Alanvaihto graafiseksi suunnittelijaksi?
Olen plus 40 ja alanvaihtoa mietin. Tykkään puhalla tietokoneella ja kuavnkäsittelyohjelmilla kaikenlaista. Olen myös itsekseni opiskellut graafisen suunnittelun perusteita ihan vaan mielenkiinnon vuoksi. Alaa näköjään opetetaan sekä opisto - että amktasolla. Kumpaanhan kannattaisi suunnata jos ala kiinnostaisi? Millaiset työllisyysnäkymät alalla on? Onko helppo toimia vaikka yrittäjänä? Kuulisin mielelläni kokemuksia, myös siitä millaisiin työtehtäviin voisi tuolla tutkinnolla päästä.
Kommentit (8)
Haastavaa on työllistyä millekään graafisen suunnittelun osa-alueelle missään iässä saati nelikymppisenä, ellei ole superlahjakas. Avoimia työpaikkoja on vähän ja niihin on paljon hakijoita. Pitäisi olla todella hyvä ideoimaan, tajuta ajankohtaiset visuaaliset trendit ja olla erittäin näppärä ohjelmistojen käyttäjä, että pääsisi johonkin mainostoimistoon. Nykyisin graafinen ala painottuu digiin ja nettiin, varmaankin jos olisi taitava nettisivujen tekijä ja hyvä koodaamaan, saisi varmasti töitä. Tai sitten jos osaa animoida ja kehitellä uusia hittipelejä, pelialalla tuntuu olevan paikkoja. Tai jos sinulla on tosi omaperäinen ja trendikäs kuvitustyyli, voisit kuvittaa kirjoja tai lehtijuttuja. Jos olet opiskellut myös markkinointia, voit tuottaa vaikka jollekin yritykselle mainoskampanjoita ja somesisältöjä. Sinällään graafisen kenttä on tosi laaja. Yrittäjäksi on toki helppo ryhtyä mutta vaikeampaa ansaita niin paljon, että oikeasti eläisi. Jos ei ole laajoja verkostoja, aloittelevan yrittäjän on aika vaikeaa myydä yksinään omaa osaamistaan. Toisin sanoen: opinnot ovat hauskoja ja kiinnostavia, mutta valmistumisen jälkeen työllistyminen todellakin tökkii.
T: Toinen nelikymppinen alanvaihtaja ja tuore yliopistotason graafikko
Sanoisin että unohda koko juttu jos sinulla ei ole valmiita työnäytteitä, suosittelijoita eikä kokemusta alalta. Voit vilkaista mitä tahansa työttömyystilastoa huonoimmin työllistävistä ammateista. Graafinen suunnittelija on muistaakseni toisena tai kolmantena. Jos työllistyminen ei ole tavoitteena, voit toki harrastusmielessä lähteä opiskelemaan. Opistotutkinto on joka toisella, suosittelen AMK-tutkintoa jos nyt sille tielle päätät lähteä. Ja kyllähän ihmeitä tapahtuu, itse en usko että sinulla on tuossa iässä mitään mahdollisuuksia kun nyt aivan suoraan sanon. Tai jos tunnet valmiiksi jonkun joka tietää sinut hyväksi työntekijäksi ja kaipaa graafista suunnittelijaa, sitä kautta voisi onnistua.
Kiitos teille kattavista vastauksista. Mietin siis ammatikseni jotain muuta.
Kirjojen kansien tekeminen olisi kivaa. Muuten graafisena suunnittelijana ei välttämättä olisi kovinkaan luovaa. Puuduttavaa pallottelua eri materiaalien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin että unohda koko juttu jos sinulla ei ole valmiita työnäytteitä, suosittelijoita eikä kokemusta alalta. Voit vilkaista mitä tahansa työttömyystilastoa huonoimmin työllistävistä ammateista. Graafinen suunnittelija on muistaakseni toisena tai kolmantena. Jos työllistyminen ei ole tavoitteena, voit toki harrastusmielessä lähteä opiskelemaan. Opistotutkinto on joka toisella, suosittelen AMK-tutkintoa jos nyt sille tielle päätät lähteä. Ja kyllähän ihmeitä tapahtuu, itse en usko että sinulla on tuossa iässä mitään mahdollisuuksia kun nyt aivan suoraan sanon. Tai jos tunnet valmiiksi jonkun joka tietää sinut hyväksi työntekijäksi ja kaipaa graafista suunnittelijaa, sitä kautta voisi onnistua.
Oma tuntuma asiaan on, että tradenomi, joka osaa graafista suunnittelua, löytää töitä. Graafisten töiden ohella pitäisi tehdä myös myyntityötä ja muita toimistotöitä. Moniosaaminen on valttia.
Jos ei ole visuaalisesti lahjakas tai ollut kuvallisuudesta kiinnostunut, on vaikea neljäkymppisenä alkaa sitä puolta kehittämään.
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Kaikki on mahdollista. Kun jaksaa nähdä vaivaa asioiden eteen, niin kyllä tekijät löytää töitä. Hyvin voi aluksi saada töitä freelancerina eri mainostoimistoista. Ja tietämys eri aloilta on vain plussaa, kun eri alan asiakkaiden kanssa ollaan tekemisissä. Kenttä on laaja, ja on mahdollisuuksia. Ja etänä voi tehdä eri puolille Suomea. Minä olen työskennellyt ilman varsinaista graaf suunn koulutusta, ja hyvin pärjännyt. Olen itsenäisesti opiskellut. Kukaan ei kysy papereita yleensä, vaan portfoliota. Ja ikää jo 40v. Toivottavasti aloittaja ei heittänyt kirvestään kaivoon
Alalle on kova tunku, ja jokaisen siskontyttö osaa tehdä photarilla logon ja graffat firmalle.
Jos haluat työllistyä, niin opettele koodaamaan JA osaa tehdä graffaa. Silloin on töitä.
Mainostoimistoissa työtahti on todella kova. Itse paloin loppuun.