Ruokaan 800€ kuukaudessa, ihan mahdoton päästä sen alle
Kaksi aikuista ja kaksi teinipoikaa, aikuiset etätyössä ja syödään lounas kotona, edellisen päivän rippeitä, leipä paistetulla kananmunalla, puuro tms. Laitetaan kaikki ruoka itse, leivotaan ja haetaan leipää tehtaanmyymälästä edullisemmin. Ja silti, 800€ kuukaudessa ruokaan ja tuntuu ettei oikein tahdo enää edes riittää.
Hyödynnän tarjouksia, ostan edullista ja tingin kotimaisuudesta vaikka en tahtoisi. Muistan kun lapsia asui kotona neljä ja ruokaan meni 600€ kuukaudessa. Oi niitä aikoja.
Kommentit (281)
Tee vöihin lisäreikä niin pysyy housut jalassa pienemmässä mahassa.
Onko toi nyt paha ?
Mihin tarvitset säästöä ?
Meidän perheen pääasiallinen ruuan saaminen on ruokajonot.
Toisena tulee hävikkilaatikot ja ilta-alet.
Lidliin menee 50 e / kk, saan just 0,50 e ostohyvitystä.
Nauti, saat päättää mitä syöt
No ei tuo nyt mikään paha ole.
Ihmiset jotka kehuu miten vähän menee ruokaan eivät laske siihen varmaankaan kaikkea
Meillä meni aiemmin suurin piirtein tonni.
Sitten päätin, että se on kaikkien muiden kulujen kanssa aivan liikaa.
Nyt teen ruokalistan viikoksi eteenpäin, sen mukaan kauppalistan ja siitä ei lipsuta.
Nyt riittää 500e, kun suunnittelee tarkasti ja ajatuksella. Helpompi myös pysyä kärryillä, mitä jääkaapissa oikeasti on, kun käy kaupassa kerran viikossa. Ehtii mennä sen verran tyhjäksi, ettei sinne jää seilaamaan mitään ylimääräisiä jämiä. Kaikki ostettu tulee käytettyä.
Meitä on 2 aikuista ja 2 teiniä.
50 e/vk/1 hlö; ei kuulosta näin ajateltuna kovin paljolta. Asun yksin ja varmaan pari sataa kuussa ruokaan kuluu. Mutta kun laittaa usealle ruokaa, niin tulee varmaan suhteessa halvemmaksi.
Eihän tuo ole kuin 200 per ihminen kuussa.
Jos teillä on kahden ihmisen tulot niin miksi pitäisi olla vähemmän
Mihin ne rahat menevät? Toki, jos lihasta ja kalasta valitsee kalliita osia, niin niihin saa nopeasti kulumaan rahaa. Mutta jos yrittää käyttää rahaa ruokaan mahdollisimman säästeliäästi, niin en ihan ymmärrä, mihin sitä menee noin paljon.
Lisää hiilareita ja vähemmän proteiinia (mikä on kallista)
No haittaako se? Anna mennä, jos rahasta ei ole pulaa.
Täytyy lisätä halpojen kasvisten ja juuresten osuutta ruokavaliossa. Pavut ja riisi ovat halvempia etnisissä kaupoissa. Lopettaa maidon litkiminen. Kinkut, makkarat ja juustot pois leivän päältä Itse leivotaan leipä ja herkut. 2 aikuista, 2 teiniä . Kuukaudessa menee 300-400 euroa ruokaan.
Minä en ymmärrä mihin meidän 2 aikuisen taloudessa raha menee, kauppaan menee ÄLYTÖN määrä joka kk!
Yksi syyllinen juomat, vissyä, limua, mehua, jälkimmäistä vain aamiaisella lasilliset, mutta n.5e/vko tekee 20e/kk.
Juustot, leikkeleet, noihin myös uppoaa rahaa.
Ja ehkä ruokaankin, välillä edullista kotiruokaa, mutta herkästi sortuu 'nakkien' sijasta ostamaan 'katkarapuja', pieniä valintoja, mutta kun kertautuu mohta kertaa, ne yksittäiset parit eurot ovatkin kymppejä.
Miten etätyö liittyy ruokalaskuun?
Se, että tekee kaiken ruoan itse ei kerro siitä kuinka kallista ruokaa tekee:
Onko aamiaisella puuroa, kotimaisia pakastepuolukoita 7€/kg , keitetty muna 2€/kg, alle 5€/kg hintaista raejuustoa
vai onko ostettua leipää, kotimaisia vadelmia 22€/kg, leikkelettä 12€/ kg, juustoa 8 €/kg?
Onko esim. viikon päivällisruoka itse keitettyä hernekeittoa, jossa myös lihaisia sattumia tarjouskinkusta, vai onko pääruokana possunlihaa ja lisäkkeenä pakasteherneitä?
Broilerinfileet ja uunijuureksia vai broilerikeitto, johon on proteeniksi ja makua antamaan lisätty ja myös erilaisia papuja?
