miksi kaverini sai kutsun työhaastatteluun?
jaossa yksi vakipaikka, haastatteluun kutsuttiin 8 henkilöä eli kaikki paikkaa hakeneet. kaverillani ei ole lähellekään hakijoista pisin työkokemus. hakijoita oli talon sisältäkin ja kaverini ei työskentele tuossa työpaikassa. miksi ihmeessä sai kutsun haastatteluun? mikä järki haastatella kaikki, kun todennäköisesti ottavat jo talossa olevan henkilön?
Kommentit (21)
Aina ei kuule merkkaa työvuosien määrä. Mitäs jos kaverisi onkin paljon pätevämpi tuohon hommaan kuin kuvittelet?
Firman sisäinen hakija ei välttämättä tule valituksi, vaikka jo firmassa olisikin töissä. Ulkopuolinen voi olla paljon sopivampi hommaan.
Jos rekryoletettu valitsee talon sisältä työntekijän niin sitten pitää järjestää taas uusi työnhaku avautuvaan työhön.
Omalla alallani on tuollaisissa tilanteissa melkein pakko haastatella kaikki hakijat, jos on noin vähän hakijoita. Herkästi joku valittaa virantäytöstä, jos jää rannalle haastattelusta. Helpompi haastatella kaikki ja vedota haastatteluun, jos joku nurisee miksei häntä valittu paperien perusteella.
Johtuisko siitä, että kaverisi haki sitä paikkaa?
Työvuosien määrä ei ratkaise, vaan kokemus muuten. Ei sillä ole väliä onko kokemusta 5 vuotta vai 10 vuotta.
Talon sisältä on huono valita työntekijä. Sehän tarkoittaa, että taas paikka vapaana.
Työhön otetaan sopivin. Siksi halutaan haastatella.
Oletko itse tuo talon sisäinen hakija?
Ei kai me voida sitä tietää. Kysy siltä taholta, joka työpaikkaa on täyttämässä, herranjestas sentään.
Mitä sitten, jos jossakin halutaan tuhlata rahaa ja haastatella noin monta ihmistä?
Koskaan ei voi olla haastattelutuloksesta varma. Fiksumpaa on haastatella useampia hakijoita. Se sijainen hakija on saattanut hakea muualle töihin, joku muu ennakkosuosikki ottaakin toisen paikan vastaan jne.
Ei sitä kuule aina valita sitä talon sisäistä hakijaa. Itse olen ollut tilanteessa, jossa ohitin talon sisältä paikkaa hakeneen henkilön. Valintaa voidaan aina perustella sopivuudella, vaikka mikä olisi. Ei siinä välttämättä merkkaa kokemusvuodet tai se, että on jo tehnyt kyseistä pestiä.
Kun on noin vähän hakijoita, niin on ihan sama haastatella kaikki, jotka täyttävät vaadittavat kriteerit. Epäpäteviä ei tietenkään kannata kutsua haastatteluun, siinä haaskattaisiin vain kaikkien aikaa.
Kuule. Oletko ajatellut, että kaverisi ja muut hakijat voisivat oikeasti olla hyviä?
Mistä ylipäätään voit tietää kaverisi työhistorian kovin tarkkaan? Minä en edes muista, missä kaikkialla omat kaverini ovat olleet töissä saati kuinka kauan.
Kokonaisuus ratkaisee, ei vain työuran pituus. Hakijalla voi olla jotain erityisosaamista, toisella hakijalla toista. Ja haastattelussa näkee myös, millainen ulosanti ja persoona on. Sekin vaikuttaa joissakin työtehtävissä.
Oot kyllä hirveä ystävä kun teet tällaisen aloituksen! Toivottavasti ystäväsi saa tuon työpaikan!
Ei AP:llä ole kavereita. Narsisteilla on vain hännystelijöitä ja nyt yksi niistä näyttää yrittävän karkuun. Se hämmentää narsistia.
Taisit itse hakea tuota samaa paikkaa?