Onko sinulla aina sairaalakassi valmiina sairastumisen varalta?
Pidän aina eteisessä kassia, jossa on puhtaita alusvaatteita x2, sukkia, housut ja paita, sekä kevyet kengät. Puhelimen laturi, antiperspirantti, kirja, varalasit, hammastahnaa ja harja. Pidän kassissa myös varaluottokorttia. Proteiinipatukka.
Yksinäisellä ihmisellä ei ole ketään, joka voisi käydä keräämässä tavarat kotonani puolestani.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ja onneksi en ole yksin. Olen elinsiirtopotilas ja olen valitettavasti joutunut hyvin lyhyellä varoitusajalla sairaalaan, muutaman kerran ambulanssilla eikä silloin ole aikaa tavaroiden pakkaamiseen, on jäänyt hammasharjat ja muut sellaiset asiat kotiin, niitä kyllä saa sitten sairaalasta, sairaalassa on jopa alusvaatteita, ei siellä pakko ole pylly paljaana kuljeskella.
Ne vaatteet on kotimatkaa varten. Karua lähteä jossakin sairaalan tuulipuvussa ja sandaaleissa kotiin.
Ei todellakaan ole, kun olet ollut riittävän vakavasti sairas et välitä edes miltä näytät ja kun pääset kotiin olet vain helpottunut että olet selvinnyt koettelumuksesta hengissä ja olet taas kotona. Kukaan ei nitä sairaalavermeitä ihmettele vaikka ne päällä lähtisit kotiin. Outo ajatustapa sulla. Et kai sentään alasti ole sinne sairaalaankaan alunperin lähtenyt, olen kotiutunut samoissa vatteissa jotka oli pääälläni kun sairaalaan jouduin.
Usein sairauskohtaukset tulee aamuyöllä, jolloin ollaan alusvaatteisillaan sängyssä. Lisäksi sairaalassa hätätilapotilailta usein leikataan saksilla vaatteet pois päältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi kotona on aina vähintään parin päivän verran ruokaa, joka säilyy pitkään. Olen ostanut myös tiettyjä tarvikkeita esim. muovisuojuksen kipsiä varten suihkussa käynteihin. Särkylääkkeitä ym. perusjuttuja on tietysti myös kaapissa.
Nykyään kipsit ovat sellaisia, että ne saavat kastua.
Joo mutta ei niitä ole tarkoitus pestä jollakin shampoolla suihkussa…
No, minulle lääkintävahtimestari kertoi saapaskipsiä laittaessaan, että nykykipsit kestävät uimahallin allasveden (vesijumppa on oivaa kuntoutusta), joten en näkisi jotakin shampoota minään
Tajuatko millainen mikrobipesäke se kipsin alla oleva iho on? Uima-allasveden bakteerit ei ainakaan paranna tilannetta. Kipsin alla oleva iho kannattaa pitää kuivana. Ko. lääkintävahtimestari ei taida olla perehtynyt mikrobiologiaan.
"Delta-Dry®-kipsipehmuste on valmistettu vedenkestävästä materiaalista, joka päästää veden lävitseen. Kun Delta-Dryta® käytetään yhdessä synteettisen kipsimateriaalin kanssa voit jatkaa päivittäistä kylpemistä, peseytymistä ja uimista, mikäli saat tähän luvan."
Lähde: https://www.ksshp.fi/fi-FI/Potilaalle/Potilasohjeet/Kasteltavan_kipsin_…
Edelleenkään kaikkia kipsit eivät ole tuota materiaalia. Iso osa kipseistä on perinteisiä, joita ei pitäisi kastella runsaasti. Usein esim. ennen leikkausta pääsee kotiin väliaikaisen kipsin kanssa ja leikkausaika annetaan esim. seuraavalle arkipäivälle -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi kotona on aina vähintään parin päivän verran ruokaa, joka säilyy pitkään. Olen ostanut myös tiettyjä tarvikkeita esim. muovisuojuksen kipsiä varten suihkussa käynteihin. Särkylääkkeitä ym. perusjuttuja on tietysti myös kaapissa.
Nykyään kipsit ovat sellaisia, että ne saavat kastua.
Joo mutta ei niitä ole tarkoitus pestä jollakin shampoolla suihkussa…
No, minulle lääkintävahtimestari kertoi saapaskipsiä laittaessaan, että nykykipsit kestävät uimahallin allasveden (vesijumppa on oivaa kuntoutusta), joten en näkisi jotakin shampoota minään
Tajuatko millainen mikrobipesäke se kipsin alla oleva iho on? Uima-allasveden bakteerit ei ainakaan paranna tilannetta. Kipsin alla oleva iho kannattaa pitää kuivana. Ko. lääkintävahtimestari ei taida olla perehtynyt mikrobiologiaan.
Joo, eipä tulis itsellekkään mieleen lähteä minkään kipsin kanssa uimaan. Kunnon pakkasilla sitten kuivattelet sitä sieltä alta tai käsi jäätyy kotiin mennessä. Kloori haisee ja muiden irtohiuksia kaivelet kuukauden päästä kipsin alta. Kesällä vois sitten käydä sameassa järvessä, hiekat ja risut kipsin alla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieman neuroottista. Ei ole eikä tule.
Entä jos sairastut yllättäen? Tai vaikka kaadut liukkaalla ja jalka murtuu? Eikä ole ketään, joka keräisi tavarat?
Jos kaatuu liukkaalla kuka ne tavarat muka hakee? Jos sairastuu, on joko hetki aikaa pakata tai sitten on tajuton ja kuolee kuitenkin. Huolitaanko esim. ambulanssiin edes jotain matkalaukkua?
-eri
Pidän myös lääkkeitäni ko. kassissa, joten oletan, että pikkukassin saa kyllä ottaa ambulanssiin mukaan. Esim. nilkkamurtuman kanssa saa hypittyä yhdellä jalalla sen verran, että saa haettua taksin ja sitten taksilla sairaalaan -ap
Jos on liukasta ja toinen nilkka meni, niin ei kai sitä vielä toisella hypitä liukkailla? Jarrua päälle, istu ja odota apua.
Taksilla kotiin hakemaan kassi ja sieltä taksilla sairaalaan -ap
En kyllä edes tiedä, voiko taksikuskia velvoittaa asiaan. Se ei ole sairaskuljetus, mutta toisaalta asiakas maksaa.
Kyllä voi taksilta pyytää tällaisia palveluita. Ja kaikkea muutakin. Silloin kun tämä etätyörumba alkoi, niin toimistolta lähetettin tietsikan näyttö taksilla henkilölle kotiin. Kuski otti kyytiin ja jätti sovittuun paikkaan. Taksa oli ennalta sovittu ja maksettu. Faijalle lähetettiin aikoinaan lääkkeet työmaalle, kun se unohti aamulla ottaa tärkeät lääkkeet. Olisi voinut tulla hieman huippaava oli muuten siellä rakennustelineellä. Ja tuo tapahtui sentään joskus 1980-luvulla jo. Ja silloinkin sovittiin maksu ja maksettiin siinä kun kuski haki lääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos sairastut yllättäen? Tai vaikka kaadut liukkaalla ja jalka murtuu? Eikä ole ketään, joka keräisi tavarat?
Jos kaatuu liukkaalla kuka ne tavarat muka hakee? Jos sairastuu, on joko hetki aikaa pakata tai sitten on tajuton ja kuolee kuitenkin. Huolitaanko esim. ambulanssiin edes jotain matkalaukkua?
-eri
Pidän myös lääkkeitäni ko. kassissa, joten oletan, että pikkukassin saa kyllä ottaa ambulanssiin mukaan. Esim. nilkkamurtuman kanssa saa hypittyä yhdellä jalalla sen verran, että saa haettua taksin ja sitten taksilla sairaalaan -ap
Jos on liukasta ja toinen nilkka meni, niin ei kai sitä vielä toisella hypitä liukkailla? Jarrua päälle, istu ja odota apua.
Jos mä liukastun nyt ulkona, niin kyllä minä 112 soitan, enkä mitään taksia. Kaikenlisäksi asun hissittömässä talossa 3. kerroksessa, joten ihan hyödytöntä olisi yrittää hakea kassia kotoa. Enkä todellakaan luottaisi taksikuskiin, että hän hakisi kassin. Naapureita en tunne, eli heitäkään en päästäisi asuntooni.
Sekä ei mulla ole laittaa kassiin ylimääräisiä lääkkeitä, eikä mulla ole toista maksukorttia, laturia ja silmälaseja. Ei tässä näin työttömänä ole kaikkea varaa ostaa kahtena tai jopa kolmena kappaleena, joten jos sairaalakeikka tulee, niin mennään sen mukaan mitä silloin tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
En kyllä edes tiedä, voiko taksikuskia velvoittaa asiaan. Se ei ole sairaskuljetus, mutta toisaalta asiakas maksaa.
Kyllä voi taksilta pyytää tällaisia palveluita. Ja kaikkea muutakin. Silloin kun tämä etätyörumba alkoi, niin toimistolta lähetettin tietsikan näyttö taksilla henkilölle kotiin. Kuski otti kyytiin ja jätti sovittuun paikkaan. Taksa oli ennalta sovittu ja maksettu. Faijalle lähetettiin aikoinaan lääkkeet työmaalle, kun se unohti aamulla ottaa tärkeät lääkkeet. Olisi voinut tulla hieman huippaava oli muuten siellä rakennustelineellä. Ja tuo tapahtui sentään joskus 1980-luvulla jo. Ja silloinkin sovittiin maksu ja maksettiin siinä kun kuski haki lääkkeet.
Toki voi tavaraa lähettää taksilla. Luunmurtumat toinen asia. Jos vaikka luu katkaissut ihon alla valtimon. Jalka-rikki-poikki, suhataan nyt ensin taksilla tonne ja tonne, sit sairaalaan.
Hyvä juttu, suosittelen!
Sairaalasta saa alushousuiksi verkkohousut, tai sitten voi olla sairaalapyjamassa kommandona. Kuka nyt mistäkin tykkää, mutta itse pidän mieluiten kuukautisten aikana tampoonia tai tiettyä sidemerkkiä, sairaalan valikoima on "se halpa ja paksu".
Sairaalasta saa melkein kaikkia lääkkeitä, mutta tietyt silmätipat ja astmalääkkeet (myös uusimmat diabeteslääkkeet ) on hyvä olla mukana. Ehkäisypillereitä ei sairaalasta löydy. Eikä ryppyrasvoja. Sairaalan sisäilma on kuiva, jotain Decubalia saa kun pyytää.
Sairaalassa ei tarvitse nähdä nälkää (joskus joutuu paastoamaan hoidon takia), mutta jos nyt tykkää herkuista tai välipaloista, niin pientä naposteltavaa kannattaa pakata mukaan. Omista lääkkeistä ja syömisistä pitää sitten informoida hoitajaa (etukäteen), niin ei tule ongelmia.
Varsinkaan eristyshuoneeseen ei anneta potilaalle mitään ylimääräistä, eikä potilaan kännykkää viedä käytävän latauskaappiin, koska se on ns. saastunut. Jos tarvitsee soittaa omaiselle, se hoituu munigripissä olevalla potilaspuhelimella, mikäli omasta puhelimesta on akku loppu. Myöskään joka paikalle ei ole telkkaria, niin toimiva kännykkä/tabletti on ihan jees. Tai kirja. Aika voi nimittäin käydä pitkäksi. Jos on useamman hlön kanssa samassa huoneessa, kuulokkeet on potilaan kallein aarre. Niitä ei saa sairaalasta.
Sairaalasta kyllä todellakin saa kaiken PAKOLLISEN, mutta jos tietää olevansa vähän kermap**se, niin oman mukavuuden vuoksi voi ennakoida. Jäätävässä päänsäryssä tms ei ehkä huvita alkaa pakkailla.
Terkuin, sairaanhoitaja.
Oletko myös tilannut arkun valmiiksi ja pitopalvelun?
Lisäisin tarvikelistaan myös huulirasvan, kynän ja jotain muistilappuja tms. pientä paperia ja kunnolliset korvatulpat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ja onneksi en ole yksin. Olen elinsiirtopotilas ja olen valitettavasti joutunut hyvin lyhyellä varoitusajalla sairaalaan, muutaman kerran ambulanssilla eikä silloin ole aikaa tavaroiden pakkaamiseen, on jäänyt hammasharjat ja muut sellaiset asiat kotiin, niitä kyllä saa sitten sairaalasta, sairaalassa on jopa alusvaatteita, ei siellä pakko ole pylly paljaana kuljeskella.
Ne vaatteet on kotimatkaa varten. Karua lähteä jossakin sairaalan tuulipuvussa ja sandaaleissa kotiin.
Ei todellakaan ole, kun olet ollut riittävän vakavasti sairas et välitä edes miltä näytät ja kun pääset kotiin olet vain helpottunut että olet selvinnyt koettelumuksesta hengissä ja olet taas kotona. Kukaan ei nitä sairaalavermeitä ihmettele vaikka ne päällä lähtisit kotiin. Outo ajatustapa sulla. Et kai sentään alasti ole sinne sairaalaankaan alunperin lähtenyt, olen kotiutunut samoissa vatteissa jotka oli pääälläni kun sairaalaan jouduin.
Usein sairauskohtaukset tulee aamuyöllä, jolloin ollaan alusvaatteisillaan sängyssä. Lisäksi sairaalassa hätätilapotilailta usein leikataan saksilla vaatteet pois päältä.
Silti sairaalasta ei tarvitse kotiutua alusvaatteissa tai alasti, hyvin pinnallinen ajattelutapa jos häpeää sitä että jossain sairaalan pyjamassa joutuu kotiutumaan ellei kotona ole ketään joka voisi tuoda omia vaatteita sairaalaan.
Vierailija kirjoitti:
Lisäisin tarvikelistaan myös huulirasvan, kynän ja jotain muistilappuja tms. pientä paperia ja kunnolliset korvatulpat.
Huulirasvaa en ole tarvinnut mutta niin kynää kuin paperia ja korvatulppia olen saanut sairaalasta pyytäessä.
Tästä sain idean hautajaiskassiin. Siinä voisi olla itseä varten mukavat villasukat ja joku pehmeä kauhtana arkkuun ja jälkeenjääviä sukulaisia varten kätsysti testamentti, salasanat eri palveluihin niiden sulkemiseksi ja ohjeet hautajaisten järjestämiseksi sekä konjakkiryyppy.
Kaipa ambulanssi ottaa kyytiin vaikka olisi pelkät kulahtaneet yövaatteet yllä ja tukka sikin sokin ja hampaat pesemättä. Sen hetken nopea apu on tärkeämpi kuin tarvikkeet sairaalassa.
Ei ole sairaalakassia valmiina mutta pakkaan sellaisen, jos on meneillään jotain sellaista, jonka takia pitää hakeutua terveydenhuoltoon, vaikka ajattelisinkin tulevani kotiin käynniltä.
Muissa asioissa olenkin sitten tehnyt paljon asioita. On tilinkäyttöoikeus, oikeus hoitaa asioita, avaimet asuntooni, säännölliset laskut menee tililtä automaattisesti jne.
Olen myös laittanut asiani järjestykseen ja kuolinsiivoan vuosittain vaikka olen 30. Perussairauteni ovat kavalia ja olen useamman kerran hakeutunut terveydenhuoltoon kun on ollut outo olo ja siellä on sitten löytynyt kaikkea kivaa verenmyrkytyksestä alkaen.
Eihän sielä sairaalassa saa pitää omia vaatteita ja kenkiä, niin miksi niitä pitäisi sinne ottaa mukaan? Ja jos sairaalaan joutuu, niin ei varmaankaan jaksa mistään välittääkään tai lukea kirjaa, ja jos jaksaa, niin sitten voi jo pyytää jonkun kaverin vaikka tuomaan jotain mitä tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanotaanko vaikka niin, että mieluummin olen panostanut ihmissuhteisiin, kun varautunut kaikkiin ihmeellisiin skenaarioihin mitä minulle voi joskus tapahtua. Uskon, että pahassa tilanteessa apua löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sairaalakassia valmiina mutta pakkaan sellaisen, jos on meneillään jotain sellaista, jonka takia pitää hakeutua terveydenhuoltoon, vaikka ajattelisinkin tulevani kotiin käynniltä.
Muissa asioissa olenkin sitten tehnyt paljon asioita. On tilinkäyttöoikeus, oikeus hoitaa asioita, avaimet asuntooni, säännölliset laskut menee tililtä automaattisesti jne.
Olen myös laittanut asiani järjestykseen ja kuolinsiivoan vuosittain vaikka olen 30. Perussairauteni ovat kavalia ja olen useamman kerran hakeutunut terveydenhuoltoon kun on ollut outo olo ja siellä on sitten löytynyt kaikkea kivaa verenmyrkytyksestä alkaen.
Mitä sulle tarkoittaa kuolinsiivous? Jos teet sitä noin usein, niin mitä sulla siellä vielä on mitä pitäisi siivota? Keräätkö pestyjä jugurttipurkkeja vuoden ja sitten aina siivoat ne pois?
Eipä siellä sairaalassa kaipaa kuin laturia. Yön yli reissulle en ottanut edes kuulokkeita, katselin ohjelmia äänettömällä. Vajaan viikon kun jouduin olemaan, oli mukana kuulokkeet ja evästä. Mutta eväitä saa kahvilastakin, säästin vain vähän rahaa noin.
Tabletti latureineen on mielestäni tärkein mukaanotettava.
"Delta-Dry®-kipsipehmuste on valmistettu vedenkestävästä materiaalista, joka päästää veden lävitseen. Kun Delta-Dryta® käytetään yhdessä synteettisen kipsimateriaalin kanssa voit jatkaa päivittäistä kylpemistä, peseytymistä ja uimista, mikäli saat tähän luvan."
Lähde: https://www.ksshp.fi/fi-FI/Potilaalle/Potilasohjeet/Kasteltavan_kipsin_…