Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko hoitaja valehdella tulokset?

Vierailija
19.05.2015 |

Tämmönen hullu kysymys olisi. Olen kunnallisen neurolog.polin kautta saanut lähetteen erilaisiin tutkimuksiin ja verikokeista kyselin tuloksia hoitajalta. Hoitaja kertoi että tähän mennessä valmistuneet tulokset/arvot ovat ihan ok. Mutta kaikki eivät ole vielä valmiina ja osa on lähetetty kauemmaksi. Hoitaja oli kuitenkin jotenkin "hiljanen" puhelun aikana. Varmistin sitten vielä että onkohan se joku lihasarvo otettu ja oliko sekin normaali? Hoitaja sanoi että on otettu mutta ei ole vielä tulosta tullut? Puhelun jälkeen aloin miettimään että valehteliko hän tarkoituksella minulle? Etten alkaisi panikoimaan ja murehtimaan ennen lääkärille pääsemistä... Kun olen käsittänyt niin että se lihasjuttu mikä katsotaan verestä valmistuisi päivässä? Ja nyt se ei sitten olisikaan valmistunut? Voi toki olla että olen väärässäkin? Että puhuttiin eri kokeesta.

Olen vain niin hermona näistä mun oireista ja pelottaa ihan kamalasti jos mulla todettaisiinkin joku vakava lihastauti :( Lääkäri kun sanoi että voisi olla kyse neurologisesta häiriöstä taikka sitten lihasperäisestä sairaudesta. Tutkimukset vasta alkaneet mutta tuo lihasarvo kertoisi jo jotain. Jos olisi noussut suuriin lukemiin niin aika huonolta näyttäisi tilanne minun kannaltani...

Millainen ohjeistus hoitajille on annettu? Jos näkevät esim. labran tuloksista että jotain on pahasti pielessä niin kertovatko sen potilaalle?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mikähän motiivi hoitajalla olisi sulle valehdella? Höpöhöpö. Hoitaja voi kertoa, onko labrat valmiit tai ei, ja joitain perusasioita, mutta esim. sinun kohdallasi, kun kyseessä on diagnoosiin tähtäävä labrapaketti, sinun tulee kuulla kaikki vastaukset sitten kerralla lääkärin suusta. Vain lääkäri voi vetää kaikista johtopäätökset. Hoitajan tehtävä ei ole lähteä näitä avaamaan potilaalle yhtään sen enempää kuin yleisluontoisesti.

Turhaan vauhkoat, odota nyt vaan rauhassa sitä lääkärin vastaanottoa. Ei ne labrat sillä vauhkoamisella tule yhtään sen nopeammin. Eikä hoitajat todellakaan virittele sua vastaan mitään salaliittoa tai valheiden verkkoa.

Vierailija
2/12 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijakkaa, kun naisten pitää aina keksiä kiertomerkityksiä eri asioille.

Hoitaja voi päätellä jotein siitä että mitä kokeita on tehty ja mistä on tullut tulokset ja mistä on tehty joku lisätutkimus. Mutta hoitaja ei ota mitään kantaa sellasiin asioihin joista lääkärin tulee tehdä diagnoosi, se on lääkärin työtä, eikä hoitaja sekaannu siihen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuloksissa voi olla jotain hämärää, eikä hoitaja halua sitä kertoa koska ei voi alkaa tehdä mitään diagnoosejakaan? Odota nyt vain että kaikki tulokset tulee ja lääkäri kertoo ne sulle

Vierailija
4/12 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajan ei kuulu ottaa kokeisiin kantaa eikä kertoa tuloksia potilaalle ennen lääkäriä. Ei edes silloin, vaikka näkisi heti onko kaikki kunnossa vai ei. Lääkäri on se, joka antaa mahdolliset diagnoosit, ei hoitaja.

t. sh

Vierailija
5/12 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitaja ei tee diagnooseja, joten ei voi kertoa tuloksista potilaalle vaikka tietäisikin että joku koetulos on tullut. Typerää yrittää väkisin saada hoitaja ylittämään valtuutensa. Hyvä, että hoitaja itse ymmärtää mikä kuuluu hänen vastuulleen ja pitää siitä kiinni.

Vierailija
6/12 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös potilaalla ole muka oikeus saada tuloksia? Kyllä mulle on aina kerrottu tulokset kun olen niitä kysellyt. Ja jos on ollut joku tulos viitearvojen ulkopuolella niin hoitaja on vain todennut että lääkäri sitten päättää mitä tehdään ja minkä diagnoosin antaa. Mutta tosiaan. Aina on sanottu suoraan että mitä labrat näyttää eikä siinä nyt mitään ihmeellistä pitäisi olla?

