Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia melatoniinista?

Vierailija
20.01.2022 |

Olen kärsinyt unettomuudesta enemmän tai vähemmän useamman vuoden jo. Nukun satunnaisesti öitä ihan hyvin, mutta usein on vaikea nukahtaa ja vielä useammin herään aamuöisin. Kaikenkaikkiaan nukun aika vähän n. 6h yössä, joskus enemmän. Olen pärjännyt väsymykseni kanssa, teen nykyään mm. hieman kevyempää työtä.

Kokeilin pari yötä sitten ensimmäistä kertaa melatoniinia. Otin 0,5mg ja täytyy sanoa että nukuin kyllä yön hyvin. Heräsin pariin otteeseen mutta nukahdin melkein samantien. Ainoa vaan että aamulla olisin halunnut jatkaa vielä unia. Samoin koko päivän oli sellainen olo että sitä halusi vaan painua peiton alle makaamaan.

Seuraavana iltana en uskaltanut ottaa melatoniinia, koska en halunnut olla väsynyt koko seuraavaa päivää ja niinpä nukuinkin todella huonosti. En saanut illalla ollenkaan nukuttua, ja valvoin pitkin yötä. Koko päivän olen ollut kärttyinen, on ollut vaikea suoriutua yksinkertaisista tehtävistä. Sellainen juminen olo jatkuu jotenkin edelleen?! Miten voi olla mahdollista? Nyt en tiedä ottaako vai eikö ottaa tablettia illalla.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0,5 mg? Missä myydään sellaista melatoniinia? Vai pilkoitko sen pikkutabletin moneen osaan?

Mulle erikoislekuri kirjoitti 10mg. Ei auttanut.

Jet lagiin ehkä auttaisi kun en koneessa osaa nukkua, mutta ei omassa sängyssä tosiaan mitään vaikutusta.

Vierailija
22/48 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa se melatoniini vähän auttaa. Ei kyllä mitään oikeisiin nukahtamislääkkeisiin verrattuna.

Mutta ei ole myöskään mitään niitä haittoja, mitä unilääkkeisiin liittyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ne on auttaneet, en käytä jatkuvasti. Ulkomailta olen tuonut 5mg ja 10mg tabletteja, kun Suomessa myydään jotain naurettavia 1,5 - 2mg ilman reseptiä.

Suomessa saa nykyään 5mg ilman reseptiä.

Vierailija
24/48 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0,5 mg? Missä myydään sellaista melatoniinia? Vai pilkoitko sen pikkutabletin moneen osaan?

Mulle erikoislekuri kirjoitti 10mg. Ei auttanut.

Jet lagiin ehkä auttaisi kun en koneessa osaa nukkua, mutta ei omassa sängyssä tosiaan mitään vaikutusta.

Valmisteissa on eroa. Oikeasti. Itse ole huomannut, että lääkärin määräämä melatoniini auttaa pysymään unessa. Kun taas eräs toinen tietty käsikauppavalmiste apteekista auttaa nukahtamaan. Näitten vaikutuksissa on itselläni ainakin selvä ero.

Vierailija
25/48 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parhaiten toimii itsellä melatoniini + Valeriaana tabletit.

Eli sellaiset joissa nuo samassa.

Itse taas saan valeriaanasta painajaisia.

Vierailija
26/48 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melatoniini ei ole unilääke, ei edes nukahtamislääke eikä sillä ole minkäänlaisia vaikutuksia keskushermostoon. Elimistö erittää melatoniinihormonia yön aikana ja tablettina otetulla melatoniinilla on lievästi väsyttävä vaikutus. Melatoniinia on myös tuoreissa hedelmissä kuten banaanissa, ananaksessa, appelsiineissa ja viinirypäleissä. Melatoniinin puoliintumisaika on lyhyt, mutta on myynnissä myös pitkävaikutteista melatoniinia, jolla huippupitoisuus saavutetaan vasta kolmen tunnin kuluttua.

Melatoniinilla ei ole minkäänlaisia vaikutuksia seuraavan päivän mielialaan.

Itselleni melatoniini aiheuttaa hulluja unia.

Vierailija
27/48 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ne on auttaneet, en käytä jatkuvasti. Ulkomailta olen tuonut 5mg ja 10mg tabletteja, kun Suomessa myydään jotain naurettavia 1,5 - 2mg ilman reseptiä.

Suomessa saa nykyään 5mg ilman reseptiä.

Ja näitäkin voi ottaa kaksi tarvittaessa.

Vierailija
28/48 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auttavat nukahtamiseen ja nukut pitkään mutta unen laatu voi jäädä huonoksi. Toisin sanoen, et ehkä tunne itseäsi hyvin levänneeksi aamulla.

