Vegetaristi pudottaa painoa - kokemuksia ja neuvoja
Otsikon mukaisesti painonhallinnan kanssa kamppaileva täällä hei! Muuten elämäntaparemontti, mutta ongelmana on se, että elän kasvispainotteisella ruokavaliolla ja olen siirtynyt koko ajan lihattomampaan suuntaan, mutta erilaisissa kevyissä resepteissä lähes aina kehotetaan syömään kanaa proteiininlähteenä. Olen korvannut kanaa lähinnä erilaisilla kalavaihtoehdoilla, mutta ne alkavat jo tursuta korvista. Käytän ruuanlaitossa myös soijaa, papuja ja joskus quornia. Mutta esimerkiksi salaattiin on vaikea enää keksiä vaihtelua proteiininlähteeksi. Olisi kiva olla valmiita ohjeita keveitä kasvissyöjän ruokia, erityisesti salaatteja varten. Vegaaniohjeet vaativat monesti erikoisiakin (tai kalliita) aineksia ja en toisaalta googlaten ole löytänyt painon putoamiseen tähtääviä reseptivarastoja. Neuvoja?
Yleisesti nautin valmistamistani ruuista paljon, koen ruokavalioni maistuvaksi ja tunnen, että voisin elää näin syöden lopun ikääni. Ekaa kertaa on hyvä fiilis ja uskon pääseväni hyvälle tasolle painossani pikku hiljaa. Olo myös tuntuu hyvältä. Suurin vaikutus oli sillä, että tajusin vatsalaukkuni olevan iso ja vaativan oikeasti määrällisesti paljon ruokaa täyttyäkseen edes puolilleen. Niinpä aloin ensinnäkin syömään usein mutta vähän (tyhjä olo johti helposti nälkäisenä ahmimiseen) ja toisekseen ruokaa valmistaessani syön tarvittaessa "alkupalaksi" kurkkua, tomaattia tai vastaavaa. Vihannesannos täyttyy, samoin vatsa. Muutama kilo on kevään aikana lähtenyt, tahti ei ole nopea eikä ole tarkoituskaan, mutta itse olen tyytyväinen. Muiden kokemuksia ja hyviä vinkkejä kuulisin mieluusti, etenkin liikunnan aloittamisen suhteen (vaikeaa itselleni). :)