Peukutusketju: mitä haluat vanhempana tehdä toisin kuin omat vanhempasi tekivät?
Pakotettiinko teillä syömään lautanen aina tyhjäksi ja itse et halua toimia noin omien lastesi kanssa? Oliko joku asia lapsuudenperheessäsi kielletty, mikä on omien lastesi kohdalla ok? Oletko jostain vanhempiesi kasvatusmetodista aivan eri mieltä?
Peukku ylös = samaa mieltä, itsekin luopuisin tuollaisesta toimintatavasta. Peukku alas = mitä vikaa tässä on, itse voisin hyvin noudattaa tätä. Yksi asia per viesti, ap aloittaa:
Omat 50-luvulla syntyneet vanhempani ovat kyllä huolehtineet konkreettisista asioista meidän lasten eteen, mutta henkisesti jäätiin vaikeiden asioiden kanssa yksin. Vanhemmilta ei saanut tukea vaikeissa tilanteissa eikä vaikeista asioista osattu keskustella syvällisellä tasolla, ei lapsena eikä aikuisena. Jos olisi kaivannut lohdutusta, tukea tai syvällistä keskustelua oman vanhemman kanssa, sitä ei saanut. Vielä aikuisenakin näkyy siinä, että kepeistä aiheista kyllä juttelevat mielellään, mutta vaikeissa hetkissä henkistä tukea ei saa. Nyt itse äitinä ollessani todellakin tarjoan lapselle tukea ja turvaa, lohdutan ja kuuntelen. Ei tulisi mieleenkään jättää henkisesti yksin.
Ap
Kommentit (22)
En aio uhrata elämää työlle ja kotitöille. Turha niitä on naama irvessä tehdä.
En aio kuolla viinaan kuusikymppisenä niinkuin isäni. Toki voin jäädä vaikka auton alle tai kaatua pihalla.