Vanhempainrahakaudella töihin - en tajua Kelan päätöstä
Hei, olen vanhempainrahakaudella ja menossa töihin määräaikaisella työsopimuksella. Olen Kelaan ilmoittanut tekeväni maanantaista perjantaihin -työviikkoa, ja sain postissa päätöksen, jossa lauantaitkin on laskettu tällä minimipäivärahalla (ja 40 veroprosentilla) maksettaviksi. Onko ihan yleinen käytäntö vai pitäisikö toimia eri tavalla? Jos joku tietää miten asia menee, niin en lähde vielä soittamaan tai Kelan toimistoon (tekemään itsestäni törppöä).
Kiitos!
Kommentit (22)
Ei ne taida itsekään tietää tai kukaan mukaan mitä siellä tekevät.
En tajunnut. Haluatko selventää tätä tilannetta nyt vähän paremmin?
Vanhempainrahaa maksetaan kaikilta arkipäiviltä, näin sanotaan Kelan sivuilla. Lauantai on arkipäivä.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 14:17"]
Vanhempainrahaa maksetaan kaikilta arkipäiviltä, näin sanotaan Kelan sivuilla. Lauantai on arkipäivä.
[/quote]
Kyllä, tämän ymmärsin. Se mitä en tajua onkin, että olen Kelaan ilmoittanut olevani töissä maanantaista perjantaihin, eli en tee töitä lauantaisin. Jos ja kun lauantai on arkipäivä, niin eikö siitä tulisi maksaa eri perustein päivärahaa, koska työpäiviltä päivärahaa maksetaan minimi eli 24,02e miinus verot 40%. En ole lauantaisin töissä, joten päivärahani olisi korkeampi ja vero% pienempi. Eli tätä haen, onko ihan yleinen käytäntö että vaikka lauantaina en olisi töissä, siitä maksetaan kuin se olisi mulle työpäivä?
ap
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 14:17"]Vanhempainrahaa maksetaan kaikilta arkipäiviltä, näin sanotaan Kelan sivuilla. Lauantai on arkipäivä.
[/quote] Mutta miksi lauantaina maksetaan minimi jos silloin ei ole töissä? Jos saisi kuudesta päivästä täyden ä-rahan, mutta sitten on viisi päivää kuudesta töissä ja saa työpäivistä minimin, niin miksi kiudeskin päivä menee minimin mukaan?
Joo, ei ne maksa lauantailta yhtään enempää kuin muinakaan päivinä, eihän juuri kukaan tee säännöllisesti kuutta päivää viikossa.
Kelan svuilla aika selkeästi sanotaan, että työskentely sunnuntaisin ei vaikuta päivärahan määrään => työskentely muina päivinä vaikuttaa eli jos on töissä viikolla vaikuttaa se päivärahaan, jos on töissä 5 päivänä, on päiväraha minimi ja sitä maksetaan 6 päivältä viikossa.
Mikä tässä nyt on vaikeaa?
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 14:23"]Joo, ei ne maksa lauantailta yhtään enempää kuin muinakaan päivinä, eihän juuri kukaan tee säännöllisesti kuutta päivää viikossa.
[/quote] Tarkennatko? Jos saisi vaikkapa 50e/pvä ä-rahaa ma-la jos ei käy töissä, noon miksi saa minimin yhtäkkiä lauantaista jos käy ma-pe töissä?
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 14:22"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 14:17"]Vanhempainrahaa maksetaan kaikilta arkipäiviltä, näin sanotaan Kelan sivuilla. Lauantai on arkipäivä. [/quote] Mutta miksi lauantaina maksetaan minimi jos silloin ei ole töissä? Jos saisi kuudesta päivästä täyden ä-rahan, mutta sitten on viisi päivää kuudesta töissä ja saa työpäivistä minimin, niin miksi kiudeskin päivä menee minimin mukaan?
[/quote]
Koska viitenä päivänä tienaat niin paljon, että se ylittää vanhempainrahan määrän.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 14:31"]Kelan svuilla aika selkeästi sanotaan, että työskentely sunnuntaisin ei vaikuta päivärahan määrään => työskentely muina päivinä vaikuttaa eli jos on töissä viikolla vaikuttaa se päivärahaan, jos on töissä 5 päivänä, on päiväraha minimi ja sitä maksetaan 6 päivältä viikossa.
Mikä tässä nyt on vaikeaa?
[/quote] se että jos on yhtenä päivänä, saa yhdestä päivästä minimin, jos kolmena kolmesta. Miksi viidestä menee kuusi päivää minimin mukaan?
Sunnuntaityö ei vaikuta vanhempainrahaan, mutta muuten jos olet työssä saat muista akipäivistä mukaanluettuna lauantai vain puolet päivärahasta. Sama logiikka esim meillä kesälomassa, lauantait lasketaan mukaan vapaaseen, vaikka työaika olisi ma-pe, niin kesälomaan lasketaan ma-la.
Eli mitä, jos tekee töitä yhden päivän viikossa niin saa yhdeltä päivältä minimin+palkan, muilta sen "oikean" summan. Entäs kaksi työpäivää viikossa? Kolme? Neljä? Viisi siis menee kuuden mukaan?
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 14:53"]
Eli mitä, jos tekee töitä yhden päivän viikossa niin saa yhdeltä päivältä minimin+palkan, muilta sen "oikean" summan. Entäs kaksi työpäivää viikossa? Kolme? Neljä? Viisi siis menee kuuden mukaan?
[/quote]
Ei vaan jos on töissä päivänkin viikossa => päiväraha minimiin kaikilta päiviltä.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 14:56"]
[/quote]
Ei vaan jos on töissä päivänkin viikossa => päiväraha minimiin kaikilta päiviltä.
[/quote]
Ellei se ainokainen työpäivä ole sunnuntaina...
[/quote]
[/quote]
Saisko tähän lähdettä? Mulla luki aikanaan papereissa että vanhempainpäiväraha maksetaan minimimääräisenä siltä ajalta kun ollaan töissä. Et ole töissä esim. ke-pe, noilta päiviltä maksetaan se alkuperäinen summa. Ma-ti töissä, näiltä päiviltä minimiraha.
Kiitos vastauksista! Ihan hyvä siis etten höökinyt savu korvista nousten konttoriin kyselemään..
ap
[/quote]
[/quote] Ei se näin mene. Kun olin töissä vanhempainrahakaudella ilmoitin mitkä päivät olin ollut töissä, ja sain niiltä päiviltä minimin.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:51"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:41"]
[/quote]
[/quote] Ei se näin mene. Kun olin töissä vanhempainrahakaudella ilmoitin mitkä päivät olin ollut töissä, ja sain niiltä päiviltä minimin.
[/quote]
Tuntityöt on eri juttu kuin määräaikaisuus, jossa ollaan työssä jokapäivä.
[/quote] Niin, ja jos ollaan töissä jokapäivä, niin ei olla töissä vain yhtenä päivänä viikossa ja saadaan miniminä koko viikon rahat yhden työpäivän takia.