Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

sappirakon poistossa käyneitä? kokemuksia kaipailisin

Vierailija
21.05.2015 |

huomenna siis leikkaus edessä ja olen hiukan yllättynyt siitä että minun pitää marssia suoraan leikkausosastolle, en siis ilmeisesti saa mitään esilääkitystä! :O en myöskään tiedä, saanko epiduraalin vai nukuttavatko?

myös toipuminen ja mahdolliset kivut pelottavat

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta leikattiin sappirakka viime vuonna. Jorvissa on semmoinen osasto, johon kaikki leikkauspotilaat ensin saapuvat. Siellä saa mahdolliset esilääkkeet yms. Itse en halunnut mitään. Hoitajat tulevat ajallaan hakemaan jokaisen leikkaussaliin. Siellä nukutettiin ja sappirakko poistettiin tähystyksellä. Olisin päässyt kotiin ja samana iltana, mutta olo oli niin tokkurainen, että jäin yhdeksi yöksi osastolle toipumaan. Leikkauksen jälkeen otin pari päivää särkylääkkeitä vaikka juuri mitään kipuja ei ollut. Hyvin se menee! :)

Vierailija
2/6 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itsellä poistetaan Mikkelissä.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni poistettiin päiväkirurgisella Lahdessa pari vuotta sitten.

Aamulla menin, vaihdoin vaatteet, sitten oli hoitajan haastattelu minkä yhteydessä sain esilääkkeen (2g parasetamolia), sitten töykeä ja kylmäkätinen kirurgi jonkun erikoistuvan julpin kanssa kävivät tökkimässä mahaani.

Sen jälkeen odottelin sille varatussa tilassa tunnin jonka jälkeen kävelin leikkuupöydälle. Sitten hyvää yötä ja heräämössä tajusin jotain ympäröivästä maailmasta seuraavan kerran.

Torkuin heräämössä kaikessa rauhassa, sitten minua ruvettiin pikkuhiljaa laittamaan liikkeelle ja opeteltiin oikea sängystänousutekniikka.

Sitten siirryin istuskelemaan seuraavaan tilaan missä sai kaikessa rauhassa odotella kun tuntuu siltä että jaksaa vähän jotain syödä, vessassa pitää käydä ja saada pissattua.

Sen jälkeen taas hoitajan juttusille joka kertasi kotihoito-ohjeita, varmisti, että seuranani on seuraavana yönä joku aikuinen henkilö. Siitä sitten kotiin. Särkylääkettä ainakin pari seuraavaa päivää ihan säännöllisesti että pysyy kipu aisoissa ja paraneminen pääsee kunnolla vauhtiin. Eipä ihmeellinen keikka.

Vierailija
4/6 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuota pelkällä puudutuksella tehdä vaan nukutuksessa. Homma kuitenkin menee kuin liukuhihnalla :) eli porukka sisään aamulla ja esilääkitys päälle. Sitten yksi kerrallaan leikkaukseen ja illalla jos ei ole ollut ongelmia niin voidaan jo kotiuttaa.

Kaipa siinä jotkut ohjeet oli eli ei saa syödä jotain 12 tuntiin ennen sairaalaan menoa eikä muistaakseni juodakaan pariin tuntiin. 

Vierailija
5/6 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 12:16"]

Kaipa siinä jotkut ohjeet oli eli ei saa syödä jotain 12 tuntiin ennen sairaalaan menoa eikä muistaakseni juodakaan pariin tuntiin. 

[/quote]

Monesti sairaanhoitopiirien kotisivuilta löytyy potilasohjeet. Ja kyllä, 12 tuntia syömättä ja juomatta ennen leikkausta. Esilääkkeen kanssa sai puoli lasia vettä.

Vierailija
6/6 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse operaatio oli ok, ei siinä mitään sen ihmeellisempää.

Sain kuitenkin ikävän vaiva, eli ns. sappiripulin, kun sappineste valuu suoraan ohutsuoleen. Kaikki ohjeet syödä vähärasvaista ruokaa vatsavaivojen ehkäisyyn olivat yhtä tyhjän kanssa. Mut sitten sain ohjeen syödä heti aamusta jotain tukevaa ja rasvaista, että yöllä suolistoon kertynyt sappineste pääsee tositoimiin emulgoimaan rasvan muun ruokasulan joukkoon. Se auttoi, eli kun heti aamusta syön paistettuja munia tms. raskaampaa ruokaa, vatsa toimii normaalisti ja voin hyvin koko päivän. Ihan näin vinkkinä sullekin, jos vaikka saat saman vaivan. ;)

Itselläni kesti siis vuosia tuo ripuli, vatsa oli aina kipeä. En tiedä onko näillä yhteys, mutta noina vuosina minulle kehittyi paljon allergioita, enkä voi syödä esimerkiksi gluteenia ollenkaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä