruuan hinta on nousemassa. Vaikka olemme kaksi työssä käyvää niin tulomme on mediaanit yhteen laskettuina. Maksamme lisäksi konkurssivelkaa pois ja asuntolainaa. Eikä meillä voi ostella mitä mieli tekee. Aikuiset lapset käy joskus syömässä meillä mutta ei taida tehdä isoa lovea budjettiin. Meillä syödään kasviksia ja hedelmiä, tänään ostin paprikamixin 1,69€, tomaatteja 2,99€/kg, banaania 1,69€/kg, porkkanaa 0,994/kg, viinirypäleitä 2,59€. Pojat ja mies juo maitoa, sitä kuluu aika paljon. Ja juustosta tykätään.

Mikä oli paprikamixin ja viinirypäleiden kilohinta?

Meilläkin syödään kasviksia ja hedelmiä, mutta jos minun pitäisi säästää, niin talvella ostaisin paprikoiden sijaan kaalia alle euron kg ja appelsiineja viinirypäleiden sijaan. Tomaattejakin harvoin. sen sijaan suosisin tomaattimurskaa, josta tekisi tomaattisisia pastakastikkeita. Porkkanat ja banaanien kilohinta ok. Jos kerran kasviksista pidetään, niin kikherneistä itsetehden hummusta juuston sijaan.

Vierailija
26/281 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllähän teinit syö! Varsinkin jos vielä liikkuu paljon, mutta muutenkin. Se ruuan määrä on oikeasti valtava!

Mutta silti vähän vaikea uskoa, että menisi 800 euroa puuroon, kananmuniin ym. Tai uskon siis että menee, mutta etteikö tuon alle pääsisi mitenkään.

Meillä mies + minä + teini + alakoululainen ja menee ehkä 500 e. Tuossa mukana jo ulkonasyömisiä, lähinnä mun työpaikkalounaat pari kertaa viikossa, etäpäivinä syön ruuan kotona. Teen paljon ruokaa itse, haen leivät tehtaanmyymälästä puoli-ilmaiseksi ja hyödynnän tarjoukset. Nytkin perjantain kunniaksi tein pari pellillistä pizzaa. Tarkkana saa koko ajan olla. Välillä mietin että ollaan varmaan konkurssissa kun nuorempikin saavuttaa teini-iän.

Ehkä. Meillä minä seuraan kauppalaskuja tarkkaan ja olen laskenut että keskimäärin menee 800€ kuukaudessa. Kananmunia meillä syödään paljon, 15kpl rasia maksaa Lidlissä jotain päälle kahden euron. Ei syödä puuroa joka päivä, ehkä 1-3 päivänä viikossa. Teinit syö aamupalaksi leivän tai banaanin tai jogurtin, joskus ei mitään jos tulee kiire kouluun. Ehkä noi teinit syö paljon, ovat liikkuvaisia ja molemmilla urheiluharrastus. Joskus ei meinaa riittää 500g kanapaketti yhteen ateriaan. Jos tehdään itse pizzaa niin sitä tehdään kaksi pellillista ja se menee kaikki.

ap

Eihän noi pahalta kuulosta. Anna niiden teinien syödä!

Vierailija
27/281 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkaa tarkkoja siellä kaupassa tai rahat menee !!!!   Kannattaa rukata ruokavaliota ettei tarvii ostaa  yli 2 euroa maksavia limskoja, sipsipusseja, karkkipusseja, keksejä!!!   Tarkkana että ostaa lidlsitä alle euron maidon eikä sitä vapan lehmän 1.80 maitoa!!! Juustohan se vasta kallista onkin!!! Ei kannata sitä leipää niin mässyyttää. Tee vaikka jogurtti proteiini marja smoothie. Mutta tarkkana niitten marjojen kanssa!!! Ei mitään Alepan 3 eura maksavaa mustikkapussia vaan alle 2 euron pusseja esim prismasta tai ostaa ennemmin mustaherukkaa kuin sitä kallista mustikkaaa!!! Tarkkana pitää olla 

Vierailija
28/281 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin ne rahat menevät? Toki, jos lihasta ja kalasta valitsee kalliita osia, niin niihin saa nopeasti kulumaan rahaa. Mutta jos yrittää käyttää rahaa ruokaan mahdollisimman säästeliäästi, niin en ihan ymmärrä, mihin sitä menee noin paljon.

