Nyt se alkaa - suklaasta vieroittuminen!
Onko kellään ex-suklaa-addiktilla hyviä neuvoja, miten suklaahimosta pääsisi yli? Muutoin syön hyvin terveellisesti kotiruokaa, mutta suklaata kuluu liikaa. En siis syö muita herkkujakaan, en sipsejä, karkkia, limsaa jne. Mua ällöttää, kun tajuan että saatan syödä jopa 200g suklaalevyn päivässä! Mikään terveellisempi ruoka ei tunnu korvaavan suklaata. Neuvoja/vertaistukea?
Kommentit (20)
Hyi olkoon tuo ötökkäjuttu.. kaapissa ois suklaata mutta ei maistu ei...
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 14:53"]
Kokeile suklaan makuisia proteiini patukoita?
[/quote]
Voisin kai, jotenkin vaan sellainen käsitys, että ne on lähinnä urheilijoille. Syön kyllä joskus tavallisia välipalapatukoita, mutta niissä suklaa on sellaista "kuivakkaampaa", ei niin hyvää. Ääh, en osaa selittää:D
Ap
Entä nää myslipatukat missä on vähän suklaata mukana?
Mua kanssa kiinnostaa kovasti kuulla hyviä ideoita tähän ongelmaan! Olen allerginen lähes kaikille hedelmille ja vihanneksille, joten suklaan korvaaminen terveemmillä naposteltavilla on hankalaa. Töissä iskee joka päivä ihan kamala makeanhimo, ja jos minulla ei ole suklaata mukana, olen kiukkuinen lopun päivää ja minun on vaikea keskittyä.
Nro 5 jatkaa: olen allerginen myös viljoille, pähkinölille ja siemenille, joten proteiinipatukatkaan eivät sovi.
* pähkinöille... pitäisi lukea mitä kirjoittaa, ennenkuin klikkaa "lähetä". t: nro 5 ja 6
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 15:05"]
Nro 5 jatkaa: olen allerginen myös viljoille, pähkinölille ja siemenille, joten proteiinipatukatkaan eivät sovi.
[/quote]
Huh, sulla kuulostaa vielä vaikeemmalta kun mulla!:o Itselläni ei ole siis muita rajoituksia kuin kasvisruokavalio.
Ap
Mua ainakin auttoi tuo tieto :D
No mutta koko ajanhan toitotetaan, että hyönteissyönnissä on tulevaisuus!
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 15:09"]
Mua ainakin auttoi tuo tieto :D
[/quote]
Hyi helkkari! Iso kiitos tästä! :D Ällöän suuresti kaikkia hyönteisiä, ja kuten kerroin, en syö lihaa, joten jospa rupean ajattelemaan suklaata lihansyöntinä. Koska lihansyönnin välttämisessä mulla on loistava itsekuri ja se on helppoa, toisin kuin suklaassa...
Ap
Mieti, jos syöt esim. viikossa 2 kpl 200g Fazerin sinistä levyä, tulee niistä viikossa yhteensä 2140 kcal. Noh, vuodessa on yhteensä 53 viikkoa eli 2140kcal x 53 viikkoa = 113 430kcal ja siitä kun laskee että yksi kilo on noin 7000kcal, niin 113 430kcal on sellaset 16 kg :)
Itse en korvaa millään, mutta syön enemmän marjoja. Itsekin ollut varsinainen suklaasyöppö. Mietin vaan hyötyjä, eli parempi iho, pysyy nuoremman näköisenä, ei liho, ehkä laihtuu, säästyy rahaa, terveys. Mitäs muuta vielä?
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 15:22"]
Mieti, jos syöt esim. viikossa 2 kpl 200g Fazerin sinistä levyä, tulee niistä viikossa yhteensä 2140 kcal. Noh, vuodessa on yhteensä 53 viikkoa eli 2140kcal x 53 viikkoa = 113 430kcal ja siitä kun laskee että yksi kilo on noin 7000kcal, niin 113 430kcal on sellaset 16 kg :)
[/quote]
Huh! Oon toki yrittänyt miettiä kalorimäärienkin kannalta, mutta en oo koskaan laskenu pidemmän aikavälin määriä. Jotenkin sitä ajattelee ettei se yksi levy nyt niin paha ole... D:
Ap
Sokerin ja suklaan syönnistä ei pääse irti korvaamalla sitä toisella sokerilla. Ainut, mikä auttaa on kieltäytyminen sokerista.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 15:31"]
Sokerin ja suklaan syönnistä ei pääse irti korvaamalla sitä toisella sokerilla. Ainut, mikä auttaa on kieltäytyminen sokerista.
[/quote]
Tätä vähän pelkäsinkin. Jotenkin silti toivoin, että joku olisi onnistunut irtautuman suklaahimosta ilman totaalikieltäytymistä sokerista.
Ap
Ekat pari päivää oli "helvettiä" pää sattui koko ajan (oli "krapula"), sitten helpotti :) Olen aloittanut fitfarmilta bc-valmennuksen!
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 15:35"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 15:31"]
[/quote]
Tätä vähän pelkäsinkin. Jotenkin silti toivoin, että joku olisi onnistunut irtautuman suklaahimosta ilman totaalikieltäytymistä sokerista.
Ap
[/quote]
*irtautumaan
Mulla ei tullut mitään vieroitusoireita. Ennen söin siis suklaata joka päivä vähintään 50g. Olen ollut riippuvainen 15 vuotta. Olenhan pystynyt lopettamaan tupakan, limsat ja salmiakin. Ei se ole sen kummempaa. Ne lopetetaan, eikä korvata.
Ensimmäisen viikko on varmaan pahin, tuntuu että ei voi muuta ajatellakaan kuin suklaata. Mutta sen viikon kun jaksaa sinnitellä niin sitten se helpottaa! Kokeile vaikka purra purkkaa tai xylitol-pastillia silloin kun tekee mieli suklaata?
Kokeile suklaan makuisia proteiini patukoita?