Yksinasuvan kauppalasku - paljonko rahaa ruokaan?
En ole aikoihin tehnyt seurantaa ja nyt ihmettelen, kun ostin kaapit täyteen kerralla terveellisiä ruokia, välipaloja ja kasviksia sekä smoothieita ja vissyjä, sitä rahan menon määrää. Ostamalla sitä mitä haluaa saa huomata, että meni lähemmäs 100 euroa. Valmiit smoothiet ja vissyt ovat tietysti kalliita! Askeettisesti syömällä ja herkuttelematta tarvitsisin noin 30-35 euroa viikossa ruokaostoksiin.
Miten teillä muilla yksinasuvina kuitit näyttää?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä smoothieita etenkään valmiina. Ne ei ole edes terveellisiä
Sama juttu sokerissa valmiskahveissa
Välipalat, smoothiet ja vichyt ei oikein sovi terveellisyyden kanssa samaan lauseeseen.
Noin 200e menee kuussa.Mainitsin ostaneeni vissyjä, välipaloiksi sopivia asioita ja smoothieita, ja heti meni paljon rahaa. Esim. maustamaton kivennäisvesi, mysli, marjat. On totta, että itse kannattaa jatkossa tehdä esim. pakasteista smoothiet, mutta miten nyt vissykin on jo epäterveellistä?
Oireita, jotka syntyvät liiallisesta hiilihapollisten juomien kulutuksesta
Päänsärky
Tärinä
Sydämen rytmihäiriöt
Ahdistus
Uniongelmat ja unettomuus
Masennus
Pahoinvointi ja oksentelu
Jatkuva virtsaamisen tarve
Luuntiheyden aleneminen (hiilihapolliset juomat vaikeuttavat kalsiumin imeytymistä)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välipalat, smoothiet ja vichyt ei oikein sovi terveellisyyden kanssa samaan lauseeseen.
Noin 200e menee kuussa.Mainitsin ostaneeni vissyjä, välipaloiksi sopivia asioita ja smoothieita, ja heti meni paljon rahaa. Esim. maustamaton kivennäisvesi, mysli, marjat. On totta, että itse kannattaa jatkossa tehdä esim. pakasteista smoothiet, mutta miten nyt vissykin on jo epäterveellistä?
Jo? Onhan siitä jo vuosia puhuttu, että hiilihappo sumentaa aivoja. Mistä puusta sen vissyn voi poimia? Jos jotain ei ole jossain muodossa luonnossa sitä ei ole ihmisen suuhun tarkoitettu.
200 kuussa, ravitsemussuositusten mukainen pescovege. Teen itse, suunnittelen, pakastan, seuraan sesonkeja. En osta herkkuja vaan teen nekin itse joko sesongin tuotteista (esim. sitrusleivonnaiset, marjakiisseli) tai aina edullisista jutuista (esim. mutakakku, marenki). Olen joustava ja taitava kokki, eli pystyn säveltämään kaupan tarjonnan, unohdusten ja kaappien sisällön mukaan arjessa. Kaupassa käyn kerran viikossa.
Tuohon 200 sisältyy myös kaikki päivittäistavara eli vessapaperi, maskit, saippua, kesällä aurinkovoide jne.
N26
N. 200 - 240 e/kk, sisältää hygieniatuotteet ja kissanhiekat, ruuat ym. tarvikkeet sekä oman yhden paheeni. Ruokin tässä myös 3 - 4 x viikossa kaksi muuta aikuista. Teen hyvin kasvisvoittoista ruokaa, ostan aina päivätysvanhoja tuotteita *jos löytyy*, hävikkileipiä ja hävikkivihanneslaatikoita sekä teen alusta lähtien ruuat itse, koska aikaahan on. Ai niin, tähän sisältyy myös kahvi ja herkut, koska parasta viikossa ovat vaffat päiväkaffet pullan tai parin keksin kanssa (turhaa, toki, mutta niin on elämässä paljon muutakin turhaa!). En osta: limsaa tai vichyä, smoothieita, irtokarkkeja, alkoa päivittäistavarakaupasta, yksittäispakattuja jälkkäreitä tai jugurtteja (tosin ostan 1 l vaniljajugurttia, johon sotken omia pakastemarjoja). En osta kakkuja, leivoksia, torttuja tms.
Tuttavien mielestä meillä syödään aina hyvin ja maukasta ruokaa. Kohtuullisen terveellistäkin mielestäni emmekä ole ylipainoistia - tosin, kukapa ei haluaisi karistaa jokusen kilon? ;)
200€:lla ruokaostokset ja 150€:lla Hessburger/McDonald's mättöä kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo? Onhan siitä jo vuosia puhuttu, että hiilihappo sumentaa aivoja. Mistä puusta sen vissyn voi poimia? Jos jotain ei ole jossain muodossa luonnossa sitä ei ole ihmisen suuhun tarkoitettu.
SodaStream?
Tilaan nykyään netistä kerran viikossa ruoat ja muut tarpeet. Riippuen siitä, tarvitsenko mitään erityistä (pesuaineet, shampoot, saippuat, pehmopaerit, folio, lautasliinat tms.) vai en, ostosten loppusumma vaihetlee 80 ja 120 Euron välillä. En hirveän tarkkaan katso, mitä mikäkin maksaa, vaan tilaan sitä, mitä sillä hetkellä tekee mieli ja panostan enemmin laatuun kuin edullisimpaan mahdolliseen hintaan. Syön myös paljon kasviksia ja hedelmiä, mikä nyt talviaikaan etenkin kasvattaa jonkin verran laskua.
Älyttömän paljon menee teillä rahaa! Meillä menee kahdelta 250€ kuussa ja ostetaan ihan mitä vain hintoja katsomatta, herkkuja, valmissmoothieta ja hedelmiä oikean ruuan lisäksi. Tosin käymme vain kerran viikossa kaupassa enkä asu Suomessa
Ei ole ikävä suomea ja sitä että esim mangot maksaa 4€ kappale..
En jaksa seurata, ostan s-marketista ja ostan myös esim. uuden paistinpannnun eilen, leggareita kotikäyttöön, sukkia, talous-ja wc-paperit, pesuaineet jne.
Olen eläkeläinen.
En ole laskenut tarkkaan, mutta ruokaan menee vähän kuusta riippuen ehkä 500-900 euron väliltä, riippuen pitkälti siitä, kuinka paljon jaksan kokata kotona ja kuinka paljon tulee käydyksi ravintolassa. Ostan usein valmista ja tilaan ruokaa kotiin, sekä käyn ravintoloissa muutaman kerran viikossa. Pääsisin toki halvemmalla jos haluaisin, mutta tykkään syödä ulkona ja tilata kotiin valmista ruokaa, sillä säästän sillä aikaa ja vaivaa (enkä pidä kyllä itseäni kummoisena kokkina muutenkaan :D). Ja olen yksinasuva 40v nainen.
Vierailija kirjoitti:
Älyttömän paljon menee teillä rahaa! Meillä menee kahdelta 250€ kuussa ja ostetaan ihan mitä vain hintoja katsomatta, herkkuja, valmissmoothieta ja hedelmiä oikean ruuan lisäksi. Tosin käymme vain kerran viikossa kaupassa enkä asu Suomessa
Ei ole ikävä suomea ja sitä että esim mangot maksaa 4€ kappale..
Kylläpä oletkin äärettömän fiksu.
Meilläkään ei ole ikävä sinua, suomalaisten yhteenlaskettu ÄO nousi hurjasti kun poistuitte takavasemmalle. Pysykää siellä, kiitos!
Suunnilleen 300. Teen paljon ruokaa & rakastan leipomista ja ostan luomua & reilua kauppaa.
Ruoka n 180 e/kk, sis kahvit, pikku herkut. Tää on mennyt nyt n 2 vuoden ajan, pidän kirjanpitoa kuukausittain koko ajan. Harmittaa kun hinnat on nyt nousussa.
