Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harkitsenko avioeroa liian kevyesti?

Vierailija
21.05.2015 |

Olemme olleet yhdessä melkein 20 vuotta ja meillä on kaksi alakouluikäistä lasta. Meidän perhe-elämä on yleensä ihan hyvää ja mies on tasavertainen kasvattaja kanssani. Tekee meillä useammin ruuat ja siivoaa niin kuin minäkin. Rakastan miestäni ja kaikki pitäisi siis olla mainiosti.

Mutta. Hänen todelliset ajatukset minusta tulee aina joskus ilmi. Meillä saattaa olla hauska ja vitsaileva hetki. Sanoin hieman pelleilemällä, että mitä hän tekisikään ilman minua. Hän suuttui täysin, luetteli päivän hommat ja haukkui minut helvetin laiskaksi ja saamattomaksi. Lähti vihaisena töihin ja sanoi tulevansa seitsemältä kotiin. Olen nyt työttömänä ja viittasi siihen, että en ole aktiivisesti kuukauden työttömyyden aikana etsinyt töitä.

Käyn terapiassa ja terapeutti viimeksi ihmetteli miksi olen niin ankana itselleni. Nyt tajusin sen. Mieheni on kriittinen minun suhteen ja olen siis kotona ollessa koko ajan varpaillani. Suoritan asioita niin kuin kuvittelen hänen haluavan minun tehdä. En voi olla vapaa itseni, koska silloin saatan tehdä jotain joka saa mieheni suuttumaan. Jos en esim ole tehnyt ruokaa hänen tullessa töistä minun on pakonomaisesti selitettävä hänelle miksi ruoka ei ole valmista. Tämä siksi, koska tiedän seuraavan riidan tullessa tämä asia nousee esiin. Kuinka en saa edes ruokaa tehtyä. Tämä riita saattaa siis syntyä siitä, että ruoka ei ollut valmiina.

En tiedä mitä pitäisi tehdä :( Olenko hullu, kun ajattelen eroa? Toisaalta, voinko parantua, jos kotona on koko ajan epäonnistumisen pelko?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika!

Keskustelkaa asiasta. Tuo touhu on varmaan pikkuhiljaa ajautunut tuohon kun molemmat ovat tottuneet toimimaan noin. Ei omaa miestä saa pelätä. 

Onko teillä aina ollut noin? Luulen että työttömyytesi kiristää tilannetta puolin ja toisin vielä lisää. 

Vedän tähän vielä lapsi kortin. Te siirrätte omaa toimintamallianne lapsillenne. Pojat alkavat vaatimaan tulevissa parisuhteissaan ja tytöt ovat tossukoita.

Vierailija
22/46 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 09:39"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 09:38"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 09:32"]Kylläpä kevyesti kehotetaan eroamaan.
[/quote]Siinä vaiheessa kun joutuu pelkäämään kotona niin ero on se ainoa vaihtoehto.Kaikkee paskaa sitä ei sentään naisenkaan tarvii niellä
[/quote] no onko se mies ikinä käynyt käsiksi?
[/quote]Sitäkö pitäisi jäädä odottamaan? Ja sit vasta erota? Voi tsiisus.Mä olen aina parisuhteissani pitänyt itsestäänselvyytenä että minulle puhutaan ja minua kohdellaan kunnioittavasti.Mutta minä arvostankin itseäni.Ja jos näin ei ole tapahtunut olen eronnut ja ollut mieluummin yksin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko itse aina kohdellut kumppaneitasi arvostavasti?

Vierailija
24/46 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 09:53"]Oletko itse aina kohdellut kumppaneitasi arvostavasti?
[/quote]Kyllä olen.Eikö parisuhteen tarkoitus ole se että kannustetaan ja autetaan toinen toisiamme että elämä ois helpompaa eikä haukuta ja poljeta toista.Paska suhde on paska suhde eikä siitä tarvi pitää kiinni

Vierailija
25/46 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 10:00"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 09:53"]Oletko itse aina kohdellut kumppaneitasi arvostavasti?
[/quote]Kyllä olen.Eikö parisuhteen tarkoitus ole se että kannustetaan ja autetaan toinen toisiamme että elämä ois helpompaa eikä haukuta ja poljeta toista.Paska suhde on paska suhde eikä siitä tarvi pitää kiinni
[/quote] Mikä on pisin suhteesi? Jos et yhtään mokaa toiselta sulata ja itse pidät itseäsi täydellisenä?

