Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten introvertti voi edetä uralla?

katjuska1234.
19.01.2022 |

Tilanteeni on siis seuraava: olen 31v yliopistotutkinnon käynyt ja työskentelen tällä hetkellä asiantuntijatehtävässä, jossa palkka bruttona 3700e/kk. Työhön itsessään olen ylikoulutettu, koska alempikin koulutustaso riittäisi. Kuitenkin työ on alalla, jonka koen hyvin mielenkiintoiseksi ja myös työnkuva itsessään on mieleinen. Kaiken kaikkiaan siis viihdyn työssä erittäin hyvin, se on juuri sellaista itsenäistä asiantuntijatyötä, jota saan tehdä yksin etänä kotona - mitä haluankin. Toisinaan on teams palavereita ja kollegoiden kanssa viestittelyjä, mutta nautin työn itsenäisyydestä ja vaihteluakin on.

Ongelma on se, että olen nykyisessä työpaikassa ollut valmistumisesta lähtien 6v ajan. Työpaikka on vakituinen ja iso organisaatio, jossa varmasti turvallinen suojatyöpaikka pitkäksikin aikaa. Työtehtävät ovat 6v aikana muuttuneet, mutta seuraava taso onkin enää oikeastaan yksi väliporras ja sitten ollaan jo esimiestasolla. Hain juuri tuota seuraavaa tasoa, koska olen kuitenkin urasuuntautunut ja haluan edetä uralla enkä jämähtää tähän samaan lopun elämääni. Lisäksi parempi palkkakin kiinnostaisi, koska koulutustasooni nähden palkka on hyvin alhainen.

En kuitenkaan saanut tuota hakemaani tehtävää talon sisällä ja se oli itseasiassa tavallaan suuri helpotus. Siinä työnkuva olisi sisältänyt yksikön tiimiläisten kouluttamista, perehdyttämistä, paljon kokouksia ja muuten esillä olemista. Olen kyllä puhelias ihminen pienen porukan kesken, mutta kaikenlainen isomman joukon kouluttaminen tai muuten esillä oleminen ei ole mukavuusalueellani.

Hain kuitenkin tätä työtä, koska itselläni on motivaatiota edetä uralla. Ajattelin, että selkeästi paremmalla palkalla voin ottaa työn, joka ei ole mukavuusalueellani. Kuitenkin tiedostan, että nykyinen itsenäinen työni on sellainen, että ilolla herään aamulla töihin ja työ on mielekästä. Hakemani työ olisi varmasti sen sijaan aiheuttanut ahdistusta ja stressiä, koska olisin joutunut olemaan "sosiaalisessa" työnkuvassa.

Miten siispä etenen urani kannalta, kun alallani ja koulutuksellani uralla eteneminen käytännössä voi tarkoittaa vain sitä, että etenen esimiesrooliin? En kuitenkaan koe olevani sen tyylinen ihminen. Ehkä ikä tekee tehtävänsä ja 5v päästä ajattelen asiasta erilailla.

Äh tulipas pitkä ja epämääräinen sepustus. Viihdyn siis nykyisessä työssä erittäin hyvin ja olen toisaalta helpottunut, etten saanut hakemaani työtä. Mutta samalla ihmettelen, että mitä nyt sitten teen...

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vielä edelliseen. Haluan edetä uralla, mutta samalla haluan työn joka ei ahdista ja stressaa liikaa. Arvostan sitä, että energiaa ja aikaa jää vapaa-ajallekin ja nukun yöni hyvin.

Vierailija
2/64 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä että haluat vain palkankorotuksen. Et välttämättä niinkään ylennystä. Oletko keskustellut asiasta esimiehen kanssa ja kysynyt mitä pitäis tehdä että voisit saada palkankorotuksen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä. Ja kyllä olen pyytänyt palkankorotusta ja sille oli erittäin hyvät perustelutkin. Koska olen pomojenkin sanoman mukaan erittäin aikaansaava ja ammattitaitoa löytyy. Lisäksi vastuuta ja työtehtäviä on tullut lisää. Kuitenkin organisaatiossa on aika tiukat palkkataulukot ja olen kuulemma jo siellä ylärajassa, joten palkkaani ei voida tässä toimenkuvassa korottaa.

Voisin periatteessa hakea muuhun organisaatioon vastaavaan tehtävään paremmalla palkalla, mutta ei sekään houkuttele. Kuitenkin palkka nousisi korkeintaan muutaman satasen miinus verot. Ja nykyisessä organisaatiossa kuitenkin asiat kivasti, joten en halua vaihtaa huonompaan...

Vierailija
4/64 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttele esimiehesi kanssa, että kaipaat haasteita. Onko mahdollisuus esim. työnkiertoon? Tai sitten vaan aktiivisesti mol-sivustolle, kyllä sieltä joku mielenkiintoinen paikka löytyy. Itse junnasin liian monta vuotta täysin ylikoulutettuna samassa paikassa uskoen, että olisin talon paikkoihin hakiessa vahvoilla. No, enpä ollutkaan, kun paikat oli pedattu etukäteen suosikeille..

Vierailija
5/64 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa funtsin! Mulla on koulutustasoani selvästi matalamman tason työ, mutta silti koulutustani vastaava palkka. Periaatteessa siis kelpo yhtälö, mutta toimenkuvani kyllästyttää. Olen alkanut haikailla koulutustani vastaavaa työtä, mutta nykyisessä pienyrityksessä sitä ei ole tarjolla nyt eikä lähitulevaisuudessakaan. Työpaikkailmoituksia selatessa tulee olo, etten pystyisi suurinta osaa hakemaan, koska esimieheksi en taivu enkä ole esiintyjä.

Vaikea yhtälö.

Vierailija
6/64 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: "Mukava" kuulla, etten ole tämän ongelman kanssa yksin. Mukavuusalueella on toki kivaa, mutta vitsit kun olisi luontainen esiintyjä ja johtaja. Koen, että sellaisten ihmisten on helpompi edetä uralla ja muutenkin nykytyöelämä suosii ekstroverttejä.

Vierailija
7/64 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm... Pikaluettuna kuulostaa siltä, että arvot "asiantuntijan" ja "esimiehen" uravaihtoehtojen välillä ja noin periaatteessa viihtyisit paremmin nykyisissä asiantuntijan töissä, mutta koet tarvetta siirtyä "eteenpäin" ja lisäksi ansaita enemmän rahaa. Kumpikaan vaihtoehto ei tietysti ole sinänsä oikea, tai väärä.

Olet töissä isossa organisaatiossa. Antaako henkilöstöyksikkö mitään opastusta urapolulle? Antaako esimies? Onko joku muu jota voisit kysyä mentoriksi (omassa organisaatiossa tai jossain muualla, vaikka ammattiliiton kautta)? Tulisiko näitä kautta paremmin esille, millaisiin tehtäviin (nykyisessä organisaatiossa tai muualla) kannattaisi tähdätä, että palkka nousisi? Sitten mietit, haluatko yrittää edetä sellaista urapolkua.

Noin yleisesti ottaen oma näkemykseni: esimiestehtävissä pitää osata esim. "hallinnoida" muita asiantuntijoita ja koska joutuu tekemään muutakin työtä, henkilöhallintoa, kokoustamista tms., joten voi olla vaikeaa tai mahdotonta olla enää niin hyvä asiantuntija kuin ne alaiset ovat tai kuin ennen itse oli. Tämä edellyttää tietynlaista luopumista ja voi harmittaa. Toki toisaalta voi "päteä" myös sitä kautta, että hoitaa yksikköä/ tiimiä, opettaa/ ohjaa/ kouluttaa alaisia jne. Mittakaava on eri, ja omat saavutukset ovat "välillisempiä". Esimiestehtävissä sinun pitää osata delegoida, et saa pitää kaikkea "kivaa tekemistä" itselläsi vaan sinun pitää osata iloita alaisten kehittymisestä ja onnistumisesta ja luoda heille hyviä olosuhteita siihen. Tämäkin voi olla hyvin antoisaa.

Esiintymistä, stressinhallintaa jne. voi harjoitella. Voit ottaa selvää, millaista koulutusta työnantajasi tarjoaisi siihen.

Lisäksi: oletko pyytänyt palautetta tehtävästä johon hait etkä päässyt? Kun saat palautetta missä olisi kehitettävää, voit miettiä haluatko ylipäänsä kehittyä sen suuntaisesti jatkossa.

Sinänsä on aika tavallista että osa asiantuntijoista siirtyy esimiehiksi, mutta ei kaikkien ole pakko!

Vierailija
8/64 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haet toiseen työpaikkaan vaativampaan tehtävään, tai opiskele lisää.

Vierailija
9/64 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 8/8 kommentista. Olet täysin oikeilla jäljillä. Koen tarvetta edetä uralla ja saada parempaa palkkaa vaikka samalla viihdyn nykyisessä työssä. Mutta selvää on, etten tässäkään työssä lopun elämääni viihdy.

En kysynyt palautetta tehtävästä johon hain, enkä päässyt. Tavallaan pidän tätä itsestään selvänä: haetulla henkilöllä oli vähemmän ammattitaitoa, mutta oli luontainen esiintyjä. Ja mulle onkin kehittämispalautteena tuotu esille, että voisin ottaa aktiivisempaa roolia kokouksissa yms. Eli oletan, että tämä oli myös syynä. Toki tätä voisi vielä esimieheltä tiedustella...

Vierailija
10/64 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

katjuska1234. kirjoitti:

Ap: "Mukava" kuulla, etten ole tämän ongelman kanssa yksin. Mukavuusalueella on toki kivaa, mutta vitsit kun olisi luontainen esiintyjä ja johtaja. Koen, että sellaisten ihmisten on helpompi edetä uralla ja muutenkin nykytyöelämä suosii ekstroverttejä.

Jos se joukko on samanlaisia asiantuntijoita he tuskin odottaa mitään sellaista ns. extroverttia meininkiä, asiat vetoaa ja ne punnitaan. Mitäs epämukavaa siinä on kun viitsii vain puhua.  Esimiestyön haasteisiin pitäisi olla sitten muita valmiuksia.  Voitko kokeilla ja palata asemaasi jos ei luista?

Vierailija
11/64 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä ainakaan ihan heti uskalla kokeilla ei-mukavuusalueella olevaa työtä talon ulkopuolella, koska takaisin ei tietysti pääse. 

Toki siinä vaiheessa on vaan hypättävä tuntemattomaan, kun nykyinen työ alkaa tympimään. Mutta äh ku en tiedä miten sitä uralla etenisi niin, että säilyttäisi itsenäinen introvertin työn...

Vierailija
12/64 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikoilla saattaa mennä usein suhteilla ne avoimet paikat. On voitu sopia jo etukäteenkin kuka palkataan.

Vierailija
13/64 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et siis oikeasti halua sitä"ylemmän tason" työtä, vaan ainoastaan sen statuksen ja palkan?

Et välttämättä tuntisi sitä työtä yhtä mielekkääksi kuin nykyisen, etkä ehkä olisi siinä hyväkään, mutta tavoitella sitä kuitenkin pitää olla, koska status.

Tavoitteletko siis burn outia tai muita mt-ongelmia? Vai mitä?

Vierailija
14/64 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tavoittelen statusta ja palkkaa. En halua 40 vuotta eläkeikään saakka tehdä työtä, johon olen ylikoulutettu ja alipalkattu. Ja ei uusi työ olisikaan ollut niin mielekästä ainakaan aluksi, mutta ei sitä voi tähän mukavuusalueellekaan jämähtää. 

En kaipaa burn outia, mutta koulutusta vastaavaa työtä, statusta ja palkkaa kylläkin.

Vierailija
15/64 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatttaisit olla ihan hyvä esimies. Introvenrttinä ymmärtäisit niitä hiljaisia ja epävarmojakin. Nykyisessä työelmässä tuntuu, että ne itsestään eniten meteliä pitävät etenee urallaan vaikka eivät välttämättä sitten siihen hommaan soveltuisikaan.

Vierailija
16/64 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiallinen kirjoitus.

Mitä alaa olet opiskellut ja minkätyyppistä työtä teet tällä hetkellä.

Vierailija
17/64 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 8 täällä:

Joo, ekstroverteillä tuntuu olevan jossain määrin paremmat mahdollisuudet nykymaailman työelämässä - jopa Suomessa. Mutta toisaalta en usko että ns. puutteellinen (tai vähäisempi) esiintymistaito olisi ollut välttämättä ollut esteenä pelkästään sinulle. Kehittämispalaute antaa osviittaa että kannattaisi kehittää tuota puolta, vaikkei se ihan tuntuisi itsestä luontaiselta.

Olen pudonnut kärryiltä nykymaailman (korona - etätyöt) toimistoelämästä ja mietin, miten sitä esiintymiskokemusta nykyoloissa hankkisi. Harjoittelet ottamaan enemmän puheenvuoroja kokouksissa? Voitko antaa jotain koulutusta? Onko mahdollista tehdä jotain koulutusvideoita ja harjoitella esiintymistä sitä kautta?

Ajattelin itse suorittaa improvisaatioharjoittelun kurssin työväenopistossa, mutta koronan takia en jaksanut kurssia loppuun, tuntui niin oudolta tehdä sitä etänä. Siinä kuitenkin oli äänen käyttöä tms "heittäytymistä", mistä ehkä olisi ollut apua. En muista, olisiko siinä ollut myös ääniharjoittelua. Sellaisestakin voi olla hyötyä: minulle suositeltiin aikanaan koulutusta missä piti opetella olemaan assertiivisempi (jämäkämpi); aika monelle siellä kurssilla kouluttaja sanoi että pitää opetella puhumaan kovempaa. Ehkä tarpeen sinullekin kun opettelet ottamaan niitä puheenvuoroja - kantavalla äänellä sitten :-)

Sinänsähän nämä ovat vähän typeriä ohjeita koska olisi hyvä, jos kaikki saisivat olla sellaisia persoonia kuin ovat - miksi pitäisi teeskennellä olla jotain muuta kuin on? Ehkä olisitkin jo aivan hyvä tiimin vetäjä jo nyt. Mutta toisaalta jos esimiesten näkemys olisi että istuisit tuppisuuna jossain johtoryhmässä tmv niin sitten heidän voi olla vaikeaa nähdä sinua tulevana esimiesaineksena. Oleellisinta olisi nyt muokata käyttäytymistä sen verran että sinut nähdään kehityskelpoisena :-)

Ja niitä työpaikkahaastatteluja voi harjoitella myöskin, kannattaa katsoa usein kysytyt kysymykset Oikotieltä jne.

Terv. introvertti itsekin.

Vierailija
18/64 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiallinen kirjoitus.

Valtiotieteellisessä olen opiskellut ja vakuutusalalla. Opintoja olen joskus miettinytkin ja oikeustieteellinen kiinnostaisi. Tai oikeastaan kaduttaa, etten alunperin sinne hakenut. En kuitenkaan näe kovin motivoivaksi, että opiskelen 5v oikiksen paperit (eikä edes sisälle pääsy ole helppoa tai itsestäänselvyys) ja sitten kuitenkin haluaisin OTM paperit kourassa hakeutua myös vakuutusalalle. Eli päätyisin lopulta samoihin organisaatioihin, mutta eri tittelillä ja paremmalla palkalla. Eli joo statusta ja palkkaa saisin siitä, mutta äkkiä pääsykoe rumbaan ja opiskeluihin menisi 5-7v. En koe, että sekään olisi mielekäs vaihtoehto.

Vierailija
19/64 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä johtajina on hyvinkin introverttejä henkilöitä mutta he ovat sitten venyneet tarpeen vaatiessa omalle epämukavuusalueellekin eli pitävät puheita, esitelmiä ja vastaavia. Hämmästyisitte jos pudottaisin pari huippunimeä. Sivumennen sanoen, myös näyttelijöissäkin on introvertteja tapauksia. Onpa mm Spede Pasasestakin kerrottu asioita jotka viittaavat enemmän introverttiyteen kuin ekstroverttiin luonteeseen.

Vierailija
20/64 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

katjuska1234. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiallinen kirjoitus.

Valtiotieteellisessä olen opiskellut ja vakuutusalalla. Opintoja olen joskus miettinytkin ja oikeustieteellinen kiinnostaisi. Tai oikeastaan kaduttaa, etten alunperin sinne hakenut. En kuitenkaan näe kovin motivoivaksi, että opiskelen 5v oikiksen paperit (eikä edes sisälle pääsy ole helppoa tai itsestäänselvyys) ja sitten kuitenkin haluaisin OTM paperit kourassa hakeutua myös vakuutusalalle. Eli päätyisin lopulta samoihin organisaatioihin, mutta eri tittelillä ja paremmalla palkalla. Eli joo statusta ja palkkaa saisin siitä, mutta äkkiä pääsykoe rumbaan ja opiskeluihin menisi 5-7v. En koe, että sekään olisi mielekäs vaihtoehto.

Et ole ajatellut, että hakeutuisit joksikin aikaa ulkomaille työskentelemään? Tyttärelläni on ollut vähän samansuuntaisia ajatuksia kuin sinulla; hän on sinun ikäluokkaasikin, siksi kyselinkin aikaisemmin.