Verkkopankkisovelluksen mukaan viime vuonna kategoriaan ruoka ja päivittäistavarat meni 2146e eli joku 178e kuukautta kohden.
N. 200 +-25 euroa menee ruokakaupan ruokiin ja 10-40 € kun haen lounasedulla (työnantaja maksaa osan) jostain "ravintolasta" ruokaa. Mahdollisesti kulu voi joskus olla pienempikin, sillä ostan kaupoista usein noita -30 % ruokia ja säästän sillä rahaa. Eivätkä ne ruuat mene pilalle parin päivän parasta ennen pvm:n ylitettyäänkään. Saa tuolla vähän herkkujakin ostettua, eikä tunnu, että "jäisi jostain pois". En juurikaan ole sairastellut mitään hirveitä tauteja koskaan (paitsi keuhko- ja ylähengitystien oireita johon stressikin vaikuttaa ja nekin tahtoivat jäädä pois kun vaihdoin parempaan työhön). Teen myös paljon DIY-hommia ja silläkin säästyy hyvä tukku rahaa ja oppii samalla. On mukavaa sitten säästyneitä rahoja käyttää kaiken maailman tuunauksiin ja sijoittamiseen. ;) Painoindeksini olen aina saanut pidettyä alle 25:ssä.
100-200€ kuussa. Vaihtelee, koska myös oma ruokavalio vaihtelee. Sisältää myös kaikki herkut.
Teen käytännössä kaiken ruoan itse ja jossain vaiheessa laskin erään vakioruoan hintaa, jota teen aina ison määrän ja jaan pakastimeen annoksittain. Tuon annoshinnaksi tulee noin 60-70 senttiä - on hyvää ja ravitsevaa, eikä pakastaminen + lämmitys laske laatua.
Eineksiin en koske periaatteessa ollenkaan. Nyt viimeinen eines, jota olen käy säännöllisesti, italiansalaatti, laatu on laskenut niin heikoksi kaikilla valmistajilla, että olen jo kehittämässä omaan valmistukseen sopivaa menetelmää. Ilmeisesti osa raaka-aineista pitäisi pakastaa ja ottaa käyttöön erissä. Majoneesin tekohan on helppoa, joten taas yksi tuote, jota ei Suomessa kannata enää ostaa valmiina.
Kohta varmaan täytyy hankkia porsas ja kanala pihaan, jotta saa haluamiaan tuotteita laadukkaasti. Lehmän hankita on jo hiukan arveluttavampaa, mitähän naapuritkin siitä sanoisi.
Siirryin eläkkeelle vuoden vaihteessa ja nyt ehkä aikaakin riittää, tekemään kaiken vaikka alusta saakka itse. Alkaa vain säälittää työssäkävijät, kun kaupasta ei kohta saa mitään laadukasta. Tänäänkin meni 2 sipulia roskiin, heikon laadun takia - olivat sisältä pilaantuneita, vaikka ulospäin normaalin näköisiä ja tuntuisia. Seuraavan pilaantuneen sipulin kanssa marssin kauppaan.
Kerran viikossa kaupassa käynti 25-30€:a ruokaan, vaikea enään tuosta halvemmalla päästä jos pitäydyn 'spekseissäni', tietenkin jos kiertäisi kaikki tarjoukset eri kaupoista, mutta silloin tarvisi autolla liikkua kun matkaa tulee pitkälti.
Ei se ruoka-aine ole, niin merkittävää maun kannalta, koska lähes kaiken voi maustaa, kun vähän treenaa.
Perunaa, papua, kauraa käyttäen kykenee säästämään rahaa muuhun hyvän tekemiseen itselle tai muille. Ei olemalla mainonnan uhri.
Ennenkin elettiin vähemmällä hyvin. Aivoja voi käyttää paineiden torjumiseksi.
... 😐
Luuletko että 20% kahdesta tonnista on 40e?!