Kuinka vanhana vielä olet asunut kimppakämpässä?
Jep, elikkä itselläni edessä kimppakämppään muutto - ja vieläpä soluun eli tuntemattomien kanssa. Tämä siksi, ettei ole tällä hetkellä varaa asua yksiössä eikä ole mahiksia muuttaa kenenkään tutun kaverin kanssa yhteen. Seurustelukumppaniakaan ei ole, joten solu on nyt sitten mun ratkaisu... Ikää on tosiaan 24v, en tiedä tulevista kämppiksistä vielä.
Miten vanhana muut palstailijat ovat kämppäänsä jakaneet muun kuin seurustelukumppanin kanssa?
Itse olen parikymppisenä myös asunut solussa, että ei se kokemuksen puolesta mun mielestä ihan kauheaa ole, mutta vähän jo alkaa olo tuntua vanhalta. Kaikesta tilankäytöstä pitää sitten sopia toisten kanssa, ei voi yhtä vapaasti mennä ja tulla siinä mielessä, että asuinkumppaneille on annettava esim. yörauha.
Kommentit (22)
Opiskelijavaihdossa 26-vuotiaana. Asuin 5kk kimppakämpässä.
Suomessa en ole asunut soluasunnoissa tai muissakaan yhteisöllisissä asumisvaihtoehdoissa. Nyt 28-vuotiaana asun poikaystäväni kanssa yhdessä, mutta pari omanikäistä (sinkku)kaveria asuu kimppakämpässä. Ihan normaalia, koska ainakin Helsingissä vuokrataso on jäätävä. Mielummin asuu pari vuotta halvalla ja säästää siten vaikka omaa asuntoa varten.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 15:05"]
Jep, elikkä itselläni edessä kimppakämppään muutto - ja vieläpä soluun eli tuntemattomien kanssa. Tämä siksi, ettei ole tällä hetkellä varaa asua yksiössä eikä ole mahiksia muuttaa kenenkään tutun kaverin kanssa yhteen. Seurustelukumppaniakaan ei ole, joten solu on nyt sitten mun ratkaisu... Ikää on tosiaan 24v, en tiedä tulevista kämppiksistä vielä.
Miten vanhana muut palstailijat ovat kämppäänsä jakaneet muun kuin seurustelukumppanin kanssa?
Itse olen parikymppisenä myös asunut solussa, että ei se kokemuksen puolesta mun mielestä ihan kauheaa ole, mutta vähän jo alkaa olo tuntua vanhalta. Kaikesta tilankäytöstä pitää sitten sopia toisten kanssa, ei voi yhtä vapaasti mennä ja tulla siinä mielessä, että asuinkumppaneille on annettava esim. yörauha.
[/quote]
43-vuotiaana eli juuri nyt.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 15:12"]
Olen 35-vuotias ja asun kommuunissa. Muut kommuunin jäsenet (5 kpl) ovat iältään 28-46 vuotiaita. Kukaan meistä ei suunnittele "omilleen" muuttoa, ei lähitulevaisuudessa eikä myöhemminkään.
[/quote]
Hei, miten päädyit asumaan kommuuniin? Oliko joku aiemmista asukeista tuttusi, vai mitä kautta löytyi? Voisi kiinnostaa minuakin jatkossa sitten, kun / jos ei enää opiskelijakämppää tai muutoin solua irtoa. Ainakin pk-seudulla on niin hirveän kallista asua itsekseen, ettei oikein houkuttaisi korkeita vuokria yksin maksella.
-ap-
Taisin olla 27-vuotias kun viimeisen kerran piti jakaa kämppä muun kuin kumppanin kanssa. Onhan se rasittavaa ja kun sitä muitten naintia ja piereskelyä kuuntelee aikansa, osaa arvostaa omaa kämppää. Mutta ei tuohon mitää ikärajaa ole, mieluummin ehkä tuloraja. Aika harva kovatuloinen huvikseen asuu tuntemattomien kanssa samassa kämpässä ellei ole joku ekohippi ja hörhelö.
Olen 35-vuotias ja asun kommuunissa. Muut kommuunin jäsenet (5 kpl) ovat iältään 28-46 vuotiaita. Kukaan meistä ei suunnittele "omilleen" muuttoa, ei lähitulevaisuudessa eikä myöhemminkään.
