Voiko silmää hankaaville ripsille tehdä muuta kuin nyppiä ne pois?
Mulla kasvaa varsinkin toisen silmän yläluomessa todella ohuita ja vaikeasti havaittavia ripsiä, jotka aina välillä rupee hankaamaan silmää ja se on todella ärsyttävän tuntuista. Tämä tapahtuu tyyliin pari kertaa vuodessa. Joudun silloin nyppimään sen tai ne pois, mutta koska ne on niin ohuita, on vaikea saada se oikea ripsi nyppäistyä poies. Sen seurauksena joudun usein nyppimään jopa puolet mun sen silmän ripsistä pois, ennen kuin löydän sen, joka on se syyllinen hankaamiseen ja tähän operaatioon voi mennä parikin päivää kun hetken aina tuntuu, että nyt se syyllinen löytyi, mutta sitten taas alkaakin hankaamaan. Voiko tälle asialle tehdä mitään vai nypinkö vain jatkossakin kuten tähänkin asti? Ulkonäöllisesti mun luomet ja ripset on ihan normaalin näköiset.
Kommentit (10)
Kyllä mullakin pari kertaa vuodessa käy noin, on varmasti ihan normaalia eikä mikään ongelma. Tosin itse tiedän aina nyppiä oikean ripsen pois, kun tarkistan tosi huolella että mikä se silmään osuva on ja nypin vain sen. Kyllä sen huomaa kun räpsyttelee ja tarkkailee mikä se osuu, ei tarvi puolia ripsistä nyppiä
Meillä on ainakin sukuvikana sisäänpäin kääntyvät luomet joita on sitten naisilta korjailtu..voisiko olla kyse tästä.Oirehtii juuri niin että ripset kääntyvät silmään kutittamaan..
En usko, että toi luomi kääntyy mitenkään sisäänpäin. Ihan normaalilta se näyttää. ap
Tätä ei ole tarkoitettu mainokseksi, koska googletin "hankaavat ripset" ja sain mm. seuraavat osumat:
http://www.aava.fi/palvelu/hankaavat-ripset
Yleislääkäri voi ainakin arvoida tilanteesi ja tehdä tarvittaessa lähetteen/suositella hoitoa.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01059
Auttasko ripsentaivuttimet? Kun se hankaava ripsi alkaa tuntua, taivuttaisi ripset, ehkä sekin kääntyisi ylöspäin?
Tuolle ylimääräisten ripsien kasvuongelmalle on nimikin, distichiasis.
Siinä ripsiä kasvaa myös silmän sisäluomessa ja ne hankaavat. Tuo sama vaiva on koirallani, mutta myös yhdellä tuttavallani. Hankaavia ripsiä on mahdollista poistattaa laserilla, jolloin niiden ei enää pitäisi kasvaa takaisin. Koirani on ollut tällaisessa hoidossa kaksi kertaa, käsittääkseni myös tämä ihmistuttavani on käynyt ylimääräisiä ripsiä poistattamassa lääkärissä.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 01:31"]
Auttasko ripsentaivuttimet? Kun se hankaava ripsi alkaa tuntua, taivuttaisi ripset, ehkä sekin kääntyisi ylöspäin?
[/quote]
Oon yrittänyt tota, mutta ei se auta. Ne hankaavat on yleensä niin ohuita ja lyhyitä, ettei ripsientaivutin yllä niihin. ap
Kiitos linkeistä ja infosta. Mä aina tällaisen episodin jälkeen mietin tätä asiaa ja sitten kun ei mitään vaivaa ole moneen kuukauteen, niin sitä alkaa jo olemaan toiveikas, että ehkä tällä kertaa se ei uusikaan. Kaikesta muusta oonkin jo mun tk-lääkärille valittanut, mutta tää on jotenkin tuntunut niin vähäpätöiseltä vaivalta, että on jäänyt mainitsematta. ap
Luulen että kosmetologi tai silmälääkäri voisi poistaa nuo sulle jos haluat maksaa.
Lisäksi kannattaa tuijata ledillä tai taskulampulla siihen mistä hiertää, näkyy huomattavasti helpommin valokeilassa kuin jos yrittää perus vessanlampun alla tihrustaa. (Ei siis suoraan mustuaiseen tietysti vaan luomea päin)
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 01:49"]
Luulen että kosmetologi tai silmälääkäri voisi poistaa nuo sulle jos haluat maksaa. Lisäksi kannattaa tuijata ledillä tai taskulampulla siihen mistä hiertää, näkyy huomattavasti helpommin valokeilassa kuin jos yrittää perus vessanlampun alla tihrustaa. (Ei siis suoraan mustuaiseen tietysti vaan luomea päin)
[/quote]
Joo pitäis olla joku lamppu sillon hollilla. Nyt ei ollu. ap