Kokemuksia melatoniinista?
Olen kärsinyt unettomuudesta enemmän tai vähemmän useamman vuoden jo. Nukun satunnaisesti öitä ihan hyvin, mutta usein on vaikea nukahtaa ja vielä useammin herään aamuöisin. Kaikenkaikkiaan nukun aika vähän n. 6h yössä, joskus enemmän. Olen pärjännyt väsymykseni kanssa, teen nykyään mm. hieman kevyempää työtä.
Kokeilin pari yötä sitten ensimmäistä kertaa melatoniinia. Otin 0,5mg ja täytyy sanoa että nukuin kyllä yön hyvin. Heräsin pariin otteeseen mutta nukahdin melkein samantien. Ainoa vaan että aamulla olisin halunnut jatkaa vielä unia. Samoin koko päivän oli sellainen olo että sitä halusi vaan painua peiton alle makaamaan.
Seuraavana iltana en uskaltanut ottaa melatoniinia, koska en halunnut olla väsynyt koko seuraavaa päivää ja niinpä nukuinkin todella huonosti. En saanut illalla ollenkaan nukuttua, ja valvoin pitkin yötä. Koko päivän olen ollut kärttyinen, on ollut vaikea suoriutua yksinkertaisista tehtävistä. Sellainen juminen olo jatkuu jotenkin edelleen?! Miten voi olla mahdollista? Nyt en tiedä ottaako vai eikö ottaa tablettia illalla.
Kommentit (48)
Mulla melatoniini auttaa jonkin verran nukahtamisesta, mutta allekirjoitan sen, että seuraava päivä on tokkurainen ja väsynyt. Joskus otan silti, kun ilman melatoniinia nukahdan kahden-puoli kolmen aikoihin ja melatoniinin kanssa yhdentoista maissa, herääminen kuitenkin aina samaan aikaan.
Toimii ainakin minulla. Otan tosin vasta yöllä mikäli en saa unta sekä tilanteissa, joissa tiedän unen olevan hukassa jo etukäteen (mm. jos juon kahvia tai alkoholia)
Joillekin ihmisille ei toimi lainkaan, vaan tekee pientä sekavuutta päivällä, jolloin ei ole skarppi kuten pitäisi esim. tietä ylittäessä. Ne joille se toimii, voi sanoa että ihme. Vaikea sanoa miten annostus vaikuttaa, mutta varmaan ei tee skarpimmaksi mikään annoskoko, kemiallinen valmiste.
Nukahdan yleensä sen avulla nopeasti, mutta näen aivan älyttömiä ja liian todentuntuisia unia ja herään muutaman tunnin päästä enkä enää saa unta.
Näin ei käy ilman melatoniinia, ilman melatoniinia nukahtaminen viivästyy todella reilusti, useita tunteja, mutta sitten kun nukahdan, nukun hyvin ja sikeästi.
Ite saanut ihan hyvin unta jos olen ottanut melatoniinia, mutta siitä seuraava päivä menee siinä kuin olisi krapula iskenyt päälle ilman pahoinvointia.
Käytän apteekin reseptillä saatavaa 5mg melatoonia ja antaa hyvän unen yhdessä kärsimyskukka seerumin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo eka kommentti oli aika metsästä:
Melatoniini on maidosta peräisin.
Ei minkäänlaista tekemistä hormoonien kanssa.Melatoniini toimii hyvin mullakin❣️
Älä, en ole tiennytkään, vaikka esim https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Melatoniini kertoo paljon.
Kyllä pilkon ja 1mg puolitettuna on 0.5 mg, toimii ihan hyvin .
Ilman reseptiä saa apteekista.
Mulle sopii Unital parhaiten.
T.eri