Niinpä. Esim. Broilerin koipireidet maksaa alle 2e/kg, possun sydämet hieman enemmän. Perinteinen suomalainen ruoka on halpaa. Esim. Laatikot ja keitot.

Koipireisissä on mun mielestä enemmän pois heitettävää kuin syötävää. Broileria saa kilohintaan 6-8€ tarjouksesta, jauhettuna vieläkin edullisemmin. Joten koipireisiä en osta vaan sellaista josta syödään 100%. Sydäntä ei syödä.

ap

Vierailija
29/281 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ihmiset keksi muita keinoja säästää kuin karsia ravinnosta.

On talot, autot, mökki, elektroniikkaa, elukoita, vaatteita kaapit pullollaan, erilaisia viihdepalveluja(netflixit sun muut), juodaan alkoholia, poltetaan tupakkaa jne. Mutta ainoa mistä ensimmäiseksi aletaan karsimaan on ruoka.

Ja nyt puhun työssäkäyvistä ihmisistä joilla ihan ok palkka.

Vierailija
30/281 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2 aikuisen taloudessa menee 200 euroa / kk eli 50 euroa viikko. Syömme kotona keskimäärin 5 päivää viikosta.

Jouluksi tilasin viikon ruoat ja otin kaikkea mitä mieli teki, hintoja katsomatta. Maksoi 150 euroa eikä edes riittänyt koko viikoksi.

Vierailija
31/281 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herätkää ihmiset, ruoka on törkeän kallista kaiken muun lisäksi Suomessa. En yhtään ihmettele että olemme köyhää kansaa, joka vaeltaa vanhoissa vaatteissa kun kaikki on niin KALLISTA. Asuminen on kallista, ruoka, vaatteet, itsensä hoitaminen, kampaajalla käynti, kosmetologilla käynti, hammaslääkärillä käynti, fysioterapia jne jne jne, lista on loputon. Suomi on törkeän kallis maa ja suomalaiset ovat köyhiä ainakin ulkoapäin kun katselee heidän habitustaan.

Vierailija
32/281 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten etätyö liittyy ruokalaskuun?

Se, että tekee kaiken ruoan itse ei kerro siitä kuinka kallista ruokaa tekee:

Onko aamiaisella puuroa, kotimaisia pakastepuolukoita 7€/kg , keitetty muna 2€/kg, alle 5€/kg hintaista raejuustoa

vai onko ostettua leipää, kotimaisia vadelmia 22€/kg, leikkelettä 12€/ kg, juustoa 8 €/kg?

Onko esim. viikon päivällisruoka itse keitettyä hernekeittoa, jossa myös lihaisia sattumia tarjouskinkusta, vai onko pääruokana possunlihaa ja lisäkkeenä pakasteherneitä?

Broilerinfileet ja uunijuureksia vai broilerikeitto, johon on proteeniksi ja makua antamaan lisätty ja myös erilaisia papuja?

Sinänsä olen sitä mieltä, että 200 euroa henkeä kohden ei ole paljoa, jos on perhe, jossa ruoasta nautitaan. Jos ruoasta nautitaan esim. lomamatkojen sijaan, niin kannattaa satsata siihen arkeen.

Etätyö liitty siten, että syödään lounasta kotona. Ei oteta eväitä töihin tai käydä lounailla. Ei syödä kuin oman pakastimen marjoja tai sitten Lidlissä jos on tarjouksessa pensasmustikoita niin ostan niitä. Pakastimen marjat on kasvatettu/kerätty itse. Eivät maksa mitään. Syödään keittoja ja ostan lihan tarjouksesta aina kun voin. Papuja ei minun vatsa kestä eikä oikein herneitäkään. 

ap

jJs ette olisi etätyössä, niin saisitteko ilmaisen ruoan jostain? Koska kyllä ne eväät tai lounasruokailukin ovat osa ruokalaskua? Joten,jos teillä on tiukkaa ja saisitte ilmaisen lounaan töissä, niin miksi olette etätöissä?

tarjouksesta ja Lidl.istäkin ostettuna nuo pensasmustikat ovat kalliita. Mitä lihaa käytät? Jos sinun vatsasi ei kestä papuja herneitä, niin miten on muu perhe?