Vierailija
26/46 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millähän sinäkin raukka yksin pärjäisit kun ei olisi miestä auttamassa

Vierailija
27/46 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 09:28"]

Miehen tulisi ehdottomasti tukea sinua, mutta toisaalta ymmärrän myös miestäsi. Teidän toimeentulo on nyt enemmän hänen harteillaan, kun olet työtön. Tuossa tilanteessa toivoisi sitä joustoa molemmilta. Eli mies ymmärtäisi sinua ja toisaalta sinä miestä. Kerta olet tällä hetkellä vailla ansiotyötä, voit varmasti panostaa enemmän kotitöihin esim siihen ruoanlaittoon.

Vai onko sinun mielestäsi oikein, että miehen tulisi paitsi käydä ansiotyössä, myös hoitaa lapset ja tehdä ruokaa. Vasn koska sinulla on vaikeaa?

Itse olisin enemmän huolissani siitä, että 20 vuoden jälkeen kysyt mieluummin apua av:lta, kuin keskustelet miehesi kanssa.

[/quote]

Olen ihan samaa mieltä tämän kirjoittajan kanssa. Jos et kerran aio hakea töitä - mitä kauemmin työttömäksi joutumisesta kuluu, sitä vaikeampi sinun on päästä takaisin työelämään - niin en yhtään ihmettele, että miehesi mielestä sinun pitäisi edes kotona tehdä enemmän. Ja koska täytyyhän sinun lapsillekin ruokaa laittaa, niin miksi et voisi tehdä esimerkiksi parin päivän ruoat kerralla jos se sinusta on niin vaikeaa tehdä päivittäin.

Vierailija
28/46 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 10:02"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 10:00"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 09:53"]Oletko itse aina kohdellut kumppaneitasi arvostavasti?
[/quote] Mikä on pisin suhteesi? Jos et yhtään mokaa toiselta sulata ja itse pidät itseäsi täydellisenä?
[/quote]Tässä suhteessa olen ollut 20 v.Tottakai joitakin mokia on annettava anteeksi ja itsekin olen kaukana täydellisestä MUTTA mulle se raja tulee juuri siinä että jos mies tekee jotain mikä herättää pelkoa minussa niin silloin se on sairasta.Mitä hyvää voisi olla suhteessa jossa koen pelkoa?

Vierailija
29/46 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa nyt miehesi on vain kyllästynyt toimettomuuteesi eikä ole viitsinyt mainita asiasta, paitsi tietyissa tunnepuuskissa hän sitten kakistaakin kaiken kerralla ulos.
Muista, että miehet haluavat lähtökohtaisesti osoittaa olevansa dominoivia ja itsenäisiä, kenestäkään muusta riippumattomia alfauroksia. Ei toki päde kaikkiin mutta suureen osaan kyllä.

Vierailija
30/46 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 10:07"]Millähän sinäkin raukka yksin pärjäisit kun ei olisi miestä auttamassa
[/quote]Ai kuka? Täh? Mie ainaki käyn joka pv töissä et sillä palkallahan mie pärjäilisin.Lisäksi on oma asunto jonka vois hätätilanteessa myydä.Miehen varaan en ole ikinä laskenu

Vierailija
31/46 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 10:16"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 10:07"]Millähän sinäkin raukka yksin pärjäisit kun ei olisi miestä auttamassa [/quote]Ai kuka? Täh? Mie ainaki käyn joka pv töissä et sillä palkallahan mie pärjäilisin.Lisäksi on oma asunto jonka vois hätätilanteessa myydä.Miehen varaan en ole ikinä laskenu

[/quote]

AP han oli työttömänä ja kävi jossakin teraupeutilla saamassa apua ahdistukseensa

Vierailija
32/46 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 10:18"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 10:16"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 10:07"]Millähän sinäkin raukka yksin pärjäisit kun ei olisi miestä auttamassa [/quote]Ai kuka? Täh? Mie ainaki käyn joka pv töissä et sillä palkallahan mie pärjäilisin.Lisäksi on oma asunto jonka vois hätätilanteessa myydä.Miehen varaan en ole ikinä laskenu

[/quote]

AP han oli työttömänä ja kävi jossakin teraupeutilla saamassa apua ahdistukseensa
[/quote]mutta eihän työttömän tarvitse olla ikuisesti työtön.Työtönhän voi työllistyä ja sillä rahalla hän sitten elelisi ja pärjäilisi.

Vierailija
33/46 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku itse tervepäinen ei kokisi pelkoa tilanteissa joissa ap kokee. Onko ap edes sanonut miehelle että käytöksensä pelottaa?

