Sairaalloisen uteliaat naapurit
Kommentit (20)
Yksityisyyden suojan rikkomus on kirjattu perustuslakiin. Lisäksi kotirauhan häirintä.
Minkälainen mielikuva heistä tulee, löytyykö yhteisiä nimittäjiä - tuntuvatko melkein toistensa sukulaisilta paikkakunnasta riippumatta? Miltä parisuhde- ja muusuhdedynamiikka vaikuttavat?
Perustuslaki:
"Suomen perustuslain 10. pykälä turvaa perusoikeutena jokaiselle oikeuden yksityiselämään, kotirauhaan ja kunniaan. Perusoikeutena oikeus yksityisyyteen on Suomen valtiossa oleskelevalle taattu oikeus, jonka toteutuminen julkisen vallan tulee turvata."
Vierailija kirjoitti:
Perustuslaki:
"Suomen perustuslain 10. pykälä turvaa perusoikeutena jokaiselle oikeuden yksityiselämään, kotirauhaan ja kunniaan. Perusoikeutena oikeus yksityisyyteen on Suomen valtiossa oleskelevalle taattu oikeus, jonka toteutuminen julkisen vallan tulee turvata."
Tuosta voi tulla 2 vuotta vankeutta. Että siihen malliin.
Johonkin asti ymmärrän uteliaisuuden, mutta jossain se raja menee. Nyt pidemmän päälle on kyllä alkanut uuvuttaa. Kyseessä on siis samassa kerroksessa asuva naapuri.
Jos lähden jonnekin, niin ovisilmästä kytätään hetI. Kuuluu siis selkeästi aina kun väliovi aukeaa, ja välillä on kopsauttanut oman päänsäkin siihen omaan oveensa kun on tullut vauhdilla kyttäämään.
Ikkunasta kytätään AINA kun olen lähtenyt ulos. Meillä on ikkunat sekä sisäpihalle että takapihalle, ja jostain kumman olen bongannut hänet tuijottamassa aina - Ihan sama siis kumpaan suuntaan olen lähtenyt. Meillä on myös lähikauppa tässä ja näemmä on tottunut, että mikäli menen siihen kauppaan niin tulen ihan piakkoin takaisin - On siis vielä ikkunalla odottamassa, että tulen takaisin. Välillä tuntuu siltä, että ihan kuin hän oikein juoksisi aina tarkastamaan ikkunasta, että kumpaan kadunsuuntaan lähden kävelemään.
Välillä tulee myös kausia, kun taitaa ihan tarkoituksella kiiruhtaa samaan hissiin udellakseen jotain, mikäli olen odottelemassa hissiä tähän kerrokseen. Joskus tuo alkoi jo ahdistamaan niin pahasti (tiedättehän, jokaisella on ne huonot päivät jolloin haluaa olla rauhassa), että aloin enemmän mennä rappusia alas. Toisinaan jalkakipujen takia sitten ollut pakko tilata se hissi, mutta olen mennyt mukamas rappusia pitkin alas ja tilannutkin sen sitten vaan toiseen kerrokseen ja sitten mennyt alas. Joskus on pakko olla luova, jos haluaa hieman omaa tilaa. :D
On se jonkinsortin luonnehäiriö, kun pitää tosissaan stalkata. Joskus mietin eräänkin uteliaan kyylän seksuaalista suuntautumista samaan sukupuoleen, kun menee niin tärkeäksi tietää kaikki.
Vierailija kirjoitti:
On se jonkinsortin luonnehäiriö, kun pitää tosissaan stalkata. Joskus mietin eräänkin uteliaan kyylän seksuaalista suuntautumista samaan sukupuoleen, kun menee niin tärkeäksi tietää kaikki.
No sepä se. Ovat jotenkin kieroutuneita nuo kyylät. Ei ole sitä omaa elämää vissiin sitten, kun tuhlaavat energiaansa naapureihin.
Mä kyllä kyttään ovisilmästä kun naapurin tyttö kulkee omaan asuntoonsa tai lähtee sieltä. On kyllä helppo kuulla, kun se kulkee korkeakorkousilla koroilla kesät talvet. Ihan kaikilla keleillä ja joka paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Johonkin asti ymmärrän uteliaisuuden, mutta jossain se raja menee. Nyt pidemmän päälle on kyllä alkanut uuvuttaa. Kyseessä on siis samassa kerroksessa asuva naapuri.
Jos lähden jonnekin, niin ovisilmästä kytätään hetI. Kuuluu siis selkeästi aina kun väliovi aukeaa, ja välillä on kopsauttanut oman päänsäkin siihen omaan oveensa kun on tullut vauhdilla kyttäämään.
Ikkunasta kytätään AINA kun olen lähtenyt ulos. Meillä on ikkunat sekä sisäpihalle että takapihalle, ja jostain kumman olen bongannut hänet tuijottamassa aina - Ihan sama siis kumpaan suuntaan olen lähtenyt. Meillä on myös lähikauppa tässä ja näemmä on tottunut, että mikäli menen siihen kauppaan niin tulen ihan piakkoin takaisin - On siis vielä ikkunalla odottamassa, että tulen takaisin. Välillä tuntuu siltä, että ihan kuin hän oikein juoksisi aina tarkastamaan ikkunasta, että kumpaan kadunsuuntaan lähden kävelemään.
Välillä tulee myös kausia, kun taitaa ihan tarkoituksella kiiruhtaa samaan hissiin udellakseen jotain, mikäli olen odottelemassa hissiä tähän kerrokseen. Joskus tuo alkoi jo ahdistamaan niin pahasti (tiedättehän, jokaisella on ne huonot päivät jolloin haluaa olla rauhassa), että aloin enemmän mennä rappusia alas. Toisinaan jalkakipujen takia sitten ollut pakko tilata se hissi, mutta olen mennyt mukamas rappusia pitkin alas ja tilannutkin sen sitten vaan toiseen kerrokseen ja sitten mennyt alas. Joskus on pakko olla luova, jos haluaa hieman omaa tilaa. :D
Mulla on ollut samantapainen naapuri. Kyttäsi ovisilmästä ja usein ryntäsi rappukäytävään utelemaan kaikenlaista. En viitsinyt jäädä odottamaan hissiä valot päällä vaan aloin luikahtaa kotiin ja pois rappuja pitkin laittamatta valoja päälle.
Vierailija kirjoitti:
Kauheaa, mutta mistä voit tietää tuon kaiken?
Yksi keino kotirauhan rikkomiseen on käyttää lapsia pihalla huutelemassa ja arvostelemassa kotiin
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä kyttään ovisilmästä kun naapurin tyttö kulkee omaan asuntoonsa tai lähtee sieltä. On kyllä helppo kuulla, kun se kulkee korkeakorkousilla koroilla kesät talvet. Ihan kaikilla keleillä ja joka paikkaan.
Eikö muka kukaan muu tee vastaavaa? Te kyllä ootte outoja jos ei kivannäköinen naapuri kiinnosta.
Meillä on vain sellaisia juoruhenkilöitä, jotka tietävät kaikki asiat ja kertovat niitä eteenpäin.
Mulla ei ole ovisilmää, mutta eikö siitä saa kytätä, jos joku naapurin tyttönen lähtee baanalle?
Meillä oli sellainen naapuri joka oli rapussa korva kiinni toisten ovissa. Naapurin likka kerta avasi vauhdilla oven...hups anteeks. Uteli kaikkien asiat ja oli kova juoruumaan. Kaikille tuntui olevan kade. Etenkin jos oli ihan ydinperhe. Mies yritti peitellä uteliaisuuttaan eikä ollut niin törkeä kuin vaimonsa. Heidän tytär oli valitellut kun heillä ei kotona mistään muusta puhuta kuin naapureista ja sen kyllä uskon.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole ovisilmää, mutta eikö siitä saa kytätä, jos joku naapurin tyttönen lähtee baanalle?
No sitä varten ne nykyään ovat, ei kukaan tule nykyään yllättäen kylään tai soittele ovikelloa. Olen nyt asunut 3v. talossa ja kertaakaan ei ole oikeasti ollut tarvetta ovisilmälle, joten minäkin kyttäilen siitä vain naapureitani. Tosin ei kyllä ole kuin yksi minun mieleeni oleva samassa kerroksessa, joten 6/7 on hukka kyttäyksiä. Onneksi nyt on alkanut saada valtaa ajatuskävellä rappusia, hissin käyttämisen sijaan, jotenn"kytättävää" on koko ajan enemmän.
Säikähdän aina kun naapurin muija karjuu.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos hankkisit elämän? Ihme hyypiö. :D
Sairaus se on sekin stalkata naapureiden elämää 24/7 ja lisäksi se on rikos.