Lapsen "holdaaminen" päiväunille
Kaverini on yliopistopohjainen lastentarhanopettaja. Hänen mielestään on selviö, että alle neljävuotiaat tarvitsevat päiväunet. Hän pyörittelee jatkuvasti silmiään sille, ettei meidän kaksivuotias nuku enää päiväunia. Eikä ole siis nukkunut melkein vuoteen, kun ei vain nukuta. Lisäksi päiväunien nukkuminen saa lapsen kukkumaan puoleen yöhön ja heräilemään monta kertaa yön aikana. Kaveristani tämä on vain valtakysymys ja uhmaikäinen käyttää valtaansa minuun eikä nuku. Minun pitäisi kuulemma holdata lapsi päiväunille. Eli siis pitää pakolla sylissä sängyssä kunnes nukahtaa. Olenko ainoa, josta tämä kuulostaa kidutukselta? Kaveri kuulemma tekee itse näin lähes päivittäin kolmivuotiaalleen. Lisäksi kaverin mielestä äidillä pitää olla omaa aikaa myös päivän aikana, ja silloin lapsen ei saa kiinnittää mitään huomiota. Hänen lapsensa kuulemma aina välillä alkaa hakkaamaan päätään lattiaan, kun äiti vain selaa uutisia tabletilta, mutta se on vain turhaa huomion hakemista. Ahdistaa kamalasti kaverin lapsen puolesta. Ja vähän omankin. Jos lto:t kohtelevat omia lapsiaan noin, miten sitten vieraita?
Kommentit (25)
Jepjep. Kaikki lapset on erilaisia, myös unentarpeeltaan.
Siis jos lähes päivittäin tarvii "holdata" lapsi päiväunille niin eikös ap:n kaverillakin ole silloin ongelmia valtataistelussa tän logiikan mukaan? Hyi että alkoi ahdistaa tuon lapsiparan puolesta :-( kun kyllä ihan oikeasti lapset vaan on erilaisia ja jotkut pärjää vähemmillä unilla ja jättää päikkärit aikaisin pois. Tosin ei kolmevuotiaana päikkäreiden jättäminen mun mielestä ole aikasin saati nyt neljävuotiaana...
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 13:30"]
On kyllä oikeassa. Aikuisen päivä on liian pitkä kaksivuotiaalle joka touhuu kokoajan. Sulta puuttuu vaan se päivärytmin sisäänajo jolloin käydään nukkumaan. Jos nukkumaan käynnissä ongelmia, teillä on valtataistelu jonka sinä olet hävinnyt.
[/quote]
Just juu...
Mun nyt jo kouluikäinen lapsi lopetti päiväunien nukkumisen ihan omasta halustaan vähän alle 2 vuotiaana, sen jälkeen ei ole päikkäreitä nukkunut. Rytmi on oikein säännöllinen, nukkuu pitkät katkeamattomat yöunet ja on oikein hyvin kasvanut ja normaali lapsi.
Lieköhän tuollainen pakottaminen/holdaaminen tuo lähinnä traumoja.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 13:48"][quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 13:30"]
On kyllä oikeassa. Aikuisen päivä on liian pitkä kaksivuotiaalle joka touhuu kokoajan. Sulta puuttuu vaan se päivärytmin sisäänajo jolloin käydään nukkumaan. Jos nukkumaan käynnissä ongelmia, teillä on valtataistelu jonka sinä olet hävinnyt.
[/quote]
Just juu...
Mun nyt jo kouluikäinen lapsi lopetti päiväunien nukkumisen ihan omasta halustaan vähän alle 2 vuotiaana, sen jälkeen ei ole päikkäreitä nukkunut. Rytmi on oikein säännöllinen, nukkuu pitkät katkeamattomat yöunet ja on oikein hyvin kasvanut ja normaali lapsi.
[/quote]
onko ihan oma halu aina lapsen paras...
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 13:30"]On kyllä oikeassa. Aikuisen päivä on liian pitkä kaksivuotiaalle joka touhuu kokoajan. Sulta puuttuu vaan se päivärytmin sisäänajo jolloin käydään nukkumaan. Jos nukkumaan käynnissä ongelmia, teillä on valtataistelu jonka sinä olet hävinnyt.
[/quote]
Meillä on ihan hyvä päivärytmi. Lapsi herää puoli yhdeksän maissa. Syödään, mennään ulos. Tullaan sisään ennen puolta päivää. Syödään, luetaan kirjoja 30-60min, piirretään, leikitään dubloilla ym. Syödään välipalaa, mennään ulos. Tullaan puoli viideksi sisään tekemään ruokaa ja mennään taas iltaruoaksi jälkeen ulos. Puoli yhdeksän lapsi on unessa. Nukahtaa pysyen jälkeen itsekseen. Nukkuu heräämättä aamuun saakka. Jos lapsi on ollut mummolassa hoidossa, nukahdellut autoon(ainoa paikka minne nukahtaa päivällä), on jo etukäteen tiedossa, ettemme seuraavana yönä saa juurikaan nukkua.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 14:06"][quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 13:30"]On kyllä oikeassa. Aikuisen päivä on liian pitkä kaksivuotiaalle joka touhuu kokoajan. Sulta puuttuu vaan se päivärytmin sisäänajo jolloin käydään nukkumaan. Jos nukkumaan käynnissä ongelmia, teillä on valtataistelu jonka sinä olet hävinnyt.
[/quote]
Meillä on ihan hyvä päivärytmi. Lapsi herää puoli yhdeksän maissa. Syödään, mennään ulos. Tullaan sisään ennen puolta päivää. Syödään, luetaan kirjoja 30-60min, piirretään, leikitään dubloilla ym. Syödään välipalaa, mennään ulos. Tullaan puoli viideksi sisään tekemään ruokaa ja mennään taas iltaruoaksi jälkeen ulos. Puoli yhdeksän lapsi on unessa. Nukahtaa pysyen jälkeen itsekseen. Nukkuu heräämättä aamuun saakka. Jos lapsi on ollut mummolassa hoidossa, nukahdellut autoon(ainoa paikka minne nukahtaa päivällä), on jo etukäteen tiedossa, ettemme seuraavana yönä saa juurikaan nukkua.
[/quote]
Ap
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 14:03"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 13:48"][quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 13:30"] On kyllä oikeassa. Aikuisen päivä on liian pitkä kaksivuotiaalle joka touhuu kokoajan. Sulta puuttuu vaan se päivärytmin sisäänajo jolloin käydään nukkumaan. Jos nukkumaan käynnissä ongelmia, teillä on valtataistelu jonka sinä olet hävinnyt. [/quote] Just juu... Mun nyt jo kouluikäinen lapsi lopetti päiväunien nukkumisen ihan omasta halustaan vähän alle 2 vuotiaana, sen jälkeen ei ole päikkäreitä nukkunut. Rytmi on oikein säännöllinen, nukkuu pitkät katkeamattomat yöunet ja on oikein hyvin kasvanut ja normaali lapsi. Lieköhän tuollainen pakottaminen/holdaaminen tuo lähinnä traumoja. [/quote] onko ihan oma halu aina lapsen paras...
[/quote]
Ai tarkoitat että se lapsen holdaaminen väkisin sänkyyn on sitten paras? Onko paras myös pakkosyöttää jos lasta inhottaa jokin ruoka?
Se, että lapsi ei tietenkään saa kaikesta päättää, ei sulje sitä pois että osasta asioista lapsenkin pitää saada päättää.
Kenenkään etu ei ole se, että pakotetaan tekemään asioita jotka eivät ole täysin pakollisia.
No siinä ei ainakaan saa sitä omaa aikaa jos pitää taaperoa "holdata".
Kotihoidettu lapsi ei tosiaan niitä päiväunia useinkaan kaipaa enää kaksivuotiaana. Se kotipäivä on kuitenkin kiireetön, stressitön ja lapsi voi itse säädellä tekemisiään oman vireystasonsa kanssa.
Itse olen sitä mieltä, ettei ne lapset siellä päivähoidossakaan aina niitä päikkäreitä tarvitse. Ne on ihan systeemiä varten ne päikkärit.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 14:03"][quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 13:48"][quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 13:30"]
[/quote]
Just juu...
[/quote]
onko ihan oma halu aina lapsen paras...
[/quote]
On se ainakin parempi kuin se, että vanhempi käyttää mielivaltaa lapsen traumatisointiin holdaamalla päiväunille päivittäin.