Vierailija
34/46 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 10:32"]Joku itse tervepäinen ei kokisi pelkoa tilanteissa joissa ap kokee. Onko ap edes sanonut miehelle että käytöksensä pelottaa?
[/quote]Tervepäinen vaatii että häntä kohdellaan kunnioittavasti.Tyhmemmälle kelpaa mikä vaan.

Vierailija
35/46 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 10:24"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 10:18"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 10:16"]

[/quote]

[/quote]mutta eihän työttömän tarvitse olla ikuisesti työtön.Työtönhän voi työllistyä ja sillä rahalla hän sitten elelisi ja pärjäilisi.
[/quote]

Ap tässä. Alkuketju meni hyvin, mutta sitten alkoi normi-av-tyyli.

Saan hyvin ansiosidonnaista, joten me pärjäämme

Vierailija
36/46 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 10:39"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 10:24"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 10:18"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 10:16"]

[/quote]

[/quote]

Ap tässä. Alkuketju meni hyvin, mutta sitten alkoi normi-av-tyyli.

Saan hyvin ansiosidonnaista, joten me pärjäämme
[/quote]

Lähti sitten vahingossa....
Eli pärjään ansiosidonnaisella hyvin ja en aio ajautua heti alkuunsa työhön, josta en pidä. Sitä työtä tein jo 15 vuotta ja nyt voin miettiä muita mahdollisuuksia. Olen vielä 4kk töissä ilman työvelvoitetta, joten miksi kiirehtiä.

Vierailija
37/46 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av-analyysi; aloitus on provo.

Liikaa tuttua tematiikkaa +  Itse olisin enemmän huolissani siitä, että 20 vuoden jälkeen kysyt mieluummin apua av:lta, kuin keskustelet miehesi kanssa.

Vierailija
38/46 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 10:43"]Av-analyysi; aloitus on provo.

Liikaa tuttua tematiikkaa +  Itse olisin enemmän huolissani siitä, että 20 vuoden jälkeen kysyt mieluummin apua av:lta, kuin keskustelet miehesi kanssa.
[/quote]

Olet väärässä :)

Halusin vaan muiden näkökulmaa asiaan. Olen miettinyt eroa valitettavan usein, mutta rakastan miestäni ja hän minua. Tämä mieheni miellyttäminen saattaa olla osittain pääni sisällä ja tämä käytös on ollut jo lapsuudesta lähtien ja osasyy terapiassa käymiseen. Mieheni ei ymmärrä pelkoani, kun olen siitä aiemmin puhunut. Hän ei ole ikinä fyysisesti vahingoittanut minua enkä usko sellaista tapahtuvan. On lasten kanssa hyvin kärsivällinen ja huomaavainen.

Siksi tuntuukin, että minussa on vikaa. Ja varmasti onkin.

Vierailija
39/46 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 10:50"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 10:43"]Av-analyysi; aloitus on provo.

[/quote]

Olet väärässä :)

Halusin vaan muiden näkökulmaa asiaan. Olen miettinyt eroa valitettavan usein, mutta rakastan miestäni ja hän minua. Tämä mieheni miellyttäminen saattaa olla osittain pääni sisällä ja tämä käytös on ollut jo lapsuudesta lähtien ja osasyy terapiassa käymiseen. Mieheni ei ymmärrä pelkoani, kun olen siitä aiemmin puhunut. Hän ei ole ikinä fyysisesti vahingoittanut minua enkä usko sellaista tapahtuvan. On lasten kanssa hyvin kärsivällinen ja huomaavainen.

Siksi tuntuukin, että minussa on vikaa. Ja varmasti onkin.
[/quote]

Vika on pääasiassa siinä, että olet myös itse luonut itsellesi raamit siitä millainen vaimo ja äiti sinun pitää olla. Ihan hyvä juttu, että käyt siellä terapiassa ja opit varmaan suhtautumaan itseesi lempeämmin!

Vierailija
40/46 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietystikään ap ei ole täydellinen. Muttei ap:n mieskään ole täydellinen. Se ei ole älystä kiinni että tilanne on edennyt tuohon, vaan kahden ihmisen keskinäisestä dynamiikasta. Ikävä kyllä asiaa ei saa muutetuksi ilman, että myös ap:n mies tiedostaa omat ongelmansa ja alkaa työstää niitä.

Omaan korvaan mikään haukkuminen parisuhteessa ei ole todellakaan ok. Onko ap kertonut selkeitä esimerkkejä miehen haukkumiskohtauksista terapeutillensa ja mitä hän on sanonut?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan