Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö maanpuolustusideologia ole nykymaailmassa ihan vanhentunut ajatus?

Vierailija
17.05.2015 |

Ja tarkoitan, että mitä täällä puolustaisi, keravalaista kerrostalokaksiotako? Ja miksi, kun elää voi muuallakin, maailma on avoinna. Ymmärän sen vanhan ajan, kun oli talot ja pellot monen sukupolven takaa, olihan siinä jo mitä puolustaa. Mitä nyt on? Minkä takia pitäisi laittaa henkensä alttiiksi? Työ lähtis alta, jos sota tulisi ja siinä menisi mun kämppäkin. Sama kai se on, viekö sen kämpän pankki vai venäläinen. Selittäkää mulle, ystävällisesti kiitos. Tämä ajatus lähti liikkeelle miehen saamasta reserviläiskirjeestä.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole pyytämässä keneltäkään suojelua, siitä ei tarvitse huolehtia, mutta eikö teidän mielestänne ole huolestuttavaa, että osalla väestöstä ei ole mitään syytä seistä yhteisessä rintamassa ulkopulista tunkeutujaa vastaan? Vähävaraisella työläisväestöllä ei vain ole täällä mitään, minkä vuoksi taistella. Itse olen kylläkin keskituloinen, mutta omaisuutta ei ole, enkä toisaalta ole koskaan kokenut, että olisin jollakin tavalla juurtunut tähän maahan. Teille teilaajille kuitenkin tiedoksi, että yllätyin ehkä vähän itsekin näistä miehen saaman kirjeen herättämistä ajatuksistani.

ap

Vierailija
2/23 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole itse kovin maanpuolustushenkinen, enkä ole armeijaa edes käynyt, mutta todellakaan en ystäviäni tänne aio jättää tapettavaksi. Jos yksikin minulle tärkeä ihminen jää Suomeen, jään minäkin ja taistelen kykyjeni mukaan, se on selvä. Harvassa maassa on yhtä korkea elintaso kuin Suomessa ja jos annamme Venäjän kaltaisten valtioiden miehittää nämä maat, meillä ei ole mitään jäljellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 20:34"]

En ole itse kovin maanpuolustushenkinen, enkä ole armeijaa edes käynyt, mutta todellakaan en ystäviäni tänne aio jättää tapettavaksi. Jos yksikin minulle tärkeä ihminen jää Suomeen, jään minäkin ja taistelen kykyjeni mukaan, se on selvä. Harvassa maassa on yhtä korkea elintaso kuin Suomessa ja jos annamme Venäjän kaltaisten valtioiden miehittää nämä maat, meillä ei ole mitään jäljellä.

[/quote]

Jotkut ovat ehkä nyt sitä mieltä, että minun yliopistotutkintooni laitetut verorahat ovat olleet hirveää haaskausta, mutta osana yhteiskuntapolitiikan opintoja opetettiin, että valtion ja yhteiskunnan hyväntahtoisuus on illuusio.

Vierailija
4/23 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 20:25"]Mitä helv***ä mä just luin? Ajatteleeko joku oikeesti noin nurkkakuntaisesti? "puolustaa jokun muun omaisuutta"??? Tää maa on meidän! Kaikki mitä täällä fyysisesti on, puhumattakaan historiasta, kulttuurista, jne.

Okei, et omista paljoa. Saat kuitenkin varmaan jotain tukea (rahallista) Suomen valtiolta, aineetonta tukea sukulaisista, ystävistä, tutusta ympäristöstä, kielestä, perinteistä. Ne kaikki on sun täällä. Mitä luulet saavasi käpykaartilaisena jossain muussa maassa?

[/quote]
Ruokaa syödäkseni ja asee[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 20:25"]Mitä helv***ä mä just luin? Ajatteleeko joku oikeesti noin nurkkakuntaisesti? "puolustaa jokun muun omaisuutta"??? Tää maa on meidän! Kaikki mitä täällä fyysisesti on, puhumattakaan historiasta, kulttuurista, jne.

Okei, et omista paljoa. Saat kuitenkin varmaan jotain tukea (rahallista) Suomen valtiolta, aineetonta tukea sukulaisista, ystävistä, tutusta ympäristöstä, kielestä, perinteistä. Ne kaikki on sun täällä. Mitä luulet saavasi käpykaartilaisena jossain muussa maassa?

[/quote]
No minkään sossun rahojen takia en todellakaan ala kuolemaan.

Vierailija
5/23 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ajattelee viisaita!

Vierailija
6/23 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien kämppä ei ole  pankin kuten ap:lla- Monella on omaisuutta, yritys, investointeja ym tässä maassa.

Vierailija
7/23 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annas kun mietin, haluanko suomalaisena puhua venäjää ja mahdollisesti kotimaassani olla toisen luokan kansalainen? Kyllä minulle on väliä sillä, että meneekö kämppä alta mahdollisesti omaa tyhmyyttäni vai siksi että valloittaja näyttää minulle gheton ovea.

Vierailija
8/23 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevaisuudessa maanpuolustus on entistäkin tärkeämpää, kun valtavat ihmisjoukot taistelevat vähenevistä luonnonvaroista ja etsivät uusia elinalueita saastuneiden tai luonnonmullistusten takia pilalle menneiden tilalle. Nämä merillä seilaavat pakolaiset on vain pieni enne tulevasta.

