Miksi ravintolassa saa niin harvoin pihvin mediumina
Olen melkein joka kerta lähettänyt kypsän pihvin takaisin keittiöön, vaikka olen tilannut mediumin.
Kommentit (22)
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 14:48"]Kannattaa varmaan käydä jossain muualla syömässä kuin S-ketjun pakaste-/mikroravintoloissa.
[/quote]
Niin mä käynkin. -.-
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 15:03"]
Kermaperseet
[/quote]
Eikö sulla ole varaa käydä ravintolassa? :D
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 15:03"]Kermaperseet
[/quote]
Itsekö et palauttaisi ruokaa, jota et ole tilannut?
Ai se toimii noin päin :) Minä taas harvoin saan kypsää pihviä pyytämälläkään, aina jätetään raa'aksi.
Paras kokemukseni kun kerran lammaspurilaisen tarjoilijan painostuksesta suostuin ottamaan medium plussana enkä kypsänä, ja tämä oli sitten 1.5 cm paksu täysin raaka jauhelihapihvi joka oli millin verran paistettu molemmin puolin.
Minä pyydän pihvini aina kypsänä. Lähed poikkeuksetta saan sen raakana.
Minä pyydän pihvini aina kypsänä. Lähed poikkeuksetta saan sen raakana.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 12:45"]Nainen tahtoo useimmiten pihvinsä pilalle kypsennettynä, koska pelkää kuollakseen että se on raakaa. Mies taas haluaa pihvinsä mahdollisimman raakana, koska kovat karjut syövät veristä lihaa ja tekevät naisiin vaikutuksen. Medium jää tässä kisassa väliinputoajaksi, eivätkä kokit oivalla että sellaisenkin joku voi ihan oikeasti haluta.
[/quote]Meillä taas juuri toisinpäin, tilaan aina medium- ja mies kypsän. Siinä se kahtoo "ällöksien" vieressä kun syön "raakaa" pihviä. :)
Mainitse tilatessa, että haluat todella medium miinuksen. Suomalaiset tykkää yleensä kypsemmästä lihasta, siksi medium on Suomessa kypsempi kuin muualla.
Minkälaissa ravintoloissa käyt? Kyllä paremmissa paikoissa yleensä saa pihvin sellaisena kuin pyytää.
Halvemmissa ketjuravintoloissa ne paistaa sen kypsäksi, kun tietävät että asiakas valittaa että pyytävänsä mediumpihvi on raaka, jos se ei ole kypsä.
Nainen tahtoo useimmiten pihvinsä pilalle kypsennettynä, koska pelkää kuollakseen että se on raakaa. Mies taas haluaa pihvinsä mahdollisimman raakana, koska kovat karjut syövät veristä lihaa ja tekevät naisiin vaikutuksen. Medium jää tässä kisassa väliinputoajaksi, eivätkä kokit oivalla että sellaisenkin joku voi ihan oikeasti haluta.
Kannattaa tilata raaka, niin saat sen mediumin.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 12:48"]Kannattaa tilata raaka, niin saat sen mediumin.
[/quote]
No ilmeisesti. Olen joskus tarjoilijalle sanonutkin, että tahdon oikeasti mediumina sen pihvin, niin silti tulee kengänpohjaa. Sitten toisella yrittämällä tulee oikea.
Suomessa ei kannata syödö pihviä ravintolassa ongelma on juuri tämä "vale meediumi". Kun suomalainen menee ulkomailla ravintolaan hän luulee tilaavansa "vale meediumin"(koska oikeaoppisesti meediumina syödään) sitten hän valittaa ettei tykkääkkään meediumista vaan "vale meediumista" ja lähettää pihvinsä raakana takaisin jolloin kokki paistaa hiilikarrelle ja avot jo kelpaa.
Pätee myös pastaan ja riisiin joka kuuluu olla ylikypsää "vale al dente"
"Medium miinus" kannattaa sanoa.
Silloin kokki tietää että asiakas todellakin tietää mitä haluaa -kertaakaan en ole joutunut lähettämään pihviä takaisin keittiöön.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 13:05"]"Medium miinus" kannattaa sanoa.
Silloin kokki tietää että asiakas todellakin tietää mitä haluaa -kertaakaan en ole joutunut lähettämään pihviä takaisin keittiöön.
[/quote]
Olen kokeillut tätäkin ja silti tulee kypsää. Kokit vihaa mua selkeesti :D
Suosittelen ap:lle HÖÖtä ja tuijottamista. Siitä se kyspyysaste sitten lähtee..
Hyi. Pahaa jos on raakaa. Rossoss tuli vahingossa otettua medium ja se oli raakaa. Yök.
Kannattaa varmaan käydä jossain muualla syömässä kuin S-ketjun pakaste-/mikroravintoloissa.