[/quote]
Lisäyksenä vielä, että en tuntenut ketään muista asukkaista etukäteen. Kaikkien kanssa tulee yleensä toimeen kun oma suhtautuminen on kunnossa ja pelisäännöt saadaan sovittua.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 15:13"] -- mutta pari omanikäistä (sinkku)kaveria asuu kimppakämpässä. Ihan normaalia, koska ainakin Helsingissä vuokrataso on jäätävä. Mielummin asuu pari vuotta halvalla ja säästää siten vaikka omaa asuntoa varten.
[/quote]
Sanopa muuta, hirveän kallistahan tuo on. Omista kavereistani suurin osa on parisuhteessa ja asuvat seurustelukumppaninsa kanssa, tai sitten asuvat yksiössä jollain hyvällä diilillä tai muualla Suomessa. Itselläni on sellainen tilanne, että töitä ei ole kovin kummoisesti irronnut eikä mitään perintörahaa taikka vanhempien taloudellista apua ole muutenkaan, joten pakko se on sitten asumiskuluista yrittää yhteisasumisella säästää. Valmistumisen jälkeen yritän varmasti etsiä töitä halvemmiltakin alueilta, nyt ei vielä opintojen takia ole mahdollista kauas muuttaa.
-ap-
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 15:19"]
[/quote]
Hei, miten päädyit asumaan kommuuniin? Oliko joku aiemmista asukeista tuttusi, vai mitä kautta löytyi? Voisi kiinnostaa minuakin jatkossa sitten, kun / jos ei enää opiskelijakämppää tai muutoin solua irtoa. Ainakin pk-seudulla on niin hirveän kallista asua itsekseen, ettei oikein houkuttaisi korkeita vuokria yksin maksella.
-ap-
[/quote]
Sivustaseuraaja huomauttaa: Facebookissa on ryhmä "kommuunit koolle". Sitä kautta ainakin löytyy aika helposti.
En ole koskaan asunut kimppakämpässä. Onneksi. En edes ymmärrä kuinka joku tuohon pystyy, tarvitsen itse niin paljon omaa rauhaa.
Taisin olla 27-vuotias kun viimeisen kerran piti jakaa kämppä muun kuin kumppanin kanssa. Onhan se rasittavaa ja kun sitä muitten naintia ja piereskelyä kuuntelee aikansa, osaa arvostaa omaa kämppää. Mutta ei tuohon mitää ikärajaa ole, mieluummin ehkä tuloraja. Aika harva kovatuloinen huvikseen asuu tuntemattomien kanssa samassa kämpässä ellei ole joku ekohippi ja hörhelö.
[/quote]
Aivan, kyllähän siihen ns. tuntemattomien seuraan saattaa tympääntyä (joskus toki tuttuunkin!). Minulla sattui olemaan rauhalliset kämppikset silloin, kun solukämpässä asuin. Kaverinkin kanssa olen asunut ja sitten tosiaan myös yksin. Ehkä mukavinta olisi kaverin tai kumppanin kanssa, mutta kumpaankaan ei nyt mahiksia ole.
-ap-
[/quote]
-ap-
[/quote]
Netistä bongasin aikoinaan ilmoituksen vapautuvasta huoneesta. Hyvin tyytyväinen olen ollut ratkaisuun. Huomattavasti yksiötä halvemmalla saa sekä oman huoneen (=oma rauha), että ison olohuoneen, erillisen keittiön (ei mitään yksiöiden keittökomeroa), saunan ja ison pihan. Kaupan päälle kotona on aina seuraa jos on sillä tuulella, kämppiksien kanssa voi keksiä vaikka mitä hauskaa tekemistä ihan ex tempore. kun he ovat jo siinä paikalla valmiiksi eikä tarvitse erikseen soitella aina kaveria kylään :)
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 15:24"]
En ole koskaan asunut kimppakämpässä. Onneksi. En edes ymmärrä kuinka joku tuohon pystyy, tarvitsen itse niin paljon omaa rauhaa.
[/quote]
Minäkin tarvitsen paljon rauhaa ja minulla on ollut onni, että kämppikset ovat olleet samantyyppisiä. Rauha siis riittää mulle, tilaa en mitenkään hirveästi tarvitse elikkä periaatteessa se oma huone on mulle riittävä ja loput voin jakaa. Tosin en tiedä miltä tuntuu nyt kun on tottunut itsekseen asumiseen. Kaipaan toisaalta ihmisiä ympärilleni, mutta onhan siinä omat ongelmansa. Ja solussa tosiaan voi käydä myös huono tuuri...
-ap-
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 15:24"]En ole koskaan asunut kimppakämpässä. Onneksi. En edes ymmärrä kuinka joku tuohon pystyy, tarvitsen itse niin paljon omaa rauhaa.
[/quote]
Niin, enkä ole asunut edes seurustelukumppanin kanssa. Lapseni on tietty ainut kenen kanssa olen aikuisiällä asunut ja kohta hänkin muuttaa pois. Olen 41 v.
Mä asuin viimeksi 31-vuotiaana. Olin asunut välilä yksin, mutta kimppakämppä oli myös hyvä vaihtoehto. Iso edullinen asunto keskellä Helsinkiä. Maitä asui siinä neljä ihmistä.
[/quote]
Asuithan sinä lapsuudenkodissasikin muiden kanssa. Miten silloin selvisit ilman omaa rauhaa? Tuo yksinasuminen ja "oman rauhan" tarve on kummallinen nykyajan ilmiö. Ennen yksinasuvaa olisi pidetty säälittävänä reppanana (ei saa kumppania) tai omituisena erakkona.
Minua aina kummastuttaa ihmiset, joiden pitää saada sitä omaa rauhaa niin paljon ettei kestä muita ihmisiä. Miten sellaiset kestää asua kumppaninsa tai lapsiensakaan kanssa, kun silloinkaan sitä rauhaa ei ole.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 15:25"]
[/quote]
-ap-
[/quote]
Netistä bongasin aikoinaan ilmoituksen vapautuvasta huoneesta. Hyvin tyytyväinen olen ollut ratkaisuun. Huomattavasti yksiötä halvemmalla saa sekä oman huoneen (=oma rauha), että ison olohuoneen, erillisen keittiön (ei mitään yksiöiden keittökomeroa), saunan ja ison pihan. Kaupan päälle kotona on aina seuraa jos on sillä tuulella, kämppiksien kanssa voi keksiä vaikka mitä hauskaa tekemistä ihan ex tempore. kun he ovat jo siinä paikalla valmiiksi eikä tarvitse erikseen soitella aina kaveria kylään :)
[/quote]
Kuulostaa hienolta, jos homma tosiaan toimii :) Mulla on ollut sellainen käsitys, että vastuunjako kommuunisopimuksissa voi olla vähän haasteellista ts. kun ei tunne asuinkumppaneitaan, mutta pitäisi yhdessä olla vastuussa koko tilasta. Solussahan kaikilla on erilliset vuokrasopimukset. En ole tosin kovin syvällisesti kommuuniasumisen sääntöihin (ns. viralliset paperihommat) perehtynyt, koska ei ole ollut ajankohtaista ainakaan vielä.
Kiitokset myös Facebook-vinkistä jollekin sivustaseuraajalle, pitääkin tutustua jo siltä varalta että tarvitsee ruveta etsimään uusia vaihtoehtoja...
-ap-
Nyt vaihdossa asun kimppakämpässä 21-vuotiaana
[/quote]
En oo kumpikaan. Tarpeeksi varakas asumaan yksin, koska omistan itse yksiön Helsingistä. Mua ei vain huvita asua yksin, mukavampi jakaa arki ihmisten kanssa.
Ps. Ei ne kämppikset pitkään oo tuntemattomia jos näet vähän vaivaa tututstuaksesi ;)
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 15:29"]
[/quote]
Asuithan sinä lapsuudenkodissasikin muiden kanssa. Miten silloin selvisit ilman omaa rauhaa? Tuo yksinasuminen ja "oman rauhan" tarve on kummallinen nykyajan ilmiö. Ennen yksinasuvaa olisi pidetty säälittävänä reppanana (ei saa kumppania) tai omituisena erakkona.
Minua aina kummastuttaa ihmiset, joiden pitää saada sitä omaa rauhaa niin paljon ettei kestä muita ihmisiä. Miten sellaiset kestää asua kumppaninsa tai lapsiensakaan kanssa, kun silloinkaan sitä rauhaa ei ole.
[/quote]
En ole tuo jonka viestiin vastasit, mutta itse en usko että voisin koskaan asua kumppanin kanssa, juuri siksi että tarvitsen niin paljon sitä omaa rauhaa. Lapset taas eivät ole hankintalistalla ollenkaan.
[/quote]
Minä olen asunut, tosin vain siksi ettei ollut rahaa muuhun asumismuotoon. Hirveää se oli. Myös siksi että kaikki muutkin asujat olivat suhteellisen huono-osaisia. Vuosikurssien "kauniita ja rohkeita" ei noissa kämpissä näkynyt, joten verkostoitumisen kannalta se oli tosi huono juttu.