Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko kohtu revetä seuraavassa raskaudessa sektion jälkeen?

Vierailija
18.01.2022 |

Minulla on tällainen erittäin voimakas pelko. Ensimmäinen pitkä ja raskas synnytys meni kiireelliseen sektioon. Itse toimenpide meni ilman ongelmia ja parantuminen sujui hyvin. Vaan järjetön pelko jäi.. välillä en uskalla edes nukkua yöllä, kun tulee mieleen miten iso leikkaushaava/arpi minussa on ja mitä jos se repeää. Miten ihmeessä uskaltaisin tulla edes toista kertaa raskaaksi saati sitten synnyttää? Tiedän että pelkoni on liioiteltu, ehkä itse synnytystapahtuma aiheutti trauman ja pelkotilat raskauteen liittyen. Oliko muille suunnittelemattoman sektion kokeneille uusi raskaus helppo juttu? Kauanko sektiosta oli kun tulit raskaaksi uudelleen?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi revetä, mutta todennäköisemmin synnytyksessä.

Sektioarven viereen kehittyy usein kudospuutos, eli kohtulihas ohenee ja heikkenee arven vierestä.

https://www.duodecimlehti.fi/duo11530

Vierailija
2/10 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi raskaus oli itselle ihan ok ja helppo juttu. Itse asiassa, ensimmäisen kiireellisenä tapahtuneen sektion jälkeen tuli vielä alatiesynnytys vuosien päästä sekä kaksi muuta sektiota (suunnitellusti molemmat sektiot). Kaikki meni oikein hyvin. Ja raskautuminen oli kaikista nopeaa, toki se vuosi kannattaa pitää sektioiden välissä.

Käväise pelkopolilla juttelemassa tai muulle ammattilaiselle, murehdit liikaa mikä varmasti syö voimavarojasi. Muista tai ota selvää tarvittaessa, kuinka moni nainen Suomessa ja maailmalla saa vauvansa sektiolla onnistuneesti. Valtavan moni!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä sektion jälkeen suositeltavaa ois sellainen kolme raskautta, jonka jälkeen yleensä riski kohdun repeämään kasvaa.

Vierailija
4/10 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko uusi raskaus välttämätöntä? Jos itsellään on tuollaisia pahoja pelkoja, voisi hyvin tyytyä että lapsiluku on vaan se yksi. Pelot vaikuttaa raskauteen ja vauvan ja äidin väliseen kiintymyssuhteeseen. Pelkoja voi tietysti käsitellä, mutta sekään ei ole aina helppoa. Se että itse käy läpi vaikeita asioita vaikuttaa omaan jaksamiseen, mikä taas on aina poissa siltä jo olemassa olevalta lapselta, näissä tapauksissa äiti yleensä aina kuitenkin on jollain tavalla etäisempi ja väsyneempi kuin normaalisti.

Vierailija
5/10 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ymmärtänyt että jos on tehty kaksi sektiota, sitten ei enää suositella raskautumista.

Vierailija
6/10 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmiannettu.

Vierailija
7/10 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmiannettu.

Hyvä. Minäkin ilmiannoin! :)

Vierailija
8/10 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän naisen, jonka kohtu repesi toisen lapsen synnytyksessä. Esikoinen leikattu suunnitellusti sektiolla, joten en tiedä sitten olisiko sen vuoksi voinut olla kovin huonossa kunnossa. Lapsilla ikäero reilu 2 v eli ihan perus ja normaalisti kohtu jo olisi tuossa välissä parantunut. Ei erityisen iäkäs synnyttäjäksi. Kohtu kuulemma oli jo "aivan hapero", että oliko sitten vain huono tuuri. Kohtu kuitenkin poistettiin kokonaan, äiti ja lapsi selvisivät, tuli emättimenlaskeuma ja mies muutti äitimuorinsa nurkkiin takaisin.

Vierailija
9/10 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko uusi raskaus välttämätöntä? Jos itsellään on tuollaisia pahoja pelkoja, voisi hyvin tyytyä että lapsiluku on vaan se yksi. Pelot vaikuttaa raskauteen ja vauvan ja äidin väliseen kiintymyssuhteeseen. Pelkoja voi tietysti käsitellä, mutta sekään ei ole aina helppoa. Se että itse käy läpi vaikeita asioita vaikuttaa omaan jaksamiseen, mikä taas on aina poissa siltä jo olemassa olevalta lapselta, näissä tapauksissa äiti yleensä aina kuitenkin on jollain tavalla etäisempi ja väsyneempi kuin normaalisti.

Kaksi lasta on ollut toiveissa. Eikä kovin pienellä ikäerolla. Ehkä haen jossain vaiheessa keskusteluapua ja katson sitten auttaako se ja ajan kuluminen. Esikoinen on puolivuotias joten vielä ei ole edes ajankohtaista todellakaan.

Vierailija
10/10 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi lasta on ollut toiveissa. Eikä kovin pienellä ikäerolla. Ehkä haen jossain vaiheessa keskusteluapua ja katson sitten auttaako se ja ajan kuluminen. Esikoinen on puolivuotias joten vielä ei ole edes ajankohtaista todellakaan.

Tapahtuma on tosi tuore, ei ihme jos pelottaa. Odota ihan rauhassa pari vuotta edes. Jokaisen synnytyksen jälkeen pitää saada toipua kunnolla, niin kehon kuin mielen, vaikka siinä ei olisi ollut edes mitään ongelmia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kahdeksan