Ei ei ei... Kolmoset tuossa!!
Ollaan 25-vuotiaita miehen kanssa, ja meidän esikoinen 2v. Päätimme tehdä toisen tähän "samaan syssyyn". Joku ylempi taho päätti toisin ja kolmoset tulossa... Miten pärjäämme yhden taaperon ja KOLMEN vauvan kanssa?!
Kommentit (80)
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 12:50"]
Meille tulee nelospojat. Nimet on jo: Nico, Mico, Tico ja Joonatan.
[/quote]
Meille kutoset tulossa. Mietin kovasti nimiä ja miten ihmeessä pärjäämme parivuotiaiden kolmostemme kanssa.
Luca, Lannica, Muca, Mannica ja Suca Sannica on ollut mietinnässä.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 12:48"]
Olin joskus 8-vuotiaana ruotsinkielisellä kesäleirillä ja siellä oli kolmoset. Jösses sentään tuntui hullulta :D Tai absurdilta. Kaikki olivat kuitenkin terveitä ja normaaleja, mukavia lapsia. Mutta onhan tuo nyt aika paukku ja ymmärtääkseni komplikaatioiden riski suuri. 15 vuoteen en ole törmännyt tuttavapiirissä yksiinkään kolmosiin vaikka olen asunut Suomessa ja ulkomailla.
[/quote]
Heh, olen varma, että tiedän nämä kolmoset. On sen verran harvinaista tämä. Maailma on pieni kuitenkin. Ovatko etunimien alkukirjaimet S,L ja M?
Pojan päiväkotiryhmässä oli kolmoset ja aika fiksun oloisia lapsia olivat kaikin puolin, tavallisen kokoisia. Kuulemm olleet 2 kg/lapsi syntyessään, suunnilleen. En tiedä miten saaneet alkunsa.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 21:42"]mitäs aplle kuuluu nykyään?
[/quote]
Minuakin kiinnostaa! Vauvat on tuskin vielä syntyneet, mutta ajatukseen on varmasti jo tottunut :) Koettelemus se on varmasti vielä kun taaperokin täytyisi siinä sivussa hoitaa ja huomioida. Mutta itse olen sitä mieltä että monikot, oli sitten kaksoset tai kolmoset, on tarkoitettu siihen perheeseen mihin sattuvat syntymään. Jokainen ei sellaista lahjaa saakaan!
Todennäköisyys saada kolmoset ilman hedelmöityshoitoja on noin 1:8000, Suomessa todennäköisyys saada loton päävoitto on 1:15 000 000.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 13:02"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 12:48"]
Olin joskus 8-vuotiaana ruotsinkielisellä kesäleirillä ja siellä oli kolmoset. Jösses sentään tuntui hullulta :D Tai absurdilta. Kaikki olivat kuitenkin terveitä ja normaaleja, mukavia lapsia. Mutta onhan tuo nyt aika paukku ja ymmärtääkseni komplikaatioiden riski suuri. 15 vuoteen en ole törmännyt tuttavapiirissä yksiinkään kolmosiin vaikka olen asunut Suomessa ja ulkomailla.
[/quote]
Heh, olen varma, että tiedän nämä kolmoset. On sen verran harvinaista tämä. Maailma on pieni kuitenkin. Ovatko etunimien alkukirjaimet S,L ja M?
[/quote]
En ole tuo aiempi kirjoittaja mutta taidanpa minäkin tietää kyseiset kolmoset, sukunimi alkaa H:lla?
Parhaat ystäväni ovat kolmosia, iältään jo 25 ja täysin normaaleja. Keskosina syntyivät sektiossa, mutta eipä heillä koskaan ole hätää ollut.
Ihan Suomessa asuvat, tällä hetkellä eri paikkakunnilla.
Ei mitenkään mahdotonta, vaikka heistä tehtiinkin synnyttyään isoy uutisotsikot alueen lehtiin ja televisiolähetyksiin.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 11:49"][quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 11:47"]Spontaanisti (ilman lapsettomuushoitoja) Suomessa syntyy alle 10 triplaa.
Eli vähän epäilen stooriasi fantasiaksi. Sattumuksesi on viisi kertaa harvinaisempi kuin loton päävoitto.
[/quote]
Tämä on hauskaa täällä palstalla, että jos jokin asia on harvinainen niin sitä ei ole voinut tapahtua :D
[/quote]Niinpä.. minun kahdella lapsella molemmilla on niin harvinainen sairaus että.toisen Sairautta ei ole kuin muutamalla maailmassa ja nekin vähän erilaisia ja toisen muuten vain erittäin harvinainen, ehkä joka kymmenes vuosi syntyy yksi tällainen. Ja nämä sairaudet ei liity toisiinsa eikä geeneohin. Kolmoisraskaus ei todellakaan ole harvinainen.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 12:02"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 11:56"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 11:54"]
Varaudu sit siihen et ne huutaa tosi paljon koska joutuvat vatsasta pois ennen aikojaan. Jos lapsi menee esim viikon yli lasketun ajan on parempi syömään ja nukkumaan.
[/quote]
Suomeksi: kannattaa varautua keskoskolmosiin.
[/quote]
Kolmosraskaudet käynnistetään viimeistään viikolla 36, ja on harvinaista. Vauvat ovat parhaimmillaan tällöin puolitoistakiloisia. Eli nämä Apuuva-huudot jostain vauvojen ja taaperon hoidosta yhtäaikaa ovat selvää feikkiä.
Kyllä infottu on pahimpaan varautumisesta, jos on kolmosraskaus todettu. Mutta feikkiä koko juttu aivan selvästi.
[/quote]
Kolmoset syntyvät Suomessa keskimäärin raskausviikoilla 33-34 eli ihan hyvillä viikoilla, vaikka keskosia tietenkin ovat. Painoa on noilla viikoilla keskimäärin jo yli 1500 g, osa voi olla lähes 2-kiloisiakin. 36-viikkoiset kolmoset on yleensä noin kaksikiloisia.
Tässä ketjussa on liikaa pelottelua, suurin osa kolmosista syntyy terveinä. Jos viikkoja on jo 15 tai enemmän niin keskenmenoriskikin alkaa olla pieni. Kolmosodottajaa seurataan todella tarkasti ja suurin osa selviää hyville viikoille. Sairaalassa kolmosvauvat on yleensä 2 viikosta 2 kuukauteen.
Meni 2 viikon yli lasketun. Nukkuu kyllä yöt mutta valvoo päivät ja syö vaihtelevasti. Itkee toisinaan enemmän.
Meidän trio syntyi 33+2, kaikki painoivat n.1,6kg. Ovat nyt 5v ja terveitä tyttöjä kaikki. :) Tsemppiä!
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 11:49"][quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 11:47"]
Spontaanisti (ilman lapsettomuushoitoja) Suomessa syntyy alle 10 triplaa.
Eli vähän epäilen stooriasi fantasiaksi. Sattumuksesi on viisi kertaa harvinaisempi kuin loton päävoitto.
[/quote]
Sitä paitsi päällimmäisenä olisi huoli lasten terveydestä. On harvinaista, ettei ainakin yhdellä ole vakavia kehityshäiriöitä, usein kaikilla jotain. Koko raskaus on suuren valvonnan alaista ja jos aloittaja oikeasti odottaisi, ei kirjoittaisi tuollaista aloitusta.
Kolmosten odottaminen ei tarkoita, että kolme selviäisi edes elossa saati terveinä.
[/quote]
Voi hyvää päivää, miten negatiivinen asenne taas jollain on. Oma mies on yksi kolmosista ja ihan terveitä ovat kaikki olleet koko elämänsä, raavaita isoja miehiä. Syntyivät ihan luomuina eli eivät ole edes keinohedelmöityksenä saaneet alkua. Hyvin heidän vanhemmat pärjäsivät kahden taaperon ja viimeisinä syntyneiden kolmosten kanssa, raskasta kuulemma oli.
Itse ainakin olen hoitoihin päässyt, vaikka esikoinen oli reilu 2-vuotias. Olin tuolloin 24.
Me kyllä oltiin julkisella hoitojonossa kun esikoinen 1,5 v ja sisällä hoidoissa kun esikoinen 2 v ja olin uudestaan raskaana kun esikoinen 2 v 2 kk. Ja ikää 28 v
Kyllä te pärjäätte! Muistakaa alkaa säästämään, tutuilla kolmoset yhtäaikaa autokoulussa. Lasku n. 8000€..
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 12:46"][quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 12:34"]
Ja lisään vielä, että suuntaa-antavaa olisi ollut sanoa: "Kolmosten saaminen on suunnilleen yhtä todennäköistä, kun lottovoitto". "Loton päävoiton saaminen viisi kertaa todennäköisempää, kuin kolmosten saanti" ei ole suuntaa-antavaa, vaan totaalisen väärin.
[/quote]
Katsoin, että viime vuonna on ollut 26 päävoittoa. Eli päävoitoksi kutsutaan siis 7 oikein osumaa. .
Anteeksi tyhmyyteni, kun peliriippuvainen en ole. Edelleenkään en kyllä sanoisi, että sama mahdollisuus kuin spontaanisti saada kolmoset. Eli kaksikertainen mahdollisuus päävoittoon.
[/quote]
Ei sitä nyt noin yksinkertaisesti lasketa, hyvä ihminen. Täytyy ottaa huomioon montako synnytystä Suomessa on vuoden aikana, kuinka monta ihmistä on lotonnut ja kuinka monta kertaa vuoden aikana jne.