Vierailija
7/12 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 14:10"]

Eikös potilaalla ole muka oikeus saada tuloksia? Kyllä mulle on aina kerrottu tulokset kun olen niitä kysellyt. Ja jos on ollut joku tulos viitearvojen ulkopuolella niin hoitaja on vain todennut että lääkäri sitten päättää mitä tehdään ja minkä diagnoosin antaa. Mutta tosiaan. Aina on sanottu suoraan että mitä labrat näyttää eikä siinä nyt mitään ihmeellistä pitäisi olla?

[/quote]

Tavalliset testitulokset saa toki antaa, yleensähän soittoajat näitä varten on hoitajalle. Ap ei nyt yksilöinyt mitä testejä oli tehty, hoitajat eivät yleensä huutele puhelimessa kroonisiin sairauksiin viittaavia tuloksia ilman diagnoosia.

Vierailija
8/12 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä tulosten printit itsellesi. Ei ne hoitsut aina tiedä mistä puhuu, niin kun ei ihmiset yleensäkään. Osa itsevarmasti jotakin selittävistä heittävät vaan jotakin suustaan ulos, kun olettavat olevan tietoisia...

Vierailija
9/12 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 13:27"]Hohhoijakkaa, kun naisten pitää aina keksiä kiertomerkityksiä eri asioille.

Hoitaja voi päätellä jotein siitä että mitä kokeita on tehty ja mistä on tullut tulokset ja mistä on tehty joku lisätutkimus. Mutta hoitaja ei ota mitään kantaa sellasiin asioihin joista lääkärin tulee tehdä diagnoosi, se on lääkärin työtä, eikä hoitaja sekaannu siihen.
[/quote]

Siksi, kun naiset ANTAVAT kiertomerkityksiä asioille.

Vierailija
10/12 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kunnassa saa kysyä millonka vaan tuloksia jos soittaa terveyskeskukseen taikka polille. Ei tartte mitään soittoaikoja varailla. Monesti hoitaja tekee vielä oman arvionsa tuloksista. Jos ei osaa sanoa tarkemmin, tai ottaa kantaa niin sitten vaan todetaan että lääkärin kanssa kannattaa sitten asiasta myöhemmin jutella tms. Miten tämmönen asia voi olla näin vaikeeta? Jos potilas haluaa tietää tuloksensa niin ne hänelle kerrottakoon. Miksi pitäisi odottaa vaikka joku 3 viikkoa lääkärille pääsemistä ja sitten vasta saisi tietää että onko jotain häikkää tuloksissa vai eikö?

Vierailija
11/12 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Turhaan vauhkoat, odota nyt vaan rauhassa sitä lääkärin vastaanottoa. Ei ne labrat sillä vauhkoamisella tule yhtään sen nopeammin. Eikä hoitajat todellakaan virittele sua vastaan mitään salaliittoa tai valheiden verkkoa."

En nyt ihan tämmöstä tarkottanut :( Ymmärrän täysin että ei kaikki tulokset ole tulleet enkä voi niitä mitenkään hoputtaa. Ihmettelin vain sitä kun se lihastesti ei ollutkaan valmis vaikka siitä on jo päiviä. Ja se tieto olisi auttanut jollain tavalla minua. Että voiko pahimman ressaamisen lopettaa vai eikö...

Anteeksi vaan jos sain porukan ärsyyntymään tällä aloituksellani. Jos on mahdollista että on sairastunut erittäin vakavasti niin silloin sitä haluaa tietoa ja ei vaan osaa odottaa. Reilun parin viikon odotus tuntuu tosi pitkältä.

ap

Vierailija
12/12 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitaja ei useinkaan kommentoi onko joku pahasti pielessä. Tulkinnat tekee aina lääkäri. Hoitaja voi kertoa tuloksen olevan se ja tämä ja raja-arvot tässä tutkimuksessa on nämä.
Hoitaja voi hyvin kommentoida tuloksia toteamalla että lääkäri kertoo tuloksista. Se voi hyvinkin tarkoittaa jonkun olevan ehkä tuloksissa pielessä toisaalta silloin ei kai yleensä kerrota mitään tuloksia ei edes niitä jotka ovat normaaleilta.