Miten introvertti voi edetä uralla?
Tilanteeni on siis seuraava: olen 31v yliopistotutkinnon käynyt ja työskentelen tällä hetkellä asiantuntijatehtävässä, jossa palkka bruttona 3700e/kk. Työhön itsessään olen ylikoulutettu, koska alempikin koulutustaso riittäisi. Kuitenkin työ on alalla, jonka koen hyvin mielenkiintoiseksi ja myös työnkuva itsessään on mieleinen. Kaiken kaikkiaan siis viihdyn työssä erittäin hyvin, se on juuri sellaista itsenäistä asiantuntijatyötä, jota saan tehdä yksin etänä kotona - mitä haluankin. Toisinaan on teams palavereita ja kollegoiden kanssa viestittelyjä, mutta nautin työn itsenäisyydestä ja vaihteluakin on.
Ongelma on se, että olen nykyisessä työpaikassa ollut valmistumisesta lähtien 6v ajan. Työpaikka on vakituinen ja iso organisaatio, jossa varmasti turvallinen suojatyöpaikka pitkäksikin aikaa. Työtehtävät ovat 6v aikana muuttuneet, mutta seuraava taso onkin enää oikeastaan yksi väliporras ja sitten ollaan jo esimiestasolla. Hain juuri tuota seuraavaa tasoa, koska olen kuitenkin urasuuntautunut ja haluan edetä uralla enkä jämähtää tähän samaan lopun elämääni. Lisäksi parempi palkkakin kiinnostaisi, koska koulutustasooni nähden palkka on hyvin alhainen.
En kuitenkaan saanut tuota hakemaani tehtävää talon sisällä ja se oli itseasiassa tavallaan suuri helpotus. Siinä työnkuva olisi sisältänyt yksikön tiimiläisten kouluttamista, perehdyttämistä, paljon kokouksia ja muuten esillä olemista. Olen kyllä puhelias ihminen pienen porukan kesken, mutta kaikenlainen isomman joukon kouluttaminen tai muuten esillä oleminen ei ole mukavuusalueellani.
Hain kuitenkin tätä työtä, koska itselläni on motivaatiota edetä uralla. Ajattelin, että selkeästi paremmalla palkalla voin ottaa työn, joka ei ole mukavuusalueellani. Kuitenkin tiedostan, että nykyinen itsenäinen työni on sellainen, että ilolla herään aamulla töihin ja työ on mielekästä. Hakemani työ olisi varmasti sen sijaan aiheuttanut ahdistusta ja stressiä, koska olisin joutunut olemaan "sosiaalisessa" työnkuvassa.
Miten siispä etenen urani kannalta, kun alallani ja koulutuksellani uralla eteneminen käytännössä voi tarkoittaa vain sitä, että etenen esimiesrooliin? En kuitenkaan koe olevani sen tyylinen ihminen. Ehkä ikä tekee tehtävänsä ja 5v päästä ajattelen asiasta erilailla.
Äh tulipas pitkä ja epämääräinen sepustus. Viihdyn siis nykyisessä työssä erittäin hyvin ja olen toisaalta helpottunut, etten saanut hakemaani työtä. Mutta samalla ihmettelen, että mitä nyt sitten teen...
Kommentit (64)
katjuska1234. kirjoitti:
Sitten vaan LinkedIn laulamaan
En ole linkedinissä, koska alallani ei sieltä edes rekrytä. Mutta suurin syy on se, etten kehtaa tehdä sinne profiilia itselleni. Johtuen juuri siitä, että olen ylikoulutettu nykyisessä työssäni. Tyhmä sanoa näin, mutta en halua että tutut ja tuttujen tutut näkevät sieltä ansioluetteloni.
Tiedätkö, nyt minusta rupeaa tuntumaan, että tällä tarinallasi olet ”yrittänyt
huiputtaa” meitä kaikkia....“Alikoulutettu, ylikoulutettu, muita parempi, organisaatio jne.; etkä voi laittaa omaa LinkedIn- profiilisiasi, koska olet niin ylikoulutettu; pelkäät, että tuttavasi näkevät, kuinka fiksu olet jne.jne. Luulenpa, että kirjoittelet “puuta heinää.”
Vierailija kirjoitti:
katjuska1234. kirjoitti:
Sitten vaan LinkedIn laulamaan
En ole linkedinissä, koska alallani ei sieltä edes rekrytä. Mutta suurin syy on se, etten kehtaa tehdä sinne profiilia itselleni. Johtuen juuri siitä, että olen ylikoulutettu nykyisessä työssäni. Tyhmä sanoa näin, mutta en halua että tutut ja tuttujen tutut näkevät sieltä ansioluetteloni.
Tiedätkö, nyt minusta rupeaa tuntumaan, että tällä tarinallasi olet ”yrittänyt
huiputtaa” meitä kaikkia....“Alikoulutettu, ylikoulutettu, muita parempi, organisaatio jne.; etkä voi laittaa omaa LinkedIn- profiilisiasi, koska olet niin ylikoulutettu; pelkäät, että tuttavasi näkevät, kuinka fiksu olet jne.jne. Luulenpa, että kirjoittelet “puuta heinää.”
Miksi kirjottaisin puuta heinää vauva.fi palstalla? En varmasti ole ainoa ylikoulutettu nykyisessä työssä, joka ei kehtaa tehdä linkedln profiilia ja miettii, että miten edetä uralla.
Kysyisin suoraan valinnan tehneiltä, mikä omassa osaamisessa tai persoonassa oli sellaista, että valinta ei osunut kohdalle. Vain näin voit ymmärtää, mistä kiikastaa. Ja tehdä selväksi esimiehelle, että haluat edetä niin, että taulukon yläpää ei ole este isommalle palkalle.
Sitten oma kokemukseni: hyvin työssään pärjäävä ei aina ole automaattisesti hyvä esimies. Sinä kyllä saatat olla, mutta omilla työpaikoilla on nähnyt muutamia hyvää tulosta tekeviä, mutta esimiehenä täysin kyvyttömiä ihmisiä. Siksi itse rautainen asiantuntijuus ei itsessään tee hyväksi esimieheksi.
Toinen asia on tuo ekstrovertti-introverttikeskustelu, joka on osittain turhaa. Jos on reipas ote työhön ja ilmaisee rohkeasti miten omasta näkökulmasta voi ratkaista asioita, tehdä paremmin ja vetää tarvittaessa mukaan ihmisiä eri toiminnoista asian hoitamiseen, niin totta kai se näkyy ja sitä pidetään hyvänä ominaisuutena esimiehenä toimimiseen. Jos taas istuu aina tuppisuuna eikä aktiivisesti ole ehdottamassa ratkaisuja, toimintatapoja jne. eikä aktiivisesti johda projekteja, joissa on muita mukana, niin vaikeahan esimiesten on vaikuttua esimiespotentiaalista.
Oma ehdotukseni tosiaan on keskustella esimiehesi kanssa potentiaalistasi, mitä sinun tulee tehdä edetäksesi organisaatiossa ja kuinka esimiehesi konkreettisesti aikoo tukea sinua asiassa. Muuten on syytä alkaa katsoa oman organisaation ulkopuolelle ja ehkä jopa ihan muihin tehtäviin, eikä vain vaihtaa toiseen firmaan samoihin hommiin, palkka ei välttämättä ole sen kummoisempi.