Miksi joitakin ihmisiä on helpompi manipuloida kuin toisia?
Mikä yhdistää ihmisiä, jotka on helppo aivopestä? En usko, että tyhmyys pelkästään selittää.
Olisiko jotain psykologia paikalla, joka tietäisi näistä asioista?
Kommentit (31)
Minun nähdäkseni semmoinen ihminen, joka on omassa itsessään vähän avuton. Tarvitsee jonkun muun johtamaan itseään ja kertomaan miten asiat on. Eli suurin osa ihmisistä.
Koijareita on vaikea aivopestä. Katsos kun epäilevät muutenkin kaikkea.
Äly ja/tai traumat.
Älykästäkin voi manipuloida, jos se on tarpeeksi traumatisoitunut.
Vierailija kirjoitti:
Minun nähdäkseni semmoinen ihminen, joka on omassa itsessään vähän avuton. Tarvitsee jonkun muun johtamaan itseään ja kertomaan miten asiat on. Eli suurin osa ihmisistä.
Lisäisin tähän vielä, että nykyihmiset ovat juurikin hyvin eksyksissä. Elämä on kiireistä ja stressaavaa, suorittamista, oravanpyörää. Ei semmoinen ihminen helposti löydä vahvuuksia itsestään, vaan haluaa että joku paimentaa.
-sama
Olen sivusta seurannut, että koulutettujakin ihmisiä saa manipuloitua. Toisilla on taito kietoa kenet tahansa pauloihinsa.
Itse en ole erityisen välkky, mutta vaikeasti manipuloitavissa. Ehkä johtuu siitä, että olen ollut hyvin itsenäinen ja itsenäiseksi kasvatettu, opetettu jo lapsesta "aattele ite" -mentaliteetilla.
Jaha. Psykologiako tarvitaan selittämään?
No, en ole psykologi, mutta arvelisin että näitä syitä on useita.
Auktoriteettiin luottaminen, jos nimittäin on sellainen kuvio että auktoriteetti ja häntä seuraava. Tai alistussuhde. Tätä voi olla ihan perheen sisäisesti... sisarusjoukon vanhimpaan on totuttu luottamaan, kun hän jotain sanoo, niin se otetaan todesta, ei vaivauduta tarkistamaan faktoja... Tietoista tai tiedostamatonta manipulaatiota sen vanhemman taholta, toki voi olla hänelläkin harhainen käsitys asioiden tilasta ja tuputtaa sitten sitä omaa ajatustaan häneen luottavalle nuoremmalle... Aina pitää tarkistaa faktat!
Idolin asema, fanaattisesti häntä seuraavat ottavat kaiken hänen sanomansa todesta, epäröimättä.
Tiedon puute, jos henkilöllä ei ole faktoja hallussa, niin häntä on helppo hyvän puhujan/esiintyjän viedä kuin pässiä narussa.
Joukkopsykoosin kaltainen tila, mennään porukan mukana.
Palkinnon toive, jos teen niin kuin tässä nyt sanotaan, niin kai siitä jotain hyvää seuraa minulle.
Ehkä joku joskus nielee kaiken pureskelematta siksikin, että pääsee edes johonkin porukkaan mukaan "heittämällä".
Kaikki tietää että sä manipuloit. Kun olet lähtenyt tilasta kaikki on silleen että mitähän taas tällä kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Auktoriteettiin luottaminen, jos nimittäin on sellainen kuvio että auktoriteetti ja häntä seuraava. Tai alistussuhde. Tätä voi olla ihan perheen sisäisesti... sisarusjoukon vanhimpaan on totuttu luottamaan, kun hän jotain sanoo, niin se otetaan todesta, ei vaivauduta tarkistamaan faktoja... Tietoista tai tiedostamatonta manipulaatiota sen vanhemman taholta, toki voi olla hänelläkin harhainen käsitys asioiden tilasta ja tuputtaa sitten sitä omaa ajatustaan häneen luottavalle nuoremmalle... Aina pitää tarkistaa faktat!
Idolin asema, fanaattisesti häntä seuraavat ottavat kaiken hänen sanomansa todesta, epäröimättä.
Tiedon puute, jos henkilöllä ei ole faktoja hallussa, niin häntä on helppo hyvän puhujan/esiintyjän viedä kuin pässiä narussa.
Palkinnon toive, jos teen niin kuin tässä nyt sanotaan, niin kai siitä jotain hyvää seuraa minulle.
Vietteleminen, saa toisen rakastumaan itseensä, ja sitten hyvällä puhetaidolla saa toisen tekemään mitä puhuja mielii.
Älyn puute ja jotkut vastamanipuloi. Eli tietävät, että ovat manipuloitavana ja pelaavat mukana, koska jossain vaiheessa prosessia he saavat hyötyä manipuloituna olosta. Vastuu kaatuu alkuperäisen manipuloitsijan niskaan kiinni jäädessä ja he itse pääsevät kuin koira veräjästä ja pystyvät samalla peittämään omat jälkensä.
Vierailija kirjoitti:
Joukkopsykoosi/ryhmäpaine.
Minä olen huomannut että mielistely tehoaa moneen. Eli jos joku sanoo vaikka että olet fiksu kun ajattelet näin ja näin, niin ihmiset ostavat tuon manipuloinnin helpommin. He eivät älyä, että eivät sanoneet näin ja näin, ainakaan ihan suoraan, mutta taitava manipuloija laittaa sanat suuhun ja kehuu päälle, miten fiksusti sanottu.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tietää että sä manipuloit. Kun olet lähtenyt tilasta kaikki on silleen että mitähän taas tällä kertaa.
En mä ketään manipuloi. Historia on opettanut, että ketä tahansa pystyy manipuloimaan. Toisia kuitenkin selvästi helpommin, kuin toisia.
-Ap
Sellainen jolla ei ole aiempaa kokemusta, on vahva usko johonkin systeemiin ja ihmisiin. Käyttää alkoholia, tupakkaa, energiajuomia tai kofeiinia tms. On keskittynyt penkkiurheiluun, harrastukseensa pelkästään tai kaveripiiriin, vaikka naisporukkaan. Kokee identiteetin kotimaan käsitteiden kautta, ei katso ulkomaille tai etsi tietoa eri lähteistä. Henkisyys on uskonlahkon määrittelemä tai ateisti rahauskonnossa. Parisuhde vie, ura tai perhe.
"Oksitosiinin on havaittu myös lisäävän luottamusta toisiin ihmisiin ja erityisesti vaikuttavan halukkuuteen hyväksyä ihmisten välisen vuorovaikutuksen mukanaan tuomat mahdolliset sosiaaliset riskit, kuten petetyksi tuleminen (Kosfeld ym. 2005)."
Ei olisi onnellista olla manipuloijan saappaissa. Koko elämä valusi ihan hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen huomannut että mielistely tehoaa moneen. Eli jos joku sanoo vaikka että olet fiksu kun ajattelet näin ja näin, niin ihmiset ostavat tuon manipuloinnin helpommin. He eivät älyä, että eivät sanoneet näin ja näin, ainakaan ihan suoraan, mutta taitava manipuloija laittaa sanat suuhun ja kehuu päälle, miten fiksusti sanottu.
Eli selittäisiköhän huono itsetunto ja hyväksynnän tarve tuota. Ainakin kultteihin manipuloidaan usein nimenomaan kohdetta kehumalla.
Miksi kysyt? Ajattelitko ryhtyä aivopesemään ihmisiä?