Vierailija
33/281 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös menee n. 800 euroa/kk ruokatilauksiin. Johon ei kuulu edes alkoholit, tupakkatuotteet tai napostelut ja limut. - osaa ei saa tilattua ja osaa en suostu tilaamaan, pitää vähän nähdä vaivaa sen suklaansa eteen. ;)

Lisäksi leipää leivon pitkälti itse ja ruokaa tehdään lähes kaikki. Ostan jotain eineksiä kotiin, että nuoret saa koulun ja treenien välissä syötyä, jos jämäruokia ei ole.

Miettinyt monesti, että jos olisi säästön tarve (tietenkin tuolta alkoholit ja napostelut ekana veks) niin se olisi sitten ns. kalliimmat tuotteet, joita vastaavia saa edullisemminkin. Esim pasta, tomaattisäilykkeet, mausteet, suola, kala... Silti ei näistä mitään järjetöntä säästöä tule, että näkyvin säästö tulisi, kun alkaisi vähentämään marjoista, hedelmistä, kasviksista, salaattitarpeista ja juureksista. Sitähän ei kukaan halua.

Mennään näillä nyt sitten, jatkan hämmästelyä, että kuinka vähällä ihmiset tuleekaan toimeen.

Meillä 2 aikuista ja 2 urheilevaa teiniä.

Vierailija
34/281 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä mihin meidän 2 aikuisen taloudessa raha menee, kauppaan menee ÄLYTÖN määrä joka kk!

Yksi syyllinen juomat, vissyä, limua, mehua, jälkimmäistä vain aamiaisella lasilliset, mutta n.5e/vko tekee 20e/kk.

Juustot, leikkeleet, noihin myös uppoaa rahaa.

Ja ehkä ruokaankin, välillä edullista kotiruokaa, mutta herkästi sortuu 'nakkien' sijasta ostamaan 'katkarapuja', pieniä valintoja, mutta kun kertautuu mohta kertaa, ne yksittäiset parit eurot ovatkin kymppejä.

S-mobiilissa on se omat ostot-osio, josta näkee mitä kaikkea on tullut ostettua. Vissyt (varsinkin ne omat suokkarit, kuten maustetut Novellet) on tosi kalliita. Viimeks kun katsoin, oli 1,5l pullo 3,25e.

Olin ostanut virvoitusjuomia viime vuonna 600 eurolla!! 😂🙈🙈 Herranjumala, meinasin pudota sohvalta, kun näin sen lukeman!

Ei ihme, että kauppalaskut on olleet ison tuntuisia.

Vierailija
35/281 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin ne rahat menevät? Toki, jos lihasta ja kalasta valitsee kalliita osia, niin niihin saa nopeasti kulumaan rahaa. Mutta jos yrittää käyttää rahaa ruokaan mahdollisimman säästeliäästi, niin en ihan ymmärrä, mihin sitä menee noin paljon.

Niinpä. Esim. Broilerin koipireidet maksaa alle 2e/kg, possun sydämet hieman enemmän. Perinteinen suomalainen ruoka on halpaa. Esim. Laatikot ja keitot.

Possun sydämet? Mitä /miten niistä valmistetaan? Joku pataruoka ?

Vierailija
36/281 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Ei ole rahaa laittaa enempää ja ruuan hinta on nousemassa. Vaikka olemme kaksi työssä käyvää niin tulomme on mediaanit yhteen laskettuina. Maksamme lisäksi konkurssivelkaa pois ja asuntolainaa. Eikä meillä voi ostella mitä mieli tekee. Aikuiset lapset käy joskus syömässä meillä mutta ei taida tehdä isoa lovea budjettiin. Meillä syödään kasviksia ja hedelmiä, tänään ostin paprikamixin 1,69€, tomaatteja 2,99€/kg, banaania 1,69€/kg, porkkanaa 0,994/kg, viinirypäleitä 2,59€. Pojat ja mies juo maitoa, sitä kuluu aika paljon. Ja juustosta tykätään.

