Onko 1v. 4 kk mennyt "piloille" valtavasta tv:n katselusta? :(
Olen nyt vasta havahtunut siihen, että 1 v. 4kk lapsemme katsoo tv:tä monta tuntia päivässä. Siis ei aktiivisesti katso kuin ehkä tunnin, pari, mutta tv on meillä päällä usein iltaisin useamman tunnin. Lisäksi pelaa ipadillä 1-2h päivässä.
En nyt kaipaa haukkuja... olen ollut synnytyksen jäleen tosi masentunut ja tv on ollut ainoa "iloni" iltaisin, kun mies on töissä toisella paikkakunnalla viikot, enkä ole kerta kaikkiaan jaksanut touhuta lapsen kanssa enempää... Tiedän, ettei noin pieni saisi katsoa tv:tä mieluiten lainkaan, mutta näin on päässyt nyt käymään.
Tänään päätin, että tv:n ja ipadin katselu loppuu nyt, maksimissaan saa katsoa niitä tunnin päivässä. Pelkään silti, että lapseni on jo "pilattu" jotenkin... Ajatuksia, vertaistukea te viisaammat ja kokeneemmat äidit!
Kommentit (19)
Uskomatonta! Vuodenvanha viettää päivästään 4-6 tuntia ruudun ääressä. Minäkin olin synnytyksen jälkeen masentunut, jopa vaikeasti (toivuin vasta kun lapsi oli 2.5 v) , mutta lastani en pitänyt ruudun ääressä hetkeäkään, vaan seurustelin hänen kanssaan. Masennus on tekosyy!
Ei aivan harmitonta, kuten 6.linkissä sanotaan. Puheenkehitys viivästyy ja kouluiässä keskittymisvaikeuksia.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 22:46"]Uskomatonta! Vuodenvanha viettää päivästään 4-6 tuntia ruudun ääressä. Minäkin olin synnytyksen jälkeen masentunut, jopa vaikeasti (toivuin vasta kun lapsi oli 2.5 v) , mutta lastani en pitänyt ruudun ääressä hetkeäkään, vaan seurustelin hänen kanssaan. Masennus on tekosyy!
[/quote]
Nyt kun olet saanut nostettua itsesi jalustalle, menehän muualle.
Ap, kesä tulee niin on helppo jättää telkkari vähemmälle ilman sen kummempaa draamaa. Hyvällä ilmalla voi olla ulkona vaikka lukemassa, niin se sammutettukaan telkkari ei häiritse. Ei se pieni lapsi vielä monimutkaisia viihdykkeitä tarvi, hiekkalaatikkoleikit, lukeminen, piirtäminen, duplot... Kunhan äiti leikkii kaverina niin ei kaipaakaan telkkaria tai padia.
Anna näiden moitteiden mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Annas olla kun kesä tulee, niin ap pistää lapsensa hoitoon. Kun ei jaksa touhuta lapsen kanssa. Ja lapsi häiritsee omaa nukkumista ja nettailua .
Siis vauva katsoo telkkaria kaksikin tuntia päivässä ja lisäksi pelaa saman verran, siis vauva!??? En pysty ymmärtämään vaikka miltä kantilta yrittäisin, ihan uskomatonta. Toivottavasti on provo.
Kyllä on sairaat vanhemmat tällä taaperolla. No, pääseepähän ap vähällä, kun lapsella on virikkeenä 6-9 tuntia päivässä tv tai ipad. Ehtii siinä itsekin viettää nettiaikaa tarvitsematta viettää aikaa lapsen kanssa.
Ei ole pilalla, sama tilanne ollut itsellä joskus. Kesä tulee niin on helpompi ulkoilla ja keksiä muuta tilalle.
Lapsi herkkyysiässä jossa oppii vaikka kolmikieliseksi jos on sellainen ympäristö. Pakota nyt helkkarissa itsesi kommunikoimaan lapsen kanssa päivittäin ja paljon. Lue kirjaa ääneen, juttele hänelle, laula, liikuttele häntä. Lapselle äärimmäisen tärkeää.
Ap, en usko että taaperosi on mitenkään pilalla, mutta laita nyt tosiaan ehdottomasti ne välkkyvät ruudut tauolle.
Ja vauva ei tosiaan mitenkään ahdistu jos iPad ja telkkari katoaisi vaikka kokonaan sen elämästä, ei tarvi mitenkään pehmeästi alkaa vierottaa noista viihdykkeistä.
Kyllä se siitä! Lapsi on vielä niin pieni ettei varmasti ole ehtinyt "pilaantua" ;)
3 jatkaa. Ei siis todellakaan ole hyväksi lapsen hermoston kehitykselle vaikka kyse olisi kohtuullisemmistakin ajoista. Surullisen kuuloista myös tuo, että tv on ainoa ilosi, mulle ainakin suurin iloni on vauvani.
Käy hakemassa kirjastosta kirjoja joista itse pidät, tuon ikäiselle voi vielä lukea ääneen mitä vaan kun sisällöllä ei ole niin suurta väliä. Kun pääset lukuhommaan sisälle niin korvaa viihteenä television hyvin! :)
Olet havahtunut tilanteeseen ja se on hyvä! Syyllisyyttä ei kannata tuntea siitä mitä on olosuhteiden pakosta ( masennus) tapahtunut. Ajattele niinpäin, että onpa hyvä että nyt tajusin, että muutoksia tarvitsee tehdä. Nyt olet tarpeeksi toipunut, jotta voit huomata että arkenne vaatii rutiinien muutosta. Et ole vielä ehtinyt pilata mitään. Onnea uudenlaisiin yhteisiin touhuihin. Pienen kanssa on kiva lukea kirjoja, pelata pallolla, rakentaa dubloilla.. huomaat pian, miten kivaa yhteinen tekeminen on.
Ymmärrän, että kun olet ollut maaentunut, on ollut helppo antaa lapsen katsoa tv:tä ja pelata. Oma jaksamisesi on kärsinyt masennuksen takia. Oletko nyt virkistynyt? Toivottavasti.
Ei lapsesi ole mennyt pilalle. Nyt vain vähitellen lisäät muita aktiviteettja ja vähennät tv:n katselua ja pelaamista.
Pienet retket ulos, metsään ja puistoon eväiden kanssa. Samalla voi katsella kevään kasveja, kuunnella lintuja. Rakentakaa duplolegoilla, laulakaa. Opeta lapsellesi lauluja. Hämä hämähäkki on lapsista aina yhtä hauska, samoin kuin Jänis istui maassa.
tietokonetta tai ipadia voi käyttää myös aktivoivasti, youtubesta löytyy esim Fröbelin palikat -yhtyeen lapsijumppaa. Hauskaa!
hyvää kevättä ja kesää sinulle ja pienellesi ja koko perheelle!
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 22:34"]Lapsi herkkyysiässä jossa oppii vaikka kolmikieliseksi jos on sellainen ympäristö. Pakota nyt helkkarissa itsesi kommunikoimaan lapsen kanssa päivittäin ja paljon. Lue kirjaa ääneen, juttele hänelle, laula, liikuttele häntä. Lapselle äärimmäisen tärkeää.
[/quote]
Ja olen muuten vapaaehtoisesti lapseton henkilö. Eli minun on helppo sanoa. Siksi en varmaan ole lapsia hankkinutkaan koska tiedostan että olisin aivan järkyttävän suuressa vastuussa, kun lapsen alkuvuodet vaikuttavat radikaalisti koko hänen loppuelämäänsä.
Ei voi sanoa että lapsesi on mennyt pilalle. Olet toiminut lapsesi kanssa kykyjesi mukaan etkä parempaan olisi pystynyt tilanteessasi, älä siis syytä itseäsi. Itse olen kuitenkin eräällä aiheeseen liittyvällä luennolla kuullut tutkimuksesta (ei ole lähdettä, sori mammat), että jos alle 2v altistettu paljon liikkuvalle kuvalle esim juuri tv ja pädi, niin lapsen aivojen kehityksessä tapahtuu jotain ei-korjattavaa ja lapsen voi olla vaikea keskittyä niinkään mihinkään kirjoihin tms jossa on niin sanotusti "tylsä kuva" eli ei koko ajan jatkuvaa liikkeen virtaa. Kai voi tehdä hallaa lapsen keskittymiskyvylle..
No katkaise nyt ainakin aluksi se iltainen tv:n katseluputki vaikka leikkihetkellä lapsen kanssa. Siis että voit kyllä katsella vielä telkkua, mutta pidä tuollainen tauko.
Lapsi saattaa ahdistua, jos yhtäkkiä vaihdat rutiinit ja nuo viihteet jäävät pois, mutta koita keksiä muuta tilalle. Kaksi tuntia ipadia päivittäin on aivan liikaa. Mieluummin pari kertaa viikossa erityinen ipad leikkihetki.