Minkä ikäisenä lapselle tulisi kertoa, että isi ei ole biologinen isä?
Biologinen isä ei halua olla tekemisissä ja uusi isä tullut elämään lapsen ollessa pieni.
Kommentit (7)
ihan alusta alkaen. vaikka 3 v kun alkaa ymmärtää. ei vasta teininä, tulee hirveät traumat.
Onko myöhästä kertoa 10-vuotiaalle? Uutta miestäni on kutsuttu aina isäksi vaikka ei ole kuin nuorempien isä.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 18:50"]
ihan alusta alkaen. vaikka 3 v kun alkaa ymmärtää. ei vasta teininä, tulee hirveät traumat.
[/quote]
Liian pieni, ei ymmärrä vielä.. hämmentyy vain. Sanoisin, että koulun alkaessa, niillä paikkeilla.
Onko sitä pakko kertoa ollenkaan?
Vai tuleeko se jostain muualta pakosti tietoon jossain vaiheessa? Silloin tietysti parempi, että tieto on sinulta ja mieheltäsi ilman muuta.
Onko "oikea" isä isä paperilla? Jos ei ole, niin perintöoikeuttakaan ei ole eikä isän kuollessakaan siis oteta miltään taholta yhteyttä.
Itse en ole nähnyt biologista isääni ja isäni on ollut elämässäni siitä asti kun olin vauva. Minulle kerrottiin jo kaksivuotiaana, että minulla on kaks isää ja olen aina pitänyt asiaa täysin luonnollisena ja tottunut siihen. Olisi ollut hirveää saada kuulla asia vasta isompana. Eli puhuisin asiasta luontevasti ihan pienestä pitäen.
Isä on isä myös paperilla ja lapsi leikki-ikäinen. Itse tunnen oikeaksi kertoa asiasta rehellisesti ja keskustella isompana tapahtuneista asioista, mikäli lapsi haluaa. Munulle on ehdotettu myös vaikenemista kokonaan ulkopuolusen taholta, mutta minusta se olisi vääryys..
Jos on esim. hedelmöityshoidoissa luovutetuilla sukusoluilla, niin siitä neuvotaan kertomaan ihan alusta asti lapselle. Eli pikkulapsesta lähtien sellaisilla sanoilla luontevasti, mitkä lapsi ymmärtä ja mikä sopii milloinkin tilanteeseen. Positiivisessa sävyssä. Eli että asia ei tule missään vaiheessa yllätyksenä vaan lapsi pääsee luontevasti kasvamaan asiaan.