Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kynsilakkakysymys mestareille:

Vierailija
17.05.2015 |

Osaako joku tehdä onnistuneen vesimarmoroinnin? Antakaa vinkkejä kömpelykselle joka on tuijottanut kasapäin youtubevideoita ja kokeillut 4 kertaa, mutta aina tulee suttua. 

Värit eivät koskaan leviä kunnolla veden pinnalla. 

Kiitos! :)

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos väri ei kunnolla leviä veteen niin lakka ei ole varmaan sopiva marmorointiin.

Vierailija
2/5 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 15:41"]

Jos väri ei kunnolla leviä veteen niin lakka ei ole varmaan sopiva marmorointiin.

[/quote]

Millaista lakkaa kannattaisi kokeilla? Kaikki leviävät ekalla pisaralla hyvin, mutta toka tai viimeistään kolmas pisara jämähtää. Arsenaalia on noin sadan pullon verran eri merkkejä, aika montaa on kokeiltu.

...joo, ei mikään elämää suurempi ongelma, mutta ärsyttää kun en osaa  :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei onnistunut minullakaan... :D

Vierailija
4/5 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vähän yrityksen ja erehdyksen kautta tapahtuvaa tekemistä jo lähtökohtaisesti, mutta muutama vinkki, joiden avulla olen saanut itse onnistumaan:

- Huoneenlämpöinen vesi. Itse otin kuumempaa vettä hanasta ja annoin sen sitten jäähtyä.

- Paperinen kuppi. Tämä saattoi olla vaan sattumaa, mutta ensimmäinen onnistuminen tuli paperikupin kanssa, joten olen sitten sitä käyttänyt.

- Eri lakat käyttäytyvät eri tavalla. Osa leviää hulvahtaen ympäriinsä, osa ei lainkaan, osa siltä väliltä. Kokeile ensin kaikki lakkasi läpi ja sitten vasta ala rakentaa itse marmorointia niistä toimivista lakoista. Cremekoostumus on toiminut mulla useimmiten, mutta muutkin voivat toimia.

- Joitakin lakkoja voi auttaa leviämään ohentamalla niitä lakan ohentajalla. (Ei siis kynsilakanpoistoaineella, vaan ohentajalla.) Kaikkiin tämä ei toimi, mutta jos sattuu ohentajaa olemaan käytössä, niin kannattaa kokeilla.

- Kun teet marmorointia ja testejä, niin puhdista tarkasti vanhat lakan jämät vedestä, tai ne sotkevat. Veteen saattaa jäädä sellainen ihan väritönkin kalvo, joka sotkee sitten koko marmoroinnin. Puutikun pyörittely kupissa auttaa.

- Lakat myös kuivuvat eri vauhdilla. Toisissa lakoissa ehtii hyvin piirrellä kuviot, toiset kuivuvat heti, eikä niihin enää saa kuviota, vaikka ne ensin leviäisivätkin hyvin.

Ja varmaan löysitkin youtubesta jo My Simple Little Pleasuresin kanavan, mutta jos et, niin mielestäni hänen tekniikkansa oli kaikkein selkein opetella, kaikki värien kiinnittämisen kupin reunoille ja kuvioiden piirtelyn yksityiskohdat tulivat niin hyvin esiin. Suurin ongelma marmoroinnissa oli minulle nimenomaan sopivien lakkojen löytäminen, sen jälkeen alkoi sujua.

Vierailija
5/5 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko vesi liian kylmää

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi