Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

(AMK) Valintakoe & erityisjärjestelyt??!!

Vierailija
17.05.2015 |

Sain useita kutsuja valintakokeisiin, joissa pyydetään toimittamaan vapaamuotoinen hakemus lääkärinlausunnon yhteydessä oppilaitokseen ennen valintakoetta, mikäli mahdollisia erityisjärjestelyitä tarvitaan itse koetilaisuudessa. Minulla on diagnosoitu eräs oppimishäiriö, jonka vuoksi esim. valintakokeissa järjestettävät ryhmäkeskustelut ja ryhmähaastattelut ovat minulle hyvin vaikeita ja tuottavat paljon stressiä, ja joiden perusteella minut on aiemminkin hylätty, kun en suutani auki saanut taikka pysynyt muiden perässä.

Olen saanut lääkäriltä todistuksen, jossa todetaan kyseinen oppimisvaikeus ja että minkälaisten tutkimustuloksien pohjalta se on laadittu, ICD-10 diagnostiikkakriteerit täyttyvät, jne.

KYSYMYKSENI KUULUU, että voinko liittää tämän lääkärin kirjoittaman todistuksen mukaan siihen vapaamuotoiseen hakemukseen, jolla toivoisin tilanteeni otettavan huomioon? Aikaisemmin vuoden vaihteessa pyysin lääkäriltä tälläistä asiakirjaa, jonka voisin nimenomaan esittää oppilaitokselle, mikäli kokisin tilanteen sitä vaativan.

Netin mukaan tämä laskettaisiin kuitenkin enemmän lääkärinTODISTUKSEKSI kuin LAUSUNNOKSI, sillä tässä ei ilmene esim. miten kyseinen oppimisvaikeus vaikeuttaisi suoriutumistani koetilaisuudessa. Mutta kun hakemus on vapaamuotoinen, aion itse siihen kirjoittaa, missä minulla tod.näköisesti tulee ilmenemään vaikeuksia ja kuinka voisin korvata tietyt osuudet kokeista itselleni paremmin sopivilla tavoilla. En kuitenkaan halua päästä kokeista helpommalla, kuin muut hakijat, jotenkin häpeän itseäni, tätä ja kaikkia vajavaisuuksiani ja tuntuu hirveän vaikealta mainita tästä oppilaitokselle.

Mitä minä teen? :(

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis pyytäessäni lääkäriltä tätä asiakirjaa, hän nimenomaan postitti minulle tämän todistuksen.

ap

Vierailija
2/6 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat heti maanataina yhteyttä kouluun ja laitat vaikka skannattuna niin saat tietää mihin olet oikeutettu. Täällä tuskin kukaan osaa auttaa paremmin.

Vierailija
4/6 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit kirjoittaa vapaamuotoisen hakemuksen, jossa kerrot millaisia järjestelyjä tarvitset. Loppuun voit mainita, että sinulla on lääkärintodistus, diagnoosi ICD-10. Oppilaitos voi pyytää kopion todistuksesta, jos katsoo tarpelliseksi. Eli voit laittaa liitteeksi, mutta ei oo mikään pakko. Ja voit taputtaa itseäsi selkään, kun osaat huolehtia itsestäsi! :) Minullakin on työntekoon vaikuttava diagnoosi, mutta puhumalla avoimesti ja neuvottelemalla sekä minä että työyhteisöni voimme hyvin. Nyt opiskeluaikana ehdit hyvin harjoitella ja havainnoida millaisia järjestelyjä tarvitset jatkossa ja missä asioissa pärjäät vallan mainiosti. Parempi niin kuin että yrittäisit turhan vaikeasti räpistellä koulua läpi ilman tarpeidesi huomioimista, saisit paperit käteen ja työelämässä olisikin kahta vaikeampaa. Katsot mihin kaikkeen pystyt, luotat oppilaitoksen tukeen ja hommaat itsellesi paperit työelämää varten. Hyvin sujuneista opinnoista on paljon mukavampi lähteä työelämään. :)

Vierailija
5/6 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 12:09"]

Voit kirjoittaa vapaamuotoisen hakemuksen, jossa kerrot millaisia järjestelyjä tarvitset. Loppuun voit mainita, että sinulla on lääkärintodistus, diagnoosi ICD-10. Oppilaitos voi pyytää kopion todistuksesta, jos katsoo tarpelliseksi. Eli voit laittaa liitteeksi, mutta ei oo mikään pakko. Ja voit taputtaa itseäsi selkään, kun osaat huolehtia itsestäsi! :) Minullakin on työntekoon vaikuttava diagnoosi, mutta puhumalla avoimesti ja neuvottelemalla sekä minä että työyhteisöni voimme hyvin. Nyt opiskeluaikana ehdit hyvin harjoitella ja havainnoida millaisia järjestelyjä tarvitset jatkossa ja missä asioissa pärjäät vallan mainiosti. Parempi niin kuin että yrittäisit turhan vaikeasti räpistellä koulua läpi ilman tarpeidesi huomioimista, saisit paperit käteen ja työelämässä olisikin kahta vaikeampaa. Katsot mihin kaikkeen pystyt, luotat oppilaitoksen tukeen ja hommaat itsellesi paperit työelämää varten. Hyvin sujuneista opinnoista on paljon mukavampi lähteä työelämään. :)

[/quote]

Kiitos paljon!! :) Ehkä minä sitten rohkenen!

Vierailija
6/6 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto.