provisiopalkka kalliiden asioiden kaupassa
Hei!
Ihan uteliaisuuttani kyselen, että millaisia palkkioita saavat ne myyjät, jotka myyvät kalliita tuotteita/tavaroita/palveluita? Eli esim. mitä saa autokauppias myydessään uuden 50te maksavan auton tai mitä saa talopaketin myynyt myyjä?
Kommentit (4)
...ja siis suoraanhan tuota ei voi tietää, paljonko myyjä saa, vaikka myyntihinta olisikin tiedossa. Myyjä tinkii aina omasta palkastaan, kun suostuu alentamaan hintaa.
Kuuleman mukaan uuden auton myyjä saa 250 euroa provisiota palkan lisäksi.
Tietyt lumppukaupat maksaa nykyään myöskin provisiota. Luulen että intersportkin maksaa myyjille provikka
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 14:08"]
Tietyt lumppukaupat maksaa nykyään myöskin provisiota. Luulen että intersportkin maksaa myyjille provikka
[/quote]
Näyttäisi ainakin siltä kun olen tässä lähiaikoina pari kertaa myyjän kanssa jotain etsinyt. Tuotteeseen merkitään myyjän tunnus ja aika hanakasti normaalihintaisista tuotteista myyjät tarjoavat alennusta jos puheisiin pääsee.
Yleensä provikat lasketaan myyntivoitosta. Eli jos se 50 000e maksanut auto on maksanut liikkeelle 25 000e, sitä on huollettu 2000eurolla niin saadaan autolle hankintahinta, 27 000e.
Jos se sitten myydään 50 000eurolla, niin voittoa tekee 23 000e. En tiedä automyyjien provisioita, mutta yleensä niillä on peruspalkka (yleensä aika kuppanen, mutta myyntimiehellä pitää ollakin huono peruspalkka, muutenhan ne ei myy) ja sitten vaikka 5% (aika yläkanttiin, itsellä ollut provikka 2,2% per myynti ja uudesta asiakkaasta ja sen ekasta tilauksesta 4,5%) myyntivoitosta eli siitä 23 000e... 1150euroa.
Tästä tietysti maksetaan verot, tyellit ja työttömyysvakuutus, joten tästä jäisi käteen suunnilleen 860e. Mutta tuon hintaisia autoja nyt ei tarvitse montaa myydä kuukaudessa, että pääsee tuloille.