Mikä oli paprikamixin ja viinirypäleiden kilohinta?

Meilläkin syödään kasviksia ja hedelmiä, mutta jos minun pitäisi säästää, niin talvella ostaisin paprikoiden sijaan kaalia alle euron kg ja appelsiineja viinirypäleiden sijaan. Tomaattejakin harvoin. sen sijaan suosisin tomaattimurskaa, josta tekisi tomaattisisia pastakastikkeita. Porkkanat ja banaanien kilohinta ok. Jos kerran kasviksista pidetään, niin kikherneistä itsetehden hummusta juuston sijaan.

Kaalia oli viime viikolla ja appelsiinejä, ne tuntui jo vähän tulevan korvista joten ostin muuta. Tomaatit olivat edullisia ja kotimaisia. Siitä en tingi, sama kurkun kanssa, aina kotimaista. Kikherneet ei maistu valitettavasti. En muista paprikan kilohintaa, siinä oli kolme paprikaa, paino varmaan puolen kilon luokkaa. Kaali maksoi viime viikolla 0,69€/kg, se oli edullista. Tomaattimurskaa käytetään mutta ei sitäkään jaksa laittaa joka ateriaan.

ap

Vierailija
37/281 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koipireisissä on mun mielestä enemmän pois heitettävää kuin syötävää. Broileria saa kilohintaan 6-8€ tarjouksesta, jauhettuna vieläkin edullisemmin. Joten koipireisiä en osta vaan sellaista josta syödään 100%. Sydäntä ei syödä.

ap

Samaa mieltä.

Melko usein ostan kyllä valmiin grillatun broilerin. Maksaa tarjouksessa alle 5 €. Meille tarvitaan kyllä 2.

Vierailija
38/281 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä mihin meidän 2 aikuisen taloudessa raha menee, kauppaan menee ÄLYTÖN määrä joka kk!

Yksi syyllinen juomat, vissyä, limua, mehua, jälkimmäistä vain aamiaisella lasilliset, mutta n.5e/vko tekee 20e/kk.

Juustot, leikkeleet, noihin myös uppoaa rahaa.

Ja ehkä ruokaankin, välillä edullista kotiruokaa, mutta herkästi sortuu 'nakkien' sijasta ostamaan 'katkarapuja', pieniä valintoja, mutta kun kertautuu mohta kertaa, ne yksittäiset parit eurot ovatkin kymppejä.

S-mobiilissa on se omat ostot-osio, josta näkee mitä kaikkea on tullut ostettua. Vissyt (varsinkin ne omat suokkarit, kuten maustetut Novellet) on tosi kalliita. Viimeks kun katsoin, oli 1,5l pullo 3,25e.

Olin ostanut virvoitusjuomia viime vuonna 600 eurolla!! 😂🙈🙈 Herranjumala, meinasin pudota sohvalta, kun näin sen lukeman!

Ei ihme, että kauppalaskut on olleet ison tuntuisia.

Vissyt muuten tekee meilläkin ja limua ostan välillä. Vaikka ostan niitäkin paljon tarjouksesta 9,99/24 tölkkiä tai pulloa. Mutta kertyyhän tosta. Ja aamuisin tykätään juoda tuoremehua, ei yksi tölkki kestä kuin 1-2 päivää. 

ap

Vierailija
39/281 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinit syö joo. Ei tule muuta mieleen kuin että kerran viikossa ruokajonoon vai miksi sitä ilmaista ruokaa kutsutaan.

Sitten hävikkiruokaa. Maidon tilalle vesi. Mulla ei muuta neuvoa ole.

Vierailija
40/281 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herätkää ihmiset, ruoka on törkeän kallista kaiken muun lisäksi Suomessa. En yhtään ihmettele että olemme köyhää kansaa, joka vaeltaa vanhoissa vaatteissa kun kaikki on niin KALLISTA. Asuminen on kallista, ruoka, vaatteet, itsensä hoitaminen, kampaajalla käynti, kosmetologilla käynti, hammaslääkärillä käynti, fysioterapia jne jne jne, lista on loputon. Suomi on törkeän kallis maa ja suomalaiset ovat köyhiä ainakin ulkoapäin kun katselee heidän habitustaan.

Höpö höpö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän