Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi joitakin ihmisiä on helpompi manipuloida kuin toisia?

Vierailija
21.01.2022 |

Mikä yhdistää ihmisiä, jotka on helppo aivopestä? En usko, että tyhmyys pelkästään selittää.

Olisiko jotain psykologia paikalla, joka tietäisi näistä asioista?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kysyt? Ajattelitko ryhtyä aivopesemään ihmisiä?

Vierailija
2/31 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun nähdäkseni semmoinen ihminen, joka on omassa itsessään vähän avuton. Tarvitsee jonkun muun johtamaan itseään ja kertomaan miten asiat on. Eli suurin osa ihmisistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koijareita on vaikea aivopestä. Katsos kun epäilevät muutenkin kaikkea.

Vierailija
4/31 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äly ja/tai traumat.

Älykästäkin voi manipuloida, jos se on tarpeeksi traumatisoitunut.

Vierailija
5/31 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun nähdäkseni semmoinen ihminen, joka on omassa itsessään vähän avuton. Tarvitsee jonkun muun johtamaan itseään ja kertomaan miten asiat on. Eli suurin osa ihmisistä.

Lisäisin tähän vielä, että nykyihmiset ovat juurikin hyvin eksyksissä. Elämä on kiireistä ja stressaavaa, suorittamista, oravanpyörää. Ei semmoinen ihminen helposti löydä vahvuuksia itsestään, vaan haluaa että joku paimentaa.

-sama

Vierailija
6/31 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sivusta seurannut, että koulutettujakin ihmisiä saa manipuloitua. Toisilla on taito kietoa kenet tahansa pauloihinsa.  

Itse en ole erityisen välkky, mutta vaikeasti manipuloitavissa. Ehkä johtuu siitä, että olen ollut hyvin itsenäinen ja itsenäiseksi kasvatettu, opetettu jo lapsesta "aattele ite" -mentaliteetilla. 

Vierailija
7/31 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaha. Psykologiako tarvitaan selittämään? 

No, en ole psykologi, mutta arvelisin että näitä syitä on useita.

Auktoriteettiin luottaminen, jos nimittäin on sellainen kuvio että auktoriteetti ja häntä seuraava. Tai alistussuhde. Tätä voi olla ihan perheen sisäisesti... sisarusjoukon vanhimpaan on totuttu luottamaan, kun hän jotain sanoo, niin se otetaan todesta, ei vaivauduta tarkistamaan faktoja... Tietoista tai tiedostamatonta manipulaatiota sen vanhemman taholta, toki voi olla hänelläkin harhainen käsitys asioiden tilasta ja tuputtaa sitten sitä omaa ajatustaan häneen luottavalle nuoremmalle... Aina pitää tarkistaa faktat!

Idolin asema, fanaattisesti häntä seuraavat ottavat kaiken hänen sanomansa todesta, epäröimättä.

Tiedon puute, jos henkilöllä ei ole faktoja hallussa, niin häntä on helppo hyvän puhujan/esiintyjän viedä kuin pässiä narussa.

Joukkopsykoosin kaltainen tila, mennään porukan mukana.

Palkinnon toive, jos teen niin kuin tässä nyt sanotaan, niin kai siitä jotain hyvää seuraa minulle.

Vierailija
8/31 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä joku joskus nielee kaiken pureskelematta siksikin, että pääsee edes johonkin porukkaan mukaan "heittämällä". 

Vierailija
9/31 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tietää että sä manipuloit. Kun olet lähtenyt tilasta kaikki on silleen että mitähän taas tällä kertaa.

Vierailija
10/31 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auktoriteettiin luottaminen, jos nimittäin on sellainen kuvio että auktoriteetti ja häntä seuraava. Tai alistussuhde. Tätä voi olla ihan perheen sisäisesti... sisarusjoukon vanhimpaan on totuttu luottamaan, kun hän jotain sanoo, niin se otetaan todesta, ei vaivauduta tarkistamaan faktoja... Tietoista tai tiedostamatonta manipulaatiota sen vanhemman taholta, toki voi olla hänelläkin harhainen käsitys asioiden tilasta ja tuputtaa sitten sitä omaa ajatustaan häneen luottavalle nuoremmalle... Aina pitää tarkistaa faktat!

