Voiko vyötärönympärys 65 olla läski?
Jos siis puhutaan keskimittaisesta (n. 160-170 cm) naisesta. Tuli siis mieleen, kun omasta mielestäni aika pullukka (ei kuitenkaan läski) siskoni kertoi vy:nsä olevan 65 ja itse sentään treenaan 4-5x viikossa ja vyötäröni on juuri ja juuri alle 70 cm.
En siis usko siskoni puhuvan totta, ennen kuin mittaan vyötärön itse!
Kommentit (19)
No voi olla. Treenaaminen sen sijaan voi leventää vyötäröä, varsinkin keskivartaloon kohdistuvat liikkeet
Kysyitkö mistä kohtaa mittasi? 2cm navan yläpuolelta vai sitten virheellisesti kapeimmasta kohdasta?
Luulen, että aloittaja ei treenaa vaan "treenaa".
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 11:57"]
Kysyitkö mistä kohtaa mittasi? 2cm navan yläpuolelta vai sitten virheellisesti kapeimmasta kohdasta?
[/quote]
Täytyypä kysyä... Ja samalla mitata itsekin oikeasta kohdasta! t: ap
Oma vyötärönympärykseni oli 65-67 cm, kun olin 65 kg. Olen 159 cm pitkä. Sanoisin siis, että voi olla.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 11:54"]
No voi olla. Treenaaminen sen sijaan voi leventää vyötäröä, varsinkin keskivartaloon kohdistuvat liikkeet
[/quote]
Hmm no itse siis aloitin "elämäntaparemontin" 2v sitten ja olen liikkumalla ja oikein syömällä pudottanut 15 kg. Olen siis 170-senttinen ja 60-kiloinen kuten siskonikin, mutta siskoni on "laihaläski" eikä satunnaisen lenkkeilyn lisäksi juuri liiku.
Voi siis varmaan olla, että jos olisin "vain laihduttanut" ylimääräiset läskit, vyötäröni olisi kapeampi, mutta kokonaisuus olisi "löllömpi"?
65cm vyötärö ei kyllä ikinä näytä isolta minkään mittapuun mukaan. Tietysti, jos siihen on yhdistettynä valtavat reidet, suuret rinnat, iso takapuoli jne, niin nainen voi olla pullukka pienellä vyötäröllä;)
Vyötäröni on 66 cm, olen 170-senttinen ja reiteni/lantioni/perseeni ovat jäätävän suuret ja löllyvän läskit. Tissini ovat keskikokoiset, mutta hartiani leveät.
Lopputulos: näytän siedettävältä vain vartalonmyötäisissä paidoissa. Kun puen normaalin t-paidan tai nykyään kaikkialla myytäviä muodottomia rättejä, näytän 20 kiloa läskimmältä.
Vyötärö 65 täälläkin ja huvittavaa on se, että näytän "kapeasta vyötäröstäni" huolimatta tasapaksulta: olen sivusta katsottuna litteävatsainen, mutta edestä vyötäröäni ei juuri erota. Vrt. litistetty putki.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 11:54"]No voi olla. Treenaaminen sen sijaan voi leventää vyötäröä, varsinkin keskivartaloon kohdistuvat liikkeet
[/quote]
OIKEESTI??? en tiennyt. Nyt loppuu keskikropan läskistyttäminen.... t. Ohis
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 11:57"]Kysyitkö mistä kohtaa mittasi? 2cm navan yläpuolelta vai sitten virheellisesti kapeimmasta kohdasta?
[/quote]
Hei miksi alapeukutatte? Vyötärönympärys kuuluu mitata 2cm navan yläpuolelta! Siinä kohtaa se sisäelinrasva sijaitsee eikä siellä kapeimmalla kohdalla. Kaikkihan me ollaan tosi hoikkia kun mittaillaan ihan vääristä kohti noita ympäryksiä!
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 11:57"]
[/quote]
Tuo oikea mittauskohta vähän riippuu. Terveysmittauksissa käytetään tuota "2cm navan yläpuolelta" -mittaustaptaa, mutta joskus esim. vaatteita mitoitettaessa saatetaan käyttää "kapeimmalta kohdalta" -mittaustapaa.
Esim. näköjään XXL näyttää suosivan tuota "kapeimmalta kohdalta" -mittausta: http://www.xxl.fi/Mittausohjeet-oikean-vaate-ja-kenkakoon-loytamiseksi
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 12:26"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 11:57"]Kysyitkö mistä kohtaa mittasi? 2cm navan yläpuolelta vai sitten virheellisesti kapeimmasta kohdasta? [/quote] Hei miksi alapeukutatte? Vyötärönympärys kuuluu mitata 2cm navan yläpuolelta! Siinä kohtaa se sisäelinrasva sijaitsee eikä siellä kapeimmalla kohdalla. Kaikkihan me ollaan tosi hoikkia kun mittaillaan ihan vääristä kohti noita ympäryksiä!
[/quote]
Hmm no mulla 2-3cm navan yläpuolelta on se kapein kohta. Eikös se suunnilleen siinä muillakin ole?
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 11:57"]Kysyitkö mistä kohtaa mittasi? 2cm navan yläpuolelta vai sitten virheellisesti kapeimmasta kohdasta? [/quote] Hei miksi alapeukutatte? Vyötärönympärys kuuluu mitata 2cm navan yläpuolelta! Siinä kohtaa se sisäelinrasva sijaitsee eikä siellä kapeimmalla kohdalla. Kaikkihan me ollaan tosi hoikkia kun mittaillaan ihan vääristä kohti noita ympäryksiä!
[/quote]
Mulla ainakin työterveystarkastuksessa mitattiin kapeimmasta kohdasta. Kysyin siitä lääkäriltä, ja hän meinasi että kun olen korkealantioinen ja mulla on lantion luut vielä siinä 2 cm navan yläpuolella, niin ei sitä toki siitä mitata, koska se mittaisi lähinnä lantion luiden ympärystä eikä sitä mahdollisesti rasvaa sisältävää kohtaa. hänen mukaansa pitää mitata alimpien kylkiluiden ja lantion luiden puolivälistä. Itselläni tämä kohta on noin 7 cm navan yläpuolella.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 12:31"]
[/quote]
Hmm no mulla 2-3cm navan yläpuolelta on se kapein kohta. Eikös se suunnilleen siinä muillakin ole?
[/quote]
Ja siis t: ap
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 12:31"][quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 12:26"]
[/quote]
[/quote]
No ei kyllä ole.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 12:32"][quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 12:26"]
[/quote]
pitää mitata alimpien kylkiluiden ja lantion luiden puolivälistä.
[/quote]
Juuri näin. Varmasti tuo kohta eri ihmisillä on eri etäisyyksillä navasta.
Ei voi.