Juurihan oli uutisissakin että pitkä yöuni on tärkeämpää aivojen kehitykselle kuin päiväunet. Eli ole ihan rauhassa vain äläkä mene ystäväsi hössötyksiin mukaan ja ala lastasi pakottamaan päiväunille, unen tarve on hyvin yksilöllistä niin lapsilla kuin aikuisillakin.
Meillä 2,3 ja viisi vuotiaat nukkuu päikkärit ja ihana mieheni siinä samalla myö..kerkeen siivoilla siinä sivussa..mennään kymmeneltä koko porukka sit illalla nukkuun ja mies lähtee töihin ja me lasten kanssa heräillään kaikessa rauhassa..ihanan kiiretöntä ja sujuvaa!!
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 14:11"]Kotihoidettu lapsi ei tosiaan niitä päiväunia useinkaan kaipaa enää kaksivuotiaana. Se kotipäivä on kuitenkin kiireetön, stressitön ja lapsi voi itse säädellä tekemisiään oman vireystasonsa kanssa.
Itse olen sitä mieltä, ettei ne lapset siellä päivähoidossakaan aina niitä päikkäreitä tarvitse. Ne on ihan systeemiä varten ne päikkärit.
[/quote]
Itseasiassa mua hirvittää aika paljon se, kun lapsi joskus mene hoitoon. Jos/kun siellä on pakko nukkua päikkärit, me ollaan lirissä omien yöuniemme kanssa.
Ja tokkopa kukaan pitää lasta väkin kiinni saadakseen sen päikyille..vähän liiottelun makua.
Kyllä niille sanotaan et nyt levätään ja joskus tiukastikin..
vitsi että te teette elämästä hankalaa noiden lastenne kanssa..ei ihme että on uupuneita vanhempia!
Meillä kotihoidetut lapset on tarvinnu päiväunet kouluikään saakka. Just eilen nukahti eskarilainen olkkarin lattialle kesken leikkien kun luulin että jaksaa iltaan asti ilmen päiväunia.
Älä ainakaan ala uskoa sitä kaveriasi. On ihan höpön höpöä, että kaikki alle 4v tarttee päikkärit. Osa tarvitsee, mutta osa ei. Ihmisissä on eroja. osa tarvitsee aikuisena 8h yöunet, osa ei.
Lapsi jaksaa valvoa hyvin iltaan niin miksi kiusata kaikkia jollain päikkäreillä. Nukkuu teidän systeemillä tod. näk enemmän vuorokaudessa kuin pakollisten päikkäreiden kanssa.
Itse olen joutunut 2v:tä 'holdaamaan' päikkäreille. Olisi halunnut olla siellä missä muutkin ja sitten nukahtanut illalla pikkukakkosen ääreen 3 tunnin päikkäreille. Meillä olisi mennyt arki aika vaikeaksi ja pakotin unille vähän aiemmin. Pääasiassa mentiin kyllä lempeämällä pakottamisella kuin tuo holdaaminen, mutta joskus silläkin.
Epäselvää tekstiä ap:lta onko lapsi nyt juuri täyttänyt 2v vai onko lopettanut päikkärit n. 2v iässä ja pian täyttämässä 3v? Aika iso ero lapsen kehityksessä, jos on jäkimmäinen vaihtoehto.
Useimmat kotihoidetut, joilla on suhteellisen kevyt ja säännöllinen rytmi päivässä, eivät nuku päikkäreitä enää 2-3v iässä. Päiväkodin aloitettuaan monet aloittavat päiväunien nukkumisenkin uudestaan, koska se päivä on lapselle niin paljon rankempi kuin kotipäivä.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 14:19"]Meillä 2,3 ja viisi vuotiaat nukkuu päikkärit ja ihana mieheni siinä samalla myö..kerkeen siivoilla siinä sivussa..mennään kymmeneltä koko porukka sit illalla nukkuun ja mies lähtee töihin ja me lasten kanssa heräillään kaikessa rauhassa..ihanan kiiretöntä ja sujuvaa!!
[/quote]Milloin teillä niitä päikkäreitä nukutaan koko perheen voimin, jos mies kuitenkin käy töissä?
Kyllä lasten pitää päikkärit nukkua siihen asti kun saavat..jaksavat sitten illan touhuta.Ihan ilmanmuuta tuon ikäisen pitää nukkua päiväunet.Tarpeeksi vaan touhua päivään niin nukahtavat kyllä illallakin.