Pörssikuplien asiantuntija varoittaa: Romahdus on nyt alkanut. Kurssit luisuvat jopa 50 % (Kauppalehti)
Romahdus taisi alkaa eilen illalla Wall streetilla
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/porssikuplien-asiantuntija-varoittaa…
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Jee tulisipa romahdus niin voisin ostaa rutkasti lisää osakkeita. Rahaa on jemmassa sitä varten.
Kannattaa varoa putoavia puukkoja.
Vierailija kirjoitti:
Ostin ne vähäiset osakkeet, joita minulla on, kun kurssit olivat romahtaneet (v.2020). Viimeksi kun kävin kurkkaamassa, niin arvo oli noussut reilut 40% ostohetkestä. Minun puolestani osakkeiden arvo saa romahtaa, ostan sitten vähän lisää niitä. Kyllä niiden arvo osaa nousta taas, kunhan jaksaa odottaa. Ostin osakkeita ylipäätään osinkotuoton vuoksi, jolloin ajatuksenani on ostaa osakkeita ja pitää ne salkussa jemmassa seuraavat vuosikymmenet.
Täysin sama kuvio täälläkin-tosin olen ostanut koko ajan 2020 kesästä aina joulukuuhun 2021 asti ja tuotto 44 %. Ja nyttemmin alkanut ostaa myös aot lisäksi ost:lle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jee tulisipa romahdus niin voisin ostaa rutkasti lisää osakkeita. Rahaa on jemmassa sitä varten.
... mutta wall street on ennustanut yhdeksän viimeisistä viidestä taantumasta.
Jos nyt kerta ollaan noita sanontoja hokemassa...
Vierailija kirjoitti:
Taitaa muutamaa osakeniiloa pelottaa. Siis nuo hymiölle varustetut vähättelyviestit. Ottakaa rennosti FED ja EKP pitävät puolianne. Jos eivät siiten pysty on systeemi sekaisin ja piru merrassa.
Hymiöt ovat teille hysteerisille maailmanlopun povaajille 😂 Omaa elämääni ei juurikaan hetkauta vaikka kurssit laskisivat 80%, paitsi siinä mielessä, että sitten olisi taas aika ostaa ja urakalla.
Ai, mul on salkku eiliseen nähden paremmalla tuotolla, tän tyyppisissä lukemissa se on pyörinyt tässä jo hetken.
Itse satuin ostamaan pikkusummalla 23.3.2020 (dipin pohja) maailman suurimman laivayhtiön osakkeita. Jälkikäteen harmitti että vaan pikkusummalla, sillä se kolminkertaistui lyhyessä ajassa. Olisi vaikka pistänyt 5000 ja kun arvo 15000, olisi myynyt 5000 pois, jolloin ei ainakaan olisi hävinnyt mitään. Mutta näissä sijoituksissa on mielestäni yliarvostettua jatkuva nousun kyttääminen. Nousu ei ole taattua, mutta hyvissä firmoissa jatkuva osingon maksu sen sijaan on. Siksi dipissä on hyvä ostaa ulos osinkoa maksavaa etf:ää, esim. SPDR S&P Gbl Dividend Aristocrats ETF, sillä sellaiseen sijoittamalla saa hyvän hajautuksen lisäksi pääomatuloa osinkojen muodossa. Ja varsinkin kun kyse on dipistä, niin dipin jälkeen noidenkin arvo kasvaa "tarpeeksi". Ainahan jotkut öyhöttävät veroista kun puhutan ulos maksavista sijoituksista, mutta rahaa tarvitsee elämiseen ja uudelleensijoitukseenkin, joten en aliarvioisi näitä.
Kukaan ei voi ennustaa, että osakkeet kasvaisivat jatkuvasti eläkeikään asti ja että pystyisi ennakkoon tietämään milloinka alkaa myymään arvopapereitaan turvatakseen eläkkeensä, mutta jos tienaa vuosikymmenet osinkoa ja sillä tavalla saa lisärahoitettua elämäänsä ja hankittua enemmän sijoituksia, niin ei ainakaan voi hävitä. Itse olen perinteisten sijoitusten lisäksi hankkinut myös jalometalleja (ei paperimuodossa vaan fyysistä sillä paperikullalla yms. ei tee mitään) ja kryptoja, joten en ota niin pahasti takkiin, jos tulisi pidempikin lama. Toki kannattaa myös säännöllisesti ostaa varastoon kohtuullinen määrä pitkään säilyvää ruokaa ja käyttää sitä pois ennen kuin vanhenee ja uutta tilalle, sen varalta jos tulee pahemmat ajat.
Romahduksen alkaminen tarkoittaa ostojen aloittamista.
Varmaan asiantuntija uskoo itse ennustukseensa ja shorttaa koko omaisuudellaan ja on pian miljonääri. Tai sitten ei, vaan jatkaa turvallista kuukausipalkkansa nauttimista hamaan tulevaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan asiantuntija uskoo itse ennustukseensa ja shorttaa koko omaisuudellaan ja on pian miljonääri. Tai sitten ei, vaan jatkaa turvallista kuukausipalkkansa nauttimista hamaan tulevaisuuteen.
Hyvä pointti, joskin taitaa olla niin että on erittäin harvinaista että ammattisijoittaja on all-in missään. Michael Burry tulee lähinnä mieleen Big Shortista eikä hänkään ole tainnut shortata mitään sen jälkeen kaikella.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tuo."asiantuntija" on heidän oma tuomas malinen joka tienaa luokkaa nappikauppa ja senkin antamalla haastatteluita.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä hävinnyt lähes puolet arvosta. Muutamasta tonnista kyse😬
Mitä olet ostanut, Talvivaaraa? Viimeisen vuoden aikana Suomen indeksit ovat kohonneet vuodessa melkein 20% ja viidessä vuodessa melkein 80%. Aika huonosti pitää sijoituskohteet valita mikäli saa salkun tippumaan puoleen yleisesti kurssien ollessa nousussa :)
Mä sain isänperintöä 2009, ja sain silloin jonkunlaisen talousherätyksen, olin elänyt siihen saakka kädestä suuhun. Maksoin ensin perintöverot, sitten asuntolainan ja mökkilainan pois . Ostin muutaman firman osakkeita muistaakseni parilla kymppitonnilla, silloin oli se romahdus ja ne oli halpoja. Jatkoin ostamista vuosittain noin tonnilla-parilla eli lomaltapaluurahoilla. Sen tonnin vuodessa olisin törsännyt joka tapauksessa lottoon, kahviloihin ym. hölmöön.
Jos romahtaa, niin en korkealta tipu. Osingot pienenee, nousee ne sitten taas ajan kanssa. Ostan lisää.
Tuhlasin perinnöstä sentään sen verran, että laitoin tonnilla mökkipihaa nätimmäksi ja kävin Lontoossa lasten kanssa...
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/porssit-euroopassa-odotetusti-rytise…
Tuulimyllyt eivät toimineetkaan ilmeisesti... Aikamoinen pudotus pörssissä näin aamusta.
Ei merkitystä kun ei minkäänlaisia aikeita myydä mitään. Pysyn omassa hyväksi havaitussa yksinkertaisessa strategiassa: en myy, ainoastaan ostan kun arvioin hintojen olevan aivan pohjalla. Tietysti voittoja saisi enemmän jos osaisi myös myydä oikeaan aikaan huipulla, ja ostaa siis suuremmalla summalla takaisin sitten pohjalta. En kuitenkaan jaksa niin aktiivisesti seurailla pörssiä, joten virhearvioiden riski olisi ihan liian suuri. Tämä nykyinen strategia toimii loistavasti. Tietenkin on aina olemassa riski että joku yritys menee konkurssiin, ja silloin tietysti ne rahat on mennyttä, mutta muuten aika riskitöntä hommaa. Ja vaikka niin kurjasti kävisi että joku tosiaan tekisi konkurssin, ei sekään ole kuin pieni takaisku koska olen kuitenkin hajauttanut niin hyvin että muiden nousu sitten taas aikanaan todennäköisesti kompensoi kyllä. Vasta eläkeiän lähestyessä alan katsoa salkkuani siltä kannalta että voisin huipulla jotain myydäkin jotta saan rahaa oikeasti käyttöön. Vielä tuohon on niin pitkä aika että en kiinnitä sen suurempaa huomiota vuoristorataan.