Vierailija
9/23 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja monella ei ole edes sitä matonkulmaa, jonka omistaa. Elävät vuokralla, ehkä muutoinkin yhteiskunnasta irrallaan. Mitkä asiat heitä motivoivat?  Ymmärrän, että jotakin tosiaan saattaa kiinnostaa oman parturi-kampaamonsa tms. kohtalo. Itse jättäisin kyllä senkin taakseni.

ap

Vierailija
10/23 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 19:38"]

Annas kun mietin, haluanko suomalaisena puhua venäjää ja mahdollisesti kotimaassani olla toisen luokan kansalainen? Kyllä minulle on väliä sillä, että meneekö kämppä alta mahdollisesti omaa tyhmyyttäni vai siksi että valloittaja näyttää minulle gheton ovea.

[/quote]

Ja kerrotko vielä, miksi jäisit näille nurkille alistettavaksi?

Vierailija
11/23 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 19:43"]

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 19:38"]

[/quote]

Ja kerrotko vielä, miksi jäisit näille nurkille alistettavaksi?

[/quote]

Jostain syystä mulle ei ole auennut se, että minne tästä maasta sodan syttyessä lähdettäisiin ja miten. Kumiveneellä Ruotsiin? Onnea yritykseen. Jään näille nurkille puolustamaan maatani, suoritin naisten vapaaehtoisen asepalveluksen.

Vierailija
12/23 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 19:35"]

Ap ajattelee viisaita!

[/quote]

Ryssän propagandalta enemmänkin kuulostaa.

Suomi on meidän maamme, meidän kotimme. Totta helvetissä puolustan sitä ase kädessä ryssää vastaan.

Toivon tietty että Suomi liittyisi äkkiä Naton täysjäseneksi jolloin saisimme takuulla olla rauhassa.

Vierailija
13/23 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 19:34"]

Ja tarkoitan, että mitä täällä puolustaisi, keravalaista kerrostalokaksiotako? Ja miksi, kun elää voi muuallakin, maailma on avoinna. Ymmärän sen vanhan ajan, kun oli talot ja pellot monen sukupolven takaa, olihan siinä jo mitä puolustaa. Mitä nyt on? Minkä takia pitäisi laittaa henkensä alttiiksi? Työ lähtis alta, jos sota tulisi ja siinä menisi mun kämppäkin. Sama kai se on, viekö sen kämpän pankki vai venäläinen. Selittäkää mulle, ystävällisesti kiitos. Tämä ajatus lähti liikkeelle miehen saamasta reserviläiskirjeestä.

[/quote]

Kulttuuriperintö, jonka on saanut omilta vanhemmilta. Suomessa kohdellaan etnisiä vähemmistöjä, etenkin suomenruotsalaisia, niin hyvin, että on vaikea tajuta millainen vähemmistöasema voi todellisuudessa olla.

Vierailija
14/23 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitäs sitten kun siinä maassa johon pakenet ei myöskään ole vanhanaikaista maanpuolustustahtoa? Siirrytkö aina eteenpäin hyökkääjän edellä aina uuden maan loiseläjäksi vai mitä meinasit noin niinku käytännössä?

Vierailija
15/23 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 19:48"]

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 19:35"]

Ap ajattelee viisaita!

[/quote]

Ihan tavallinen, juuriltaan länsi-suomalainen bönde tämän aloituksen on tehnyt. Molemmat ukkini ovat rintamalla sotineet ja syntyivätkin keskelle luokkasotaa. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että minun pitäisi ymmärtää miksi sotia nykyään käydään.

ap

Ryssän propagandalta enemmänkin kuulostaa.

Suomi on meidän maamme, meidän kotimme. Totta helvetissä puolustan sitä ase kädessä ryssää vastaan.

Toivon tietty että Suomi liittyisi äkkiä Naton täysjäseneksi jolloin saisimme takuulla olla rauhassa.

[/quote]

Vierailija
16/23 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten "en ymmärrä miksi sotia nykyään käydään" ja "eikö maanpuolustustahto ole vanhanaikaista" liittyvät yhteen?

Vierailija
17/23 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samalla tavalla se menee kuin ennenkin. Joka maassa on armeija - oma tai vieras. Jos Suomessa ei ole armeijaa niin kyllä tänne pian sellainen saapuu.

Vierailija
18/23 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minne aloittaja kuvittelee menevänsä jos sota syttyy? Mikä saa Sinut kuvittelemaan että yksikään maa haluaisi tai olisi velvoitettu ottamaan vastaan 5 miljoonaa suomalaista jotka eivät halua puolustaa kotimaataan?

Vierailija
19/23 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 19:36"]Kaikkien kämppä ei ole  pankin kuten ap:lla- Monella on omaisuutta, yritys, investointeja ym tässä maassa.
[/quote]
No mutta miksi minun köyhän jolla ei ole mitään täällä pitäisi puolustaa jonkun muun omaisuutta?Enkä ole kyllä puolustamassakaan.
T. Köyhä ja tuleva sotilaskarkuri

Vierailija
20/23 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 20:00"]

Minne aloittaja kuvittelee menevänsä jos sota syttyy? Mikä saa Sinut kuvittelemaan että yksikään maa haluaisi tai olisi velvoitettu ottamaan vastaan 5 miljoonaa suomalaista jotka eivät halua puolustaa kotimaataan?

[/quote]

Ei mulla ole mitään pakosuunnitelmaa, puhuin aloituksessani ideologiasta ja siitä, onko maanpuolustustahto ja sen perustelu jo ihan vanhentunut juttu. Teidän mielestänne ehkä siis ei. Omasta näkökulmastani minulla ei edelleenkään ole yhtään mitään syytä puolustaa tätä maata, vain siksi, että kotini sattuu tönöttämään tämän maan kamaralla.

ap