G: Oletko kärsinyt (työ)uupumuksesta, jossa fyysisiä oireita?
Mitä oireita sinulla oli? Kauanko toipumisesi kesti?
Itselläni neurologisia oireita. Toipuminen menossa, kohta puoli vuotta täynnä, mutta suunta parempaan päin.
Kommentit (7)
Mulla oli päänsärkyä, niskasärkyä ja nukahtamisvaikeutta.ja liuta psyyke oireita. Nyt saikulla jo 3,5kk ja jussiin asti oon ainakin. Viimevuonna myös pätkiä olin pois. Nyt menossa kelan työuupumus kuntoutukseen. Toivon että sieltä sais vertaistukea ja vinkkejä toipumiseen.
Laihduin hillittömästi, olin koko ajan töissä jotenkin ylikierroksilla. Yleensä sanotaan, että stressi lihottaa, mutta minä olen stressilaihtuja.
Lisäksi minulla oli univaikeuksia ja vatsakipuja.
Jatkuvia päänsärkyjä, unihäiriöitä, mielialaongelmia, flunssakierre, sitkeää yskää/hengitysvaikeuksia (tutkittiin astmaa). Olikohan siinä kaikki.
Vaihdoin lopulta työpaikkaa ja aloin tehdä vähän erityyppistä hommaa. Luulin, että luonteellani (perfektionisti) törmään samoihin ongelmiin missä vain, mutta olin onneksi väärässä: nautin työstäni ja olo on parantunut uskomattoman paljon.
Noin pari vuotta on mennyt toipuessa selkeästi parempaan kuntoon. Uupumus kehittyi hiljalleen noin 20 vuodessa :( Tein erittäin vastuullista työtä, jossa työtaakka oli mieletön.
Vinkkinä muille sanoisin, että älkää kärvistelkö pahassa olossa. Uskaltakaa tehdä muutos. Elämästä saa ja pitää nauttia!
Niin ja hirvittävä väsymys ja nivelvaivat minullakin.
Ja nyt ei ole oikein mitään, paitsi mieli on herkkä häiriöille edelleen.
-6
Jatkan vielä, koska aihe on itselleni tärkeä. Joku mietti kuntoutumistapoja. Kävin itsekin työterveyshuollossa, mutta ainakin omassa tapauksessani se oli riittämätöntä, koska oikeasti ainoa oikea ratkaisu oli työpaikan vaihto, ei sairasloma, työhön uuden asenteen ottaminen tms.
Koen myös, että rääkätty elimistöni on hyötynyt lisäravinteista. Syön aika montaa tuotetta itse, mutta ajan tässä takaa ihan perustuotteita: monivitamiini, kalaöljy jne.
-6
Olen. Puhkesi ärtyvän suolen oireyhtymä, oli pissavaivaa, väsymystä, lihas- ja nivelkipuja, migreeni. Toipuminen kesti pari vuotta. Edelleen oireet tulevat jos on stressiä.