Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia melatoniinista?

Vierailija
20.01.2022 |

Olen kärsinyt unettomuudesta enemmän tai vähemmän useamman vuoden jo. Nukun satunnaisesti öitä ihan hyvin, mutta usein on vaikea nukahtaa ja vielä useammin herään aamuöisin. Kaikenkaikkiaan nukun aika vähän n. 6h yössä, joskus enemmän. Olen pärjännyt väsymykseni kanssa, teen nykyään mm. hieman kevyempää työtä.

Kokeilin pari yötä sitten ensimmäistä kertaa melatoniinia. Otin 0,5mg ja täytyy sanoa että nukuin kyllä yön hyvin. Heräsin pariin otteeseen mutta nukahdin melkein samantien. Ainoa vaan että aamulla olisin halunnut jatkaa vielä unia. Samoin koko päivän oli sellainen olo että sitä halusi vaan painua peiton alle makaamaan.

Seuraavana iltana en uskaltanut ottaa melatoniinia, koska en halunnut olla väsynyt koko seuraavaa päivää ja niinpä nukuinkin todella huonosti. En saanut illalla ollenkaan nukuttua, ja valvoin pitkin yötä. Koko päivän olen ollut kärttyinen, on ollut vaikea suoriutua yksinkertaisista tehtävistä. Sellainen juminen olo jatkuu jotenkin edelleen?! Miten voi olla mahdollista? Nyt en tiedä ottaako vai eikö ottaa tablettia illalla.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata sotkea elimistiöään ylimääräisillä hormoneilla.

Vierailija
2/48 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se yksi kerta vielä vaikuta🙄

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
4/48 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo eka kommentti oli aika metsästä:

Melatoniini on maidosta peräisin.

Ei minkäänlaista tekemistä hormoonien kanssa.

Melatoniini toimii hyvin mullakin❣️

Vierailija
5/48 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloin parin viikon käytön jälkeen näkemään niin hirveitä unia, että oli pakko lopettaa. Aluksi en osannut yhdistää unia melatoniiniin, mutta työkaveri hoksautti, että johtuisiko siitä. Sittemmin kuulin, että valmisteen vaihtaminen voisi myös auttaa painajaisten poisjäämiseen.

Vierailija
6/48 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä selität???

Vierailija
7/48 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En saanut illalla ollenkaan nukuttua, ja valvoin pitkin yötä. Koko päivän olen ollut kärttyinen, on ollut vaikea suoriutua yksinkertaisista tehtävistä. Sellainen juminen olo jatkuu jotenkin edelleen?!"

Eiköhän tuo ole ihan normaalia huonosti nukutun yön jälkeen ja varsinkin, kun sitä univelkaa on kertynyt jo paljon. Ei sitä tarvitse ihmetellä, mistä johtuu.

Mm moni vuorotyöläinen saattaa loman ekan viikon nukkua todella todella paljon, kun on kerrankin aikaa ja mahdollisuus ottaa niitä univelkoja pois. Eikä paljoa muuta ehkä jakaa tehdä. Ei ne pitkään kertyneet univelat kellään ole yhdessä yössä kuitattu.

Vierailija
8/48 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

0,5 mg? Missä myydään sellaista melatoniinia? Vai pilkoitko sen pikkutabletin moneen osaan?

Vierailija
9/48 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hormooneista en tiedä mitään, mutta melatoniini on hormoni eikä sillä ole mitään tekemistä maidon kanssa.

Vierailija
10/48 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttavat nukahtamiseen ja nukut pitkään mutta unen laatu voi jäädä huonoksi. Toisin sanoen, et ehkä tunne itseäsi hyvin levänneeksi aamulla.

Vierailija
11/48 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikillahan siitä on kokemusta, kun se on luontainen hormoni.

Vierailija
12/48 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osittain varmaan placeboa, osittain ehkä sitä että kun kerrankin sait nukuttua ns kunnolla niin sitä mielellään nukkuisi lisää, kun noilla perus alle 6h unilla kehosi on koko ajan jonkinlaisessa hälytystilassa ja ylivirittynyt. Ja monesti sitä on vähän uninen jos nukkuu tavallista pidempään.

Melatoniini ei ole mikään pitkävaikutteinen depressantti eikä se aiheuta mitään väsymystä seuraavalle päivälle, eikä varsinkaan sitä seuraavalle.

Vierailija
13/48 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auttavat nukahtamiseen ja nukut pitkään mutta unen laatu voi jäädä huonoksi. Toisin sanoen, et ehkä tunne itseäsi hyvin levänneeksi aamulla.

Pyh. Sekoitat nyt toisiin unilääkkeisiin. Melatoniini on kehon luontainen hormoni eikä vaikuta unen laatuun.

Vierailija
14/48 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut mitään vaikutusta. Ihan tyhmää.

Vierailija
15/48 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa se melatoniini vähän auttaa. Ei kyllä mitään oikeisiin nukahtamislääkkeisiin verrattuna.

Vierailija
16/48 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian pieni annos. Minulla reseptillä 3 mg ,auttaa jonkin verran. Tosin olen vuosia kärsinyt unettomuudesta että lisänä pakko käyttää imovanea. Pelkkä melatoniini ei auta minulla. En haluaisi käyttää mitään mutta on pakko että jaksaa elää ja tehdä töitä.

Vierailija
17/48 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen, joka normaalisti nukkuu huonosti, ottaa melatoniinia.

Sitten se nukkuu mielestään hyvin, ja seuraavana päivänä haluaisi vieläkin nukkua. Jättää lääkkeen ottamatta, nukkuu taas huonosti, ja on kuin pyllyyn ammuttu karhu -> melatoniinin vika!!

Hei haloo. Olisit halunnut jatkaa nukkumista sen takia, että nukuit kerrankin kunnolla ja aivot ja kroppa oli sitä mieltä, että tätä lisää.

Eikö sitä paitsi "tekisi mieli nukkua" ole miellyttävämpi olotila kuin "kärttyinen, vaikeuksia suoriutua yksinkertaisistakin tehtävistä"?

Vierailija
18/48 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ne on auttaneet, en käytä jatkuvasti. Ulkomailta olen tuonut 5mg ja 10mg tabletteja, kun Suomessa myydään jotain naurettavia 1,5 - 2mg ilman reseptiä.

Vierailija
19/48 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hih! "Melatoniini on hormoni, antioksidantti ja unilääke.". Ei mittään tekemistä maidon kanssa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Melatoniini

Vierailija
20/48 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaiten toimii itsellä melatoniini + Valeriaana tabletit.

Eli sellaiset joissa nuo samassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi