Minkälaisen pintarempan tekisit vessaan?
Meillä on tulossa vessaremontti (suihkutilat erikseen) ja olen tässä pyöritellyt kaikenlaisia vaihtoehtoja... Meillä on nykyisessä ihan hirveät vanhat muovimatot seinillä ja lattiassa.
Miten te tekisitte? Mitä materiaaleja lattiaan ja seiniin? Mitä värejä?
Kommentit (23)
No sinunan repisin ne muovit veke, katsoisin että rakenteet on kunnossa, tarvittaessa korjaisin kaatoja, jos on lattiakaivo ja laittaisin kosteussulut, vaikka ei olisikaan lattiakaivoa. Meillä laitettiin valkoista laattaa seiniin ja mustaa lattiaan. Jokainen päättää värinsä oman maun tai yleisten trendien tai jonku muun mukaan.
Sellainen vinkki tulee mieleen että lattialaatan saumaksi kannattaa valita tumma harmaa, kaikista saumoista tulee ajan kuluessa tummanharmaita.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:14"]
Lattiaan/käsienpesualtaan taakse eläväistä luonnonkivilaattaa ja seinät kylpyhuonemaalilla. En ymmärrä vessan seinien kaakelointia ollenkaan, kalseaa.
[/quote]
Sitten ymmärrät, kun olet pari vuotta katsellut niitä tahraisia luonnonkivilaattoja...
En oikein ymmärrä remontoinnista, mutta hyvä äänieristys tai jotain vastaavaa ettei kaikki äänet kuulu
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:56"]
Mä en ikinä laittais laudoitusta kattoon, enkä varsinkaan vessan kattoon! On minusta ihan hirveän näköinen!
[/quote]
mitä materiaalia sitten?
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:56"]
Mä en ikinä laittais laudoitusta kattoon, enkä varsinkaan vessan kattoon! On minusta ihan hirveän näköinen!
[/quote]
jaa mitä teidän katto sitten on?
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:59"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:14"]
Lattiaan/käsienpesualtaan taakse eläväistä luonnonkivilaattaa ja seinät kylpyhuonemaalilla. En ymmärrä vessan seinien kaakelointia ollenkaan, kalseaa.
[/quote]
Sitten ymmärrät, kun olet pari vuotta katsellut niitä tahraisia luonnonkivilaattoja...
[/quote]Olen katsellut jo 10 vuotta. Luonnonkivilaatta pitää arvokkuutensa. Toki se täytyy asennusvaiheessa suojakäsitellä. Meillä laitettiin Filan himmeä suojaus italialaisen travertiinin päälle ja siisti on. Värisävy on vaalea mokka.
Pidän kovasti minimalistisesta ja saumattomasta mikrosementtipinnasta. Teettäisin valkoisen tai vaaleanharmaan mikrosementtipinnoitteen sekä lattialle että seiniin. Toisaalta pidän myös Tulikiven Hexagon-vuolukivimosaiikista. Katon maalaisin valkoisella.
Vipp:lla on kivoja hyllyjä, roskiksia ja allaskalusteita. Sommittelisin useammasta 50-luvun kehyksettömästä peilistä asetelman käsienpesualtaan yläpuolelle. Nykyisessä vessassani on Artekin TW003-valaisin, ja tykkään sen kirkkaasta ja tasaisesta valosta.
Seinät, eikä edes lattia ei tarvitse olla laattaa, jos kyseessä on kuivatila (ei siis lattiakaivoa). Meillä on maalatut seinät (tumma turkoosi), mustavalkoruutuinen laattalattia, valkoiset vanhahkoa henkeä olevat kalusteet (puuta) ja paljon pieniä tauluja yhdellä seinällä. Vessa on persoonallinen, eikä tosiaan sovi kaikille, mutta koko kotimme on sellainen. Onistusasunto, jonka on tarkoitus olla loppuelämän talo, joten ei olla rempoissa mietitty mitään jälleenmyynnin kannalta. Vessa rempattu juuri.
Ite laittaisin neutraaleja, ajattomia värejä (valkoinen, ruskea, harmaa, hillitty vihreä, jne). Lempivärejäni en käyttäis (pidän voimakkaista ja kirkkaista väreistä). Miksi? Koska kylppärin remppaaminen sen verran kallista, etten halua kyllästyä siihen vuodessa. Pyyhkeillä, koristeilla, yms. sinne saa tehtyä persoonallisempaa ilmettä joka on helppo vaihtaa.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 17:21"]
Ite laittaisin neutraaleja, ajattomia värejä (valkoinen, ruskea, harmaa, hillitty vihreä, jne). Lempivärejäni en käyttäis (pidän voimakkaista ja kirkkaista väreistä). Miksi? Koska kylppärin remppaaminen sen verran kallista, etten halua kyllästyä siihen vuodessa. Pyyhkeillä, koristeilla, yms. sinne saa tehtyä persoonallisempaa ilmettä joka on helppo vaihtaa.
[/quote]
Tämä juuri se juttu. Sitten kun siihen persoonallisen väriseen laattaan kyllästyy, niin kallista on vaihtaa. Toki jos ei laatoita lainkaan, vaan pelkästään maalailee niin eihän se sitten kovin kalliiksi tule.
Mutta tätäkin kun lukee, niin valtaosa kannattaa neutraaleja siistejä ratkasuja. Vedä siitä johtopäätökset.
Laattaa / kaakelia lattialle ja seinille. Väri on täysin sinun valintasi, minä en sitä voi päättää. Laudoitus kattoon.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:06"]Laattaa / kaakelia lattialle ja seinille. Väri on täysin sinun valintasi, minä en sitä voi päättää. Laudoitus kattoon.
[/quote]
Juu :) tarkoitinkin ihan teidän omia värimieltymyksiä! Miten tekisitte omaan vessaan?
Ap
Jos ajattelisin tulevaisuuden myyntiarvoa, niin laittaisin lattiaan neutraalia harmaata ja seiniin valkoista laattaa.
Melko neutraali, niin joskus se sitten kelpaa ehkä seuraavallekin jos joskus ton myytte.
On ihan hirveetä katella niitä vastarempattuja mutta myynissä olevia vessoja ja kylppäreitä, joissa on asukkaan oma maku ratkonut ihan kaiken... on pastelleja ja värejä jotka ei istu yhteen.
Vessat ja kylppärit voi olla aika neutraaleja (tylsiäkin tavallaan), koska siellä on sitten helppo tuoda ilmettä pyyhkeillä ja muilla tarvikkeilla. Eli valkosta seinää, harmaata/tummaa lattiaa (ei näy lika niin hyvin)... joku pieni juttu voi olla kunhan se ei hyppää silmille.
Unohda kaikki muotivillitykset ja erikoiset värit.
Vastaisi myös omia makumieltymyksiäni. Tekstiileihin valitsisin puhtaalta näyttäviä kirkkaita värejä esim sinistä, vihreää, keltaista, oranssia ja valkoista.
4.
Jos kyseessä on pieni tila, niin vaaleaa seiniin. Esim. isoa valkoista laattaa seiniin, harmaata lattiaan. Puinen taso ja kaappeja tavaroiden säilytystä varten. Laittaisin hillittyä, neutraalia ja mahdollisimman ajatonta.
Älä tee:
Tummanharmaa kymppikymppi laatta lattialla ja iso valkoinen suorakulmiolaatta vaakana tiililadontana seinällä.
Oikeasti, tuo tulee olemaan tyyli joka 10-15v päästä on niin kamala, koska se on ihan joka kodissa joka on rakennettu 2007 vuoden jälkeen. Tuo tulee olemaan tyyli joka leimaa aikakautta.
Mua ärsyttää tuo tyyli, siksi että se mielletään jotenkin kaikille sopivaksi, vaikka sitä se ei ole.
Ai mitä itse tekisin? Sellaisen josta itse pidän. Tykkään neutraaleista maanläheisistä sävyistä, eli laittaisin vaaleaa hiekkaista, valkoista laattaa raikastamaan, puisen kunnon allaskaapin ja ison peilin. Beige/hiekka lasilaattakin voisi olla vaihtoehto.
Niin ja ostaisin kylpyhuonevalaisimen joka ei ole tavanomainen kylpyhuonevalaisin, nykyään kivannäköisiä jo löytyykin. :)
Lattiaan tummaa pienehköä neliö laattaa, seiniin vaaleaa isohko suorakaiteen muotoista laattaa. Ehkä pytyn taakse leveä pystyraita lattialaatan värillä. Valkoinen allaskaappi, altaaksi siro allaskaapin päällä nostettava. Hanaksi semmoinen suht "korkealle nouseva" kaareva. Ylös en välttämättä laittaisi perinteistä peilikaappia vaan jonkun näyttävän ison peilin ja molemmin puolin lyhyitä avohyllyjä.