Lentomatkalle 1-vuotiaan kanssa kahdestaan! Miten selviän matkasta??
Olen lähdössä n. 4h kestävälle lentomatkalla 1-vuotiaan kanssa. Vähän jo jänskättää että miten siitä lentomatkasta selviydymme, aika touhukas pakkaus tuo pikkuinen on. Tietysti luettavaa ja jotain syötävää mukaan, leluja...
Miten teillä muilla on lentomatkat sujuneet pikkuisten kanssa?
Kommentit (10)
Mihin laitat lapsen, jos sinun täytyy lähteä vessaan? Voiko lentoemäntää pyytää katsomaan lasta sen aikaa?
on ihan lentoemosta kiinni, suostuuko sen hetken hoitamaan. Ja tietty heidän sen hetkisestä kiireestäänkin. Kun on ruuan jakelu kesken, ei varmaan hoida sun lastasi sillä hetkellä.
Eli kantsii käydä vessasaskin ennen koneeseen nousua. Helsinki-Vantaalla on turvatarkastuksen jälkeen sentäs luojan kiitos sellaisia kärryjä johon saa lapsen istumaan, esim. Arlandassa sellaisia ei ole.
Kyllä siinä hyvin pystyy itsekin syömään samalla. Usein lapsen kanssa matkustavalle annetaan kuitenkin kaksi penkkiä (edellyttäen tietenkin että lento ei ole täynnä) niin ei tarvitse lasta pitää kuin nousu ja lasku sylissä. Me ollaan aina Finskillä saatu tuo toinen paikka siitä vierestä käyttöön, toivottavasti teilläkin ap käy yhtä hyvä tuuri eikä ole täysi kone.
Mun 1v ei ole enää koneessa nukkunut ja meidän yleensä lentämät 3h lennot ovat menneet tosi hyvin suuremmin pitkästymättä. Vessassa voi käydä ihan hyvin lapsen kanssa, samalla reissulla vaihtaa muksulle vaikka tarvittaessa vaipan.
Meidän 1v sai lentoemoilta sellaisen hiukan isommille lapsille tarkoitetun puuhapussin jossa oli värityskirja ja pienet puuvärikynät rasiassa. Kynien poisottaminen ja takaisin laittaminen olivat mieleistä ajanvietettä jonka parissa vierähti ainakin 1/2h ;-)) Ei sen tekemisen tarvitse mitään erityisen spesiaalia olla..
Tuossa tuli hyviä vinkkejä eli koneeseen mieluiten vaan yksi kassi (reppu) käsimatkatavaraksi. Turvatarkastuksen jäleen kannattaa etsiä itselleen lentokentän " rattaat" eli sellainen lapselle tarkoitettu kärry. Siihen saa hyvin kamat mukaan ja on näppärä liikkua kentällä siihen asti kun pääsee koneeseen. Usein myös olen saanut pitää omia matkarattaita koneen ovelle saakka (jos siis otat rattaat mukaan niin kannattaa ihmeessä kysyä tota!)
Hyvää matkaa teille, kyllä noin lyhyt lento hyvin menee muksun kanssa!
eli minusta on ihan hyvä vinkki että syö ennenkuin tulee koneeseen. 4 h nälkää ei ole siinä hässäkässä mitenkään mukavaa..
kyllä täytyy sanoa, että vilkkaan kuopuksen kanssa jäivät syömiset hyvin vähiin, ja esim. kahvia ei voinut kuvitellakaan juovansa.
Muuten olet hyviä vinkkejä saanut, tuo yksi kassi/selkäreppu on ehdoton vinkki. Lisäksi jos aiot yleensäkin ottaa turvakaukalon reissuun, niin voit yrittää kysyä, saisitko ottaa sen koneeseen sisälle. Meillä nimittäin helpotti kovasti matkantekoa, jos sai kaukalon sisälle. Kaukalossa ollessaan kaikki lapset ovat nukkuneet pitkiä aikoja, sylissä ollessa taas ei yhtään, ja matkanteko on ajoittain ollut etenkin sen vilkkaan lapsen kanssa takkuamista.
Onpas murheet... sun pitää varmaan nyt käyttää aikasi asian huolehtimiseen. kuinkakohan muut ihmiset yleensä pärjää asioidensa kanssa?!
t. äiti joka on lentänyt alle 3 veen kanssa 10-15 kertaa YKSIN ja lapsi on vielä hengissä..
Ja tämän tiedän ihan ammatin ja kokemuksen kautta, koska työskentelin itse 6 v. lentoemäntänä. Tuolla taipaleella tuli nähtyä sen verran montaa lapsimatkustajaa, että tiedän mistä puhun.
Vessassa käyntiä varten kannattaa tietenkin kysyä, onko lentoemännillä aikaa, mutta usein ei ole, koska lennon aikana on paljon tehtävää. Useimmat käyvät vauvojen kanssa itse wc:ssä, eli helposti puettava ja riisuttavat vaatteet päälle niin itselle kuin vauvallekin :-)
siitä ei sitten saa loukkaantua jos emäntä kieltäytyy ottamasta lasta hoidettavakseen wc-käynnin aikana. yhtiö on voinut kieltää sen työntekijöiltään, näin on esim. minun yhtiössäni.
eli vaikka haluaisin, en saa alkaa lapsenvahdiksi!
Ts. saatko ottaa ja mitä syötävää mukaan koneeseen. + muut viihdykkeet.
Käytännön juttuja: sisälle koneeseen vain yksi kassi, miel. semmoinen minkä saat selkääsi, jää kädet vapaaksi lapsen kantoon kentällä liikkuessa. Katso, että kassi on niin suuri, että saat sinne sullottua teidän takit ennen turvatarkastusta, niin ei tarvitse taiteilla niiden kanssa (tai ota mukaan muovikassi, johon sullot takit siksi aikaa. Koita saada lapsi nukkumaan koneessa, tehän istutte sylikkäin koko reissun, eli liikaa tilaa liikkumiselle ei ole. Ja sitten on vaan toivottava, että ei ole liikaa turbulenssia, että välillä voit päästä vyön lapselta auki, että mahtuuu ees kääntymään. Ai niin, ja SYÖ itse hyvin ennen lähtöä, sillä sun on täysin mahdotonta syödä siinä itse mitään, kun lapsi istuu sylissä. Juotavaksikin itselles sellaista, mihin saa välillä korkin kiinni, ts. lentokoneen juomat ei käy alkuunkaan (tölkkejä tai suoraan mukissa).