Idolin asema, fanaattisesti häntä seuraavat ottavat kaiken hänen sanomansa todesta, epäröimättä.

Tiedon puute, jos henkilöllä ei ole faktoja hallussa, niin häntä on helppo hyvän puhujan/esiintyjän viedä kuin pässiä narussa.

Palkinnon toive, jos teen niin kuin tässä nyt sanotaan, niin kai siitä jotain hyvää seuraa minulle.

Vietteleminen, saa toisen rakastumaan itseensä, ja sitten hyvällä puhetaidolla saa toisen tekemään mitä puhuja mielii.

Vierailija
11/31 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä jos itse sen tajuat.

Vierailija
12/31 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älyn puute ja jotkut vastamanipuloi. Eli tietävät, että ovat manipuloitavana ja pelaavat mukana, koska jossain vaiheessa prosessia he saavat hyötyä manipuloituna olosta. Vastuu kaatuu alkuperäisen manipuloitsijan niskaan kiinni jäädessä ja he itse pääsevät kuin koira veräjästä ja pystyvät samalla peittämään omat jälkensä.

Vierailija
13/31 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

🤢🤮

Vierailija
14/31 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joukkopsykoosi/ryhmäpaine.

Vierailija
15/31 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen huomannut että mielistely tehoaa moneen. Eli jos joku sanoo vaikka että olet fiksu kun ajattelet näin ja näin, niin ihmiset ostavat tuon manipuloinnin helpommin. He eivät älyä, että eivät sanoneet näin ja näin, ainakaan ihan suoraan, mutta taitava manipuloija laittaa sanat suuhun ja kehuu päälle, miten fiksusti sanottu.

Vierailija
16/31 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tietää että sä manipuloit. Kun olet lähtenyt tilasta kaikki on silleen että mitähän taas tällä kertaa.

En mä ketään manipuloi. Historia on opettanut, että ketä tahansa pystyy manipuloimaan. Toisia kuitenkin selvästi helpommin, kuin toisia.

-Ap

Vierailija
17/31 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen jolla ei ole aiempaa kokemusta, on vahva usko johonkin systeemiin ja ihmisiin. Käyttää alkoholia, tupakkaa, energiajuomia tai kofeiinia tms. On keskittynyt penkkiurheiluun, harrastukseensa pelkästään tai kaveripiiriin, vaikka naisporukkaan. Kokee identiteetin kotimaan käsitteiden kautta, ei katso ulkomaille tai etsi tietoa eri lähteistä. Henkisyys on uskonlahkon määrittelemä tai ateisti rahauskonnossa. Parisuhde vie, ura tai perhe.

Vierailija
18/31 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oksitosiinin on havaittu myös lisäävän luottamusta toisiin ihmisiin ja erityisesti vaikuttavan halukkuuteen hyväksyä ihmisten välisen vuorovaikutuksen mukanaan tuomat mahdolliset sosiaaliset riskit, kuten petetyksi tuleminen (Kosfeld ym. 2005)."

https://www.duodecimlehti.fi/duo99526

Vierailija
19/31 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi onnellista olla manipuloijan saappaissa. Koko elämä valusi ihan hukkaan.

Vierailija
20/31 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen huomannut että mielistely tehoaa moneen. Eli jos joku sanoo vaikka että olet fiksu kun ajattelet näin ja näin, niin ihmiset ostavat tuon manipuloinnin helpommin. He eivät älyä, että eivät sanoneet näin ja näin, ainakaan ihan suoraan, mutta taitava manipuloija laittaa sanat suuhun ja kehuu päälle, miten fiksusti sanottu.

Eli selittäisiköhän huono itsetunto ja hyväksynnän tarve tuota. Ainakin kultteihin manipuloidaan usein nimenomaan kohdetta kehumalla.