Korvatulehdus - voiko olla virhediagnoosi?
Eli terveyskeskuksen lääkäri diagnosoi minulla välikorvan tulehduksen.
Kerroin lääkärille, että korva erittäin kipeä eikä sillä kuule mitään muuta kuin oman sydämen jyskytyksen, korvakäytävä todella turvonnut (totesi asian itsekin kun se "korvaankatsomisvehkeen" pienempi pääkään ei mahtunut kunnolla sisään), erittää läpinäkyvää nestettä ja korvakäytävä onkin sitä täynnä kovettunutta sekä juoksevaa versiota, lisäksi korvalehden taakse siihen koholuun pintaan on noussut kipeä patti eli todennäköisesti turvonnut imusolmuke. Lisäksi kipeää aluetta on korvan ympäriltlä ja leussa (joka tuntuu varsinkin syödessä).
Kerroin miten oli alkanut eli pari viikkoa sitten mennyt suihkussa vettä korvaan ja siitä asti ollut tukossa. Yritin alkupäivinä kaksi kertaa itse huuhtoa korvaa remo-waxilla ja sillä pumpulla, mutta ei ollut mitään apua. Tästä sitten reilu viikko eteenpäin, niin vuorokauden aikana turposi korvakäytävä ja tuli todella kipeäksi ja samalla tuo kipeä patti ilmestyi korvan viereen.
Lääkäri teki diagnoosin, että minulla on välikorvan tulehdus ja antoi suun kautta otettavia antibiootteja ja särkylääkkeitä. Nyt kaksi päivää diagnoosista - kun lääkkeistä ei ole ollut apua - googlailin hieman ja mielestäni oireeni osuu hyvin tuohon korvakäytävän tulehdukseen eikä juuri ollenkaan välikorvan tulehdukseen. Tuo pattikin mainitaan korvakäytävän tulehduksen oireissa. Sanotaan myös, että suun kautta otettavilla anibiooteilla ei ole parantavaa vaikutusta korvakäytävän tulehdukseen ja saattavat jopa pahentaa sitä. Pitäisiköhän mennä huomenna uudestaan varsmistamaan diagnoosi? Ja eikö tuo välikorvan tulehdus ole enemmänkin ihan pienten lasten tauti.
Kommentit (6)
Kuulostaa kyllä että tulehdus on ainakin korvakäytävässä. Voihan olla että siellä välikorvassakin oli märkää. Korvakäytävän tulehdukseen auttaa silmien antibioottitipat (kloramfenikoli esim).
Käy uudestaan näyttämässä.
Minulla on kahdesti ollut korvakäytävän tulehdus. Mun työpaikkalääkäri huuhteli mun korvaa spriillä ja lähetti korvalääkärille. Sain muistakseeni ekalla kertaa puhdistuksen jälkern ( pesu ja imurointi ) sinne korvakäytävään rasvaliuskan. Mun piti käydä hoitajalla puhdistuttamassa korvaa, sain lääketipat ja sit 4 pv päästä uudestaan korvalääkärille. Kyllä se siitä parani.
eka kerralla oli pahempi, jouduin käymään päivittäin puhdistuttamassa korvan ja laittoivat uuden rasvaliuskan. Viikko meni.
mene korvalääkärille, tai uusiksi lekurille, ja yritä saada lähtet korvalääkärille.
Mulla ei ole koskaan ollut völikorvan tulehdusta, mutta kerran oli korvakäytävän tulehdus. Välinpitämätön lääkäri ei antanut mitään ohjeita, edes puuduttavia. Kuullostaa kovasti samalta nuo oireesi. Kipu oli hirvittävä. Töihin vaan suoraan lekurilta olisi pitänyt mennä. Kirjoitti sitten sen yhden päivän sairauslomaa.
Muutaman vuoden kuluttua uusi, mutta kärsin kotona.
Korvakäytävä on aika pitkä ja tulehdus voi olla korvan sisällä, jolloin se ei näy ulospäin. Voi oli vaarallinen ja levitä jopa aivoihin asti. Mene pikaisesti lääkäriin. T. Jonna
Mulla siis on ollut kahdesti, ja molemmilla kerroilla minulla on ollut ihottumaa korvakäytävässä, olen kyllä atoopikko ja nyt psoriaatikkokin.
Kipu oli ihan kamala, ja ehkä mun korvia piti puhdistaa ton ihottuman takia. Mutta ei se leikin asia ole.
Ekalla kerralla kävin YTHS : llä, ja siellä ronski korvalääkäri kysyi, voinko juoda raakaa viinaa " ei siihen kipuun mikään lääke auta, juo tiukkaa viinaa "
Mulla on ollut elämässä yksi välikorvan tulehdus 45v. Mutta ei sun vaivas kauheasti välikorvantulehdukselta vaikuta, menisi uudestaan.