Sinänsä olen sitä mieltä, että 200 euroa henkeä kohden ei ole paljoa, jos on perhe, jossa ruoasta nautitaan. Jos ruoasta nautitaan esim. lomamatkojen sijaan, niin kannattaa satsata siihen arkeen.
Ap tässä. Ei ole rahaa laittaa enempää ja ruuan hinta on nousemassa. Vaikka olemme kaksi työssä käyvää niin tulomme on mediaanit yhteen laskettuina. Maksamme lisäksi konkurssivelkaa pois ja asuntolainaa. Eikä meillä voi ostella mitä mieli tekee. Aikuiset lapset käy joskus syömässä meillä mutta ei taida tehdä isoa lovea budjettiin. Meillä syödään kasviksia ja hedelmiä, tänään ostin paprikamixin 1,69€, tomaatteja 2,99€/kg, banaania 1,69€/kg, porkkanaa 0,994/kg, viinirypäleitä 2,59€. Pojat ja mies juo maitoa, sitä kuluu aika paljon. Ja juustosta tykätään.
Vierailija kirjoitti:
Mihin ne rahat menevät? Toki, jos lihasta ja kalasta valitsee kalliita osia, niin niihin saa nopeasti kulumaan rahaa. Mutta jos yrittää käyttää rahaa ruokaan mahdollisimman säästeliäästi, niin en ihan ymmärrä, mihin sitä menee noin paljon.
Niinpä. Esim. Broilerin koipireidet maksaa alle 2e/kg, possun sydämet hieman enemmän. Perinteinen suomalainen ruoka on halpaa. Esim. Laatikot ja keitot.
No kyllähän teinit syö! Varsinkin jos vielä liikkuu paljon, mutta muutenkin. Se ruuan määrä on oikeasti valtava!
Mutta silti vähän vaikea uskoa, että menisi 800 euroa puuroon, kananmuniin ym. Tai uskon siis että menee, mutta etteikö tuon alle pääsisi mitenkään.
Meillä mies + minä + teini + alakoululainen ja menee ehkä 500 e. Tuossa mukana jo ulkonasyömisiä, lähinnä mun työpaikkalounaat pari kertaa viikossa, etäpäivinä syön ruuan kotona. Teen paljon ruokaa itse, haen leivät tehtaanmyymälästä puoli-ilmaiseksi ja hyödynnän tarjoukset. Nytkin perjantain kunniaksi tein pari pellillistä pizzaa. Tarkkana saa koko ajan olla. Välillä mietin että ollaan varmaan konkurssissa kun nuorempikin saavuttaa teini-iän.
Meillä menee myös 800-1000€ kuukaudessa ruokakauppaan. Meitä on 2 aikuista ja yksi lapsi. En käsitä vaikka söisi mitä, niin kauppalasku on sen 200€ viikossa🤔
Vierailija kirjoitti:
Miten etätyö liittyy ruokalaskuun?
Se, että tekee kaiken ruoan itse ei kerro siitä kuinka kallista ruokaa tekee:
Onko aamiaisella puuroa, kotimaisia pakastepuolukoita 7€/kg , keitetty muna 2€/kg, alle 5€/kg hintaista raejuustoa
vai onko ostettua leipää, kotimaisia vadelmia 22€/kg, leikkelettä 12€/ kg, juustoa 8 €/kg?
Onko esim. viikon päivällisruoka itse keitettyä hernekeittoa, jossa myös lihaisia sattumia tarjouskinkusta, vai onko pääruokana possunlihaa ja lisäkkeenä pakasteherneitä?
Broilerinfileet ja uunijuureksia vai broilerikeitto, johon on proteeniksi ja makua antamaan lisätty ja myös erilaisia papuja?
Sinänsä olen sitä mieltä, että 200 euroa henkeä kohden ei ole paljoa, jos on perhe, jossa ruoasta nautitaan. Jos ruoasta nautitaan esim. lomamatkojen sijaan, niin kannattaa satsata siihen arkeen.
Etätyö liitty siten, että syödään lounasta kotona. Ei oteta eväitä töihin tai käydä lounailla. Ei syödä kuin oman pakastimen marjoja tai sitten Lidlissä jos on tarjouksessa pensasmustikoita niin ostan niitä. Pakastimen marjat on kasvatettu/kerätty itse. Eivät maksa mitään. Syödään keittoja ja ostan lihan tarjouksesta aina kun voin. Papuja ei minun vatsa kestä eikä oikein herneitäkään.
ap
Vierailija kirjoitti:
No ei tuo nyt mikään paha ole.
Ihmiset jotka kehuu miten vähän menee ruokaan eivät laske siihen varmaankaan kaikkea
Onhan täällä ollut ketjuja, joissa näitä ihmisiä pyydetään erittelemään, mitä he syövät. Yleensä kun listoja katsoo, niin osoittautuu, että he eivät laske ruoaksi muuta kuin päivällisen.
En ymmärrä miten saatte menemään noin paljon ruokaan, varsinkaan jos syötte noin kuten kerroit.
Meitä on 2 aikuista ja teini, ruokaan menee 300-400e/kk.
Ostelen mitä mieli tekee, toki seuraan myös tarjouksia.