Tämä britti-investori on ennustanut tätä jo vuoden, ehkäpä koko elämänsä. Taitaa omat sortit ladattu. Bisenstä tehdään keinoilla millä hyvänsä, romahduksessa erityisesti, sorttaamalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei merkitystä kun ei minkäänlaisia aikeita myydä mitään. Pysyn omassa hyväksi havaitussa yksinkertaisessa strategiassa: en myy, ainoastaan ostan kun arvioin hintojen olevan aivan pohjalla. Tietysti voittoja saisi enemmän jos osaisi myös myydä oikeaan aikaan huipulla, ja ostaa siis suuremmalla summalla takaisin sitten pohjalta. En kuitenkaan jaksa niin aktiivisesti seurailla pörssiä, joten virhearvioiden riski olisi ihan liian suuri. Tämä nykyinen strategia toimii loistavasti. Tietenkin on aina olemassa riski että joku yritys menee konkurssiin, ja silloin tietysti ne rahat on mennyttä, mutta muuten aika riskitöntä hommaa. Ja vaikka niin kurjasti kävisi että joku tosiaan tekisi konkurssin, ei sekään ole kuin pieni takaisku koska olen kuitenkin hajauttanut niin hyvin että muiden nousu sitten taas aikanaan todennäköisesti kompensoi kyllä. Vasta eläkeiän lähestyessä alan katsoa salkkuani siltä kannalta että voisin huipulla jotain myydäkin jotta saan rahaa oikeasti käyttöön. Vielä tuohon on niin pitkä aika että en kiinnitä sen suurempaa huomiota vuoristorataan.
Niinpä. Oma salkkuni on aiemmin (parikin kertaa) ollut reilusti miinuksella, mutta tällä hetkellä suorastaan naurettavan paljon plussalla. En ymmärrä mikä sätky tässä pitäisi muka saada, jos salkku painuu jälleen kerran joksikin aikaa pakkasen puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. Nyt lähtee riistäjistä rahaa ja rutosti.
Kaikkihan ei ole riistäjiä. Mukana lähtee myös osakesijoittavien pieneläkeläisen rahat. Nykyisin ihan tavallisia kotitalouksia on sijoittajissa paljon, joten ajatus riistävistä sijoittajista on harhaanjohtava. Jos ihmisellä on paljon rahaa, hänellä on myös henkilökohtainen sijoitusneuvoja, joten nämä henkilöt eivät ole niitä suurimpia häviäjiä.
Toki täytyy aina muistaa, että sijoittaa täytyy vain niin paljon kuin voi hävitä, joten osa piensijoittajista sijoittaa vuosittain sen, mitä muut esimerkiksi tupakoi tai shoppailee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Oma salkkuni on aiemmin (parikin kertaa) ollut reilusti miinuksella, mutta tällä hetkellä suorastaan naurettavan paljon plussalla. En ymmärrä mikä sätky tässä pitäisi muka saada, jos salkku painuu jälleen kerran joksikin aikaa pakkasen puolelle.
Minulla -0,25% siitä huolimatta, että omistan juuri tuota Siemensiä ja sen arvo on lähtenyt luisuun. Huonommin on mennyt kotimaisilla osakkeillani viime syksystä lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep! Malttia pitää olla odottaa oikeaa hetkeä!
Kulutusyhteiskunnalle sota olisi täydellinen katastrofi. Nykyisen komponenttipulan aikaansaamat ongelmat ovat vain pisara meressä täysimittaiseen sotaan nähden.