Pyh. Sekoitat nyt toisiin unilääkkeisiin. Melatoniini on kehon luontainen hormoni eikä vaikuta unen laatuun.

Itsellä melatoniini auttaa nukahtamaan mutta aiheuttaa jatkuvaa heräilyä n. tunnin päästä nukahdettua joten kyllä se taitaa laatuun vaikuttaa

Vierailija
29/48 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nukun ainoastaan joka toinen yö. Toimii helkkarin hyvin, nukahdan aina tosi nopeasti ja nukun sikeästi.

Vierailija
30/48 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla melatoniini toimii melko hyvin. Käytän 5mg. Se vain pitää oikeasti ottaa hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa. Otan seitsemältä illalla, nukkumaan menen kymmenen maissa.

Unen laatu vaihtelee, joskus nukun kevyemmin, joskus sikeämmin.

Vierailija
31/48 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä nukun ainoastaan joka toinen yö. Toimii helkkarin hyvin, nukahdan aina tosi nopeasti ja nukun sikeästi.

Menen nukkumaan yleensä klo 22-02. Herään aamulla viimeistään klo 7.00. väsymys auttaa tehokkaasti nukahtamiseen. Houkuttelen unta 1-2 min.

Vierailija
32/48 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melatoniini pitää ottaa tiettyyn aikaan. n. kl. 22 on hyvä. Väärään aikaan otettu melatoniini muuttaa unirytmiä.

Vierailija
33/48 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen liki 40 vuotta käyttänyt melatoniinia. Alkuun siihen ei saanut edes reseptiä, mutta työmatkoilla USA:ssa sain ostettua tarpeisiini riittävästi.

Onneksi nykyään ihan tavallisesti hankittavissa.

Ei mitään riipouvuutta, ei annosmäärn kasvua, ei haittavaikutuksia.

jos aloittajaa väsytti seuraavana päivänä niin johtuu univelasta.

Vierailija
34/48 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koin myös melatoniinin aiheuttavan väsymystä seuraavana päivänä. Lääkäri sanoi ettei sen pitäisi olla mahdollista, mutta useamman viikon oli tällaista ennenkuulumatonta päiväväsymystä joka loppui kun lopetin melatoniinin käytön.

Vierailija
35/48 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä melatoniinista tiedä mut ku uitan joka ilta kunnolla melaa mekkoon niin sen jälkeen olen raukea ja nukuttaa makiasti.

Vierailija
36/48 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika ristiriitaisia juttuja lukee ko. aineesta. Toisaalla lukee että mieti, ei edes auta ja toisaalla taas että kannattaa harkita tarkkaan ennen kuin alkaa käyttää, koska voi vähentää luonnollista eritystä.

Vierailija
37/48 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En saanut illalla ollenkaan nukuttua, ja valvoin pitkin yötä. Koko päivän olen ollut kärttyinen, on ollut vaikea suoriutua yksinkertaisista tehtävistä. Sellainen juminen olo jatkuu jotenkin edelleen?!"

Eiköhän tuo ole ihan normaalia huonosti nukutun yön jälkeen ja varsinkin, kun sitä univelkaa on kertynyt jo paljon. Ei sitä tarvitse ihmetellä, mistä johtuu.

Mm moni vuorotyöläinen saattaa loman ekan viikon nukkua todella todella paljon, kun on kerrankin aikaa ja mahdollisuus ottaa niitä univelkoja pois. Eikä paljoa muuta ehkä jakaa tehdä. Ei ne pitkään kertyneet univelat kellään ole yhdessä yössä kuitattu.

Pitääkö pitkään kertyneitä univelkoja oikeasti nukkua viikkotolkulla pois? Olen aina ajatellut et ne jotnekin ns nollaantuu tasaisin väliajoin. Vaikka ei siis nukkuis niitä pois. En mä ainakaan eläessäni ehtisi kaikkia univelkojani nukkua mitenkään pois…

Vierailija
38/48 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskaa

Vierailija
39/48 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo eka kommentti oli aika metsästä:

Melatoniini on maidosta peräisin.

Ei minkäänlaista tekemistä hormoonien kanssa.

Melatoniini toimii hyvin mullakin❣️

Melatoniini on käpyrauhasen tuottama pimeähormoni. Kannattaa aloittaa tosi pienellä annostuksella.

Googlatkaa!

Esim. Melatoniini ja korona

T.tutkija

Vierailija
40/48 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melatoniineissakin on paljon eroa. Jotkut valmisteet ei vaikuta mulla mitenkään ja toisilla taas saa todella hyvin nukahdettua. Ihan parhaaksi olen todennut rainbow melatoniinin ja maksaakin alle 5 euroa/60kpl prismassa. Suosittelen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi