Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

neuvoja yösyötöistä vierottamiseen 1v lapselta

Vierailija
19.05.2015 |

Noniin... Mulla on ihan mahdoton tissitakiainen ja muutenkin äitiriippuvainen (myös ikään liittyvää eroahdistusta). Nyt mun pitäisi aloittaa tekemään hajanaisesti yövuoroja miehen ollessa vauvan kanssa. Ennen sitä haluaisin luopua yösyötöistä. Tuttia ei huolinut ikänään. Muutaman kerran kokeiltu että isä on ollut yön lapsen kanssa mutta huuto on ollut sydäntäsärkevää :( tuleeko minun vain kestää se huuto? Miten muilla? Yöllä siis voisi vaikka asua tississä eli tutinvirkaa pitäisi. Olen kyllä nyt saanut ne rajattua pois. Syötän ja laitan nukkuu. Ennen nukahti tissille, nyt olen saanut nukahtaa itsekseen. Pikku hiljaa myös päiväsyötöt saisi loppua. Pitäskö kaikki kerrasta poikki? Miten te olette tehneet/tekisitte? Toisaalta ei ole kiire imetystä lopettaa mutta noi yösyötöt kyllä riittävät? Miksi olen näin pitkään jatkanut johtuu siitä että lapsi on äärettömän huono syömään ollut aina, rinta paras ja meillä oli tuossa sairastelun jonkun verran ettei mennyt mikään kiinteä. Nyt ollaan terveitä, nyt joku järki öihin, neuvoja/vinkkejä kiitos :)

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys ettei myöskään pulloa huoli eikä maidosta välitä (hapanmaito tuotteet ovat olleet OK). Nokkamukista juo vettä. AP

Vierailija
2/27 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä siis ei ollut tavoitteena antaa huutaa kunnes tyytyy kohtaloonsa, vaan vastata hätään ja hiljalleen opetella uusi tapa nukahtaa öisin. Elizabeth Pantleyn kirja "pehmeä matka höyhensaarille" oli hyvä ja antoi konkreettisia neuvoja, tee näin, sitten näin. t. 17

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kans mahoton meno yöllä. Herättää koko talon, ja ei. Onneksi tulee kesäloma miehellä niin voi huudattaa yöt. Ei tuo muuten lopu ikinä. Esikoinen oli paljon helpompi :(

Vierailija
4/27 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä heräili lähes 10 kertaa yössä 1,5v asti. Olin itse silloin jo töissä joten raskasta oli. Päätin vain, että nyt sa riittää, en antanut enää tissiä yöllä. Pojalle se oli enemmänkin rauhoittumiskeino ja nukahti sitten uudelleen tissin avulla, ei niinkään enää juonut sieltä mitään. 2-3 yötä meni kun poika heräili ja huusi, pidin vain tiukan linjan, että tissiä ei tule. Sitten heräilyt loppuivat ja nyt nukkuu jo sikeästi täysiä öitä.

Vierailija
5/27 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lopetin vähän reilu 1-vuotiaan yöimetykset siten, että isä heräsi hyssyttämään yöitkut. Kolmessa yössä lakkasi heräily ja näinä kolmena yönäkin heräsi vain pari kertaa nukahtaen melkein heti takaisin. Eli meillä ainakin se sujui todella helposti. Samalla loppui päiväimetyskin. Aikaisemmin en ollut raaskinut lopettaa yösyöttöjä, kun lapsi on ollut niin pienikokoinen että ajattelin öisen ravinnon tulevan tarpeeseen. Tästä on nyt pari kk aikaa, ja yhä herää satunnaisesti öisin kukkumaan. Ei itke, mutta on hereillä jopa monta tuntia, ennen kuin annan hänelle velliä. Sitten nukkuu taas hyvin. Tätä kuitenkin tapahtuu niin harvoin, että en heti tajua hereilläolon syyksi nälkää.

Vierailija
6/27 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos runsaista vastauksista ja vertaistuesta. AP

Esikoinen oli meilläkin helpompi. Tämä toinen on niin eripuusta veistetty että siksi olen hämilläni. Lapset ovat erilaisia!!

Kysymykseen, miksi yleensä 1v syö öisin. Tosissaan jokaisen oma valinta, eikä pidä mennä sitä arvostelemaan. Miksi meillä... Aloitti kiinteät 6kk iässä mutta ei meinannut mikään maistua (yritettiin jo aikaisemminkin, mutta silloin oli sama juttu, ajattelin ettei ole valmis).. Odotin että jotenkin söisi kiinteitä että tietäisin lapsen pärjäävän yön. Kiinteitä söi pitkään vain muutamia lusikallisia koko päivänä! Sitten tulikin sairastelu jaksot jolloin ei ollenkaan mennyt kiinteitä :( näin parhaaksi tarjota maitoa, silloinkun halusi. Kunhan vain söisi jotain... Nyt syö jotenkin jo ruokaa, ei paljoa, ja on tosi nirso! Päivällä imetän n3krt ja uskon että ne on helppo lopettaa, kun päivä on touhua täynnä.

Päivissämme on paljon läheisyyttä. Tämä on tosissaan hyvin takertuva tapaus. Paljon syliä :) Pitääkin kokeilla tuota HYLA maitoa vielä jos siitä apua

Vierailija
7/27 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä painin nyt saman asian kanssa, mutta meillä poika 8kk. Hän nukkuu vieressä ja öisin imetän 3-4krt. Lähinnä vaan kai imee ihan hetken eikä edes kunnolla hereillä ole. Olisihan se kiva saada nukuttua pitempi pätkä, mutta en ole vielä raaskinut. Oon kyllä kuullut että se kannattaa just 8-10kk iässä opettaa.

Vierailija
8/27 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meil sama juttu oli ap reilu pariviikkoa sit. Kahtena ekana yönä itki tissiä reilu tunnin, pidettiin sylissä, rauhoiteltiin. Sen jälkeen nukkunut kokonaisia öitä.
Aamulla tietty saattaa herätä 6.45, kun ennen heräs 9, mut ei toi haittaa ku saa nukuttua koko yön. Välillä herää itkemään keskel yötä sit vaan paijataan n. 5min max on takas unessa.
Kun unikoulua oli kulunut toi 2 päivää, lopetin imetyksen kertaheitolla. Meni yllättävän hyvin, muutamassa päivässä unohti tisut:)

Vierailija
9/27 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 20:56"]Meille lastenlääkäri sanoi, että vuoden ikäiselle unikoulu on jo myöhäistä. Meillä oli aamuyön syöttö kunnes imetys päättyi kokonaan. Maistuisiko nokkamukista hylamaito kun se on vähän makeaa.
[/quote]

Mihin tämä lastenlääkärin toteamus perustuu? Millä tavalla myöhäistä? Ja mitä sitten pitäisi tehdä? Ja joku kommentoi että 8-10kk mennessä olisi hyvä lopettaa, miksi näin? En vain ole tätä kuullut niin utelias... Eikös tuosta 8kk eteenpäin ala yleensä eroahdistus joka saattaa jatkua pääkke 1v. Meillä ainakin alkoi ja jatkunut siitä eteenpäin. Äiti ei saa lähteä minnekään. Silloin kaipaa enemmän läheisyyttä

Vierailija
10/27 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 20:14"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 20:56"]Meille lastenlääkäri sanoi, että vuoden ikäiselle unikoulu on jo myöhäistä. Meillä oli aamuyön syöttö kunnes imetys päättyi kokonaan. Maistuisiko nokkamukista hylamaito kun se on vähän makeaa.
[/quote]

Mihin tämä lastenlääkärin toteamus perustuu? Millä tavalla myöhäistä? Ja mitä sitten pitäisi tehdä? Ja joku kommentoi että 8-10kk mennessä olisi hyvä lopettaa, miksi näin? En vain ole tätä kuullut niin utelias... Eikös tuosta 8kk eteenpäin ala yleensä eroahdistus joka saattaa jatkua pääkke 1v. Meillä ainakin alkoi ja jatkunut siitä eteenpäin. Äiti ei saa lähteä minnekään. Silloin kaipaa enemmän läheisyyttä
[/quote]
Minä kommentoin tuon lastenlääkärin jota neuvolatäti komppas. En vaan yhtään muista miten se perusteli. Lääkäri ei perustellut sitä mitenkään, totesi vain että se juna on mennyt.

Vierailija
11/27 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 20:48"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 20:14"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 20:56"]Meille lastenlääkäri sanoi, että vuoden ikäiselle unikoulu on jo myöhäistä. Meillä oli aamuyön syöttö kunnes imetys päättyi kokonaan. Maistuisiko nokkamukista hylamaito kun se on vähän makeaa.
[/quote]

[/quote]
Minä kommentoin tuon lastenlääkärin jota neuvolatäti komppas. En vaan yhtään muista miten se perusteli. Lääkäri ei perustellut sitä mitenkään, totesi vain että se juna on mennyt.
[/quote]

Mielenkiintoista... Olisi kiva kuulla mihin tämä perustuu? Ja jos se juna on mennyt niin mitä sitten? Ehkä terminä unikoulu on aika laaja... Puhutaanko silloin vain puhtaasti vierottamisesta...

Vierailija
12/27 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri sai hyviä vinkkejä samaan ongelmaan (tosin jo paljon nuoremmalle lapselle) unikoulusta. Kannattaa soittaa sinne (neuvolasta ainakin saat numeron jos ei googlettamalla löydy) ja kysyä. :)

Vierailija
13/27 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vieroitin niin että päätin vaan että ennen 5 aamuyöllä en anna.. sitten kun väli oli saatu tälläiseksi olin tyytyväinen, tämä 5 aamuöinen imetys sitten loppui vasta kun lopetin imetyksen. Minun lapsi oli todella kiinni rinnassa ja edelleen hyvin läheisyyden kaipuinen, aina silittelemässä ja pussailemassa, käsi hapoo vielläkin rintoja ja kaulaa vaikka nyt jo 2,5v. Ja imetyksen lopetuksesta yli vuosi.

Suosittelisin että ensiksi yrittäisit pitkittää välejä ja kertoja ja sitten kun lapsi on vähän vähemmän "kiinni" niin vasta kokonaan vieroitus. Ja paljon paljon läheisyyttä ja rakkautta, anna lapsen olla iholla..

Vierailija
14/27 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se huuto on vaa kestettävä. Unikoulu!!! Annat maidon nokkamukista. yöllä unikoulua viikon kun jaksat ni helpottaa. kyllä se lapsi tottuu, sinusta kii.

Vierailija
15/27 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

lopetat sen imettämisen ja annat kiinteitä ja mukista maitoa. Lapsi tottunut joka itkuun samaan maitoa niin vaikeeta voi olla

Vierailija
16/27 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka huutoon/kitinään emme ole maitoa tarjonneet. Tarkoitus ei ole tietenkään huudattaa vauvaa yksin sängyssään. Isä voisi hoitaa yön kun tuntuu heti hamuavan kädellä rintaa kun minä rauhoitan. Huoh. Kai minun on kestettävä se sydäntä särkevä itku. Ei rauhoituttua Isin syliin/heijauksiin/taputuksiin millään... Onko järkevämpää nousta aamulla ylös ja syödä aamupala ja sen jälkeen vasta maito VAI antaa käydä tissillä aamuyöllä ja mahdollisesti nukkuisi pidempään. Hyvin suurella todennäköisyydellä vauva on jo 5.00 nousemassa ylös... -AP-

Ja ihanaa kuulla nro6 että teilläkin on tällainen hali/syli/läheisyydenkaipuu tyyppi kotona :)

Vierailija
17/27 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi yksivuotias ylipäätänsä ruokailee öisin? Ymmärrän, jos joku haluaa taaperoimettää - se on jokaisen oma ratkaisu. Mutta ei kai yöllä syöminen olen tuossa iässä tarpeen?  Eikös jo esim. puolivuotias saata nukkua kokonaisia öitä ja pärjää hyvin sillä, että ruokitaan vain päivisin? Siitä on meillä niin pitkään, etten muista missä vaiheessa tämä tarkalleen tapahtui, mutta varmaankin siinä vaiheessa kun alettiin lisäksi syödä kiinteitä. Illalla kunnon tankkaus ja sitten jos yöllä jotain kaipaa niin vettä pullosta. Ja aina viereen/syliin saa tulla läheisyyttä tankkaamaan, mutta unohtakaan se ravinnon tankkaus. Meillä on nelivuotias, jonka annamme yhä tulla viereen nukkumaan aina kun yöllä niin haluaa. Mutta läheisyyttä ja ruokaa ei kannata liian kauan yhdistää toisiinsa. Tai mikäli nyt haluatte päästä yksivuotiaan kanssa normaaliin rytmiin.

Vierailija
18/27 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 20:15"]

Miksi yksivuotias ylipäätänsä ruokailee öisin? Ymmärrän, jos joku haluaa taaperoimettää - se on jokaisen oma ratkaisu. Mutta ei kai yöllä syöminen olen tuossa iässä tarpeen?  Eikös jo esim. puolivuotias saata nukkua kokonaisia öitä ja pärjää hyvin sillä, että ruokitaan vain päivisin? Siitä on meillä niin pitkään, etten muista missä vaiheessa tämä tarkalleen tapahtui, mutta varmaankin siinä vaiheessa kun alettiin lisäksi syödä kiinteitä. Illalla kunnon tankkaus ja sitten jos yöllä jotain kaipaa niin vettä pullosta. Ja aina viereen/syliin saa tulla läheisyyttä tankkaamaan, mutta unohtakaan se ravinnon tankkaus. Meillä on nelivuotias, jonka annamme yhä tulla viereen nukkumaan aina kun yöllä niin haluaa. Mutta läheisyyttä ja ruokaa ei kannata liian kauan yhdistää toisiinsa. Tai mikäli nyt haluatte päästä yksivuotiaan kanssa normaaliin rytmiin.

[/quote]

Ihmisiä  on erinlaisia, itse esim. Raskaana jouduin aamuöisin nousemaan syömään, muuten en pystynyt enään nukkumaan ja alkoi tulla paha olo, kun söin jogurtin sain unta takaisin samantien, joskus söin puoliksi unissani..sama juomisessa vettä oli oltava öisinkin sängyn vieressä. On vähän epäreilua ajatella että kaikki lapset voivat ihan hyvin vaikka eivät saa yöllä ravintoa.

Kyllä minäkin tein kaikkeni että vauvat söivät mahdollisimman vähän öisin varsinkin silloin kun huomasin ettei lapsi enään syö vaan imee hetken ja jatkaa uniaan. Omissa tutuissani on kyllä ollut hyvin vähän näitä jotka esim. 3kk iässä nukkuvat täysiä öitä ja enemmän näitä joiden 1,5 vuotiaat vasta nukkuvat. Meilläkin syötiin aina iltaisin valtavat puuroannokset ja tissimaidot päälle ja silti piti öisin herätä. Kun imetyksen haluaa lopettaa kannattaa ehdottomasti ruveta systemaattisesti lisäämään läheisyyttä, antaa lapsen pään olla rinnalla, pitää sylissä, olla poskiposkea vasten, iho iholla..

Vierailija
19/27 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poitsu oli öisin tissillä tunnin-kahden välein ja 8 kuukauden jälkeen totesin, että nyt riittää tai mammalla räjähtää pää. Kolmena yönä huusi tunnin verran ja sitten alkoi nukkumaan 9 tuntia putkeen. Ja vaikka heräisikin yöllä, niin nukahtaa kuitenkin itsekseen ilman itkuja. Raskastahan se tietenkin on, kun toinen itkee, mutta on kaiken vaivan ja tuskan arvoista. Vähän niin kuin synnytyskin.

Vierailija
20/27 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toimi se, että äiti piti sylissä ja sai nukahtaa siihen yöllä. Pari päivää ja sitten loppu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kolme